Windows 7 "hangt"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:05
Ik heb sinds kort mijn acer aspire 5920g opnieuw geinstaleerd maar deze keer met 7, nu blijft hij af en toe totaal random "hangen" voor een halve minuut ofzo reageerd geen enkel porgramma, en daarna loopt alles gewoon verder. Soms speelt muziek wel verder of gaat het beeld gewoon voort in een spel maar als ik ergens in klik is het gedaan....

specs: T7300 2x2ghz
2x2gb ddr2
8600m gt
1 gb intel turbo memory
160 gig hd
windows 7 ultimate 64bit

iemand een soortgelijk probleem gehad ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:53
zelfde laptop, soms zelfde probleem, het lijkt een driver issue, want het kwam met mijn oude w7 installatie niet voor, verdenk de nvidia driver vooral om de brakke 3d performance, al eens een andere geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
ik zal eens proberen met die http://www.laptopvideo2go.com/
want op de site van acer zijn ze niet vlijtig met updaten van drivers:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

ga maar eens in de event viewer kijken rond die tijd dat het optreed om te zien of je daar iets vreemds ziet? Deze event viewer in Windows 7 is aardig uitgebreid.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

het probleem komt me bekend voor
heb een HP 6830s waar een ati kaart in zit.

64bit Win7 Enterprise
Laatste drivers van HP
4GB mem

nog geen oplossing gevonden hiervoor....

mn vriendin gebruikt mijn oude Acer laptop waar 2GB geheugen in zit en ook een ATI kaart.
zij heeft er geen last van.

heel snelle conclusie:
valt op dat het bij 64bit LAPTOPS gebeurd waar 4GB in zit.

Mijn MCT heeft een desktop met window 7 waar 12GB geheugen in zit, daar heb ik dit gedrag nog niet zien voorkomen.

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
ik Denk niet dat het de gfx drivers zijn, nieuwe falen ook en hierboven is iemand met hetzelfde probleem maar een ati kaart..
logboek zegt niks(wel er staan veel dingen in maar niets dat naar het probleem wijst)
ms moet ik eens proberen overschakelen naar 3 gig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
wacht mijn laptop heeft maar 2GB dus jij hebt het er los bijgezet nog? ook geen 4gb error dus. gebeurd het trouwens echt in alle programma's of alleen/vooral bij bepaalde programma's?

[ Voor 46% gewijzigd door LeVortex op 22-02-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
LeVortex schreef op maandag 22 februari 2010 @ 15:10:
wacht mijn laptop heeft maar 2GB dus jij hebt het er los bijgezet nog? ook geen 4gb error dus. gebeurd het trouwens echt in alle programma's of alleen/vooral bij bepaalde programma's?
ik ben 100% zeker over VLC en League Of Legends :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
Speel je 1080 p af of gewoon simpele video's? en als je de graphics van het spel lager zet? hangt die dan helemaal niet meer of nog steeds soms? (voor zover die nog lager kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
nee het is geen 1080p en de "belasting" heeft er denk ik niet zo veel me te maken...

edit: hij hangt in mIRC ook

[ Voor 15% gewijzigd door blinded op 22-02-2010 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
bumb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ga debuggen?

Windows feature lets you generate a memory dump file by using the keyboard

Daarmee kan je dan zelf een memory dump genereren op het moment dat je PC hangt, en met de debugging tools kun je dan proberen te achterhalen of er een driver in een 'loop' zit waardoor alles tijdelijk hangt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
@alt-92

mijn computer doet iets soortgelijks maar mijn computer Freezed echt alles ook mijn geluis is dan 1sec vervormd herhaald of weet ik wat. volgens mij functioneert mijn toetsenbord dan ook niet. is het dan toch mogelijk om nuttige informatie uit die mem.dump te halen ?

iig bedankt voor de handige tip =]

[ Voor 6% gewijzigd door Proxx op 25-02-2010 11:53 ]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:29
Proxx schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:53:
@alt-92

mijn computer doet iets soortgelijks maar mijn computer Freezed echt alles ook mijn geluis is dan 1sec vervormd herhaald of weet ik wat. volgens mij functioneert mijn toetsenbord dan ook niet. is het dan toch mogelijk om nuttige informatie uit die mem.dump te halen ?

