Als je zegt dat telenet afhankelijk van je abonnement 1,2 of 4 adressen geeft, maakt het dan uit of dit via kabel of draadloos is? Wij beschikken namelijk over een gewone goldshake en ik ben nu met 3 computers draadloos online, volgens mij is meer ook mogelijk..
Het ip van de laptop is 78.21.120.131 hostname: 78.21.120.131.access.telenet.be
Het ip van de desktop is 78.21.120.227 hostname: 78.21.120.227 .access.telenet.be
Het ip van de netbook is 84.198.19.153 hostname: d54c61399.access.telenet.be ????
Een GoldShake is ComfortNet XL wat in principe 2 computers online is. Vrij verrassend dus dat je probleemloos met 3 toestellen online geraakt elk met een publiek IP adres. Dat je netbook een adres uit een andere range krijgt is niet zo verbazend aangezien Telenet verschillende ranges gebruikt. Trek eens de modem uit het stopcontact en terug inpluggen en je zal zien dat mogelijks alle 3 de toestellen nu een adres uit elkaars buurt krijgen.
Door de firmware van mijn router te flashen zou ik dus kunnen bekomen dat de apparaten die daarop aangesloten worden ook een gelijkaardig ip krijgen, en niet een ip in de range 192.xxx.xxx.xxx zoals bij een thuisnetwerk?
Met een bridge zitten alle computers virtueel op dezelfde LAN waardoor ze allemaal elkaar kunnen zien. Voor Telenet lijkt het dus gewoon alsof ze allemaal op je switch zitten en Telenet gaat dus gewoon IP adressen uitdelen omdat ze allemaal via DHCP een IP adres vragen.
Met een router werk je idd met een expliciet thuisnetwork adhv interne IP ranges (10.x.x.x of 192.168.x.x). Daarvoor moet dan ook NAT (Network Address Translation) toegepast worden naar het externe IP adres. Je router zal dan 1 extern adres hebben. Het grootste nadeel, maar tegelijk ook voordeel, is dat geen enkel van je machines rechtstreeks aanspreekbaar is van buitenaf, waardoor je zaken als Port Forwarding nodig hebt. Het voordeel is natuurlijk dat je niet afhankelijk bent van het aantal IP adressen dat je provider wil geven. Zo heb ik hier iets van een 15 interne IP adressen waar Telenet maar 1 adres geeft namelijk voor mijn router.
Ik ben er vrij zeker van dat je niet probleemloos clients aan je netwerk kan blijven toevoegen zonder in de problemen te komen met IP adressen. Telenet gaat je gegarandeerd maar een maximum aantal adressen geven en dat je er nu al 3 krijgt is wellicht een verkeerde configuratie bij hen

. Op meer dan 4 zou ik zeker niet rekenen. In dat geval ga je dus vooralsnog een router nodig hebben. Het vervelende is bovendien dat je dan best AL je eigen devices achter de router zet (behalve de Digicorders dus), anders ga je beperkt zijn qua visibiliteit tussen je toestellen. Bvb stel dat je op je PC een meda-server draait met MP3s, als die achter de router zit maar je XBox niet, dan gaat je XBox de media server niet zien. Ook qua file sharing tussen je toestellen ga je rap tegen limieten aanlopen als niet alles op hetzelfde netwerk zit.
Als je tegen die Telenet beperking aan zult lopen, zul je uiteindelijk toch naar een setup moeten gaan zoals ik hier ook heb :
1. Aan de Telenet switch hang je een wireless router ipv de huidige AP. Hiervoor zou je huidige Netgear perfect moeten volstaan.
2. Boven zet je een wireless bridge. Goedkoopste oplossing is dus een WRT54GL met custom firmware (DD-WRT, Tomato of een van de andere open source alternatieven). Als alternatief kun je ook een wireless bridge kopen (bvb DLink DWL-G810) maar dat zal wellicht een pak duurder uitvallen voor een product dat veel beperkter is in mogelijkheden (bvb maar 1 LAN-poort).
3. De Digicorder boven sluit je via Homeplug van 14Mbps aan op de switch beneden. Tweedehands vind je een paartje zeker onder de €40. Op de switch beneden gaan dus 3 toestellen aangesloten zijn op de LAN poorten : je Digicorder beneden, een Homeplug en je router.