Gegroet Tweakers,
Ik zit momenteel met een probleem dat mijn pc uitvalt zodra hij een bepaalde temperatuur bereikt. Normaliter zou dit echter niet mogen gebeuren, want mijn specificaties zijn beter dan wat er wordt voorgeschreven (het is bij Modern Warfare 2 gebeurd en nu ook twee keer bij de Starcraft II beta). Als hij uitvalt, is het gewoon de hele computer uit en kan ik hem niet meer opzetten totdat ik hem een aantal minuten heb gegeven om af te koelen. De bovenkant van mijn case voelt dan ook heel warm aan (daar waar de voeding zit, als dat helpt).
Dit zijn alle specs die ik kan geven, waar je hopelijk iets uit kan afleiden.
Specs
- Asus Ati Radeon HD 4890 PCie 1GB HDMI Dual DVi
- Antec Sonata Elite Case ATX No Psu
- Zalman ZM600-HP 600W Heatpipe PSU Ultra Silent
- AMD Phenom II X4 940 Quad Core Am2+
- Asus M4A78-E AM2+ AMD 790GX VGA CF PCIe DDR2
- 4 Gig Ram
- Windows 7 64 bit
Verder heb ik ook al tests gedaan met CoreTemp en GPU-Z om de temperaturen te meten. Dit waren de resultaten.
Voor het starten van het spel
GPU Temp: 50°
fan speed: 60%
GPU Temp (DISPIO): 51°
GPU Temp (MEMIO): 61°
GPU Temp (Shadercore): 49°
CPU temp =>46
Na vijf minuten in-game een replay te bekijken
GPU Temp: 51°
GPU Temp (DISPIO): 58°
GPU Temp (MEMIO): 70°
GPU Temp (Shadercore): 57°
met pieken van
GPU Temp: 67°
GPU Temp (DISPIO): 67
GPU Temp (MEMIO): 81°
GPU Temp (Shadercore): 68.5°
CPU temp: 64°
(maximum temperatuur die ik heb geregistreerd tijdens het spelen zelf => 82 voor de GPU Temp MEMIO en 68 voor de CPU Temp)
Ik heb hier al een thread of twee gelezen waarin staat dat ik in de koelers moet blazen om het stof weg te krijgen. Na dat gedaan te hebben, heb ik die programma's weer laten runnen en zit ik met deze cijfers (op basis van zo'n vijf minuten laten testen - met mijn case helemaal open):
GPU Temp: 46°
GPU Temp (DISPIO): 45.8
GPU Temp (MEMIO): 56.2°
GPU Temp (Shadercore): 43.7
CPU temp: schommelt tussen 38 en 43 momenteel (enkel msn, firefox staan open)
Is er iets fundamenteels mis? Is het gewoon stof? Of is er misschien iets mis met mijn voeding? Wil gewoon niet elke drie uur mijn pc "byebye" zien zeggen terwijl ik gewoon een game wil spelen.
Merci voor de uitleg in elk geval (en als ik nog zaken moet testen of zo om meer duidelijkheid te verschaffen, just let me know)
Ik zit momenteel met een probleem dat mijn pc uitvalt zodra hij een bepaalde temperatuur bereikt. Normaliter zou dit echter niet mogen gebeuren, want mijn specificaties zijn beter dan wat er wordt voorgeschreven (het is bij Modern Warfare 2 gebeurd en nu ook twee keer bij de Starcraft II beta). Als hij uitvalt, is het gewoon de hele computer uit en kan ik hem niet meer opzetten totdat ik hem een aantal minuten heb gegeven om af te koelen. De bovenkant van mijn case voelt dan ook heel warm aan (daar waar de voeding zit, als dat helpt).
Dit zijn alle specs die ik kan geven, waar je hopelijk iets uit kan afleiden.
Specs
- Asus Ati Radeon HD 4890 PCie 1GB HDMI Dual DVi
- Antec Sonata Elite Case ATX No Psu
- Zalman ZM600-HP 600W Heatpipe PSU Ultra Silent
- AMD Phenom II X4 940 Quad Core Am2+
- Asus M4A78-E AM2+ AMD 790GX VGA CF PCIe DDR2
- 4 Gig Ram
- Windows 7 64 bit
Verder heb ik ook al tests gedaan met CoreTemp en GPU-Z om de temperaturen te meten. Dit waren de resultaten.
Voor het starten van het spel
GPU Temp: 50°
GPU Temp (DISPIO): 51°
GPU Temp (MEMIO): 61°
GPU Temp (Shadercore): 49°
CPU temp =>46
Na vijf minuten in-game een replay te bekijken
GPU Temp: 51°
GPU Temp (DISPIO): 58°
GPU Temp (MEMIO): 70°
GPU Temp (Shadercore): 57°
met pieken van
GPU Temp: 67°
GPU Temp (DISPIO): 67
GPU Temp (MEMIO): 81°
GPU Temp (Shadercore): 68.5°
CPU temp: 64°
(maximum temperatuur die ik heb geregistreerd tijdens het spelen zelf => 82 voor de GPU Temp MEMIO en 68 voor de CPU Temp)
Ik heb hier al een thread of twee gelezen waarin staat dat ik in de koelers moet blazen om het stof weg te krijgen. Na dat gedaan te hebben, heb ik die programma's weer laten runnen en zit ik met deze cijfers (op basis van zo'n vijf minuten laten testen - met mijn case helemaal open):
GPU Temp: 46°
GPU Temp (DISPIO): 45.8
GPU Temp (MEMIO): 56.2°
GPU Temp (Shadercore): 43.7
CPU temp: schommelt tussen 38 en 43 momenteel (enkel msn, firefox staan open)
Is er iets fundamenteels mis? Is het gewoon stof? Of is er misschien iets mis met mijn voeding? Wil gewoon niet elke drie uur mijn pc "byebye" zien zeggen terwijl ik gewoon een game wil spelen.
Merci voor de uitleg in elk geval (en als ik nog zaken moet testen of zo om meer duidelijkheid te verschaffen, just let me know)