Netbook als 'imagetank'?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mol_air
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-06 16:10
Beste allen,

Komende zomer ga ik voor 2 maanden rondreizen in Australië. Daar zal ik mijn grootste hobby, het maken van foto's (en hopelijk mooie) gaan beoefenen. Het probleem is alleen dat ik dus vrij lang op pad zal zijn en nu dus een manier zoek om de gemaakte foto's te bewaren (ik vrees dat die geheugenkaartjes erg snel volgaan daar!).

In eerste instantie heb ik naar imagetanks gekeken, maar nu vroeg ik me af of een netbook niet beter zou zijn? In prinicpe gebruik ik m alleen om de fotos te bewaren, te bekijken en mogelijk een klein beetje bewerken met The Gimp.
Ik zat zelf te denken aan minimaal 720p schermresolutie. Gewicht het liefst zo licht mogelijk, daar ik de netbook regelmatig dagenlang in mijn rugzak mee moet nemen. Probleem is wel dat ik de netbook na mijn reis waarschijnlijk maar weinig zal gebruiken, dus een beetje een lage prijs zou mooi meegenomen zijn!

Hebben jullie suggesties? of andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een mogelijkheid is misschien om regelmatig naar een internetcafe te gaan en de foto's op te slaan, bijvoorbeeld in gmail of op een website voor de opslag van bestanden. Een andere mogelijkheid is om de foto's op te slaan op een cd of dvd met een externe usb-dvd-schrijver en de cd per post naar huis te sturen. De aanschaf van een duurder netbook maakt niet uit, want na de reis kan het netbook verkocht worden.

De goedkoopste netbooks zijn dacht ik ongeveer 220 euro.

http://www.computerland.n...en=NS00713621&cn=10021842

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/35bvx1d.jpg

pricewatch: Asus Eee PC Disney Netbook (Blauw)

Waarschijnlijk bevalt een netbook zo goed, dat besloten wordt om het netbook na de vakantie te houden.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2010 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Is een tweedehands netbookje op de kop tikken geen idee, later weer verkopen moet ook geen probleem zijn, er is wel markt voor.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-08 20:34
Afhankelijk zijn van de upload van een inetcafé is niet fijn.

Even goed zoeken naar een netbook met DVD drive en dan inderdaad lekker branden en per 10 (20? 50?) versturen of gewoon allemaal bij je houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
Vanx schreef op zondag 21 februari 2010 @ 14:21:
Even goed zoeken naar een netbook met DVD drive en dan inderdaad lekker branden en per 10 (20? 50?) versturen of gewoon allemaal bij je houden.
een netbook heeft een hardeschijf amen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 01:30
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 14:18:
Een mogelijkheid is misschien om regelmatig naar een internetcafe te gaan en de foto's op te slaan, bijvoorbeeld in gmail of op een website voor de opslag van bestanden. Een andere mogelijkheid is om de foto's op te slaan op een cd of dvd met een externe usb-dvd-schrijver en de cd per post naar huis te sturen. De aanschaf van een duurder netbook maakt niet uit, want na de reis kan het netbook verkocht worden.

De goedkoopste netbooks zijn dacht ik ongeveer 220 euro.

http://www.computerland.n...en=NS00713621&cn=10021842

[afbeelding]
die netbook heeft "maar" 160GB HDD, moet denk ik dus nog een schijfje bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-08 20:34
peugeot106xsi schreef op zondag 21 februari 2010 @ 14:24:
[...]

Sommige netbooks hebben een hardeschijf amen
There I fixed it for you :Y)

Tja, ik weet niet of je aan 250GB genoeg heb. Ik zou een SSD voor "on the move" fijner vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
peugeot106xsi schreef op zondag 21 februari 2010 @ 14:24:
[...]

een netbook heeft een hardeschijf amen
Een harde schijf kan stuk. Amen. :S

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44
Kun je niet beter eerst een schatting maken van hoeveel ruimte je nodig gaat hebben? Het lijkt me dat de beste oplossing daar immers mee samenhangt.

Een netbook met SSD is vrij robuust, maar daar heb je hooguit enkele tientallen GB's op vrij. Op een netbook met HDD kun je wel richting de 100GB gaan. Daar passen héél veel foto's op! Als je daar voldoende aan hebt zou ik niet moeilijk doen met externe media of uploaden via internet (wat voor veel data niet altijd praktisch is in het buitenland).

