Vier identieke bankjes, toch niet allemaal gelijk...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een vreemd probleem met mijn geheugen bankjes. Ik heb vier Corsairs, elk van het type CM2X1024-6400C4 (Draai uiteraard 64-bit zodat dat laatste bankje niet loopt te niksen.), maar, volgens de gegevens moeten ze op timings van 4-4-4-12 kunnen draaien, toen ik nog twee bankjes had, kon dit ook. Maar laatst dus twee extra geïnstalleerd, en kon toen niet opstarten, alleen als mijn timings op de standaard van 5-5-5-18 stonden. (Nou weet ik niet of dit allemaal verschrikkelijk uitmaakt, maar het zit me gewoon dwars dat het niet werkt naar behoren.) Nu zie ik echter het volgende in CPU Z:

Afbeeldingslocatie: http://i556.photobucket.com/albums/ss10/Hionimi/Memory_1.jpg
Deze bank en #2 lijken goed te werken, alle gegevens lijken aanwezig, maar...

Afbeeldingslocatie: http://i556.photobucket.com/albums/ss10/Hionimi/Memory_2.jpg
Bank #3 en #4 ontbreekt wat info, waar ik mij dus begin af te vragen wat er nou aan de hand is met die laatste twee bankjes.

Nog even wat info op een rij voordat men het vraagd.

Systeem: Intel Core 2 Duo E6750 (2,66Ghz, 1.333Mhz FSB.), 4GB RAM (CM2X1024-6400C4.), EVGA n68 mobo (nForce 680i.). OS: Windows 7 Ultimate 64-bit. Het programma CPU Z werd ook de 64-bit versie van gebruikt.

Weet iemand dus wat er misschien aan de hand is? want ik kan het helaas niet zelf oplossen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:43

mace

Sapere Aude

Wissel ze eens om, en kijk dan of je nog steeds dezelfde info krijgt op bank 3 en 4. Als dat zo is dan ligt het niet aan je geheugen maar aan de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Goede tip van mace.
Verder durft Corsair haar geheugen wel eens te wijzigen, en gewoon onder dezelfde naam uitbrengen. Wel met dezelfde specificaties, maar toch niet gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:26
Controleer ook even of het voltage goed staat, soms wordt dit te laag ingesteld door de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 17:26

Dark

who tweaked the light?

Duidelijk een andere SPD (epp profile ontbreekt) en waarschijnlijk andere revisie reepjes... gebeurd vaker met corsair, dat ze gedurende de productie van een bepaalde lijn overstappen op een andere revisie, wat dan meestal ook een nieuwe/andere chip met zich mee brengt...

Als je ervan overtuigd bent dat het wel dezelfde chips zijn en het pcb hetzelfde is, kan je met een spd-flasher de beste van de 2 spd's in de andere reepjes flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bankjes omwisselen zal ik even proberen, de bankjes in #3 en #4 zijn nieuwer ja... Um, Dark, klinkt ingewikkeld en risico vol. :x

Oh en ja, Voltage staat op 1.85 terwijl ze 2.1 aan kunnen, echter, ik hoorde ook dat hogere voltages 't geheugen sneller doen slijten?

Echter wat ook de vraag is voordat ik veel moeite ga doen, zal een hogere voltage en een lagere timing, merkbaar betere prestaties geven?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2010 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zijn geen bankjes, het zijn DIMMen. Banken zijn weer compleet andere dingen.

Kun je de juiste timings wel gewoon instellen in de bios en draait het dan nog stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat gaat er dus mis, als ik ze lager instel, wil het hele systeem niet booten, als de laatste twee.. DIMMs eruit zijn, dan kan het systeem wel met 4-4-4-12 timings opstarten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
misschien is de stress op je nb te hoog, geef eens wat extra nb voltage en stel ze dan in op 800 MHz 4-4-4-12 met 2,1v

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 11:15:
Nee, dat gaat er dus mis, als ik ze lager instel, wil het hele systeem niet booten, als de laatste twee.. DIMMs eruit zijn, dan kan het systeem wel met 4-4-4-12 timings opstarten.
Als de reepjes 2,1V nodig hebben, dan zal je ze dat ook moeten geven om met 4-4-4-12 te kunnen werken!
Dat het met de twee wel lukt, komt omdat die een EPP profile hebben. Die vertelt het moederbord om meer spanning te geven. De andere twee hebben dit profiel niet, en die draaien dan standaard op 1,8V.

Als het geheugen 2,1V kan, moet je ze het ook geven, anders haal je waarschijnlijk de aangegeven snelheden en timings niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Kitje van 2 met epp heeft extra strakke timings, in een epp profile... ookal zou je 4 reepjes exact hetzelfde hebben, dan nog gaat het denk niet lukken om die 4 reepjes ook op dat profiel te draaien... vaak moet je met alle memslots gevuld een beetje losser timen omdat het een extra load op de chipset/memcontroller geeft...

dat flashen is geen ruk aan hoor... maar er is wel altijd een klein risico en garantie verval ...
tooltje ervoor: http://www.techpowerup.com/spdtool/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jaaaa, 't lijkt nu te werken... Denk ik, krijg nog wel dezelfde gegevens in CPU Z, maar heb eerst het voltage omhoog gegooid, Windows wou echter niet starten met geheugen op 2.1v maar wel met 2.075v, en daarna de timings naar 4-4-4-12 gezet, en toen wou het systeem wel booten, waar het voorheen niet eens langs het eerste beeld kwam. Ik hoop echter nu dat dit allemaal gewoon ok is, moet toegeven dat ik niet echt thuis ben in het geavanceerd instellen van RAM geheugen. Ik zag in de BIOS ook nog iets anders onder het kolom met timings staan, dingetjes zoals RAS, recovery delay, etc. Dienen die ook ingesteld te moeten worden om het geheugen optimaal te doen werken?