iig bedankt voor de handige tip =]
Live Kernel Debugging via een serial port dan maar :)

A wise man's life is based around fuck you

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Proxx schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:53:
volgens mij functioneert mijn toetsenbord dan ook niet. is het dan toch mogelijk om nuttige informatie uit die mem.dump te halen ?
De Ctrl+2xScrollLock keystroke is een gereserveerde sequence die een BSOD forceert, als je die setting wijzigt zoals in het artikel wordt uitgelegd (wel even opletten op USB keyboards) dan hoort dat gewoon te werken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Blijkbaar zijn er veel mensen met dit probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaziebo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-01 13:11

kaziebo

Monkey's are the source!

Yup, hier nog één.

Heb een Acer 5315 waar standaard 1Gb in zit. Ik heb er een tweede Gb ingezet. De laptop werd geleverd met Win Vista 32 bit, waar ik dan later Win 7 32 bit op heb gezet. Heb nog niet geprobeerd om deze er weer uit te halen en vervolgens de fout te reproduceren.

Bij mij blijft hij ook random hangen, voornamelijk in Outlook en in VLC. Zeer irritant.
Als ik overigens een spelletje speel, bijv FFVII via ePSXe, dan loopt ie soepel en heeft nergens last van.

Via de eventviewer wordt ik ook niet veel wijzer. Hij heeft wel een aantal foutmeldingen, maar die lijken er niet direct verband mee te houden. Ik heb een jaartje geleden nog wel een videodriver update gedaan, daarna niet meer.

Op het moment dat de laptop hangt, dan wordt het geheugen niet max gebruikt en de CPU ook niet maximaal belast. CPU is bijna idle.

Specs:
Acer 5315 geleverd met Win Vista 32 bit, dit later vervangen door; Windows 7 32 bit
Single Core Celeron 2,2Ghz
2 x 1 Gb geheugen (merk weet ik zo even niet)
80Gb HD

Iemand nog een idee?

[ Voor 10% gewijzigd door kaziebo op 08-09-2010 12:58 . Reden: typo's ]

It is only when a mosquito lands on your testicles that you realize, there is always a way to solve problems without using violence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Hoogstwaarschijnlijk een driver die het systeem gedurende een tijd laat hangen, zo traceer je de oorzaak...

Als iemand zin heeft (liefst Windows 7 x64):

1. Download Windows 7 SDK.
2. Installeer 'Windows Performance Analysis Tools'.
3. Open de meest recente folder in "C:\Program Files\Microsoft SDKs\Windows"
4. Open ".\Redist\Windows Performance Toolkit" en installeer wpt_x64.msi.
5. Open een commando prompt als administrator, copy paste het volgende commando:

code:
1
xperf -start perf!GeneralProfiles.InBuffer && timeout -1 && xperf -stop perf!GeneralProfiles.InBuffer myTrace.etl

6. Druk eenmaal enter om het commando te starten, nu wacht je tot het systeem gaat vasthangen.
Je mag tussendoor wel iets doen maar doe niet te zware (of private dingen) want dit schaadt de log.
7. Direct nadat het systeem niet meer hangt ga je naar het console (dat om een enter vraagt) en druk je enter.
8. Na geduldig lang te wachten is er eindelijk een myTrace.etl, compresseer deze in een .7z oid.
9. Plaats deze gecompresseerde versie online, dan kan ik even kijken of de oorzaak zichtbaar is...
10. Ik zal een poging doen in een video te tonen hoe je dat doet voor de geinteresseerden.

[ Voor 14% gewijzigd door TaraWij op 10-10-2010 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaziebo

kaziebo

Monkey's are the source!

TaraWij schreef op woensdag 08 september 2010 @ 13:47:
Hoogstwaarschijnlijk een driver die het systeem gedurende een tijd laat hangen, zo traceer je de oorzaak...