DVDs branden zou mijn voorkeur niet hebben. DVDs zijn kwetsbaar en nemen veel ruimte in, want als je de beschikbare opslagruimte significant wil vergroten moet je er tientallen branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat een harde schijf kapot kan gaan of de bestanden per ongeluk gewist kunnen worden is een backup van de foto's op een externe, verder niet gebruikte harde schijf, op geheugenkaartjes, cd's of dvd's of op internet op een opslagwebsite, een eigen website of in een emailadres wel verstandig.

Per post naar huis opsturen heeft het voordeel, dat de dvd's niet meegedragen hoeven te worden met de kans op verlies.

Verzending per post heeft het nadeel van een kans op verlies.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hebben jullie suggesties? of andere tips?
Anno 2010 vind ik het imagetank-gebeuren nogal achterhaald. Het was leuk 5 tot 10 jaar geleden, toen geheugenkaartjes nog duur waren en harde schijven betaalbaar.

Een netbook met redelijke schijf kost €250 tot €300 euro. Voor datzelfde geld kan ik 160GB aan CF-kaartjes kopen. Nou weet ik niet welke camera je hebt, maar 160GB is een hoop ruimte :P

Met mijn Canon 5D kan ik daar 16000 foto's mee nemen, in raw-formaat. Nu zat ik zelf afgelopen zomer in Australië voor 6 weken en ik had genoeg aan 20GB.

Oftewel: bedenk hoeveel ruimte je nodig hebt en koop dat gewoon als geheugenkaartjes. Helemaal als je die netbook na de vakantie toch niet gaat gebruiken. En 5 tot 10 kaartjes vs. een netbook is qua gewicht natuurlijk een 'no-brainer' als je er weken mee rond moet lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 21-02-2010 14:34 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 01:30
@ hierboven:
Maar geheugenkaartjes kunnen kapot gaan, je kunt ze verliezen enz...

En dat is toch een regel in de ICT wereld? Altijd Backuppen?

Dus dan heb je toch weer iets nodig om als backup te gebruiken...

verder lijkt 160 GB inderdaad meer dan genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Netbook met een 32GB SDHC-kaartje, die naar huis opsturen zodra die vol staat en een kopie op de netbook achterlaten, heb je toch je backup gedeelte. Een 2,5" externe harde schijf kost tegenwoordig ook niets meer.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

yannickie111 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 14:34:
@ hierboven:
Maar geheugenkaartjes kunnen kapot gaan, je kunt ze verliezen enz...
Ja en?

Met alles op een netbook zetten en dan je kaartjes opnieuw gebruiken heb je ook geen backup, dus wat is dan het grote voordeel van een netbook meezeulen? Wil je iets branden of naar een reserverkaartje kopiëren, loop dan gewoon een willekeurig internetcafé binnen.

Hoe groot acht je trouwens de kans dat 10 kaartjes tegelijk kapot gaan? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 21-02-2010 14:38 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

yannickie111 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 14:25:
[...]

die netbook heeft "maar" 160GB HDD, moet denk ik dus nog een schijfje bij ;)
Kun je wellicht beter af en toe op een of andere online storage backupen. Want teveel hardware moet je tillen en kan worden gestolen.

Die hele geodkope netbooks hebben overigens een erg beperkte resolutie die gelinkte hierboven b.v. 1024 x 600 , maar het gewicht is een redelijke 1,25 kg. (wel effe checken hoeveel de adapter weegt )

verder kun je in de pricewatch aardig op je criteria selecteren.. prijsgrenzen, gewicht, resolutie zou ik effe laten varen. Extra oplsagruimte zou ik elke maand ergens in een internetcafee ergens online regelen. [google=online storage] , na je reis weer opzeggen.

prijswatch met een voorselectie:

http://tweakers.net/price...hMbw9h5j8MEtl7jdIZ4qXWZYv

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mol_air
En het 'fotobewerk' gedeelte? Ik ga er natuurlijk geen photoshop op draaien, maar ik denk dat met een netbook met een iets hogere resolutie het wel mogelijk moet zijn om de foto's even te bekeijk (evt. mislukte weg te gooien) en alsvast wat kleine bewerkingen doen. Nietwaar?

Jammer dat je in de pricewatch trouwens niet op gewicht kunt sorteren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gimp-portable/Photoshop-portable of iets soortgelijks op een stickje zetten en je kunt op elke pc die je tegenkomt bewerken.

Bedenk even hoe vaak je dit wilt doen. Je bent op vakantie en je bent waarschijnlijk drukker met je reis, dingen bezichtigen en fotograferen dan met het verwerken van al je foto's. Misschien dat je uiteindelijk 4 of 5 avondjes foto's gaat bewerken, terwijl je wel 60 dagen met die spullen rondloopt.