Edit: Op het tabblad 'Memory' in CPU Z staat nu 4-4-4-12, voorheen stond er dus 5-5-5-18, dat moet wel betekenen dat de nieuwe timers 't doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2010 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
en nu dus nog even memtest draaien om te conformeren dat het stabiel is.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, begrijp dat dat ook nog eens een leuk moeilijkheedje kan worden... Memtest lijkt er vooral alleen voor 32-bit te zijn, al lees ik op andere fora dat memtest86+ ook 64-bit ondersteund, maar het moet ook nog eens op CD or Floppy worden gezet omdat het nog voor windows draait wordt getest? En iemand maakte de opmerking om het snachts te draaien... Kennelijk is de computer er wel even zoet mee... Klopt dit allemaal? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

flop, cdtje, usb stick is allemaal mogelijk... testen duurt idd even, afhankelijk van de snelheid en hoeveelheid geheugen... 15-30 minuten voor een complete run van alle tests, die je een aantal keren moet doen voor het goede...

zelf doe ik meestal 3x complete en dan verder met tests 5 & 8 voor een aantal uren, maar dat is persoonlijk...

ik zou hem gewoon een nachtje op complete test laten draaien om te beginnen...

je kan ook wel onder windows testen hoor, dan bijvoorbeeld prime met large fft's, linx met maximaal geheugen gebruik of memtest voor windows...

het testen met een memtest voor dat windows boot heeft als voordeel dat je windows zelf niet kan beschadigen en als nadeel dat het natuurlijk toch niet te vergelijken is met een stresstest in windows zelf.
editje: nadeel van testen onder windows is natuurlijk ook dat je dan enkel kan testen wat het os zichtbaar maakt aan geheugen, en dat er dus een deel ongetest blijft... d'r zijn nog wel meer voor,- en nadelen te verzinnen voor beide oplossingen, dus wellicht een goed idee om beide te doen...

[ Voor 15% gewijzigd door Dark op 21-02-2010 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm... Denk dat ik die memtest maar laat zitten... Of even wachten tot morgen om iemand anders even te vragen, want dit gaat een beetje boven mij... geheugen werkt gewoon in spelletje op het moment, natuurlijk zegt dat niet alles, maar ok. Waardoor ik er al helemaal niet uit kom is ook omdat de documentatie van memtest niet duidelijk voor mij is, en zie nergens uitgelegd staan hoe het onder Windows te draaien. Zo technisch ben ik helaas ook weer niet. ._.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je kan Memtest86+ best op een CD branden. Dat is het eenvoudigste. Er staat een ISO bestand op de website. Daarna kan je van die CD booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
mail even naar het adres in mijn profiel, ik heb de bestanden voor het simpel maken van een bootable usb stick hier liggen, mail ik die even door naar je, hoef je alleen de exe van memtest er bij te zetten en booten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ook leuk, de ISO's zijn alleen in 3.5 te krijgen... Die dus crashed met 4GB RAM of meer. En de 3.4a is pre-compiled, wat als ik het uitpak, losse bestandjes zijn, neem aan dat ik die ook gewoon op een CD kan fikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Je zou ook gewoon contact op kunnen nemen met Cosair. Ik heb in het verleden wel eens 2 OCZ kitjes gehad van 2GB, waarvan de profielen en geheugen specs tussentijds waren aangepast. Het eerst gekochte kitje werkte hierom niet samen met het 2e gekochte kitje.

Contact opgenomen met OCZ, waarna ik keurig een enkel kitje van 4GB terug kreeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar... Moet ik dan niet een garantie bewijs enzo hebben? De laatste twee DIMMs heb ik gekregen van iemand. dus geen garantie bewijs, verpakking, niks. Dus ben bang dat dat een no-go is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Dan wordt het idd lastig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:43

mace

Sapere Aude

nedernakker schreef op zondag 21 februari 2010 @ 13:00:
mail even naar het adres in mijn profiel, ik heb de bestanden voor het simpel maken van een bootable usb stick hier liggen, mail ik die even door naar je, hoef je alleen de exe van memtest er bij te zetten en booten maar.
memtest is linux.

edit: oh wacht ze hebben tegenwoordig ook een dos versie. :)
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 13:01:
Hm, ook leuk, de ISO's zijn alleen in 3.5 te krijgen... Die dus crashed met 4GB RAM of meer. En de 3.4a is pre-compiled, wat als ik het uitpak, losse bestandjes zijn, neem aan dat ik die ook gewoon op een CD kan fikken?
Je moet dan ook memtest86+ hebben en niet de gewone.

http://www.memtest.org/

[ Voor 41% gewijzigd door mace op 21-02-2010 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 13:01:
http://www.memtest.org/#downiso

memtest+ vs memtest86? /spuit 111.. leren reload te doen voor postenm
Overigens kun je met 32 bit OS best meer als 4 GB aanspreken, linux kan b.v. 64 GB aan, en windows 2003 server 32 bit kan ook meer aan dan 4 GB. (er zijn wel limieten waardoor het geen kwaad kan toch een 64 bit os te draaien)

[ Voor 3% gewijzigd door leuk_he op 21-02-2010 13:22 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon proberen en kijken wat ocz antwoordt.
Pagina: 1