[OPERA 10.5 - BUG?]

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Onlangs is de bèta van Opera 10.5 uitgekomen. Omdat ik benieuwd ben hoe mijn sites in deze browser getoond worden, heb ik hem gedownload en ben ik door mijn sites gelopen.

Ik weet dat het een bèta is, en dat je dus niet alles nog kan verwachten van zo'n release - maar toch heb ik iets raars ontdekt, waarvan ik graag wil weten of het komt door de bèta-status, of dat ik iets verkeerds doe [ben zelf ook bèta, denk ik].

Als ik een button maak [gewoon een standaard form-element] en ik geef die button via een style-sheet een transparant achtergronds-plaatje én een achtergrondskleur mee, dan toont Opera 10.5 bèta de achtergrondskleur alleen als ik de button ook een border meegeef...

Dus stel ik wil een button met een rode achtergrond, en een zwart pijltje er op dat ik heb opgeslagen in een transparante .GIF - dan zie ik geen rode achtergrond, behalve als ik de button ook een border meegeef.

Dit was vroeger niet zo... ik heb een demo-pagina gemaakt en alles getest in Opera 10.1, Firefox 2, 3, 3.6, Internet Explorer 7, 8, Safari 3, 4 en Chrome 2, 3, 4 en 5 [developers release].

Alle browsers doen het goed, behalve Opera 10.5 bèta.

Ter verduidelijking zal ik hieronder een screenshot plaatsen van de situatie [links Opera 10.1 en rechts de bèta van 10.5]. De codes op de test-pagina zijn gewoon direct inzichtelijk, alles is standaard html - niets wordt dynamisch via .php ofo er in gezet] en het demo-pijltje kan ook worden gedownload.

Ik heb al geexperimenteerd met niet-transparante gifjes, met een .png-bestand, etc... maar niets maakt het verschil;

Opera 10.5 bèta toont geen achtergrondskleur als je een plaatje als achtergrond gebruikt en géén border toont rondom de button...

En aangezien ik aardig wat buttons maak zonder border [omdat de border bijvoorbeeld 'getekend' zit in het achtergrondsplaatje'] en wel een achtergrondskleur [zodat je hetzelfde plaatje op verschillende achtergrondskleuren kan gebruiken] is dit best lastig, als Opera het goed heeft, en ik fout..

Overigens gaat de background-position-tag ook de mist in bij deze nieuwe release [als je een plaatje even groot maakt als de button, wordt hij toch ergens anders gezet, qua coordinaten] maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen...

Afbeeldingslocatie: http://dmotion.com/tmp/butt/screen.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 12:06
Kan het hier inderdaad reproduceren, Opera 10.20 Alpha 1 vs. 10.50 build 3260.
Dus: https://bugs.opera.com/wizard/ :)

edit:
net de nieuwste build van gister geïnstalleerd (3261) en ook daarin is het probleem nog aanwezig.

[ Voor 31% gewijzigd door Spinal op 20-02-2010 12:03 ]

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
...maar is het een 'bug' van de nieuwe release van Opera - of doe ik iets verkeerd? En is er niet gewoon iets veranderd in de W3C-regeltjes, waardoor je verplicht bent om een border rond een button te zetten, omdat anders de achtergrondskleur niet wordt getoond?

Beetje lullig om een 'bug' te melden, als het een nieuwe feature is...

Ik heb de nieuwe versie pas één dag, maar ben al zeker 3 aantoonbare 'bugs' tegengekomen; plaatjes worden opeens [onder bepaalde omstandigheden] niet ingeladen, een PHP-sessie die via een cookie wordt teruggelezen crashed, de coördinaten van een bitmap ín een button kloppen niet meer, etc...

Een hele rats van rare dingen kom ik tegen, die onder álle andere browsers [onder zowel Linux als Windows] wel gewoon werken... De enige die raar doet, is Opera 10.5 bèta...

En alhoewel het een bèta is, zou je toch verwachten dat dit soort rudimentaire zaken niet zouden mogen voorkomen? Dat het ding niet perfect werkt, okay.... maar de hele render-engine lijkt wel op zijn bek te gaan met de zaken die ik tot nu toe heb ontdekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
Tja, gezien het in alle andere geteste browsers wél goed werkt, en Opera 10.5 een nieuwe renderengine heeft zal het wel een bug in 10.5 zijn, daar zitten nog wel meer fouten in. Lijkt me persoonlijk ook vreemd dat je een border móet hebben om een achtergrondkleur te hebben.
Als je geen "officiële" melding wilt maken kun je het altijd op de blog melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

b2vjfvj75gjx7 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 13:26:
Een hele rats van rare dingen kom ik tegen, die onder álle andere browsers [onder zowel Linux als Windows] wel gewoon werken... De enige die raar doet, is Opera 10.5 bèta...
Eigenlijk snap ik niet waarom je dan nog twijfelt of het een bug is of niet :?
Sowieso mag een browser niet 'vastlopen' op 'verkeerde' code, en daarnaast ben je naar mijn idee niet heel erg rare dingen aan het doen.

En, gelukkig is het een bèta, zodat de gebruikers kunnen melden wat er verkeerd gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:16

Aganim

I have a cunning plan..

Je weet niet waar de fout precies ontstaat, iets wat op een rudimentaire fout lijkt, kan misschien een veel lastiger te traceren achtergrond hebben.

