Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-06 18:21
Ik heb thuis een LaCie Internet Space 1TB staan, met daaraan een HP Deskjet 5150 printer. De bestanden op de Internet Space zijn te benaderen door middel van het pad van de harde schijf in te geven in Windows Explorer: \\192.168.2.10. Idem dito voor de printer.

Nu is het zo dat die printer door meerdere computers binnen het netwerk benaderd moet worden. Het probleem is soms dat er ingelogd moet worden op \\192.168.2.10 voor de printer benaderbaar is. Dat is voor mij niet zo'n probleem, maar ik wil de andere gebruikers niet gaan lastigvallen met het steeds opnieuw inloggen op de Internet Space.

Daarom had ik er aan gedacht op een .bat-scriptje te schrijven dat automatisch wordt uitgevoerd bij elke herstart. Dat bat-scriptje zou moeten inloggen op de \\192.168.2.10, maar het probleem is dat de commandline in Windows nog steeds niet echt een fan is van UNC-paden. Het is ook zo dat ik absoluut geen driveletter wil toekennen aan die locatie, dat vind ik nogal overkill. Hoe zou mijn scriptje er ongeveer moeten uitzien, want ik heb te weinig affiniteit met batch files in Windows om dit volledig uit te pluizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Waarom geen driveletter, ik neem aan dat jij niet 24 drives in je pc hebt.
Het commando wat je zoekt is net use :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRED
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2020

MRED

Carpe diem...

Kan inderdaad met net use. Je krijgt dan zoiets:

code:
1
NET USE x: \\servername\share /USER:domainname\username password

Vervolgens blijf je ingelogd en kan je als je dat wil verder in je script de drive letter weer disconnecten met het commando:

code:
1
net use x: /delete

Mijn weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
MRED schreef op zondag 21 februari 2010 @ 13:54:
Kan inderdaad met net use. Je krijgt dan zoiets:

code:
1
NET USE x: \\servername\share /USER:domainname\username password

Vervolgens blijf je ingelogd en kan je als je dat wil verder in je script de drive letter weer disconnecten met het commando:

code:
1
net use x: /delete
Oké, maar voor alle duidelijkheid: dit commando kent driveletter x toe aan de netwerkschijf? Maargoed, dat is geen probleem, mijn eis om geen driveletter toe te kennen was misschien onredelijk.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRED

MRED

Carpe diem...

Nikolas schreef op zondag 21 februari 2010 @ 14:26:
[...]

Oké, maar voor alle duidelijkheid: dit commando kent driveletter x toe aan de netwerkschijf? Maargoed, dat is geen probleem, mijn eis om geen driveletter toe te kennen was misschien onredelijk.

Bedankt alvast!
Ja het commando kent idd een driveletter toe, maar wat ik al aangeeft. Wanneer je in hetzelfde script vervolgens weer het commando "net use x: /delete" uitvoert, verdwijnt de driveletter weer.

Effectief resulteert dat er dus in dat je ingelogd bent en dat er geen driveletter (meer) aan de share hangt.

Mijn weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
MRED schreef op zondag 21 februari 2010 @ 14:32:
[...]

Ja het commando kent idd een driveletter toe, maar wat ik al aangeeft. Wanneer je in hetzelfde script vervolgens weer het commando "net use x: /delete" uitvoert, verdwijnt de driveletter weer.

Effectief resulteert dat er dus in dat je ingelogd bent en dat er geen driveletter (meer) aan de share hangt.
Aha, dat stukje had ik dus niet goed gelezen, mijn excuses. Hartelijk bedankt voor het script!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273065

je hoeft geen driveletter toe te kennen.
net use \\x.x.x.x /user:username passwd gaat even goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRED

MRED

Carpe diem...

Anoniem: 273065 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 17:53:
je hoeft geen driveletter toe te kennen.
net use \\x.x.x.x /user:username passwd gaat even goed
Mmm... Dat werkt idd ook prima...
Weer wat geleerd :) .

Mijn weblog

Pagina: 1