Dat land staat vol met computers, gebruik die dan lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppo666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 15:56
wat ik hier nog mis is: wat voor kaartjes gebruik je in je camera?

want de meeste netbooks kunnen alleen sd/sdhc en mmc kaartjes lezen.

wat dus betekend dat je eventueel weer een extra accesoire (cardreader) mee moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als je goede geheugenkaartje koopt van een A-merk, dan hoef je je denk ik niet druk te maken over dataverlies.
Dan is het ook de vraag is het nodig om 100GB aan foto's te maken. Daarmee ben je dan 5 maanden bezig om het uit te zoeken en te bewerken.
Ik snap dat je op een dag 100 foto's maakt. Maar dan lijkt het mij handig om dan s'avonds te kijken welke de moeite waard zijn om te bewaren.
Ik weet niet welke camera je hebt, maar de meeste hebben tegenwoordig prachtige scheren achterop zitten. Ik denk zelfs dat ze mooiere kleuren weergeven dan een scherm van een netbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Afgelopen zomer ben ik 5 weken in Australië geweest en ik stond voor hetzelfde probleem. Uiteindelijk heb ik besloten de netbook van mijn vriendin mee te nemen.

Na 2 weken (en ongeveer 4 GiB aan foto's) bleek helaas de rugzak, de plastic tas en het bij de netbook geleverde beschermhoesje niet opgewassen tegen de regen en is het moederbord gesneuveld. Daarna heb ik in aanvulling op mijn 2 x 4 GiB SD-kaartjes 2 x 8 GiB kaartjes bijgekocht welke ruim voldoende waren om de overige 3 weken vol te maken. Bij thuiskomst bleek gelukkig de harde schijf van de netbook nog wel te werken dus de foto's zijn gelukkig gered.

Conclusie: netbook = vrij groot en kwetsbaar. Foto's bekijken, bewerken of uitzoeken lukte er zeker niet op; de resolutie van mijn camera (Canon EOS 450D) was veel te hoog om er soepel mee te kunnen omgaan. Dus het was alleen opslag. De twee geheugenkaartjes van 8 GiB hebben mij AUD 50 gekost bij de Dick Smith, dus een euro of 30.

Nu ga jij iets langer op vakantie, en ik weet niet hoeveel foto's je precies maakt, maar eigenlijk zou ik je willen aanraden om gewoon een paar forse geheugenkaartjes mee te nemen. Geheugenkaartjes zijn ook een stuk minder kwetsbaar dan een netbook en kunnen nog veel makkelijker beter verpakt worden.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mol_air
Gebruik dezelfde camera, met een 8gb SDHC erin. We reizen in principe met een campert rond, maar ik wil overdag, als we een stuk lopen, niet alles in de camper laten liggen, vandaar het beperte gewicht. Ik maak wel veel foto's op hoge resolutie (denk aan 15Mb p.s.) dan 50 per dag? Ik vind dat idee van selectie 's avoinds namelijk wel erg mooi, alleen ben ik dan wel weer wat angstig door het verhaal van madegg.

Watvoor netbook was dat madegg? En welke zou ik moeten aanschaffen om dit te voorkomen? (vnl de snelheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mol_air schreef op zondag 21 februari 2010 @ 15:23:
En welke zou ik moeten aanschaffen om dit te voorkomen? (vnl de snelheid)
Dan kom je eerder uit op een ultraportable, of apparaten die net tussen een netbook en ultraportable inzitten. Denk aan een Acer 1810TZ (€450) of Asus UL30 (€650), beide met een dualcore ULV processor.

Maar koop voor veel minder geld gewoon een paar geheugenkaartjes. Bewerk en brand je foto's in een internetcafé en bewaar de backups in aparte tassen of stuur ze voor een paar dollar naar huis. Scheelt je €300, en daar maak je dan een extra helicoptervlucht mee of iets anders leuks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mol_air
en die N510 van Samsung?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die heeft ook gewoon een trage atomprocessor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Geheugenkaartjes is denk ik een betere optie. Zo'n netbook heeft ook een klein scherm. Weinig ram geheugen.
Deze kaartjes kan je aan denken:
#ProductPrijsSubtotaal
1OCZ Gold OCZSDHC6PRO-16GB€ 44,92€ 44,92
1Sandisk Extreme / Extreme III - SDHC 16GB (zie specs)€ 84,-€ 84,-
1Transcend 16GB SDHC Class 6 Card€ 34,95€ 34,95
ImporterenTotaal€ 163,87

