[wifi] onbetrouwbaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-10 22:09
Bij mijn vriendin thuis is het draadloos netwerk echt gigantisch onbetrouwbaar. Het begint al met het feit dat msn berichten die ik stuur, meestal niet aankomen..

Ook als ik zelf met m'n laptop daar zit klapt msn er wel eens uit, websites laden het ene moment heel snel, daarna weer heel traag, google talk wil niet helemaal meewerken, etc.

Als ik een pingetje laat lopen, dan gaan er een stuk of 20 goed.. (20ms naar google.nl), en dan zijn er 3 heel erg traag (5 seconde).. Heel soms zelfs een time out..

Ik heb meerdere routers geprobeerd, meerdere kanalen, etc. Bedraad werkt het wel prima.

Ik ben een beetje ten einde raad nu dus :P Kabels trekken is niet echt een optie, omdat er graag vanaf de bank in de huiskamer wordt gewerkt enzo..

Is er een manier om uit te vinden waar het stoort? waar het fout gaat? Of beter: wat er aan gedaan kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
- Doe eens een traceroute voor ons.
- Update alle WiFi-drivers en scan naar vrije channels.

Je zegt dat je een andere router al hebt geprobeerd?
Dit zijn namelijk een van de symptomen die ik had met mijn oude Belkin-modem/router.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13
Nadeel van wifi is dat veel apparaten op dezelfde frequentie werken en dus storen. Draadloze videotransmitters zijn heel erg. Magnetrons storen ook behoorlijk. Grote kans dat je zo'n draadloze videotransmitter in de buurt hebt. Veel kan je er niet aan doen als 1 van je buren zo'n ding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Je zegt dat kabels trekken geen optie is. Waarom geen PowerLAN-setje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Ja, meerdere routers geprobeerd. 3 stuks.. Eminent, linksys en zyxel.
tracert kan ik even niet doen nu, ben nu thuis. (waarom wil je een tracert?)

Drivers updaten lijkt me niet van toepassing, ik heb er last van op mn eigen laptop, en de 2 laptops daar hebben dezelfde problemen.

PowerLAN? Ik weet niet wat het is.. maar ze willen niet met een kabeltje op de bank zitten..

[ Voor 3% gewijzigd door Boyd op 21-02-2010 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Onlangs een soortgelijk probleem gehad, het wifi kanaal stond op 6. Net als alle andere wifi netwerken in de wijde omtrek. Verbinden met het netwerk duurde erg lang, de verbinding viel steeds weg en het bereik was zeer beperkt. (Channel pollution)

In dit geval was het snel opgelost d.m.v netstumbler alle actieve kanalen bekeken en toen het minst gebruikt kanaal (11) gekozen. Zoals hieronder te zien is heeft deze geen overlap met kanaal 6.

Afbeeldingslocatie: http://www.dd-wrt.com/wiki/images/3/3e/LaFonera_Software_Chillispot_-_07_wlan_channels.gif

Maar wanneer je in een druk bevolkt gebied woont kan ik me voorstellen dat alle kanalen vol zitten.
In dat geval heb je een paar opties:
  • Andere signalen wegdrukken (bult mW)
  • Overstappen naar 5Ghz
  • UTP kabel
  • Homeplug (via stopcontact)
  • Huis afschermen (kooi van Faraday, zo houd je andere netwerken buiten de deur en het jouwe binnen)
  • Toepassen van antennes.
  • 802.11n maakt gebruik van 2.4 en 5Ghz band.

[ Voor 8% gewijzigd door Puch-Maxi op 21-02-2010 01:47 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog even los van interferentie, je noemt niets over waar de routers en antennes zitten...

Bedenk dat een paar graden verschil in richting van een antenne makkelijk 50% in snelheid kan uitmaken, of het verschil tussen wel of geen verbinding. Bedenk ook dat plekken als meterkast of "mooi weggewerkt" achter TV tussen de snoeren zo'n beetje de slechtst denkbare plekken zijn voor je ontvangst.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
netstumbler ga ik vanavond proberen.. Maar ik kon iin totaal maar 3 netwerkjes vinden, dus zo druk is het niet.

Router is niet mooi weggewerkt in de meterkast, maar staat gewoon op een tafeltje in een kamer er naast. Zegmaar praktisch een meter of 4 van de bank in de kamer af. Signaal is ook altijd rond de 90/95%.

Kan elke laptop gewoon verbinding maken met een 5Ghz netwerkje? Ook een wat oudere laptop dus?

[ Voor 9% gewijzigd door Boyd op 21-02-2010 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Goed, locatie+afstand router weten we nu, maar hoe staan de antennes (of als die intern vastzitten: hoe staat de router in z'n geheel)?

90 graden draaien kan vaak verschil van dag en nacht betekenen :o

Edit:
Mbt 5GHz: dat hangt niet af van je laptop maar van je WiFi NIC. Als die 5GHz kan ontvangen, dan kan dat. Zo niet, niet.

Marketingblaat wat kan wijzen op 5GHz capability is bijv "dual band" oid.

[ Voor 33% gewijzigd door dion_b op 21-02-2010 14:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Nu staat er een linksys WRT54G .. antennes gewoon recht omhoog gericht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Persoonlijk denk ik dat, met een signaal van 90% en nadat je verschillende routers hebt geprobeerd, het niet aan de modem/router ligt. Kijk je drivers na. Wat doet de PC/Laptop op een ander netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Petervanakelyen schreef op zondag 21 februari 2010 @ 18:31:
Persoonlijk denk ik dat, met een signaal van 90% en nadat je verschillende routers hebt geprobeerd, het niet aan de modem/router ligt. Kijk je drivers na. Wat doet de PC/Laptop op een ander netwerk?
3 laptops en m'n telefoon hebben er last van.. Zijn geen drivers dus.. want m'n eigen laptop en telefoon werken bij mij thuis wel gewoon goed.

