Toon posts:

extra intern geheugen. Draait niet mee

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen

Ik wil mijn pc een beetje upgraden. Nieuwe videokaart erin en dat is geslaagd. Nu extra geheugen
Nu heb ik een slot waarin de volgende kaart in zit.

Fabrikant : Samsung
Part Number : M3 78T2953CZ3-CD5
Serienummer : 7502E342
Type : DDR2-SDRAM PC2-4300 (266 MHz) - [DDR2-533]
Format : Regular UDIMM (133,35 x 3)
Grootte : 1024 MB (2 ranks, 4 banks)

Ik naar de winkel en gevraagd om een gelijke kaart. Ik kreeg de onderste

Fabrikant : Kingston
Part Number : Niet nader omschreven
Serienummer : 6F34231D
Type : DDR2-SDRAM PC2-5300 (333 MHz) - [DDR2-666]
Format : Regular UDIMM (133,35 x 0)
Grootte : 1024 MB (1 ranks, 8 banks)

Ik vroeg of het grotere aantal MHZ een probleem is. Nee hoor zei de winkelbediende. Deze past zich automatisch aan de lagere snelheid van de ander. Ik vertrouw hierop dus koop de kaart.

Nu is het volgende probleem. Als ik pcwizzard opstart dan leest ie beide kaarten. Maar ik heb het vermoeden dat ie niet meedraait. Gaat allemaal niet sneller. Bij taakbeheer geeft hij nog steeds een fysiek geheugen van 1021MB en ook bij computer -> eigenschappen leest ik nog steeds 1gb Ram geheugen af.
Zou de verkoper toch onzin verkocht hebben. Zo ja welk type geheugenkaarten zijn dan aan te raden als ik dezelfde niet kan vinden. Gezien de ouderdom van mijn pc.

Ter volledigheid ik heb een verouderd moederbord MS 7255.

Alvast bedankt
Groeten
Harold

• theguyofdoom
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:04
Heb je ze in de goede volgorde geplaatst? mijn moederbord wil ze in een bepaalde volgorde hebben: eerst slot 1, dan (zelfde type) in slot 3, dan slot 2 en 4.

Het klopt dat de nieuwe banken op 266 MHz gaan draaien. Deze snelheid is bijzonder traag btw

Ik hoop dat dit helpt.

[ Voor 6% gewijzigd door theguyofdoom op 21-02-2010 16:04 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:33
Wat die winkelbediende zei klopt. Hij gaat automatisch op de snelheid van de traagste werken.
Kijk een met CPU-Z wat hij zegt bij 'Memory', onder Windows(?) onder het configuratiescherm bij systeem, en in de bios.
Je kan ook eens proberen om je bios te updaten.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

Ten eerste is het geen geheugenkaart, geheugenkaarten stop je in je fototoestel of telefoon. Jij bedoelt een geheugenmodule, DIMM, of desnoods latje ;)

Probeer eerst eens of de nieuwe module wel werkt als je hem als enige in het moederbord stopt, misschien is hij wel gewoon defect. Wat de verkoper zei, klopt in ieder geval wel, je moet gewoon twee modules met verschillende specificaties samen kunnen gebruiken.
Ik legde het vaak zo uit: de stoppen in je stoppenkast zijn bijv. geschikt voor 16A, dat betekent niet dat er ook daadwerkelijk 16A doorheen gaat. Hetzelfde geldt voor het geheugen, als het gespecificeerd is voor 333MHz, betekent het niet dat het op die snelheid moet werken, alleen dat het kan. Een lagere snelheid zal dus geen probleem zijn.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Zou goed kunnen dat het geheugen defect is. Ik zat eerst aan een dual channel probleem te denken, maar dat ondersteunt je moederbord niet. Het zou nog kunnen dat het moederbord problemen heeft met het feit dat de geheugenchippies op beide latjes anders verdeeld zijn:

Fabrikant : Samsung
Grootte : 1024 MB (2 ranks, 4 banks)

en
Fabrikant : Kingston
Grootte : 1024 MB (1 ranks, 8 banks)

Dat soort problemen zie je meestal alleen bij dual channel, maar wellicht dat het bij single channel ook problemen geeft.

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen

Het probleem heeft zich sneller opgelost dan verwacht. Nadat ik cpu-z gedownload had wist ik zeker dat er maar 1 geheugenmodule (bedankt voor de officiele benaming ;) )meedraaide . Ik heb vervolgens de nieuwe module getest in de andere slot. Deze deed het. Ik heb deze daar maar er in laten zitten en de oude er bij gedaan. En het werkt prima!!! Ze zijn nu dus omgedraait. Toeval? Ik weet het niet? Maar ik laat ze lekker zo zitten.

Bedankt luitjes voor het meedenken.
Problem solved

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Malantur schreef op zondag 21 februari 2010 @ 16:04:
Wat die winkelbediende zei klopt. Hij gaat automatisch op de snelheid van de traagste werken.
Sinds wanneer hebben DIMMs eigen clocks :?

Dit is gewoon onjuist. Hij wordt door het moederbord aangestuud, wat hij doet hangt af van de instellingen op het moederbord. Als die op "auto" staan mag je aannemen (hopen...) dat hij dan de laagste waardes uit de SPDs van de twee DIMMs neemt, maar als je handmatig een bepaalde snelheid ingesteld heeft worden de DIMMs daar gewoon op aangestuurd.

Kunnen ze dat niet aan? Dan krijg je vastlopers en/of opstartproblemen.

WTF maakt iedereen het ingewikkelder dan het al is door rare verhalen over DIMMs die zelf dingen besluiten rond te bazuinen? :o

Oslik blyat! Oslik!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:33
Ik quote mijzelf even:
Malantur schreef op zondag 21 februari 2010 @ 16:04:
Waar in die zin suggereer ik dat hij zelf die snelheid kiest?
Ik zeg letterlijk dat hij op de traagste snelheid van de twee gaat werken, hoe dat komt en wie het kiest laat ik toch buiten beschouwing :S
En maar goed ook, wat heeft het te maken met het feit dat het geheugen niet werkt(e)? :X

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Malantur schreef op zondag 21 februari 2010 @ 17:04:
Ik quote mijzelf even:

[...]

Waar in die zin suggereer ik dat hij zelf die snelheid kiest?
Ik zeg letterlijk dat hij op de traagste snelheid van de twee gaat werken, hoe dat komt en wie het kiest laat ik toch buiten beschouwing :S
"Hij" in de zin van de DIMMs gaat actief helemaal niets doen. "Hij" wordt aangestuurd. passief Subtiel grammaticaal verschil, maar technisch des te relevanter. De DIMMs doen zelf namelijk helemaal niets. Niet hier, niet ooit (althans bij consumentengeheugen). Dat suggereren maakt het alleen maar moeilijker om te snappen wat er daadwerkelijk gebeurt.

Daarnaast gaat hij helemaal niet altijd "automatisch" op de traagste snelheid werken. Als SPD info niet klopt gaat het fout, als de BIOS niet slim z'n "auto" instellingen toepast of als settings in BIOS handmatig ergens op ingesteld zijn gaat het fout. Die mogelijkheden bij voorbaat uitsluiten omdat hij het "automatisch" goed zou doen is vragen om problemen.
En maar goed ook, wat heeft het te maken met het feit dat het geheugen niet werkt(e)? :X
Vrij weinig. Dat gaf ik ook al aan - als het fout gaat krijg je vastlopers of opstartproblemen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1