Vooral die sandisk is een aanrader. Ik gebruik hem in combinatie met mijn D90. Ik kan dan het hele kaartje in JPEG volschieten met een burstrate van 4.5 foto's per seconde. Nou weet ik niet of de 450D ook gebruik kan maken van SD geheugen met een snelheid van 30 mb/s. Dus dat zou je uit kunnen zoeken.
Verder weet ik uit ervaring dat SD kaartje zeer duurzaam zijn. Mijn telefoon met SD kaart erin is in de sloot gevallen, en toen ik hem eruit haalde deed de telefoon het niet meer (hij lag zeker 10 min in de sloot) maar de geheugen kaart wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
pven schreef op zondag 21 februari 2010 @ 14:27:
[...]

Een harde schijf kan stuk. Amen. :S
Een dvd brander, een scherm en een camera ook, duh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

een SD kaart heeft geen bewegende delen, en is dus minder kwetsbaar. Pak maar eens een harde schijf die draait en ga er flink mee schudden. Dikke kans dat hij crashed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik weet niet of je wel een netbook wil meenemen. Tenslotte zijn ze erg handig, maar bedoeld om overal op internet te kunnen, niet echt om er overal mee aan fotobewerking te doen.

Als je namelijk een beetje degelijk aan fotobewerking wil doen, zijn een Intel Atom en een harde schijf geen goed idee. De Atom is te traag en de HDD is niet schokbestendig genoeg. Je zou de HDD wel kunnen vervangen door een SSD, maar dan zit je nog steeds met de trage Atom. Als je een echt stevige netbook wil, een fatsoenlijke resolutie om je foto's op te bewerken, een degelijke CPU, en daarbij een SSD, weet ik niet of je zo goedkoop hieraan zult geraken.

Aan jou de keuze :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Eee netbook kost in Australie aus$ 225,--.
Dat is 148,31 euro.

http://www.i-love-pc.com/ProductDetail.asp?ProductNO=3048

[ Voor 215% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
In het linkje staat $399 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

typfout. 263 euro klopt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Hmm, ga je op een 7-inch schermpje en met een 8GB SSD wel foto's kunnen bewerken?
Ik heb er persoonlijk nog steeds mijn twijfels bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 17:06

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Zelf heb ik afgelopen jaar voor een reis naar Canada een 10" netbookje met een Atom 280 CPU meegenomen, na afloop meteen weer verkocht voor 3 tientjes minder. Het beestje heeft meteen dienst gedaan als videospeler, en simpele beeldbewerker. Lightroom die 12MP Raw bestanden moet bewerken is toch echt te traag, maar goed dat was te verwachten.
Donderdag ( *O* ) vertrek ik naar Nieuw-Zeeland, met een 12" notebookje met 1,4 GHz core 2 solo (CULV) processor. Maar dit is voor mij een blijvertje (vermoedelijk). De schermresolutie van 1366x768 icm de (veel) snellere processor maakt het beeldbewerken al een heel stuk fijner en sneller, zonder dat ik hoef in te leveren of portabiliteit en accuduur. Ik hoef het beestje overigens niet continu te dragen, ik cross lekker in een camper rond ;)

Wat de TS moet beslissen kan ik niet voor 'm bepalen. Wil je het gemak van snel surfen/mailen/beeldbewerken/mediaspeler, dan kun je gewoon niet om een netbookje heen.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Misschien handig om even het type online te gooien, zo'n beestje is inderdaad een stuk idealer dan wat er tot nu is voorbijgekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In de pricewatch is dat zo op te zoeken, en ik heb al een Acer en Asus genoemd met ULV processor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:16

macnerd

No Apples please :-)

Australië is een schittend land en ik zou m'n tijd niet teveel verdoen aan foto's bewerken. Je komt er om te genieten, toch? Dus neem ruim geheugen mee voor je camera en maak veel foto's en vergeet vooral niet om zelf te kijken in plaats van via je camera. Bewerken zou ik beperken tot enkele foto's voor op je weblog of in e-mails naar het thuisfront. Een computer meenemen is niet nodig, want dat kan ook in internetcafé met je software op een usb-stick. Zeker in/bij grote steden vind je er genoeg, in de Outback zijn er wat minder ;)

Voor de zekerheid kun je in internetcafé nog backups maken op dvd's, die je vervolgens bij je gewone bagage bewaart. De geheugenkaartjes hou je zelf bij (dus tijdens je terugvlucht in je handbagage of in je portemonnee).

MacNerd

Pagina: 1