Een access point extenden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Ik heb thuis een standaard telenet setup:

kabelversterker
modem
switch
access point

maar heb boven 2 apparaten die een UTP kabel nodig hebben, en een kabel trekken is geen optie.
Ik wou dit eerst oplossen doormiddel van powerline adaptors, maar na wat lezen op internet blijken die niet zo goed te zijn en is het beter om WLAN te gebruiken waar mogelijk.

Nu is mijn vraag, kan ik vanuit het access point (beneden) draadloos naar een router, hub of ander toestel (boven) gaan en van daaruit met UTP kabel naar xbox en digicorder?

Zoja, zal het interactieve gedeelte van de digicorder werken aangezien deze normaal op de switch word aangesloten?

Ik heb een schema gemaakt om het wat te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://dress4less.be/untitled.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door freekdl op 20-02-2010 02:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
Ik reageer even op je statement dat die powerlines niet goed zouden zijn.

De d-link powerline adapters kan ik je zeer aanraden, heb er in de winkel een hoop verkocht en een aantal aangesloten voor klanten en die werken echt prima :)

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 23:43
Wat je wil kan wel, moet je dus gaan "bridgen" bijv, zie hier een voorbeeld van de verschillende vormen in het Engels.

Xbox zal wel werken met bovenstaande oplossing, weet niet wat een digicorder is, maar denk niet dat die het zal doen. Die zal hoogstwaarschijnlijk rechtstreeks op de router/modem van je ISP moeten, waarschijnlijk ook nog een aangegeven port.
Je kan overwegen om daar een powerline adapter voor te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Yippie op 20-02-2010 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
Catz schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 02:42:
Ik reageer even op je statement dat die powerlines niet goed zouden zijn.
Misschien had ik daar beter wat voorzichtiger geweest, maar dat was de indruk die ik kreeg na even googelen.

Maar goed, ik vraag me af wat de beste optie is in mijn geval.

Is powerline the way to go, of zijn er beter alternatieven? Goedkoper zal het zeker kunnen, want die dingen zijn enorm prijzig :)

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer hoop ik krijg dat de digicorder toch zal werken. Alles krijgt een ip van de switch, al dan niet met hulp van het wireless access point. De digicorders krijgen een ip in de range 10.xxx.xxx.xxx, dat is het verschil met andere toestellen. Het verbruik van de digicorder telt niet mee, internet is wel gelimiteerd :(

Een gelijkaardig access point kopen voor boven is dus al geen optie, want daar kan maar 1 utp kabel op aangesloten worden en dat is te weinig..

Heb hier nog een draadloze Netgear modem-router, kan die eventueel dienst doen?

[ Voor 67% gewijzigd door freekdl op 20-02-2010 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 23:43
Wellicht dat een powerline switch de oplossing voor je is, normaal zijn ze duur inderdaad, dus je moet net een goede aanbieding tegenkomen.

Ik heb momenteel een set powerline adapters en een powerline switch van Zyxel in gebruik, binnenkort overbodig. Als je nog even kan wachten, en je bent geinteresseerd kan je me DM'en.

Houdt er wel rekening mee, dat die dingen nooit halen wat ze beloven qua snelheid, en dat het afhankelijk is van hoeveel stroomgroepen etc je hebt. Zou is in forums of zo kijken om gebruikers ervaringen van mede Telenet gebruikers icm powerline adapters na te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:02
Ik heb nagenoeg een identieke setup als jij, behalve de Digicorder boven.

1. Wat je nodig hebt is een wireless bridge. Wat ik hiervoor gedaan heb is een goedkope WRT54GL en daarop Tomato firmware gezet. Dan kan je de router als wireless bridge configureren. Die connecteert dan naar de AP beneden en je XBox, PC e.d. plug je dan in die router. Als je weinig kaas gegeten hebt van tweaken een custom firmware flashen niet ziet zitten, dan bestaan er ook pure wireless bridge producten maar die zijn duurder dan een WRT54GL en hebben maar 1 LAN poort waardoor je dus ook nog een hub/switch nodig hebt.

