Windows Server 2008 VPN Server + Windows 7 client

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thuis probeer ik een VPN verbinding te maken tussen mijn Windows 2008 R2 server met als client Windows 7 Professional. Alleen blijf ik steken op het punt om te kunnen communiceren met mijn network en internet. Natuurlijk heb ik uitgebreid gegoogled, maar ik blijf echt hangen..

Mijn situatie is als volgt:

Windows Server 2008 R2
- Één netwerkkaart en een static IP
- Als Role is alleen “Network Policy and Access Services” geïnstalleerd via custom
configuration, omdat ik namelijk maar één netwerkkaart heb
- Verder wordt de server niet gebruikt als DHCP of DNS server, er zit ook geen Active Directory op

Na het installeren van de “Network Policy and Access Services” heb ik alleen bij ”Remote Access logging & policies” de conditions geanabled en de groep Administrators toegevoegd. Verder heb ik niks ingesteld.

Afbeeldingslocatie: http://img85.imageshack.us/img85/276/29845532.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img638.imageshack.us/img638/2540/55962126.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/8726/39323564.jpg

Windows 7 client
- Op dit systeem heb ik een nieuwe VPN verbinding gemaakt en de beveiliging op PPTP gezet
- Use default gateway on remote network uitgevinkt bij zowel IPv4 en IPv6

Afbeeldingslocatie: http://img237.imageshack.us/img237/505/gggypb.jpg

De verbinding werkt wat natuurlijk fijn is, alleen heb ik geen network en internet access. Er is tevens ook geen gateway van de VPN verbinding op de client. De firewalls heb ik bij de tests zowel op de server als client uitgezet.

Hopelijk heeft één van jullie door wat ik nog mis of verkeerd hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Die moet juist aan als je via je VPN wilt internetten :X?

Tevens voor het netwerk vanaf wat voor verbinding probeer je het?

@hieronder, hij zou ook de relay ingesteld kunnen hebben van zijn router, echter geen IP is ook een mogelijkheid.

[ Voor 42% gewijzigd door LuckY op 20-02-2010 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Zonder DHPC server geen (dynamisch) IP. Zonde IP geen netwerkverkeer.
Oftewel: stel een statisch IP in wat zich in het subnetbereik bevind van je 2008 Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LuckyY schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 21:59:
Die moet juist aan als je via je VPN wilt internetten :X?

Tevens voor het netwerk vanaf wat voor verbinding probeer je het?

@hieronder, hij zou ook de relay ingesteld kunnen hebben van zijn router, echter geen IP is ook een mogelijkheid.
Wanneer ik dit aangevinkt laat staan heb ik helemaal niks wat op een netwerk lijkt. Had hier en daar gelezen dat je dat uit moest zetten vandaar.

Ik heb zover geen relay ingesteld op mijn router? Heb hier ook niks over voorbij zien komen?:| haha
[Zonder DHPC server geen (dynamisch) IP. Zonde IP geen netwerkverkeer.
Oftewel: stel een statisch IP in wat zich in het subnetbereik bevind van je 2008 Server.
Je bedoeld dat ik op mijn client een static IP moet instellen, omdat ik geen gebruik maakt van een DHCP server op mijn server, begrijp ik dit zo goed? Zo ja, moet ik dan niet ergens mijn gateway invullen op de VPN client, dit kan ik namelijk nergens vinden (alleen IP en DNS kan ik hier hard invullen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je weet wat een gateway doet hé?

Als jij wilt internetten over de VPN heb je de remote gateway nodig.
Kan je wel iets veranderen aan de gateway als je het vinkje zet @ use remote gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 22:28:
[...]

Je bedoeld dat ik op mijn client een static IP moet instellen, omdat ik geen gebruik maakt van een DHCP server op mijn server, begrijp ik dit zo goed? Zo ja, moet ik dan niet ergens mijn gateway invullen op de VPN client, dit kan ik namelijk nergens vinden (alleen IP en DNS kan ik hier hard invullen)
Dat is wel wat ik schreef ja. Een gateway heb je niet nodig. Die kan je overigens wel invullen.

* Dysmael vind het maar raar dat iemand zich bezig houd met 2008 Server, RRAS, VPN maar niet eens weet hoe TCP/IP een beetje werkt, wat een gateway is en dat je een IP adres nodig hebt voor connectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RolfLobker schreef op zondag 21 februari 2010 @ 00:19:
[...]
/me vind het maar raar dat iemand zich bezig houd met 2008 Server, RRAS, VPN maar niet eens weet hoe TCP/IP een beetje werkt, wat een gateway is en dat je een IP adres nodig hebt voor connectiviteit.
Jammer dat je gelijk zo'n mening hebt, omdat VPN nieuw voor me is betekent dat niet dat ik niks van TCP/IP af weet :)

De verbinding via PPTP is gelukt. Het enige wat ik nog moest doen was de op de VPN server de static address pool invullen :).

Kan ik inplaats van PPTP ook gebruik maken van SSTP (SSL), zonder gebruik te hoeven maken van een domein en activie directory?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Ik zie niet in waarom SSL-VPN niet zou werken. Domein en AD mogen ook geen voorwaarden zijn lijkt me maar ik heb nog niet de kans gehad zelf een SSL-VPN in te stellen op Server 2008.
Zijn wel aardig wat handleidingen over te vinden zo te zien: [google]rras ssl[/google]

PS. Het probleem wat je had heeft niets met VPN te maken gehad maar met IP. Mijn opmerking over TCP/IP kennis blijft staan :) Vind je dat zo'n rare opmerking dan? Je wist niet dat je een IP nodig had en deed gelijk de aanname dat je een gateway nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt, ik heb hier ook veel over gevonden, alleen gaan die voorbeelden vaak in combinatie met een domein of betaalde SSL certificaten. Kom er dus niet echte uit.

Maak jij ook gebruik van een VPN verbinding, zo ja wat voor gebruik jij? PPTP, openVPN of wat?

Dat klopt dat ik met me gedachtens bij de gateway zat, dit omdat ik dacht dat als ik automatic DHCP ingesteld hebt dit ged is, omdat mijn router het dan regelt. Alleen zit er nog een stap tussen waar ik dus niet aan had gedacht :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Ik maak gebruik van PPTP, SSL-VPN (SSTP) en IPSec. Echter allemaal op basis van Watchguard apparatuur en geen Windows. PPTP gebruik is soms in een Windows omgeving. SSL op basis van Watchguard firewalls en CAG. Vooral vanwege de extra flexibiliteit heeft het mijn voorkeur om VPN door een apart apparaat (firewall / router) te laten afhandelen.
Vaak bieden een beetje degelijke routers voor thuisgebruik ook ingebouwde VPN voorzieningen.

Wat is de reden waarom je van PPTP over wil naar SSTP? Ik kan genoeg redenen verzinnen maar het gaat er natuurlijk om wat jij wil bereiken.
Pagina: 1