Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346367

Topicstarter
Hallo!

Ik heb sinds een dag of twee een nieuwe pc, met de volgende m.i. relevante onderdelen:

Behuizing: Antec -- 902, inclusief extra fans (wilde nadruk leggen op een goede airflow)
Processor: Intel Core -- i7 860 @ 2800 mhz
Moederbord: MSI --P55-GD80 (MS-7581)
Fysiek Geheugen: Kingston Hyper X -- 4096 MB DDR3-SDRAM
Videokaart: Asus -- Nvidia Geforce 7900 GS
Harde schijf: Seagate -- Barracuda 7200.12 -- 750 GB

Nu zit er, zoals de meeste van jullie waarschijnlijk wel weten, een "OC Genie" knop op het moederbord, welke na het indrukken ervan de hardware analyseert om te bepalen in welke mate het kan worden overgeclocked. Nu geeft dxdiag aan dat mijn videokaart niet 256 mb geheugen bezit, zoals het werkelijk bezit, maar wel liefst 2036 mb! Pc-Wizard geeft dit ook aan, maar hier wordt het vermeld als zijnde "Texture geheugen". Allemaal leuk en aardig, maar betekent dit nu niet dat OC Genie van deze foutieve analyse en het derhalve meer overclocked dan verstandig is?

Ik keek net namelijk even rond in Bios, en zag dat er ergens een voltage (Volt Uit of zoiets; kan ik nakijken) stond dat het "niet recommended" is.

Mijn systeem is nu in deze mate overgeclocked:

http://img689.imageshack.us/img689/9384/systeminfow.jpg

Ik moet mededelen dat ik weinig verstand heb van de de waarden zoals zijn te zien op de afbeelding, evenmin van hardware zelf. Een vriend van mij heeft de pc in elkaar gezet, en ik heb toegekeken :P.

Mocht er iets gevaarlijk zijn m.b.t. de waarden, hoor ik het graag! Als ik me geen zorgen hoef te maken natuurlijk ook :).

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:34
Het feit dat er meer geheugen herkent wordt heeft waarschijnlijk te maken met Turbocache of een gelijkaardige functie. Maar sowieso heeft de eventuele slechte detectie van videokaart geheugen geen invloed op de overclockbaarheid van de processor.
Echter zou ik wel eens de spanningslijnen van je voeding nameten (doe dit met een multimeter aan de molex).
En graag ook nog even nakijken wat voor voeding erin zit, en als het een B merk is dan best vervangen (als de waardes van het programma in de richting zijn van de werkelijke waardes, dan zijn die erg laag!).
Kijk ook eens de temps (onder load) na met CoreTemp of RealTemp, Speedfan zit er erg vaak naast.
Ook nog even een stresstest uitvoeren om te kijken of het nog stabiel is. Gebruik je trouwens de stock koeler?

[ Voor 8% gewijzigd door Malantur op 21-02-2010 13:40 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346367

Topicstarter
Goed dat je het vraagt, dat was ik vergeten te vermelden.

Ik heb voor een voeding gekozen die SLI ondersteund;

CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU

Ik wilde een koel systeem, dus ik heb de volgende koeler voor de cpu gekozen:

Thermalright MUX-120

En voor de videokaart:

Zalman VF1000 LED

Ik zal die stresstests eens uitvoeren, bedankt voor de tip. Wat voor gevolgen kunnen er optreden in het geval dat de waardes van de voeding inderdaad erg laag zijn zoals je zegt? Ik weet dat je per definitie risico's neemt met overclokken, maar in het boekje met informatie over die OC Genie functie stond dat je geen risico loopt, mits je kast goed gekoeld is.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:34
Je hebt een A merk voeding, en de waardes volgens het programma zijn sowieso te laag om je computer te laten opstarten (wat je dus kan hebben bij te lage spanningen, maar bij te hoge spanningen krijg je interessantere fenomenen :+).
Maar de kans is dus zeer groot dat het een meetfout is, en dat je met een multimeter wel op de juiste waarde uitkomt.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En je hoeft die multimeter niet eens aan een molex te koppelen, dit bordje heeft er mooie meetpunten voor opzitten :)