Als iemand zin heeft (liefst Windows 7 x64):

1. Download Windows 7 SDK.
2. Installeer 'Windows Performance Analysis Tools'.
3. Open de meest recente folder in "C:\Program Files\Microsoft SDKs\Windows"
4. Open ".\Redist\Windows Performance Toolkit" en installeer wpt_x64.msi.
5. Open een commando prompt als administrator, copy paste het volgende commando:

code:
1
xperf -start perf!GeneralProfiles.InBuffer && timeout -1 && xperf -stop perf!GeneralProfiles.InBuffer myTrace.etl

6. Druk eenmaal enter om het commando te starten, nu wacht je tot het systeem gaat vasthangen.
Je mag tussendoor wel iets doen maar doe niet te zware (of private dingen) want dit schaadt de log.
7. Nadat het systeem heeft vastgehangen ga je naar het console enter (dat om een enter vraagt) en druk je enter.
8. Na geduldig lang te wachten is er eindelijk een myTrace.etl, compresseer deze in een .7z oid.
9. Plaats deze gecompresseerde versie online, dan kan ik even kijken of de oorzaak zichtbaar is...
10. Ik zal een poging doen in een video te tonen hoe je dat doet voor de geinteresseerden.
Klinkt goed. Ik zal hem uitvoeren en de zip-file hier even neerzetten. Denk dat ik er morgen wel even tijd voor heb.

It is only when a mosquito lands on your testicles that you realize, there is always a way to solve problems without using violence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
In jouw geval moet je blijkbaar wel x86 kiezen en niet x64,
had niet gezien dat jouw bit-versie verschilde van de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaziebo

kaziebo

Monkey's are the source!

Hmm gaat nog even iets langer duren dan ik dacht. Ik ga hem wel posten, weet alleen nog even niet wanneer. Ik zal rekening houden met die 32bit. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
ik was heel dit topic al weer vergeten :X heb er nog steeds last van
hier ook w7 x64. ga morgen na werk en sport de geforceerde memorie dump eens debuggen.
en ook de manier van TomWij gaan we eens proberen.

het wordt vrij lastig omdat het ooit 1 keer per week ooit 6keer op een avond. in spelletjes het meest maar goed meestal speel ik spelletjes als ik thuis de pc aan zet :P hij doet het btw ook bij muziek afspelen. na een reinstall gebeurt het nog steeds. ben van Vista x64 naar w7 beta en toen weer naar w7 pro x64 gegaan na de beta tijd maar had het in alle gevallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Proxx op 04-10-2010 16:16 ]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaziebo

kaziebo

Monkey's are the source!

Ok, ik heb inmiddels een mytrace.etl gemaakt. Ik stuur het bestandje naar TomWij voor analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Twee Grafieken (bovenste I/O, onderste Disk Utilization)

Naar het einde toe zie ik dat hij de film die je aan het zien bent in VLC Media Player verder uitleest, maar op een bepaald moment faalt hij hier in en gaat je Disk Utilization naar 100% voor een minuut lang (3080 - 3020 = 60 seconden). Dat zie je op de onderste grafiek, de blauwe pijlen duiden het interval aan.

Op de bovenste grafiek zie je dan respectievelijk dat er gedurende die minuut geen I/O binnenkomt. Als ik ga kijken naar de CPU, Hardware Interrupts en DPCs (driver gerelateerd) zie ik verder niets abnormaal; het wordt dus zo ver ik kan zien niet software matig veroorzaakt...

In jouw geval heb ik een vermoeden dat er problemen zijn met je harde schijf en dat je best eens kijkt naar de S.M.A.R.T. data in HDTune (Tab Info), dit kan uiteraard ongerelateerd zijn aan het probleem van de TS...

Probeer eventueel ook een Error Scan.

[ Voor 6% gewijzigd door TaraWij op 10-10-2010 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voegt niks toe. Krijgt later uitleg via PM

[ Voor 92% gewijzigd door iisschots op 10-10-2010 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaziebo

kaziebo

Monkey's are the source!

TaraWij schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 00:46:
Twee Grafieken (bovenste I/O, onderste Disk Utilization)

Naar het einde toe zie ik dat hij de film die je aan het zien bent in VLC Media Player verder uitleest, maar op een bepaald moment faalt hij hier in en gaat je Disk Utilization naar 100% voor een minuut lang (3080 - 3020 = 60 seconden). Dat zie je op de onderste grafiek, de blauwe pijlen duiden het interval aan.

Op de bovenste grafiek zie je dan respectievelijk dat er gedurende die minuut geen I/O binnenkomt. Als ik ga kijken naar de CPU, Hardware Interrupts en DPCs (driver gerelateerd) zie ik verder niets abnormaal; het wordt dus zo ver ik kan zien niet software matig veroorzaakt...

