Ongelovelijk oude (antieke) AT/XT overclocken

Pagina: 1
Acties:

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:52
Ik heb nog zo'n ongelovelijk oude AT (of XT)|:( computer waar je maximaal Prince of Persia 2 :) op kunt spelen ongeveer. Windows for Workstations 3.11 (of 3.1) wil er niet op ;( (kan niet zegt ie bij de installatie van Windows). Gaat het wel lukken als ie wordt overclocked? (Is dat überhaupt wel mogelijk trouwens met zo'n oude bak? Want ik heb verder niet echt een idee hoe dat ding in mekaar zit). 't Is een Laser geval. 12 Mhz (als turbo aan is ;)). Hoe overclock ik 'm?

Dit is overigens alleen maar als tijdvulling voor als ik me verveel (en dat is vaak ... :Z).

*D

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-05 17:51
Werkte dat nie met potloodstreepjes ?? ;) Dat je 'm zo moest unlocken

Nee, ik vrees voor je dat er niet veel te overklokken valt met die bak. 486 viel pas beetje te overklokken.

• simenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02-2023
Hmm vet 12 mhz...oc-en naar 15 mhz...en waterkoeling derop >:)

Verwijderd

met stikstof kan je er toch Queake 3 op draaien? :9~

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ook na eventueel overklokken zal ie het niet gaan doen. Wat wel zou kunnen helpen is meer memory of andere proc (waarschijnlijk te oude architectuur of geen co-processor...)

de betaler vervuilt

Verwijderd

Waarom niet oc-en? Ik weet nog hoe verontwaardigd ik was toen ik ontdekte dat in mijn trotse 12 Mhz AT een 10 Mhz 80286 bleek te zitten! Ik heb dus jarenlang een flink ge-oc-de AT gehad!
Ik had natuurlijk wél betaald voor een 12 Mhz bij die zaak (DMA of zo) in Ede. Ik kan er nog kwaad om worden...

Verwijderd

Volgens mij is dit een complot om zoveel mogelijk posts te krijgen om een record te krijgen in dat biermerk boek (ben de naam van het merk even kwijt maar als we daar nu weer een topic over openen ... etc) waar alle records ter wereld worden opgenomen.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:58
Natuurlijk is zo'n bak te overklokken. Alleen niet op de manier zoals we dat nu kennen. Win3.1 kan dacht ik wel op een 286 hoor! wfw3.11 dacht ik niet.
Hoe oc je em dan? Welnu stel in het bios eerst alle timings op de langzaamste versie. zoek het kristalletje dat op het moederbord ergens zit. Meestal zijn ze zilverkleurig en staat er iets van 14Mhz op hij heeft twee pootjes. Die haal je eraf en uit een andere pc haal je een kristal met een hogere frequentie en die soldeer je erin. Zorg wel dat de cpu koel blijft (waterkoeling >:))

Ergens heb ik gelezen dat een man z'n 286 20Mhz op 40Mhz had lopen maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

diskeltische lurker

Verwijderd

waarom een waardeloze rekenmachine overklokken tot een nog steeds waardeloze rekenmachine? Ik zie het nut ECHT niet van wat je wil doen...
Om windows3.11 workstation erop te zetten? What for???

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 13:37

Bezulba

Formerly known as Eendje

for fun :) gewoon voor de leut moet er nog een andere reden zijn dan? :)

blup

Verwijderd

nee, dat gaat niet lukken nee :'(, omdat windows 3.1 en 3.11 gebruik maken van bepaalde 386 instructies die een AT/XT niet hebben. Maar je kunt wel Windows 3.0 draaien... :)

PS, ik heb zelf ook een mooie AT,maaruh ik zou mijn HD ruimt niet graag vergallen aan Windows ;)

Verwijderd

'k heb nog wel ergens Windows 1.0 liggen op 5.25" DD diskettes.

• Wouter!
:) :) :) :) :) :) :) :)

Haha, toffe reacties hoor. Wie kan me dan een Windows versie geven die zonder oc-en op deze rekenmachine wil? Er zit nog wel redelijk wat harddisk in geloof ik (voor die tijd natuurlijk).

*D

• Wouter!
Deze rekenmachine was trouwens z'n tijd al ver vooruit, want er zat niet eens meer zo'n grote 5,25" flop-drive in. Hij had al zo'n super floppy drive voor DD en !! HD !! 3,5" disks. EN: er zit zelfs een driver op voor een externe CD-rom drive (die ik zo effe van iemand kan lenen) ... en dat werkt ook nog (op die manier had ik dus geprobeerd om vanaf één of ander CD'tje Win3.11 erop te krijgen ... maar wilde dus niet)

Twee harddisks trouwens ... ik weet niet precies hoeveel ruimte zo uit m'n hoofd, maar er staan heel wat van die stomme Keen (wie kent hem niet :r) spelletjes op. En hij is nog ge-stacker-ed ook |:(.