2. Homeplugs (PowerLAN) gaat ook, maar dan heb je dus ook boven nog een switch nodig. Performantie is bijna niet te voorspellen. Ik heb hier Homeplug tussen garage (waar Telenet modem staat) en bureau (waar mijn wireless router staat) en ik haal slechts 20 Mbps alhoewel het 200Mbps pluggen zijn. Omgekeerd is wireless ook altijd een beetje een gok qua kwaliteit afhankelijk van hoeveel muren/plafonds je door moet en onder welke hoek. Maar dat zou je nu al kunnen testen door op de plaats waar je een wireless bridge zou zetten daar een laptop te zetten en de snelheid naar beneden te meten adhv iPerf of NetCPS.

3. De Digicorder gaat NIET werken. De reden is dat Telenet de Digiboxen en dergelijke op een totaal ander netwerk segment zet dan de Internet verbindingen. Ze krijgen hun IP adres rechtstreeks van Telenet in een 10 range (kun je eens checken in de menus van de Digicorder beneden). Als je Digicorder dus niet rechtstreeks (ttz via switch) aan de modem hangt, zal Telenet de Digicorder niet zien en er dus ook geen IP adres aan geven. Zelf dat IP adres toekennen via je router zal ook niet werken, want dan kent je Digicorder welliswaar zijn IP adres, maar Telenet zal dat adres niet kennen en ook nooit te zien krijgen. Enige oplossing is dus de Digicorder rechtstreeks met de switch beneden verbinden.

Als ik van jou was zou ik :
1. Werken met een Wireless Bridge boven om je XBox en PC op je lokaal netwerk te hangen.
2. 2 goedkope 14 Mbps homeplugs op de kop tikken en zo de Digicorder boven verbinden met de switch beneden.

Edit: je kan in elk geval eens kijken in de config van je Netgear router of je die als wireless bridge kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Nog een kleine follow up op mijn uitleg. Ik heb over het hoofd gezien dat je beneden een gewone AP (van Telenet?) hebt en geen router.

Dat betekent dat in principe al je devices rechtstreeks aan de modem hangen en hun IP van Telenet krijgen. Dit zou je al kunnen checken door eens in de PC beneden te kijken welk IP adres hij heeft. Als het een 78-adres of zo is, en geen 10 of 192 adres is, dan heb je effectief publieke IP adressen.

Als dat het geval is, dan zal de Digicorder boven wél werken. Er is echter een keerzijde. Als je zo je IP adressen van Telenet krijgt, dan heb je slechts een beperkt aantal adressen afhankelijk van je abonnement. Telenet geeft 1,2 of 4 adressen. In jouw geval moet je een abonnement met 4 PCs hebben want je zal 2 PCs en een XBox online brengen en hebt dus 3 IP adressen nodig. Als je een lager abonnement hebt, dan ga je vooralsnog een router nodig hebben zodat je met een onbeperkt aantal toestellen online kunt, zoals in mijn vorige post uitgelegd.

[ Voor 9% gewijzigd door Twixie op 20-02-2010 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
Twixie schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 12:38:
Nog een kleine follow up op mijn uitleg..
Het is inderdaad een standaard telenet AP, de d-link dwl 700 ap.

Als je zegt dat telenet afhankelijk van je abonnement 1,2 of 4 adressen geeft, maakt het dan uit of dit via kabel of draadloos is? Wij beschikken namelijk over een gewone goldshake en ik ben nu met 3 computers draadloos online, volgens mij is meer ook mogelijk..

Het ip van de laptop is 78.21.120.131 hostname: 78.21.120.131.access.telenet.be
Het ip van de desktop is 78.21.120.227 hostname: 78.21.120.227 .access.telenet.be
Het ip van de netbook is 84.198.19.153 hostname: d54c61399.access.telenet.be ????

Iemand enig idee waarom bij de laatste het ip en de hostname zo verschillend zijn?

Heb ze alle drie net opgestart en ze ontvangen een zeer goed draadloos signaal van het AP beneden. De draadloze verbinding op mijn kamer is altijd goed geweest.

Voor de digicorder beschikken we over een multiple set top box configuratie, maar mijn toestel boven is niet interactief aangesloten omdat ik geen gaten mag boren om utp kabels te trekken :'(

Door de firmware van mijn router te flashen zou ik dus kunnen bekomen dat de apparaten die daarop aangesloten worden ook een gelijkaardig ip krijgen, en niet een ip in de range 192.xxx.xxx.xxx zoals bij een thuisnetwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Als je zegt dat telenet afhankelijk van je abonnement 1,2 of 4 adressen geeft, maakt het dan uit of dit via kabel of draadloos is? Wij beschikken namelijk over een gewone goldshake en ik ben nu met 3 computers draadloos online, volgens mij is meer ook mogelijk..

