Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik nog wel eens op reis ben wil ik graag een camera met 1 zoomlens gebruiken , niet zozeer vanwege het gewicht als wel het wisselen van objectieven.(vaak woestijn).
Helaas heeft Nikon geen echt goed "reisobjectief"in de collectie ( ook volgens Ken Rockwell) zoals de canon 24-105 f4.Dit zou voor mij een reden kunnen zijn om voor canon te gaan.
Maar vanwege de robuustheid van de nikon ( ik denk aan de D700) zou ik hiervoor gaan.
Dilemma dus.
Iemand goede ideën??
m.vr.gr.Huub.
Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 19:19:
Hoi Huub,

welkom op GoT :)

Het handige van een internetforum is dat je laagdrempelig een vraag kunt stellen waarop je vele adviezen kunt verwachten. Eén van eisen die wij aan gebruikers stellen is dat zij voldoende aandacht schenken aan de Openings Post (OP). Hieruit moet blijken wat je zoekt, wat je budget is en wat je eigen zoektocht heeft opgeleverd. Pas als aan deze zaken is voldaan, kunnen we je gericht helpen.

Gelukkig heb je op dit moment gekozen voor een titel die een hoop gevoelens losmaakt, dus reacties krijg je wel. Ik zou graag zien dat je even je bericht wijzigt ([afbeelding]-knop) en daar wat meer info in zet. In dit geval is het handig als je even aangeeft welk bereik je minimaal wilt hebben, of je voorkeur hebt voor een merk, of je fullframe perse nodig hebt of dat crop ook kan, wat je ervaring is en wat belangrijk is voor je.

Dat maakt de discussie denk ik aanmerkelijk interessanter. Als je de extra info hebt toegevoegd zal ik je titel nog even verduidelijken :)
Bij deze mig29:

Allen bedankt voor jullie uitgebreide reacties !
Ik had niet verwacht dat er op mijn vraag binnen zo korte tijd zoveel reacties binnen zouden komen.

Het liefst zou ik een objectief hebben dat nog iets meer groothoek heeft ( ik merk vaak dat 24 mm toch net niet genoeg is: b.v in kleine ruimten en soms op markten) maar ook licht tele (minimaal 105 > ik wil ook portretten van mensen kunnen maken onderweg) en toch een uitstekende beeldkwaliteit heeft maar dan zal ik toch wel aan twee objectieven vastzitten ,helaas.
Ik werk nu nog steeds met mijn trouwe Canon G3 ( prima objectiefje maar wel langzaam en teveel ruis) of met mijn panasonic lumix FZ 50 ( iets sneller maar nog meer ruis).Onder optimale omstandigheden kun je er prachtige foto's mee maken maar is het licht wat minder dan wordt het snel rampzalig.
Op mijn werk gebruik ik vaak de Canon D5 van mijn baas met de 24-105 f4 .Ik heb met deze camera een fotoshoot gedaan in New York en was daar erg tevreden over.(al kon je daar zeker wat meer groothoek gebruiken)
Omdat ik een camera wil aanschaffen die zowel snel is(hoeft geen Nikon D3 - snelheid te hebben), prima ruisverhouding heeft, een snelle autofocus heeft (schijnt bij de canon D5 mark II nog steeds niet erg snel te zijn) en een goed dynamisch bereik heeft kwam ik uit op de D700.
De canon D5 mark II schijnt (ergens een filmpje op internet gezien waarbij deze camera gedemonteerd werd) nogal gammel in elkaar te zitten.
Mijn voorkeur gaat dus uit naar Nikon. Ik zou ongeveer €3000 -€3500 te besteden hebben voor camera + reisobjectief .
Verder wil ik geen tussenstap meer maken dus geen aps-formaat camera maar meteen voor een FF gaan.
12 Mp vind ik meer dan genoeg en video is voor mij niet persé noodzakelijk.
Verder wil ik nog vermelden dat ik op fotografiegebied aardig wat ervaring heb maar nooit het geld heb gehad om een semi-prof-uitrusting aan te schaffen.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2010 23:32 . Reden: aanvullende info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