Zoals ik zei: k ben wel een beetje ten einde raad :P

[ Voor 5% gewijzigd door Boyd op 21-02-2010 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Ja dat kan ik mij goed voorstellen, dergelijke "vage" problemen met WiFi zijn soms erg lastig op te sporen.
Loop voor de grap eens met een AM-radiootje in het rond om te controleren op grote storingsbronnen.
Verder zou je even kunnen inventariseren welke netwerken er in de lucht zijn. (Netstubler)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-10 23:08
Puch-Maxi schreef op zondag 21 februari 2010 @ 19:00:

Verder zou je even kunnen inventariseren welke netwerken er in de lucht zijn. (Netstubler)
Is al gezegd ;)
Ik denk dat je het moet zoeken in de router of AP.
Hoe is het netwerk precies opgebouwd ? Bij deze afstanden heeft interferentie weinig invloed weet ik uit ervaring... Welke router is het eigenlijk ?

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 21-02-2010 19:06 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16

BCC

Geen buurman in de buurt die "Piraat FM" uitzend? En hoe oud is het huis? Ik heb recent met een nieuwbouw huis van een kennis ook het probleem gehad dat er zoveel betonstaal in het huis was verwerkt dat alleen een extra accesspoint in de huiskamer zelf een goede oplossing bood.

[ Voor 69% gewijzigd door BCC op 21-02-2010 19:07 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Jim423 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 19:05:
[...]

Is al gezegd ;)
Ik denk dat je het moet zoeken in de router of AP.
Hoe is het netwerk precies opgebouwd ? Bij deze afstanden heeft interferentie weinig invloed weet ik uit ervaring... Welke router is het eigenlijk ?
Het is blijkbaar een Linksys WRT54G. Maar hij heeft al meerdere routers geprobeerd. Anders kan hij altijd DD-WRT firmware flashen, maar in dit geval lijkt me dat dus niet de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
BCC schreef op zondag 21 februari 2010 @ 19:06:
Geen buurman in de buurt die "Piraat FM" uitzend? En hoe oud is het huis? Ik heb recent met een nieuwbouw huis van een kennis ook het probleem gehad dat er zoveel betonstaal in het huis was verwerkt dat alleen een extra accesspoint in de huiskamer zelf een goede oplossing bood.
Huis is oud.. gok wel een jaartje of 30..
Netscrumbler kan ik morgen pas proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gamepie56 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 18:19:
Nu staat er een linksys WRT54G .. antennes gewoon recht omhoog gericht..
Probeer die krengen dan een andere kant op te richten, of de hele router te draaien.

Of het beter of slechter wordt kan niemand zo op afstand zeggen, maar je kunt ervan uitgaan dat het verschil uitmaakt. Steeds de antennes een graad of 5 draaien, vervolgens een speedtest doen over WiFi op de plek waar je het wilt gebruiken. Dan weer draaien en weer testen enzovoorts. Op gegeven moment ontdek je vanzelf wat de beste orientatie is. Dat zal geheid beter zijn dan de huidige stand als je nog niets hieraan gedaan hebt :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
dion_b schreef op maandag 22 februari 2010 @ 00:08:
[...]

Probeer die krengen dan een andere kant op te richten, of de hele router te draaien.

Of het beter of slechter wordt kan niemand zo op afstand zeggen, maar je kunt ervan uitgaan dat het verschil uitmaakt. Steeds de antennes een graad of 5 draaien, vervolgens een speedtest doen over WiFi op de plek waar je het wilt gebruiken. Dan weer draaien en weer testen enzovoorts. Op gegeven moment ontdek je vanzelf wat de beste orientatie is. Dat zal geheid beter zijn dan de huidige stand als je nog niets hieraan gedaan hebt :z
Ook als dat ding maar 4 meter verderop staat en het signaal gewoon goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:04
Nee, dan niet. Ik denk dat er teveel andere apparaten storen op jouw kanaal. Je kan eens n ander kanaal proberen.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FatalError schreef op maandag 22 februari 2010 @ 10:31:
Nee, dan niet. Ik denk dat er teveel andere apparaten storen op jouw kanaal. Je kan eens n ander kanaal proberen.
Nou, ook dan kan het veel uitmaken.

Voorbeeld uit eigen ervaring:

Sitecom WL-351 router (WiFi-n, 40MHz, single-band 2.4GHz only)
Sitecom WiFi-n USB stick (typenr niet bij de hand, RaLink RT2800USB chipset, 3n-antenne, 40MHz)

USB stick op USB verlengkabel gehangen om volledige vrijheid te geven.

Stick op 3m van router geplaatst op gelijke hoogte zonder metalen voorwerpen ertussenin of eromheen.

Daarna gaan draaien:
Hoogst gemeten snelheid: 96Mb/s (bij USB stick verticaal omhoog met smalste kant richting router)
Laagst gemeten snelheid: 12Mb/s (USB stick horizontaal recht op router gericht)

Andere orientaties gaven andere snelheden, met in de meeste gevallen zo'n 60Mb/s

En dat dus met goede apparatuur (3n antennes), op korte afstand zonder enige storing en onder ideale omstandigheden. Dus ja, 4 meter verderop kan het nog altijd fors uitmaken :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1