Het ip van de laptop is 78.21.120.131 hostname: 78.21.120.131.access.telenet.be
Het ip van de desktop is 78.21.120.227 hostname: 78.21.120.227 .access.telenet.be
Het ip van de netbook is 84.198.19.153 hostname: d54c61399.access.telenet.be ????
Een GoldShake is ComfortNet XL wat in principe 2 computers online is. Vrij verrassend dus dat je probleemloos met 3 toestellen online geraakt elk met een publiek IP adres. Dat je netbook een adres uit een andere range krijgt is niet zo verbazend aangezien Telenet verschillende ranges gebruikt. Trek eens de modem uit het stopcontact en terug inpluggen en je zal zien dat mogelijks alle 3 de toestellen nu een adres uit elkaars buurt krijgen.
Door de firmware van mijn router te flashen zou ik dus kunnen bekomen dat de apparaten die daarop aangesloten worden ook een gelijkaardig ip krijgen, en niet een ip in de range 192.xxx.xxx.xxx zoals bij een thuisnetwerk?
Met een bridge zitten alle computers virtueel op dezelfde LAN waardoor ze allemaal elkaar kunnen zien. Voor Telenet lijkt het dus gewoon alsof ze allemaal op je switch zitten en Telenet gaat dus gewoon IP adressen uitdelen omdat ze allemaal via DHCP een IP adres vragen.

Met een router werk je idd met een expliciet thuisnetwork adhv interne IP ranges (10.x.x.x of 192.168.x.x). Daarvoor moet dan ook NAT (Network Address Translation) toegepast worden naar het externe IP adres. Je router zal dan 1 extern adres hebben. Het grootste nadeel, maar tegelijk ook voordeel, is dat geen enkel van je machines rechtstreeks aanspreekbaar is van buitenaf, waardoor je zaken als Port Forwarding nodig hebt. Het voordeel is natuurlijk dat je niet afhankelijk bent van het aantal IP adressen dat je provider wil geven. Zo heb ik hier iets van een 15 interne IP adressen waar Telenet maar 1 adres geeft namelijk voor mijn router.

Ik ben er vrij zeker van dat je niet probleemloos clients aan je netwerk kan blijven toevoegen zonder in de problemen te komen met IP adressen. Telenet gaat je gegarandeerd maar een maximum aantal adressen geven en dat je er nu al 3 krijgt is wellicht een verkeerde configuratie bij hen ;). Op meer dan 4 zou ik zeker niet rekenen. In dat geval ga je dus vooralsnog een router nodig hebben. Het vervelende is bovendien dat je dan best AL je eigen devices achter de router zet (behalve de Digicorders dus), anders ga je beperkt zijn qua visibiliteit tussen je toestellen. Bvb stel dat je op je PC een meda-server draait met MP3s, als die achter de router zit maar je XBox niet, dan gaat je XBox de media server niet zien. Ook qua file sharing tussen je toestellen ga je rap tegen limieten aanlopen als niet alles op hetzelfde netwerk zit.

Als je tegen die Telenet beperking aan zult lopen, zul je uiteindelijk toch naar een setup moeten gaan zoals ik hier ook heb :
1. Aan de Telenet switch hang je een wireless router ipv de huidige AP. Hiervoor zou je huidige Netgear perfect moeten volstaan.
2. Boven zet je een wireless bridge. Goedkoopste oplossing is dus een WRT54GL met custom firmware (DD-WRT, Tomato of een van de andere open source alternatieven). Als alternatief kun je ook een wireless bridge kopen (bvb DLink DWL-G810) maar dat zal wellicht een pak duurder uitvallen voor een product dat veel beperkter is in mogelijkheden (bvb maar 1 LAN-poort).
3. De Digicorder boven sluit je via Homeplug van 14Mbps aan op de switch beneden. Tweedehands vind je een paartje zeker onder de €40. Op de switch beneden gaan dus 3 toestellen aangesloten zijn op de LAN poorten : je Digicorder beneden, een Homeplug en je router.
Pagina: 1