*D

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarom zou je er Windows op willen? De enige die erop kan is Windows 3.0 en die heeft verder toch geen TCP/IP support en programma's ervoor zijn ook ver te zoeken.
Zet er OS/2 2.0 ofzo op :)

Verwijderd

zet 220~ direct op je mobo, dan zal ie de 150 hmz misschien net halen. :9~

Maar waarom wil je een 12Mhz OC'en?? als je hem 100% oc't dan zit je nog op 24Mhz. Als dat al lukt.

Noujah, kan je binnekort opscheppen tegen andere tweakers: 'jah, ik hep me ' Ongelovelijk oude (antieke) AT/XT, hij loopt nu op 15Mhz ' ge-oc'ed' 8-)

Goodluck

• Twynn
  • Laatst online: 16:54
Windows 3.1 moet er ook nog opkunnen.. 3.11 niet meer..

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Bij die oudere 286 zit een kristal op het moederbord die bijna altijd 2x de kloksnelheid van de processor is, dus bij een 8 Mhz proc zit er een 16 MHz kristal op, bij een 12 Mhz een ...... kristal, juist goed gerekend.

De 14.318Mhz of zo iets kristal die in een eerdere post genoemd wordt is voor de busclock.

Die kristal is dus meestal zo'n zilverkleurig rechthoekig doosje van 1 bij 1,5 cm waar de frequentie op staat.
Een ander kristal KOPEN kost meer als die hele kast waard is :) prijzen vanaf een tientje of zo, kan je beter met potlood 24MHz op de proc schrijven.

:7

? weet jij wat.

• Twynn
  • Laatst online: 16:54
Op vrijdag 09 maart 2001 08:44 schreef PokkeNoise het volgende:
Een ander kristal KOPEN kost meer als die hele kast waard is :) prijzen vanaf een tientje of zo, kan je beter met potlood 24MHz op de proc schrijven.

:7
Of ergens van een oud defect 386 bord afslopen.. (386-16, 20 of 25MHz)

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 15:11
http://www.maniasoft.com/en/windesme/
Misschien kun je dit er op draaien? Kwam ik gisteren toevallig tegen ergens :)

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Bij de electrozaak ff een nwe 286 kopen :)
Ze worden nog steeds gemaakt en je kan de nieuwste 286jes rustig op 40tot60MHz laten lopen, moet alleen de rest van dat lijk het aankunnen >:)

Powered bij meergranenbrood.

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik heb zelf op een 286 of 386 deze is gehad:

www.newdealinc.com

je kan er als goed is ook een versie downloaden.

Eppie

• Wouter!
Ik ga die laatste eens proberen 8-). Ik heb effe een gratis Try-out gedownload :).

tnx

*D

• Wouter!
En hij doet 't ... ik kan er nu op patiencen en kruiswoordpuzzels maken. Internetten schiet niet echt op (doet het wel, kun je het je voorstellen op een 286-12Mhz). Pagina's opbouwen duurt zo ontzettend lang.

Die try-out duurt 45 dagen, maar als je in DOS "date" intypt en de datum 45 dagen terug zet doet ie 't gewoon nog. Handig toch. Maar goed, ik denk dat ie binnenkort toch bij het oud schroot beland. Op de fan uit de voeding na, want die is nog wel te gebruiken. En de flop-drive ook wel trouwens. Maar goed ... genoeg geluld nu.

Tnx anyway

*D

• Wouter!
Issie niet als Internet-server te gebruiken? Dus alleen maar wat netwerkkaarten erin en één of ander progje onder DOS (bestaat dat) om de verbinding te delen en om een IP-adres toe te wijzen (mijn @Home IP :)).

*D

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 18:52

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Op maandag 26 maart 2001 14:35 schreef ThaWout het volgende:
Issie niet als Internet-server te gebruiken? Dus alleen maar wat netwerkkaarten erin en één of ander progje onder DOS (bestaat dat) om de verbinding te delen en om een IP-adres toe te wijzen (mijn @Home IP :)).

*D
Heeeeeeel misschien, ik denk haast van niet. FreeSCO heb je een 386 voor nodig, helaas... :)

Zoek wat je niet eerder vond

Pagina: 1