Als je in de woestijn bezig gaat, zou ik er als ik jou was ook opletten dat je een weathersealed lens koopt (met rubberen afdichting tegen de mount aan) zodat daar minder zand in komt. Evenals een UV-filter om het front element te beschermen tegen zandkorrels. De Nikon 24-120 is idd niet zo heel best, dan is de 24-70 f/2.8 een stuk geschikter, echter misschien wat minder veelzijdig.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 14:25:
Helaas heeft Nikon geen echt goed "reisobjectief"in de collectie ( ook volgens Ken Rockwell) zoals de canon 24-105 f4.
Ik weet weinig van Nikon af tegenwoordig, maar met een Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G moet je toch een eind komen?

Het ligt er ook maar aan wat je een belangrijk bereik vindt. Zelf gebruik ik op vakantie alleen mijn 17-40 4L en 35 1.4L. Telebereik kan me eigenlijk gestolen worden.
Maar vanwege de robuustheid van de nikon ( ik denk aan de D700) zou ik hiervoor gaan.
Om maar wat te noemen: een Canon 5D m2 is niet robuust? En met die camera kun je ook nog eens filmen tijdens je vakantie :)
Iemand goede ideën??
Op zich ben je op de goede weg door naar het objectievenassortiment te kijken, maar stel dan wel wat duidelijke eisen voor jezelf op :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 20-02-2010 14:34 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Ik zou gewoon voor een 5D Mark II kit gaan, dus met de 24-105L van Canon. Je hebt dan een scherpe lens vanaf f/4 met IS en een fijn bereik. Ook nog eens weathersealed. De D700 is dan misschien net wat steviger gebouwd, denk je echt dat Canon een plastic prul verkoopt voor €1800+? Het zwakste punt van de body is de CF-kaart klep, voorderest is het gewoon een tank. De 5D2 heeft ook video erbij, dus je hoeft dan ook geen aparte videocamera mee te nemen als je een keertje wil filmen.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:10
Je hebt het over woestijn en dus felle zon, misschien is de flare-gevoeligheid ook belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Moet de camera perse fullframe zijn? Zo niet, dan is mischien een D300s (goede pro body, stevig gebouwd) met een 16-85mm VR objectief iets? Hoewel deze niet weathersealed, maar wel een fijn bereik,

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwartjuh schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 15:56:
Moet de camera perse fullframe zijn? Zo niet, dan is mischien een D300s (goede pro body, stevig gebouwd) met een 16-85mm VR objectief iets? Hoewel deze niet weathersealed, maar wel een fijn bereik,
Was ook mijn gedacht. Zeker als eerste dslr ga je hier genoeg aan hebben. De weathersealing zou ik me niet te veel zorgen over maken, tenzij je echt je toestel in modderpoelen enzo gaat werpen. Een goede uv filter zal schade door het zand al voldoende tegenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 00:14
en een compact? handiger op reis. En minder gevaar van zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Woestijn, ik moet meteen aan Henk denken...

Die is in Mongolië geweest met een 30D en 1DIII (of II) en die liep flink te klagen dat het fijne woestijnzand daar overaal in z'n 30D kwam. Nou heeft die geen echte weathersealing maar lek issie ook zeker niet. Aan een weathersealde lens en dan een niet gesealde body heb je dan ook half niks lijkt me :? Kunnen we net zo goed een 1DIV en een 24-105 aanraden.

