Samsung R510 overheating

Pagina: 1
Acties:

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:40
Ik heb nu ruim een jaar een Samsung R510 laptop. Alleen sinds kort lopen de temperaturen echt ontzettend op.
Omdat ik niet zo bekent ben in het hardware hoekje vraag ik jullie hulp.

De speccs zijn als volgt:
Intel Core 2 Duo Mobile P8400 2,26 Ghz
4GB DDR2
GeForce 9200M GS 256 MB
15.4" 1280x800 (WXGA)
320GB 5400RPM

Ik draai hierop Ubuntu, en heel af en toe Windows 7. De software kant ben ik zelf nu druk aan het bekijken of ik daar iets kan vinden maar tot nu toe nog niks gevonden.

In Ubuntu geven de temp meters het volgende aan:
GPU: 90 C constant maar soms ook een tijd 97 C
ACPI Temp TZ00: 78 C
ACPI Temp TZ00: 78 C

Onder Windows 7:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2uszxit.png

Ook voelt de laptop zelf ontzettend warm aan. En dit alles tijdens 'normaal' multitasken. (Firefox, emesene, paar openoffice bestanden)

Wat ik tot nu toe heb gecontroleerd:
-Vlak oppervlakte: Check
-Tijdje uitgedaan en opnieuw aanzetten: Binnen 20 minuten toch weer hoge temperaturen
-Drivers van GPU downgraden: Ben ik nu mee bezig Nogo, ook nog eens erg langzaam ook :S
-Intern schoonmaken: Morgen een bus canned air halen :)
-Fans doen het nog, iig de buitenste

Nog suggesties of oplossingen?

[ Voor 6% gewijzigd door Icyzer op 21-02-2010 23:25 ]

Verwijderd

Fans nakijken of ze nog wel draaien, zo niet kijken of je aan spare parts kan komen.

• Icyzer
Fans draaien nog wel, in iedergeval die aan de buitenkant. Bedankt :)

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12 21:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

De koelpasta vervangen is iets wat mij als eerste binnenschiet.

Mochten alle fans naar behoren werken en er ook geen interne weerstand (stof) aanwezig is, zou ik de koelpasta vervangen. Grote kans dat de koelpasta is uitgedroogd en de warmtegeleiding tussen GPU en heatpipe niet optimaal is.

Arctic Silver zal prima voldoen :)

• Icyzer
DaMarcus schreef op maandag 22 februari 2010 @ 08:30:
De koelpasta vervangen is iets wat mij als eerste binnenschiet.

Mochten alle fans naar behoren werken en er ook geen interne weerstand (stof) aanwezig is, zou ik de koelpasta vervangen. Grote kans dat de koelpasta is uitgedroogd en de warmtegeleiding tussen GPU en heatpipe niet optimaal is.

Arctic Silver zal prima voldoen :)
Mmm ik denk dat ik dan eerst even kijk of ik het gewoon via mijn garantie kan regelen, anders ben ik die meteen kwijt. Daarnaast ben ik niet zo bekend met het hele hardware gebeuren dus ik denk dat dat verstandiger is :)

Wat is trouwens de grens qua temperatuur voor een laptop van acceptabel tot te hoog?

[ Voor 6% gewijzigd door Icyzer op 22-02-2010 15:40 ]

• Icyzer
Mmm volgens mij heb ik het probleem gevonden.
De temperatuur werd veel hoger zodra mijn 2de display werd aangesloten.
Dus heb ik dat maar niet meer gedaan, en even de fans schoon gemaakt en nu is de temperatuur veel beter.

49-51 C zonder 2de display. 64 met display.

Nogmaals als vraag. Wat is de temperatuur grens voor acceptabel en wat is niet meer acceptabel?

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Icyzer schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:15:
Mmm volgens mij heb ik het probleem gevonden.
De temperatuur werd veel hoger zodra mijn 2de display werd aangesloten.
Dus heb ik dat maar niet meer gedaan, en even de fans schoon gemaakt en nu is de temperatuur veel beter.

49-51 C zonder 2de display. 64 met display.

Nogmaals als vraag. Wat is de temperatuur grens voor acceptabel en wat is niet meer acceptabel?
GPU: <80 graden is goed, daarboven is niet goed.
CPU: <70 graden is te doen, alles daarboven is te hoog.

Dit zijn natuurlijk richtlijnen, de ene CPU/GPU kan beter tegen warmte dan de andere ;) .

Overigens vind ik SpeedFan enorm onbetrouwbaar, dat programma heeft bij mij nog nooit goed gewerkt en ook op internet zijn de meningen verdeeld. Gebruik liever hardwaremonitor, die is wat betrouwbaarder :) .

[ Voor 15% gewijzigd door Cubic X op 23-02-2010 14:59 ]

• Icyzer
De waarden die ik aanhoud zijn ook die onder Ubuntu aangezien ik die toch het meeste gebruikt. Achja zolang het niet weer 97C word ben ik blij :D
Pagina: 1