Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb hier 2 machines. De ene is mijn dagelijkse desktop machine, de 2e is mijn speelservertje.
In mijn desktop heb ik een Areca ARC-1120 zitten met 2x een Western Digital Raptor 36 GB, geconfigureerd in RAID0 en 6x een Samsung Spinpoint F1 750 GB, geconfigureerd in RAID6. Ik heb aan die Areca ook een BBU en een LCD display hangen.
In mijn server zit een Areca ARC-1110 met 2x een Western Digital 250 GB in RAID1. Hier hangen verder geen goodies aan ;).

Ik heb echter 2 vraagjes over deze setup:
1. Eerst draaide mijn server Areca nog firmware versie 1.42, 1.48 is ondertussen uit. Ik heb de changelog doorgekeken en er zitten interessante verbeteringen in. Mijn server heb ik dus probleemloos geupgrade. Mijn desktop Areca draait nog 1.43. Die wil ik ook graag naar 1.48 zetten (die heeft daar nog meer baad bij). Ik heb heb echter de horror verhalen gehoord en gezien (niet bij mij, bij een maat van me) over de combinatie Areca + Spinpoint. Op het moment draait mijn desktop al jaren probleemloos (die Spinpoints zijn gekocht toen je voor 100 EUR een 750 GB disk kreeg ;)). Ik wil die nieuwe features van de nieuwere firmware wel graag hebben, maar "if it ain't broke, don't fix it" klinkt toch ook wel aanlokkelijk eigenlijk. Dus: is het verstandig om de firmware in mijn desktop RAID controller te upgraden of haal ik dan veel problemen op m'n hals?

2. Aan mijn desktop Areca hangen een BBU en een LCD display. Nu wil ik die voor 1 weekje ff in mijn speelserver zetten, want ik heb daar ff een weekje de verhoogde performance van Write Back nodig ipv Write Through. Nog een BBU aanschaffen vind ik een beetje zonde daarvoor, dus ik wil tijdelijk de BBU van m'n desktop over zetten. Ik wil echter geen dataverlies op m'n desktop ;). Hoe pak ik dit dus het beste aan? Is een nette shutdown van m'n desktop voldoende om die BBU veilig te kunnen ontkoppelen van de Areca of moet ik eerst een tijd op Write Through draaien op m'n desktop?

Alvast bedankt voor het meedenken en de antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
offtopic:
Waar heb je de firmware changes gevonden? Op de website noch in de download vind ik een tekstdocument met veranderingen.

Voor optie #2 zou ik eerst de instellingen veranderen van "write back" naar "write through". Dan machine netjes afsluiten en BBU er afhalen. Voor 100 euro heb je een nieuwe BBU en ben je zeker vna je zaak, LCD is niet noodzakelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Gewoon upgraden en zolang je NCQ afzet zijn er geen problemen met spinpoints en areca kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brains schreef op maandag 22 februari 2010 @ 10:15:
offtopic:
Waar heb je de firmware changes gevonden? Op de website noch in de download vind ik een tekstdocument met veranderingen.
Ik heb hem toch op de website gevonden hoor ;). Ik geef toe, hij staat niet overduidelijk aangegeven maar hij staat er wel. Dit is de directe link: ftp://ftp.areca.com.tw/Ra...Firmware/release_note.txt
Zo ben ik er gekomen:
1. ga naar http://www.areca.com.tw
2. Klik bovenin op "Support & Downloads"
3. Kies de Linux driver voor de Areca 11x0 lijn.
4. Dan zit je nu op de FTP server van Areca. Ga 2 directories omhoog
5. Ga naar de BIOS_Firmware directory
6. En klik op het release_note.txt bestand en je ziet de veranderingen :).
Brains schreef op maandag 22 februari 2010 @ 10:15:
Voor op #2 zou ik eerst de instellingen veranderen van "write back" naar "write through". Dan machine netjes afsluiten en BBU er afhalen. Voor 100 euro heb je een nieuwe BBU en ben je zeker vna je zaak, LCD is niet noodzakelijk ;)
Klopt voor 100 EUR heb ik een nieuwe BBU. Maar dat vind ik echt zonde van mijn geld. Die server is mijn speelserver en die staat eigk maar 2 maanden per jaar aan. Waarvan hij 1 week echt productie draait. De 2 maanden -1 week ervoor is voorbereiding voor die ene week productie ;). En ik heb het financieel niet zo breed atm, dus die 100 EUR kan ik ook niet missen. Een 2e BBU is echt geen optie :).
Het is wel de zekerdere optie, dat geef ik wel toe.
Maar je verwacht wel dat het echt nodig is om hem een tijdje op "write through" te draaien om die BBU veilig te kunnen verwijderen? Dan ga ik dat zeker doen :). Gewoon een dagje of 2 dagen op write through voordat de BBU eruit gaat.
aval0ne schreef op maandag 22 februari 2010 @ 10:28:
Gewoon upgraden en zolang je NCQ afzet zijn er geen problemen met spinpoints en areca kaarten.
Hmm. Ik draai hem atm met NCQ aan. Zonder problemen dus. Is dat link? :p.
En hoe ga ik het merken in de performance als ik NCQ uitzet?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2010 10:35 . Reden: reactie op avalOne's post toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
De instelling voor write through/write back heeftdirect effect, dus een aantal dagen van te voren is niet nodig.

De BBU zorgt er voor dat bij een stroomuitval de data in het geheugen voor een bepaalde periode bewaard blijft (durf niet te zeggen of dat in uren of dagen wordt geteld). Zonder BBU en write back zijn de data in het geheugen per direct verloren zijn.
Ik heb posts gelezen van mensen die write back gebruiken zonder BBU en zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

ik ben grote voorstander van if it aint broken don't fix it. Ik zou de firmware dus niet upgraden, zolang je geen noemenswaardig grote problemen hebt. Maar als je alles gebackupt hebt, kun je de gok wagen en kost het je hooguit een dagje extra werk om alles weer terug te krijgen. Voor en nadelen, de afweging maken.

Maar tenzij je er ineens 2x zoveel performance voor terug krijgt, zou ik het laten voor wat het is.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:51
F1+RAID blijft tricky business. Normaal ben ik wel iemand van de laatste drivers en firmwares enzo, maar in dit geval zou ik het waarschijnlijk laten.

BBU: als deze piept als de server uit staat, staat er nog data op het intern geheugen. In alle andere gevallen zou het veilig moeten zijn. Switchen naar write trough lijkt me een goede extra voorzorgsmaatregel. Overigens lijkt het me logisch dat de caches geleegd worden als er een normale shutdown plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Fauna schreef op maandag 22 februari 2010 @ 18:15:
]Overigens lijkt het me logisch dat de caches geleegd worden als er een normale shutdown plaatsvindt.
yep, heb ook n tijdje (bij wijze van experiment) write back aangezet op n non-bbu raid setup, en ook daar geen probelemen, het helpt alleen bij een plotselinge stroomstoring ofzo, en daar heb je sowiso toch al een ups voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik draai in heel wat servers Areca's zonder BBU, al diverse crashes gezien, maar geen echt kapotte FS'en, daar hebben we oa journaling voor :)

Maar als je je desktop uit zet kan je die BBU zonder problemen verwijderen.
Pagina: 1