Maargoed Huub, wat zijn je eisen? Wat wil je er precies mee kunnen/gaan doen en wat is je budget ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

sapphire schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 17:02:
Aan een weathersealde lens en dan een niet gesealde body heb je dan ook half niks lijkt me :? Kunnen we net zo goed een 1DIV en een 24-105 aanraden.
De 5D2 is ook gewoon weathersealed voor zover ik weet :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 14:25:
Omdat ik nog wel eens op reis ben wil ik graag een camera met 1 zoomlens gebruiken , niet zozeer vanwege het gewicht als wel het wisselen van objectieven.(vaak woestijn).
Helaas heeft Nikon geen echt goed "reisobjectief"in de collectie ( ook volgens Ken Rockwell) zoals de canon 24-105 f4.Dit zou voor mij een reden kunnen zijn om voor canon te gaan.
Dilemma dus.
Iemand goede ideën??

m.vr.gr.Huub.
Ja... ken Rockwell.. echt een betrouwbare bron ja. 8)7 En nee, nikon heeft geen reisobjectieven, die moeten allemaal gewoon thuis blijven. Een 24-70 2.8, 28-105 of 18-200 is zeker geen optie.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Gizz schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 17:17:
[...]

De 5D2 is ook gewoon weathersealed voor zover ik weet :)
Canon zelf zegt dit:
the weather and dust seals have been improved around the battery compartments and memory card doors, and increased precision in the alignment of the magnesium alloy external cover seams and in the optimal design of parts and structures contribute to the cameras’ dust and water resistance. Internal gaskets and sealing materials are used extensively at the cameras’ buttons, tripod sockets, and surrounding the LCDs. As a result, the EOS 5D Mark II now has dust and water resistance that is almost equal to that of the EOS-1N—Canon’s top-of-the-line professional 35mm SLR for most of the 1990’s.
sealing á lá 1N maar niet alsin de 1D's van tegenwoordig. Dus gedeeltelijke sealing.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sapphire schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 17:42:
[...]

Canon zelf zegt dit:

[...]

sealing á lá 1N maar niet alsin de 1D's van tegenwoordig. Dus gedeeltelijke sealing.
De 5d2 is vrij goed gesealed en vziw niet heel anders dan een D700 sealing.
Dat de 1d4 weer beter gesealed is zal best, maar ik denk dat een D700/5d2 sealing zeker moet voldoen aan de eisen van de TS.

Een 24-105 en 5d2 lijkt mij een mooie reiscombi. Zeker gezien je ook kan filmen e.d.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

sapphire schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 17:02:
Woestijn, ik moet meteen aan Henk denken...

Die is in Mongolië geweest met een 30D en 1DIII (of II) en die liep flink te klagen dat het fijne woestijnzand daar overaal in z'n 30D kwam. Nou heeft die geen echte weathersealing maar lek issie ook zeker niet. Aan een weathersealde lens en dan een niet gesealde body heb je dan ook half niks lijkt me :? Kunnen we net zo goed een 1DIV en een 24-105 aanraden.

Maargoed Huub, wat zijn je eisen? Wat wil je er precies mee kunnen/gaan doen en wat is je budget ?
waarnaar z'n 30D dood was verklaard ;)

d300s zou ik gewoon weg niet doen omdat de d700 beter weathersealed is, scheelt weinig, maar is toch wat.
Leuk al dat bereik dingetjes, maar let je er ook op als je voor de 24-105L gaat dat je wel even checkt of ie een rubberen rand heeft ? anders kan je in een zandwoestijn alsnog je nieuwe camera vaarwel zeggen als er een zandstorm komt ;)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Wil je perse FF? Anders is de E3 met de 12-60 ook een goed idee.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Huub,

welkom op GoT :)

Het handige van een internetforum is dat je laagdrempelig een vraag kunt stellen waarop je vele adviezen kunt verwachten. Eén van eisen die wij aan gebruikers stellen is dat zij voldoende aandacht schenken aan de Openings Post (OP). Hieruit moet blijken wat je zoekt, wat je budget is en wat je eigen zoektocht heeft opgeleverd. Pas als aan deze zaken is voldaan, kunnen we je gericht helpen.

