Thuis probeer ik een VPN verbinding te maken tussen mijn Windows 2008 R2 server met als client Windows 7 Professional. Alleen blijf ik steken op het punt om te kunnen communiceren met mijn network en internet. Natuurlijk heb ik uitgebreid gegoogled, maar ik blijf echt hangen..
Mijn situatie is als volgt:
Windows Server 2008 R2
- Één netwerkkaart en een static IP
- Als Role is alleen “Network Policy and Access Services” geïnstalleerd via custom
configuration, omdat ik namelijk maar één netwerkkaart heb
- Verder wordt de server niet gebruikt als DHCP of DNS server, er zit ook geen Active Directory op
Na het installeren van de “Network Policy and Access Services” heb ik alleen bij ”Remote Access logging & policies” de conditions geanabled en de groep Administrators toegevoegd. Verder heb ik niks ingesteld.

Windows 7 client
- Op dit systeem heb ik een nieuwe VPN verbinding gemaakt en de beveiliging op PPTP gezet
- Use default gateway on remote network uitgevinkt bij zowel IPv4 en IPv6

De verbinding werkt wat natuurlijk fijn is, alleen heb ik geen network en internet access. Er is tevens ook geen gateway van de VPN verbinding op de client. De firewalls heb ik bij de tests zowel op de server als client uitgezet.
Hopelijk heeft één van jullie door wat ik nog mis of verkeerd hebt ingesteld.
Mijn situatie is als volgt:
Windows Server 2008 R2
- Één netwerkkaart en een static IP
- Als Role is alleen “Network Policy and Access Services” geïnstalleerd via custom
configuration, omdat ik namelijk maar één netwerkkaart heb
- Verder wordt de server niet gebruikt als DHCP of DNS server, er zit ook geen Active Directory op
Na het installeren van de “Network Policy and Access Services” heb ik alleen bij ”Remote Access logging & policies” de conditions geanabled en de groep Administrators toegevoegd. Verder heb ik niks ingesteld.

Windows 7 client
- Op dit systeem heb ik een nieuwe VPN verbinding gemaakt en de beveiliging op PPTP gezet
- Use default gateway on remote network uitgevinkt bij zowel IPv4 en IPv6

De verbinding werkt wat natuurlijk fijn is, alleen heb ik geen network en internet access. Er is tevens ook geen gateway van de VPN verbinding op de client. De firewalls heb ik bij de tests zowel op de server als client uitgezet.
Hopelijk heeft één van jullie door wat ik nog mis of verkeerd hebt ingesteld.