Boot Camp schijfruimte klopt niet

Pagina: 1
Acties:

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-01 20:11
Ik heb net een 500 gig harde schijf in mijn MBP gezet zodat ik wat meer ruimte had voor een Boot Camp partitie. Als ik met de Boot Camp Assistant een partitie aan ga maken klopt het totaal aantal GB niet.

In totaal staat er 464 gig terwijl dat 500 zou moeten zijn. Ook in finder wordt de volle 500 niet herkend maar staat er 498,87. Beetje vreemd want mijn 1TB externe schijf wordt wel gewoon als 1TB herkend. Heeft iemand enig idee waar dit verschil vandaan kan komen? Zou dit met een verse installatie verholpen zijn?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Die 464 lijkt me wel te kloppen. Een harde schijf van 500 GB heeft nl. 500.000.000.000 bytes aan opslag. Het probleem is dat men in de computerwereld met een binair stelsel i.p.v. een decimaal stelsel werkt. 1 kB is daarom niet 1000 bytes, maar 1024 bytes (210)*. Een harde schijf die dus 500.000.000.000 bytes aan opslag heeft, heeft dus als je met een binair stelsel werkt, 500.000.000.000 / 230 = 465.7 GB aan opslag. Daar gaat nog wat af voor o.a. partitietabel en dan kom je wel uit op 464 GB.

Waarom er in de Finder zelf wel een waarde uitkomt die dichter ligt bij wat je verwacht, komt omdat er sinds Snow Leopard voor de weergave van het aantal bytes wel weer een decimaal stelsel wordt gebruikt. Zie ook How Mac OS X reports drive capacity. Die 1,13 MB die je dan mist komt weer van o.a. de partitietabel vandaan. Waarom je 1 TB harde schijf dan weer als 1 TB harde schijf wordt aangeduid, komt omdat er afgerond wordt. Als je uitgaat van een partitietabel van 1,13 MB, dan zou je uitkomen op 1,00000113 TB.

*Om deze onduidelijkheid en misbruik van de SI eenheden op te lossen, zijn er in 2000 de "bi" prefixes ingevoerd. 1 kibibyte (1 kiB) is dan 1024 bytes en 1 gibibyte (1 GiB) ~ 1,074GB. Desondanks willen deze prefixes nog niet echt aanslaan, omdat iedereen het anders gewend is en omdat ze stom klinken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-01 20:11
Dus de boot camp assistant gebruikt zeg maar de "windows manier" om de grootte van de schijf aan te geven. Duidelijk antwoord, bedankt.