tft schermpje op pc - groen beeld

Pagina: 1
Acties:

• Sjonny75
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-12-2021
Beste medetweakers,

ik heb ergens een portable dvd schermpje uit weten te halen en nu heb ik deze aan mijn pc aangesloten.
Echter het probleem is dat ik enkel groen beeld krijg op het scherpje (lijkt wel nightvison :P ).

Het schermpje is van het type: Sharp LQ6AN101. Op de printplaat aan de achterkant zijn alle aansluitingen aangegeven, zo heb ik de volgende aansluitingen:

12 V
12 V
GND
GND
GND
VIDEO
CONT
BRT
COLOR
TINT
4,3 V (weet iemand waar deze voor dient?)
GND

Nu heb ik de beide 12 V voedingen en 4,3 V voeding van spanning voorzien en verder enkel de Video aansluiting verbonden met de svideo/composiet uitgang van mijn videokaart (ASUS GF 8800GTS 640mb)

Op het schermpje verschijnt beeld na het instellen van het TV-formaat op PAL in NVIDIA configuratiescherm, alleen is alles dus groen.

Mijn vraag aan jullie is, hoe kan ik mijn schermpje zo ver krijgen dat hij kleuren weergeeft?

Wat ik zelf al geprobeerd heb:

Alle 4 de pinnen van de svideo uitgang geprobeerd aan te sluiten op de overige aansluitingen van het schermpje. Maar geen enkele combinatie blijkt succesvol. Het beeld word enkel donkerder zodra meerder kabels verbonden worden (waarschijnlijk de brightnes en tint functies van het scherm dus).

Daarnaast heb ik een svideo naar composiet convertor gebruikt en vervolgens beide aansluiting op verschillende plaatsen op het schermpje geprobeerd aan te sluiten maar dit resulteerd in het zelfde als bovenstaand.

Zelf denk ik dat er softwarematig iets ingesteld moet worden. Zo las ik na wat research dat ik kon proberen om in het NIVIDIA configuratiescherm de volgende 2 opties te testen:

Svideo - standaarddefinitietelevisie of Samengesteld - standaarddefinitietelevisie

Maar hier is het probleem dat als ik een van bovenstaande opties selecteer en toe pas, springt deze automatisch weer terug op Automatisch selecteren. Ik kan dus geen andere optie kiezen.

Is er misschien een manier om het signaaltype te forceren?

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 19:39

SambalBij

We're all MAD here

Is het niet zo dat je die CONT (contrast?) BRT (brightness?) COLOR (kleurverzadiging?) en TINT (NTSC tint?) op de een of andere manier van de juiste spanning moet voorzien voor een beter beeld?
Lijkt me goeie kans dat je op die pinnen iets van een potmeter moet aansluiten, en dan tussen die pin en of ground, of 12v of 4,3v...
Denk dat van die twee verschillende voedingen er eentje voor de display is (4,3v?) en de andere voor de backlight (12v?)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Sjonny75
Ik zal straks na mn werk eens proberen met een potmeter resultaat te halen.

Wat de voeding betreft, de 4,3 V hoeft niet aangesloten te worden om het display te laten werken.
Het display en de backlight werken beide op de 12 V voeding.

• Sjonny75
Helaas levert een voeding aansluiten op deze contacten met een potmeter niets op maar toch bedankt voor de tip.

Iemand anders nog een idee?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Heb je de potmeter aan de positieve of negatieve spanning gehangen? Vaak moet hij namelijk aan de min worden gehangen.

En heb je de GND van het schermpje wel aangesloten op de GND van videouitgang van je videokaart?

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 21-02-2010 23:40 ]

• Sjonny75
Jep de ground is goed verbonden en wat de potmeter betreft krijg ik op zowel de positieve als de negatieve spanning geen of slechter resultaat (slechter beeld).

Ik heb vandaag even kleur gehad op mn schermpje maar het is niet stabiel.

De situatie zoals hij was met kleuren beeld:

Svideo uitgang - Schermpje:

Pin 1 GND Ground (Y) - GND
Pin 2 GND Ground (C) - GND
Pin 3 Y Intensity (Luminance) - Video
Pin 4 C Color (Chrominance) - Color

Waneer ik deze situatie toepas krijg ik nu slechts blauw beeld.
Ik denk dat het color signaal versterkt moet worden maar ik weet niet hoe ik dat kan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjonny75 op 23-02-2010 23:34 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik denk iets anders. Als je signaal op de ene pin groen geeft en op de andere pin blauw, klinkt het verdacht alsof het schermpje RGB-input verwacht. Als je je S-Video luminance op groen aansluit wordt het groen, sluit je het aan op blauw, dan wordt het blauw.

Het klinkt dus alsof dat ding in meerdere modi kan werken. Hoe het van RGB in S-Video of compositemodus te krijgen is een andere vraag, maar allicht dat je met die insteek wat verder komt.

Oslik blyat! Oslik!

• Sjonny75
Ik heb na wat research wat meer duidelijkheid gekregen over het schermpje.

Het schermpje werkt uitsluitend met een svideo signaal. Bij svideo heb je 2 aders die voor het beeld zorgen, video en color. Deze doen precies wat de naam al zegt.

Video zorgt voor een zwart - wit videosignaal (dat op mijn schermpje groenachtig word weergegeven, dit blijkt normaal te zijn met dit schermpje)

Color zorgt voor alle 3 de kleuren. Het kleurensignaal schijnt erg gevoelig te zijn voor storing / miscommunicatie. Wanneer het signaal verstoort word, door wat voor reden dan ook, worden verkeerde kleuren weergegeven of soms helemaal geen. Dit lijkt nu mijn probleem te zijn.

Nu heb ik verder eens gekeken naar de PsOne display mod en hier hebben ze het over 'Advanced Timing Options' aanpassen van het video signaal. Zij doen dit met de PowerStrip tool maar deze tool herkent mijn display niet goed en dus kan ik deze instellingen niet bereiken :(

Is er misschien een alternatieve manier of tool om de timings aan te passen?
Pagina: 1