Welkom bij mijn laserharp-project!
Update 22 februari: de sensor-schakeling is klaar!! Nu is 't een kwestie van 't opbouwen van 't geheel, en daarna lekker muziek makan a la Jean Michel Jarre!
Wat is een laserharp?
Wikipedia: Laser harp
Plaatjes: http://images.google.nl/i...um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
Filmpjes: http://www.youtube.com/re...serharp&search_type=&aq=f
Waarom dit project?
Al sinds mn tiende ofzo ben ik een enthousiaste elektronika-, computer- en muziek-liefhebber.
Wat betreft het laatste heb ik veel plezier met de muziek van Jean Michel Jarre.
En zo dacht ik een jaar of 15 geleden: hoe leuk zou het zijn om zelf een laserharp te bouwen.
Dus heb ik destijds 10 rode laserdiodes gekocht, 10 lichtgevoelige weerstanden, wat andere discrete elektronika, en de gemaakte schakeling aangesloten op een midi-keyboardje van 40 euro die dan weer een Yamaha CS1x aanstuurde.
De volgende stap was toen het midi-keyboardje vervangen door een computer, destijds (en ook nu weer!) een op een Z80 gebaseerde ZX Spectrum.
Met een rook-machine en wat begeleidende muziek heb ik toen heel wat plezier beleefd in mn studentenkamer, en ook andere studenten waren al 'onder de indruk' van het spelen van muziek op licht.
Mijn wens was om deze setup ooit eens te vervangen door fatsoenlijke onderdelen, met één sterke laser en wat meer geavanceerde elektronika.
Nu, ruim 15 jaar later dus, ben ik daar dan eindelijk aan toegekomen.
Enkele maanden geleden (ergens halverwege 2009) heb ik 't weer opgepakt, en in februari 2010 heb ik de componenten voor 't geheel al afzonderlijk gereed.
Ik hoop in maart 2010 een werkende harp gereed te hebben!
Lees hier mijn inleiding in het andere topic.
Er bestaat al een ander topic over een soortgelijk project, maar de auteur daarvan begint het minder op prijs te stellen dat ik daar zoveel in post.
Ik wil Stoney3K met name wel even duidelijk bedanken voor de hulp en aanmoediging!
Vooral met de sensor-schakeling heeft ie me goed op weg geholpen!
Eerste experimenten
Om op gang te komen heb ik wat quick en dirty experimenten uitgevoerd.
Hier wat foto's en een filmpje van de eerste experimenten enkele maanden geleden, met een zelfgemaakte laserscanner:

