Toon posts:

Pc valt uit, voelt heet. Koeling?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet Tweakers,

Ik zit momenteel met een probleem dat mijn pc uitvalt zodra hij een bepaalde temperatuur bereikt. Normaliter zou dit echter niet mogen gebeuren, want mijn specificaties zijn beter dan wat er wordt voorgeschreven (het is bij Modern Warfare 2 gebeurd en nu ook twee keer bij de Starcraft II beta). Als hij uitvalt, is het gewoon de hele computer uit en kan ik hem niet meer opzetten totdat ik hem een aantal minuten heb gegeven om af te koelen. De bovenkant van mijn case voelt dan ook heel warm aan (daar waar de voeding zit, als dat helpt).

Dit zijn alle specs die ik kan geven, waar je hopelijk iets uit kan afleiden.

Specs
- Asus Ati Radeon HD 4890 PCie 1GB HDMI Dual DVi
- Antec Sonata Elite Case ATX No Psu
- Zalman ZM600-HP 600W Heatpipe PSU Ultra Silent
- AMD Phenom II X4 940 Quad Core Am2+
- Asus M4A78-E AM2+ AMD 790GX VGA CF PCIe DDR2
- 4 Gig Ram
- Windows 7 64 bit

Verder heb ik ook al tests gedaan met CoreTemp en GPU-Z om de temperaturen te meten. Dit waren de resultaten.

Voor het starten van het spel

GPU Temp: 50°
fan speed: 60%
GPU Temp (DISPIO): 51°
GPU Temp (MEMIO): 61°
GPU Temp (Shadercore): 49°

CPU temp =>46

Na vijf minuten in-game een replay te bekijken

GPU Temp: 51°
GPU Temp (DISPIO): 58°
GPU Temp (MEMIO): 70°
GPU Temp (Shadercore): 57°

met pieken van

GPU Temp: 67°
GPU Temp (DISPIO): 67
GPU Temp (MEMIO): 81°
GPU Temp (Shadercore): 68.5°

CPU temp: 64°

(maximum temperatuur die ik heb geregistreerd tijdens het spelen zelf => 82 voor de GPU Temp MEMIO en 68 voor de CPU Temp)

Ik heb hier al een thread of twee gelezen waarin staat dat ik in de koelers moet blazen om het stof weg te krijgen. Na dat gedaan te hebben, heb ik die programma's weer laten runnen en zit ik met deze cijfers (op basis van zo'n vijf minuten laten testen - met mijn case helemaal open):

GPU Temp: 46°
GPU Temp (DISPIO): 45.8
GPU Temp (MEMIO): 56.2°
GPU Temp (Shadercore): 43.7

CPU temp: schommelt tussen 38 en 43 momenteel (enkel msn, firefox staan open)

Is er iets fundamenteels mis? Is het gewoon stof? Of is er misschien iets mis met mijn voeding? Wil gewoon niet elke drie uur mijn pc "byebye" zien zeggen terwijl ik gewoon een game wil spelen.

Merci voor de uitleg in elk geval (en als ik nog zaken moet testen of zo om meer duidelijkheid te verschaffen, just let me know)

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:35
Volgens mij zijn we vandaag beetje druk in de weer hier allemaal op Tweakers.net ;p .
Sorry ik kan je op het moment net helpen.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Verwijderd

Lijkt me een gevalletje stof. Dus bekijk eens alle heatsinks. Van zowel je CPU als je GPU en blaas ze grondig schoon dmv perslucht of iets dergelijks.

OVerigens zijn die temps niet dusdanig schokkend dat de boel daarvan kapot gaat of zo. Heb je misschien een temp beveiliging aanstaan in je bios? (bij x graden waarschuwen, bij y graden shutdown)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2010 23:15 ]

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05-2025
er zijn flink wat zaken nog niet duidelijk uit jouw verhaal.. zou je even wat meer kunnen vertellen over het volgende:
  • Bij welke temperaturen slaat je pc nou af? Dat je temperaturen ietwat omhoog gaan na het afspelen van een replay is niet echt relevant volgens mij, tenzij de pc ook echt afsloeg na het afspelen van die replay..
  • Je temperaturen zijn een stuk lager na het stof-blazen.. Slaat je pc nu nog steeds af na intensief pc-gebruik?
naar mijn idee zijn je temperaturen niet speciaal hoog, laat staan gevaarlijk hoog. Een gpu die boven de 80 komt is warm, maar volgens mij nog niet killing. dat de pc warm voelt aan de bovenkant is ook niet erg zorgwekkend: voedingen kunnen nu eenmaal erg warm worden. Heb je ook stof uit je voeding geprobeerd te blazen? als je bang bent dat deze te heet wordt is dat natuurlijk handig om mee te beginnen..

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
voeding opeschroeven ( als je er makkelijk bij kan en uit kan halen) en even goed schoonmaken

je temps zijn inderdaad niet gevaarlijk hoog dus daar zou het eigenlijk niet echt aan kunnen liggen.. ik denk dan toch dat mischien je psu te warm word en uitschakeld

ja, daag.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
lijkt me idd temp beveiliging in de bios van de cpu, die dan ook wel een beetje warm wordt, maar ik gewoon op 75c zou zetten of anders de koeler vervangen voor een mugen 2 ofzo (als je verbetering in temp wilt).