Gelukkig heb je op dit moment gekozen voor een titel die een hoop gevoelens losmaakt, dus reacties krijg je wel. Ik zou graag zien dat je even je bericht wijzigt (Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-knop) en daar wat meer info in zet. In dit geval is het handig als je even aangeeft welk bereik je minimaal wilt hebben, of je voorkeur hebt voor een merk, of je fullframe perse nodig hebt of dat crop ook kan, wat je ervaring is en wat belangrijk is voor je.

Dat maakt de discussie denk ik aanmerkelijk interessanter. Als je de extra info hebt toegevoegd zal ik je titel nog even verduidelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Laatst online: 11-09 12:05
Op www.luminous-landscape.com vond ik het volgende over een reis naar Antarctica:

Failures
In a summary session on the last day at the Peninsula I asked everyone to report on any equipment failures. Here's the tally.

The top LCD on a 5D MKII spontaneously cracked; Another 5D MKII had a jambed on lens caused by a loose screw, a 1Ds MKIII reported intermittent problems; a 1D MKIII kept reporting Error 99; one Hasselblad reported electronic lens connection problems; two Canon G9's failed (no G10s had any reported problems), and a Nikon 80-400mm lens came apart. No Nikon bodies (mostly D700s) failed in any way.

The largest group of failures through were among the Canon 5D MKIIs. Of the 26 samples of this camera onboard, one quarter (six) failed at one time or another, and while three recovered, the other three never did. In all cases it appeared to be water or humidity damage. Of particular concern were two cameras which stopped working while completely protected within Kata rain covers during a light rain ashore. They came back to life the following day though and were mostly fine for the rest of the trip, but one died permenently just before the end of our voyage.

Several people noted that when returning to the ship after working in light rain 5D MKIIs with vertical battery grips tended to collect water in between the grip and the base – something that may have been the cause of some of the failures.

I should note that the 5D MKII's are not rated as weather resistant, but then neither are the Sony A900's. I deliberately allowed both of my A900 bodies be exposed to the rain for two days ashore to see how they would stand up. There were no operational difficulties. I also have used the Sonys back here in Toronto in snow storms, (unprotected), both before and after the Antarctic trip, with no ill effects. Though also not claimed as weather sealed, they appear to be as well protected as any other camera I've ever used.

As for the failed Canon 5D MKIIs, I hope that expedition members will report back to me with what Canon service has to say about what happened to them. As for the loaner that we had, Canon says that it was a unit that had been in circulation for testing prior to coming my way and it might have suffered some water damage previously.

I don't know what conclusions should be drawn from this high percentage of 5D MKII failures. All I can do is report on the facts of the matter. As for the weather during which most of the failures happened, it was no worse than a drizzly day in winter in New York or Berlin. Nothing Antarctic about it at all.

Wellicht dat bovenstaande je wat op weg kan helpen. Het is natuurlijk niet in een woestijn, dus hele andere omstandigheden, maar het zegt wel wat over de mate waarin de body's extreme weersomstandigheden aankunnen. Volgens mij is de 5D serie niet bedoeld voor dit extreme werk. Ik dacht (maar weet niet zeker) dat de 7D een betere afdichting heeft. (In de brochure van de 5DII wordt niet over de afdichtingen gesproken, in de folder van de 7D wel, deze is vergelijkbaar met de 1D serie.)
Nikon heeft op dit moment geen objectieven zoals de 24-105mm IS, maar er schijnt binnenkort een 24-120mm f4 VR geintroduceerd te worden. (bron: nikonrumors)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

de 7d en 5d2 hebben dezelfde afdichtingen. Op basis van de 1N serie uit '94.
The camera comes with weather sealing that is apparently equivalent to the EOS 1N (launched in 1994, remember?)
In keeping with its XD designation, the 7D shares the same extensively-sealed magnesium construction as the 5D Mark II. Canon again claims the same degree of moisture and dust resilience as the EOS-1N pro-level film SLR from the 1990s.