Hier een filmpje.
Wat heb je nodig voor een laserharp?
1. Een laser-'scanner'
Om met één laserstraal te doen lijken alsof je er meerdere hebt, heb je een motor nodig die heel snel stappen kan zetten.
Koop hiervoor een galvo-scanner set of maak een stepper-motor schakeling.
Zelf maken van zo'n motor (zoals mijn experiment met de luidspreker) is nagenoeg onmogelijk: de mechaniek is te onbetrouwbaar en 'traag'.
Een stepper-motor schakeling is dan wel goedkoper, maar wat lastiger om te gebruiken in mijn ogen.
2. Een DAC
Indien je met een galvo-scanner aan de slag wilt (in mijn ogen het makkelijkst en meest flexibel), dan heb je een DAC nodig. Hiervoor zou je op eBay kunnen zoeken naar een IO-kaart met DAC die je op de USB poort kunt aansluiten en via b.v. Visual Basic kunt aansturen.
Met een stepper-motor zou je bv. je parallele poort van je computer kunnen gebruiken voor de aansturing.
Zoek even in dit topic voor info van Stoney3K.
Opto-couplers zijn wel geadviseerd! Deze maken een optische scheiding tussen je computer en de schakeling.
Als je ervaring hebt met een micro-controller, verdient dat wellicht de voorkeur, in beide gevallen.
De schakeling wordt dan onafhankelijk van een laptop of pc.
3. Een sensor-schakeling
Je kunt zelf een schakeling met foto-transistoren bouwen.
Momenteel experimenteren Stoney3K en ik hiermee.
Meer info volgt dus.
Wat ook wel gedaan wordt is het gebruiken van de Wiimote, die een ingebouwde lens heeft die meerdere lichtpunten kan waarnemen.
Ik heb hier geen ervaring mee, maar er zal ongetwijfeld e.e.a. via Google te vinden zijn.
De Wiimote communiceert via Bluetooth.
4. Software
Afhankelijk van je IO-interface en bijgeleverde software kun je de hardware vanaf je pc aansturen.
Indien je een microcontroller gebruikt ontwerp je de software op je pc, en stuurt de gegenereerde firmware naar je controller.
Je kunt natuurlijk ook net als ik een old-school Z80 bak gebruiken
5. Geluid
Indien je de schakeling bestuurt vanaf een pc, kun je een midi-controller van je geluidskaart aansturen.
Je kunt dan een externe synthesizer gebruiken, of de wavetable van je geluidskaart.
Eventueel kun je een eigen wavetable gebruiken of maken, wat bij veel Soundblaster geluidskaarten een optie is.
Er zijn wavetable-banks te downloaden met Jarre-geluiden.
Ik houd 't bij mn Yamaha CS1x (daar kan ik ook Jarre-geluiden voor krijgen).
En wat effecten er achter (smallstone, delay etc)
6. Geld
Uiteraard zijn dit indicaties!
- Laserscanner: minimaal 15 euro (stappenmotor schakeling), maximaal 125 euro (galvoscanner)
- Aansturing laserscanner + sensorschakeling: minimaal 15 euro (paralle poort), maximaal 75 euro (luxe IO-interface via USB)
- Software: minimaal niks tot maximaal de kosten van een ontwikkelset voor een microcontroller of bv. een ontwikkelpakket voor het aansturen vanaf je pc
- Geluid: minimaal niks (wavetable geluidskaart) tot maximaal de kosten van een fatsoenlijke synthesizer (maar hee, voor 150 euro tik je al een leuke Roland of Yamaha op de kop!)
Reken dus minimaal op ca. 50 euro ofzo als je een stappenmotor schakeling gebruikt en de geluiden uit je geluidskaart tovert, tot 400 euro als je een galvo set koopt, een IO interface, en een synthesizer.
En natuurlijk kan het nog veel duurder....
Mijn DAC
Hier mijn DAC schema:

Zitten wel een paar kleine foutjes in: ik was in de foutieve veronderstelling dat de DAC 0..2,5V moest uitsturen. 0..5V is ook okee, dus de weerstanddeler aan het einde is niet nodig.
De laserscanner
Een echte laserscanner maak je met een galvo (complete set incl. voeding kost iets meer dan 100 euro op eBay):

De galvo-elektronica voed je met een analoge spanning tussen 0 en 10V, of een dual-spanning, waarvan de ene tussen 0V en -5V en de andere tussen 0 en 5V: ook hier is het verschil 10V.
Je kunt dus een DAC gebruiken die tussen de 0 en 10V uitstuurt.
Mocht je net als ik beperkt zijn tot 5V (met een opamp maak je er echter zo 10V van), dan kun je de galvo-driver-elektronica gemakkelijk gainen (versterken) tot het maximum.
De maximale hoek die de spiegel aan de galvo kan zetten is ca. 50 graden, da's best groot!
Waar haal je een laser?
http://www.dealextreme.com/search.dx/search.laser
Voor volcontinu gebruik geen laserpen maar een lasermodule gebruiken!
Hier de eerste experimenten met galvo en 30mW groene laserpen:
Mn werkende laserscanner

Dit is mn DAC:

En zo stuur ik 't geheel aan (ja, een Z80 bak uit '86!):

Filmpje van de DAC en galvo in actie:
http://www.youtube.com/watch?v=UE3PeUwtoP4
[ Voor 14% gewijzigd door ByteDelight op 23-02-2010 10:11 ]
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com