Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:51
Ik heb mijn externe hd en mijn D partitie versleuteld met TrueCrypt.

Zolang je de volumes niet mount worden ze weergeven als "local disk" die leeg lijkt. Logisch aangezien alle bestanden versleuteld zijn.

Als ik de "Local disk" dubbelklik zegt ie "disk is not formatted, do you want to format it now".
Dit zet mij aan het denken: Stel iemand jat m'n externe schijf, voert er een format op uit, en gaat met recovery tools de bestanden weer terughalen. Zijn deze bestanden dan nog steeds versleuteld?
Of werkt de format in z'n geheel niet? Ik kan het niet proberen, omdat ik niet het risico wil lopen m'n bestanden kwijt te raken.

Mijn YouTube Channel

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Snowwie schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 23:33:
Zijn deze bestanden dan nog steeds versleuteld?
Vanzelfsprekend. De bestanden worden niet als de enen en nullen weggeschreven die het bestand normaal zou hebben, maar als de enen en nullen na versleuteld te zijn met jouw wachtwoord. Het is niet slechts een simpele aanpassing in het filesystem. Dan zou de encryptie totaal nutteloos zijn.

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Het is zelfs nog beter. De recovery tools zullen uberhoupt niets terug kunnen halen.
Zonder je TrueCrypt key is alles op de drive niet te onderschijden van willekeurige onzin.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:51
En is er dan ook nog een methode om te voorkomen dat een niet gemounte versleutelde partitie per ongeluk door iemand anders geformatteerd wordt? Stel je hebt kinderen, die gaan even achter de computer zitten en gaan drives aanklikken (je weet het maar nooit met koters) dan wordt de optie tot formatteren wel heel snel gegeven. Dat is natuurlijk niet te bedoeling. Bestaat er in combinatie met de encryptie ook een mogelijkheid om te beschermen tegen ongewenst formatteren?

Mijn YouTube Channel

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:23

Compizfox

Bait for wenchmarks

Daar zijn backups voor, hè.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De rechten niet geven aan de kinderen. Met adminrechten werken is sowieso een slecht idee.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-11 12:07

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Snowwie schreef op zondag 21 februari 2010 @ 12:47:
En is er dan ook nog een methode om te voorkomen dat een niet gemounte versleutelde partitie per ongeluk door iemand anders geformatteerd wordt? Stel je hebt kinderen, die gaan even achter de computer zitten en gaan drives aanklikken (je weet het maar nooit met koters) dan wordt de optie tot formatteren wel heel snel gegeven. Dat is natuurlijk niet te bedoeling. Bestaat er in combinatie met de encryptie ook een mogelijkheid om te beschermen tegen ongewenst formatteren?
Daarom kun je beter geen rauwe partities gebruiken. Je blijft dat "format"probleem houden. Je kunt in plaats van rauwe parties ook grote files op bestaande partities maken, al loop je dan op fat32 usb partites wel weer tegen de file size limiet aan. Voor vast harde schijven kun je 1x de drive letter verwijderen, en die blijft dan weg, maar voor usb harde schijven werkt dat niet op andere pc's

Het format probleem is inderdaad wel heel irritant.
juist mijn backup schijf is geencrypt om te voorkomen dat de schijf waar mogelijk klantgegevens op staan bij transport verkeerd terecht komt...

[ Voor 12% gewijzigd door leuk_he op 21-02-2010 12:56 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Uit de truecrypt FAQ:
I encrypted a non-system partition, but its original drive letter is still visible in the 'My Computer' list. When I double click this drive letter, Windows asks if I want to format the drive. Is there a way to hide or free this drive letter?

Yes, to free the drive letter follow these steps:

1. Right-click the 'Computer' (or 'My Computer') icon on your desktop or in the Start Menu and select Manage. The 'Computer Management' window should appear.
2. From the list on the left, select 'Disk Management' (within the Storage sub-tree).
3. Right-click the encrypted partition/device and select Change Drive Letter and Paths.
4. Click Remove.
5. If Windows prompts you to confirm the action, click Yes.
Maar ik twijfel of dit werkt bij een externe HD. Plus je kan natuurlijk net zo makkelijk dit weer ongedaan maken. Je kan je hier ook niet echt goed tegen beschermen. Totdat jij het password ingeeft kan zelfs truecrypt niet weten dat jij je partitie gecrypt hebt. Formatteren van een schijf kan immers altijd. De beste optie zou inderdaad zijn om je kids geen admin rechten te geven.

Maar puur het punt dat het een externe HD is maakt dat het wat betreft bescherming tegen ongewenste vernietiging al wat moeilijk is. Die HD kan ook in een andere pc geprikt worden waar je het bovenstaande niet op hebt uitgevoerd. Of nog veel simpeler: Je gooit hem van de trap. De meeste gegevens die belangrijk genoeg zijn om te crypten zijn ook belangrijk genoeg om fatsoenlijk te backuppen. Op een andere computer bij voorkeur. Je zou maar eens een pc hebben met slecht geheugen bijvoorbeeld :|

Is het niet mogelijk om gewoon het partitie type in de partitie tabel te veranderen in iets waar windows met z'n handen van af blijft? Je moet dan niet de hele HD crypten , maar alleen de partitie. Als je dan het partitie type instelt op een één of ander exotisch bestandssysteem, dan zal windows toch niet bijdehand gaan vragen of je een format wil doen? Zoiets als in deze post op het truecrypt forum misschien?
http://forums.truecrypt.org/viewtopic.php?p=79779#79779
Maar misschien werkt dat niet goed met externe schijven.
Pagina: 1