Nukezone FTW

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:14

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Die temperaturen zijn inderdaad niet schrikbarend.
Mijn grafische kaart (een nVidia 8800 GTS) wordt ingame maximaal zo'n 87 graden en doet het prima. 97 graden heb ik ook wel gehaald. Grafische kaarten mogen over het algemeen best heet worden, vaak is de max zo'n 100/110 graden, maar dit zie ik bij jou niet gebeuren.
Ook CPU's kunnen best wat hebben, tot zo'n 75 graden, maar ook dat haal jij niet.

Dit lijkt eerder een gevalletje temperatuurbeveiliging in de BIOS van je CPU.
Kijk daar dus even in of hiervoor iets ingesteld staat, en zet hem gewoon op 75 graden oid.
Anders zou het inderdaad misschien kunnen dat je voeding te heet wordt, door een laag stof daarin.

Als je je voeding wil openmaken, pas op!
De condensatoren daarin kunnen nog een hele tijd geladen zijn, en jou een flinke schok geven.
Als je hem wil schoonmaken, haal je pc dan eerst van het stroomnet af, en druk dan een paar keer op de power-on knop zodat de elco's ontladen. De fans gaan dan een beetje draaien, en er gaan wat lichtjes branden; dat hoort zo, want je pc probeert gewoon op te starten.
Dan kan je hem openschroeven en kijken hoe dik de laag stof erin is.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je de voeding wilt openmaken... niet doen. Vaak is je garantie dan pleite of sloop je hem zo dat je geen garantie meer krijgt omdat het gebruikersschade is. Die maximale temperaturen van de GPU en CPU lijkt me niet een reden om af te slaan. En als die afslaan dan hoef je meestal ook niet zo lang te wachten tot je weer kan booten. Gok dat het je voeding is, dat lijkt mij de meest logische dader. Die heeft dan ook een beveiliging dat hij een tijdje niet wilt starten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:14

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik heb mijn vorige voeding, een FSP, een paar keer opengemaakt.
Gewoon gedaan wat ik hierboven beschreef (garantie had ik nog wel, maar er zat geen garantiesticker op oid, dus het maakte toch niets uit :P), en de behuizing opengeschroeft. Even geblazen, en de voeding weer dichtgedaan. Stofvrij! :)

Als de TS echter nog garantie heeft, en er een seal op de voeding zit, zou ik het inderdaad laten, en met de voeding teruggaan naar de winkel als het geen BIOS-instelling is oid.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 21:21

jmk

Wat ook wil helpen is cable-managment, oftewel zorgen dat de draden in de behuizing netjes zijn weggewerkt, zodat de airflow mooi loopt in de kast. Daar valt ook veel winst te behalen.
De voorkant van de kast, daar hoort de lucht in te gaan, en aan de achter/bovenkant moet de lucht er weer uit. Een extra(of betere) strategisch geplaatste ventilator kan daarbij helpen.

Hou niet alleen je kast goed stofvrij, maar ook de directe omgeving.

Zomaar een rare vraag, maar de ventilator van de voeding staat toch wel richting CPU gericht, en niet op de kop, richting (dichte!) kast? De ventilator aan de binnenkant onttrekt lucht aan de binnenkant van de kast, en die lucht wordt via de achterkant van de kast, door de PSU heen, naar buiten geblazen. Kan de PSU geen lucht uit de kast halen, wordt hij veel te heet/instabiel.

Yippie kayak, other buckets!

• Droplollies
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-01 16:03
temperatuur van je gpu is normaal, heb zelf ook een hd 4890 en die zit ingame altijd tussen de 65/75
ik dacht ergens te hebben gelezen dat een hd 4890 max 120 graden c kon worden dus maak je daar maar geen zorgen om
je cpu temp zit met 68 wel aan de hoge kant... de max temp van een gemiddelde cpu ligt tussen de 60 en 70
ik raad je aan de airflow in je kast wat te verbeteren en als dat niet helpt een betere cpu koeler erop te zetten,
voor prijs kwaliteit raad ik je de scythe mugen aan maar als je echt strakke temps wil kan je voor de thermalright ultra 120 extrem of de corsair h50 gaan

hoop dat je hier wat aan hebt :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:50

Epsilon

Kun je de volgende info ook posten:

- foto van binnenkant kast
- Wat voor fans in de kast? Waar intake / outtake? hoe groot?

Als de bovenkant van de kast warm is (en dan ff niet precies waar de voeding onder zit), lijkt dat op een wat minder goede airflow door de kast.

Onder intake, boven outtake aanhouden als regel :). Aangezien je voeding bovenin zit en dus achter uitblaast, kun je het beste de fans voor als intake nemen :).

Verwijderd

Zoals eerder gemeld is deze temp op de VGA inderdaad geen probleem.

Volgens amd.com is de max temp van je processor echter wel het probleem.
de Max Temps (C) 62'C
Voor info zie ook:
http://products.amd.com/e...f11=True&f12=True&f13=EOL
dat zijn de specs van je proc.
Denk dat je moet gaan denken aan betere CPU cooler.
Een goede koeler prijs / kwaliteit gezien is bijvoorbeeld de:
OCZ Vendetta 2, gebruik deze zelf met een intel c2q 9550.
Mijn temp idle is 37'C en op 100% stress 49'C.

Ik zou dus als eerst naar CPU kijken.
Vaak is uitval en dan pas na enkele minuten weer kunnen inschakelen te zoeken bij de cpu.

Hopelijk kun je hier iets mee.

good luck :)
Pagina: 1