[ Voor 38% gewijzigd door Nomad op 20-02-2010 20:17 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Alhoewel die luminous landscape expedities zeker interessante informatie opleveren (doen ze elke 2 jaar) is Antartica toch net even anders dan woestijnen. Dat hele fijne stof komt werkelijk overal.

Dat gezegd hebbende, op dpreview komen ook wel wat amerikaanse militairen en die hebben met hun D90's ook weinig problemen in de woestijn.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42

breinonline

Are you afraid to be known?

Kwintessens schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 20:07:Volgens mij is de 5D serie niet bedoeld voor dit extreme werk. Ik dacht (maar weet niet zeker) dat de 7D een betere afdichting heeft. (In de brochure van de 5DII wordt niet over de afdichtingen gesproken, in de folder van de 7D wel, deze is vergelijkbaar met de 1D serie.)
Nee, kijk nog maar eens in de folder, hij is gelijk een 1N gesealt. Hetzelfde als de 5DII dus.

Verder lijkt het me wachten op extra informatie zoals mig29 al aangeeft. Op deze manier is het alleen maar eigen voorkeuren roepen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid: de TS heeft inmiddels de OP uitgebreid :*)

Ik ga hier wel direct bij vermelden dat een allroundobjectief dat op FF past onmogelijk kleiner dan 24 mm en groter dan 105 mm kan zijn. Nikon heeft de genoemde 24-120, maar die is optisch minder interessant dan de Canon 24-105.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2010 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De canon D5 mark II schijnt (ergens een filmpje op internet gezien waarbij deze camera gedemonteerd werd) nogal gammel in elkaar te zitten.
Er zijn duizenden pro's die dagelijks met een 5D (dus niet D5 ;) ) werken zonder dat hij uit elkaar valt. Het lijkt me dat hij jouw vakanties ook wel moet overleven.

Maar goed, je wil dus meer groothoek dan 24mm en ook nog eens minimaal 105mm tele. Dit heb je bij zowel Nikon als Canon niet in één goed (op FF te gebruiken) objectief voor zover ik weet.

Dat wordt dus een ander merk zoeken waarbij zo'n lens wel bestaat (ken ik niet) of je eisen bijstellen.

Zelf zou ik (ook als ik nog geen Canon spullen zou hebben) gaan voor een 5D m2 met bijvoorbeeld een 17-40 4L en 70-200 4L. Dat is nog best te dragen qua gewicht.

De camera's (5D m2 en D700) zijn even duur. Waarom dan kiezen voor de D700 die het volgende heeft:
  • Lagere resolutie
  • Totaal geen video-optie
  • Geen 100 iso
  • Geen kleinere raw-formaten
  • 25% zwaarder
Zie ook deze side by side vergelijking.

De D700 kan meer plaatjes per seconden schieten, maar is dat nuttig op je vakantie?

[ Voor 43% gewijzigd door Gizz op 21-02-2010 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is het dan niet handiger om twee camera's te kopen, dan hoef je niet van lens te wisselen maar pak je gewoon een andere camera erbij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
Zoals je aangeeft is 24mm niet wijd genoeg en licht tele (min 105mm) gewenst is. Dat lijkt me al een mooie begin om je keuzes mee te aan te geven. En ontkom je niet aan 2 objectieven. Als je kijkt naar first party objectieven in het basis bereik dan zijn dit ongeveer je keuzes bij de grote 2 (vanuit gegaan van zoom-objectieven)

Canon:
- 16-35 F2.8 / 17-40 F4
- 24-105 F4.0 IS / 70-200 F4

Nikon:
- 14-24 F2.8 / 16-35 F4.0 VR
- 24-70 F2.8 / 70-200 F2.8 VR (18-200 is geen optie als je voor FF gaat)

Misschien is ook goed om rekening mee te houden met het gewicht en de omvang? En hoe vaak je <24mm nodig hebt. Canon heeft op dit moment een goede collectie aan professionele F4.0 objectieven die wat compacter en lichter wegen dan de F2.8 varianten.