In jouw geval heb ik een vermoeden dat er problemen zijn met je harde schijf en dat je best eens kijkt naar de S.M.A.R.T. data in HDTune (Tab Info), dit kan uiteraard ongerelateerd zijn aan het probleem van de TS...

Probeer eventueel ook een Error Scan.
Bedankt dat je de tijd genomen hebt om naar die trace te kijken _/-\o_

Ik heb HD Tune gedraaid en mijn resultaat ziet er nogal vreemd uit. Komt niet overeen met wat ik normaal gesproken gezien heb van andere harde schijven:
Afbeeldingslocatie: http://i25.photobucket.com/albums/c95/kaziebo/screenshothdtune.png

De error scan leverde niks op, alle sectoren zijn goed. Hij deed er 37 minuten over. Het is overigens een 80Gb schijf van Hitachi.
Afbeeldingslocatie: http://i25.photobucket.com/albums/c95/kaziebo/screenshothdtune3.png

Wat kan ik precies zien in die Tab Info van HD Tune, want ik kan daar niks starten.
Het volgende staaer op die tab:
Afbeeldingslocatie: http://i25.photobucket.com/albums/c95/kaziebo/screenshothdtune2.png

Ik heb nog een 2,5" schijf liggen van 160Gb. Denk dat ik die er maar eens in ga hangen om te kijken of dat helpt. Als je nog suggesties hebt, dan hoor ik die graag :P

[ Voor 2% gewijzigd door kaziebo op 10-10-2010 21:49 . Reden: Image van error scan toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaziebo

kaziebo

Monkey's are the source!

Ik heb HD Tune nog twee keer gedraaid waarvan hieronder de resultaten. De eerste keer had ik o.a. outlook open staan. Dat beïnvloedde het resultaat.

de resultaten zien er nu beter uit:
Afbeeldingslocatie: http://i25.photobucket.com/albums/c95/kaziebo/screenshothdtune4.png

Afbeeldingslocatie: http://i25.photobucket.com/albums/c95/kaziebo/screenshothdtune5.png

[ Voor 4% gewijzigd door kaziebo op 10-10-2010 22:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Oh, mijn fout... Ik bedoelde de Health tab, kan je die eens plaatsen?

Was Outlook trouwens actief met iets bezig toen?

Ziet er voor de rest allemaal al goed uit.

[ Voor 15% gewijzigd door TaraWij op 11-10-2010 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaziebo

kaziebo

Monkey's are the source!

Dit is het eerste deel van de Health tab:

Afbeeldingslocatie: http://i25.photobucket.com/albums/c95/kaziebo/screenshothdtune6.png

En hierbij (gaat om de laatste paar regels) het tweede deel.

Afbeeldingslocatie: http://i25.photobucket.com/albums/c95/kaziebo/screenshothdtune7.png

Ziet er, zover ik zelf kan zien goed uit.
Morgen maak ik een back up van m'n data en dan ga ik later deze week de schijf vervangen door die ander.

Outlook was volgens mij inderdaad bezig. Heb de benchmark nog een keer gedraaid met outlook bezig met het verzenden van een bestand op de achtergrond. En dan krijg ik weer die rare grafiek, dus dat beïnvloed de bench wel degelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door kaziebo op 11-10-2010 22:14 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Ziet er inderdaad goed uit...

Probeer ook eens je chipset drivers en sata/raid contorller drivers up te daten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaziebo

kaziebo

Monkey's are the source!

Gister heb ik de harde schijf (hitachi 80Gb) vervangen door een 160Gb van Western Digital.
De problemen lijken helemaal voorbij. Ik heb nog geen hangende win 7 meegemaakt. Ik zal na een weekje mijn bevindingen nog even posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaziebo

kaziebo

Monkey's are the source!

Het is vandaag maandagavond 22:23 uur en ik heb werkelijk geen enkele vastloper meer gehad. Ik durf nu met 99% zekerheid te zeggen dat het in mijn geval aan mijn harde schijf gelegen heeft.

Die trace.etl van de Microsoft SDK heeft echt geholpen om de problemen in kaart te brengen.

Nogmaals thanks Tom!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Pagina: 1