Dit ziet er uit als een fout in de renderengine, dus gewoon melden. Liever een keer iets melden dat achteraf geen bug blijkt te zijn, dan een daadwerkelijke bug niet melden, waardoor deze misschien gemist wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Dit ziet er uit als een fout in de renderengine, dus gewoon melden.
okay... maar ik wilde zeker zijn dat ik geen style-sheet of html fout maakte, waardoor ik roep dat iets fout zit bij hun, terwijl ik zelf de fout in de codes maak...

inmiddels heb ik iets van 5 'fouten' ontdekt die alleen optreden bij de nieuwe release van opera - ik zal ze even documenteren en zorgen dat ze makkelijk te reproduceren zijn...

als je een plaatje in een tabel zet [in de cell van een tabel], dan kan je met javascript opeens de breedte en hoogte van dat plaatje niet opvragen, bijvoorbeeld.. je krijgt terug dat het plaatje 0px bij 0px is - zet je hem buiten de cell / tabel dan werkt het wel weer

niet dat ik plaatjes in een tabel gooi, maar het gaat meer om het principe... en zo nog wel 3, 4 dingen na 2 uurtjes testen al naar boven gebracht...

bedankt voor jullie input en mede-testing, in ieder geval... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:27

MBV

tip voor bugreports: zorg dat je een zo klein mogelijke testcase hebt. In jouw testcases zit je al dingen globaal in de stylesheet voor elke button apart te doen, die je gedeeltelijk laat overlappen. Treed de bug ook op als je alleen informatie in de style-attribute neerzet, of alleen in de stylesheet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
tip voor bugreports: zorg dat je een zo klein mogelijke testcase hebt. [...] Treed de bug ook op als je alleen informatie in de style-attribute neerzet, of alleen in de stylesheet?
Bedankt voor de tip! In mijn online-demo zitten inderdaad wat zaken die er niet persé toe doen en dus voor code-ruis [code-noise?] zorgen. Maar ik heb het zo in elkaar gezet om (voor mezelf) snel de verschillende variabelen / omgevings-factoren te kunnen laten zien;
  • button met achtergrond, met rand
  • button zonder achtergrond, zonder rand
  • button met achtergrond, zonder rand
  • button zonder achtergrond, met rand
Door deze onder elkaar te zetten, zie je direct in welke combinatie het mis gaat; maar ze spelen inderdaad leentje-buur qua style-sheet codes [en nog inline style-sheets ook, ik weet het... ;) ].

Overigens treedt de fout altijd op; ook met kale attributen, met inline style-sheet elements, externe sheets, met transparante .gif / .png of niet-transparante images, etc... Wat ik ook doe; de fout blijft aanwezig en simpel te reproduceren...

Aanvankelijk ging ik er vanuit dat ik rare code had geschreven [always blame yourself?], maar naar nu blijkt, kan de fout wellicht toch ook liggen bij de wijze waarop Opera buttons met borders weergeeft.. [of eigenlijk dus een button zonder border].

Soort van "Médecins sans Frontières", oftewel "Doctors without Borders", maar dan blijkbaar "Buttons without Borders"...

Even een update; ik heb nu zo veel bugs / features ontdekt in deze bèta-release [zeker 10 reproduceerbare 'fouten' in nog geen 4 uurtjes uitproberen] dat ik er maar mee ben gestopt...

Meest in het oog springende fout is dat het canvas niet meeschaalt als je het browser-window wel schaalt. Als je een afbeelding laat tilen in de achtergrond, en je schaalt je window - dan laat deze versie van Opera vrolijk de oude dimensies van het canvas zien. Pas na een F5 wordt het weer tot aan de randen gevuld...

Andere fout is het nieuwe Javascript-Alert-Boxje dat in beeld komt als je een Javascript (alert) functie aanroept...

Zie demo-filmpje waarop duidelijk te zien is hoe vaak je moet klikken om die fancy alert-box kwijt te raken...

Als je een formulier hebt, en je controleert voor het verzenden de input van de user op een geldige syntax, (waarna je de focus automatisch op het ontbrekende veld zet) - dan moet je soms wel 2 tot 3x klikken om de Javascript-Alert-Box kwijt te raken [waar dat bij alle andere browsers natuurlijk maar één keer is].

Mijn conclusie is in ieder geval dat het een bèta is en dat we niet al te kritisch moeten zijn, qua functies... Opera kennende zal het bij de final wel opgelost zijn... toch?

[ Voor 35% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 20-02-2010 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
Nieuwste build, nog steeds aanwezig. "Note that we would still like to know if you are able to find any problems when upgrading from previous versions."
Kan hier inderdaad ook de JS-alerts bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Kan hier inderdaad ook de JS-alerts bevestigen.
Tja... Opera is mijn favoriete browser, en ik ontwikkel er [via Dragonfly] ook al mijn sites in...

Tegelijk met Firefox / Webdeveloper Toolbar / Firebug overigens - maar dat is OT op dit moment.

Vandaar dat ik zo veel rare dingen tegenkom, die de gewone gebruiker / developer wellicht niet 1,2,3 ziet...

Het is welliswaar een bèta [so don't blame them...] maar meestal verwacht je dan dat de core-functies wel werken, en de fancy-dingen nog in ontwikkeling zijn.

En een button met een kleurtje op de achtergrond líjkt heel eenvoudig ;) Maar waarschijnlijk is ook dat inmiddels een lastige klus om te klaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 09:11
Tja, als ze juist die dingen hebben aangepast kan het gebeuren dat ze dat niet helemaal goed hebben gedaan.

hallo

• Spinal
10.5 b2: werkt :)

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Heb het ook gemerkt :) De button-error uit dit topic is al opgelost... had ook niets anders verwacht van het Opera-dev-team.. al blijft hun snelheid me verbazen (en de snelheid van de browser...).
Pagina: 1