Uit ervaring focust de 5D MKII zeer snel met L objectieven, echter de buitenste focuspunten zijn wat minder nauwkeurig. De bouw van de D700 en 5D MKII zijn beiden erg goed, alleen voelt het geheugenkaart klepje van de Canon wat minder robuust. Terwijl ik juist ervaring heb met een afgebroken batterijklep van de D700.

Met de woestijn heb ik geen ervaring, maar een paar uur regen/sneeuw/zand strand/modder/stof met de 5D MKII of D700 is geen probleem. Ook met een D200/300 heb ik ervaring in een professionele omgeving. Zowel de prof. objectieven van Canon en Nikon kunnen tegen een stootje. Verkijk je niet op de specs; kom regelmatig (pers)fotografen tegen met (semi)pro's body's.

Beiden camera's liggen anders in de hand en werkt de bediening ook een stuk anders. Ik zou zeggen kijk wat jezelf het lekkerst vind werken en naar de beschikbare objectief keuzes en wat het beste bij je past.

PS. Maar waarom persé een FF camera? Terwijl een crop camera in feite beter aan je wensen past. Voor een reiscamera heb je voorbaat bij flexibiliteit, gewicht, bereik en afmeting. D300s + 18-200 en je bent er bijna. Een crop camera is geen tussenstap maar een ander formaat. Verschil in beeldkwaliteit is in real life gering.

[ Voor 4% gewijzigd door heiyu op 21-02-2010 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
heiyu schreef op zondag 21 februari 2010 @ 00:21:
...

PS. Maar waarom persé een FF camera? Terwijl een crop camera in feite beter aan je wensen past. Voor een reiscamera heb je voorbaat bij flexibiliteit, gewicht, bereik en afmeting. D300s + 18-200 en je bent er bijna. Een crop camera is geen tussenstap maar een ander formaat. Verschil in beeldkwaliteit is in real life gering.
échter.. hij geeft aan dat een 24mm op FF al niet weid genoeg is.. bij niet-FF sensoren zul je rekening moeten houden met de crop-ratio, welke bij nikon 1.5x bedraagt. Dit houdt in dat de 18-200 op een crop-cam effectief vergelijkbaar is met een 27-300 op FF. om onder die 24mm-grens te komen op een crop-cam is volgens mij lastiger dan om over de 105mm heen te komen met een FF body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
kaesve schreef op zondag 21 februari 2010 @ 00:35:
[...]échter.. hij geeft aan dat een 24mm op FF al niet weid genoeg is..
Daarom gaf ik ook aan bijna. ;) Er is nog altijd een Canon 10-22 of Nikon 10-24 voor de 1.5/1.6 crop route. Tenzij je graag <15mm wilt dan zit je aan de FF. Okay Sigma komt nu met een 8-16. |:(

[ Voor 6% gewijzigd door heiyu op 21-02-2010 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de eerste zin van de OP staat dat het het wisselen van objectieven betreft! Ik denk dus dat de TS gebaad is bij een objectief met een bereik dat zoveel mogelijk aansluit bij zijn behoeften en ik denk dus dat hij uit gaat komen bij een 5DII icm een 24-105 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Als je voorkeur uitgaat naar de Nikon D700, zou ik nog even wachten of Nikon een nieuwe 24-120 VR aankondigd. Tenzij je de camera heel snel nodig hebt, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle E
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-09 19:50
Het is dat je zegt gelijk FF te willen.

Op dit moment heeft bijvoorbeeld Pentax best een aardige line-up met weather sealed bodies en lenzen. En zeker de prijs is vrij aanlokkelijk als eerste camera.
Verder hebben Canon en Nikon gewoon duidelijke voordelen in lenzenaanbod en FF camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dank jullie allen voor het meedenken. d:)b
Waarschijnlijk ga ik dan toch voor de canon 5DII met het aloude 24-105 f4 objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Veel succes en plezier er mee, je gaat wel foto's posten in de showcase-topics? ;)
Pagina: 1