Geforce 6700XL (Medion) kapot?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:26
Bij het spelen van 'zware' spelletjes blijft het beeld opeens hangen (terwijl het geluid wel doorgaat). Soms gaat het spel later weer verder, maar vaak gebeurt het een paar seconden er na weer. Er komen dan allemaal strepen in beeld en vervolgens gaat de pc op zwart en valt uit.

Als je dan weer opstart, is het beeld zelfs in het BIOS vertekend (dus zou je direct zeggen, graka).

Als je de pc 2 minuten uit laat, is het wel weer goed (alleen in 2D-toepassingen). Dus dan zou je weer zeggen dat het een warmteprobleem is. De kaart wordt maar 60-65 graden dus dat valt wel mee.

Als ik AtiTool open, en ik open het 3D-venstertje, gaat het beeld direct strepen vertonen en loopt de pc vast (muis bewegen kan nog wel). Ook het underclocken bied geen verbetering.

Wat heb ik gedaan:
- Nieuwe windows install met drivers (het is alleen maar erger, nu loopt het vaker vast)
- Andere kaart (X1600XT) doet het helemaal niet, hele beeld is helemaal naar de knoppen (werkt in andere pc wél).
- Kast open gemaakt voor extra koeling, helpt ook niet.
- Memtest, geen errors.

Is dit een probleem waarvan je zegt; ja, dát is het component wat stuk is, of gaat dit veel dieper en zou het mobo wel eens kapot kunnen zijn (andere graka is nog veel erger)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
probleem met slechte condensatoren (Check of ze bol staan, lek zijn) en anders een probleem met de soldeercontacten die gebroken/gescheurd zijn onder de GPU. condensatoren moet je vervangen indien ze slecht zijn, gpu probleem is opgelost door een reflow met een reflow station, of anders huis tuin en keuken even in de oven op 230 graden. Hiervoor moet je wel de kaart strippen, en alle condensatoren en plastic onderdelen zoals de vga/dvi poorten goed isoleren met bijvoorbeeld wat oude lappen en een aantal lagen aluminiumfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

ik denk eerlijk gezegd niet dat het de videokaart is. Aangezien een werkende videokaart hetzelfde vertoont. Misschien als je de 6700XL in een andere pc probeert?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Geef ook eens specificaties van deze PC? Toevallig een complete Medion bak? En de onvermijdelijke vraag: hoe is de voeding?
Verder zie ik hierboven ook dingen die ik zou willen zeggen. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ultraman schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 13:31:
Geef ook eens specificaties van deze PC? Toevallig een complete Medion bak? En de onvermijdelijke vraag: hoe is de voeding?
Verder zie ik hierboven ook dingen die ik zou willen zeggen. :)
Inderdaad een complete Medion-pc. Andere videokaart in de pc werkt niet (heeft maar 1x gewerkt, na een restart zelfs in BIOS al errors). Heb de 6700 nog niet in een andere pc geprobeerd.

Heb voeding alleen nog maar even gechecked dmv de voltages, maar die zijn prima. Voeding is volgens mij geen A-merk... Het moet iets met warmte te maken hebben denk ik, want als hij crashed, en je zet hem weer aan, heb je ook strepen in het BIOS. Wacht je even 5 minuten, dan werkt het wel (en in 2D blijft het prima werken, het is puur tijdens games of de artifact-tool in AtiTool).

Ik kan de videokaart nog wel even in een ander pc stoppen, dat heb ik nog niet gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door maarud op 20-02-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

verstandig om dat eerst te proberen. Dan weet je in ieder geval zeker of het je videokaart betreft of niet.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Heel simpel te kijken of het met warmte te maken heeft: open de kast en zet een grote huisventilator voor die zijn lucht rechtsteeks op de onderdelen blaast.

Heb je trouwens al eens een BIOS-update gedaan? Volgens mij is dit een hardware-issue, maar het kan zeker geen kwaad. Misschien is je PCI-e slot wel defect. Probeer eens een el cheapo PCI-kaartje (zoals een GeForce 2 MX, gebruik ik hier ook altijd).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Petervanakelyen schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 13:49:
Heel simpel te kijken of het met warmte te maken heeft: open de kast en zet een grote huisventilator voor die zijn lucht rechtsteeks op de onderdelen blaast.

Heb je trouwens al eens een BIOS-update gedaan? Volgens mij is dit een hardware-issue, maar het kan zeker geen kwaad. Misschien is je PCI-e slot wel defect. Probeer eens een el cheapo PCI-kaartje (zoals een GeForce 2 MX, gebruik ik hier ook altijd).
PCI-kaart zal ik nog wel even kunnen proberen, maar goed dan kan ik niet games uittesten :P
BIOS-update nog niet gedaan. Met open kast zelfde effect. Als ik de graka aanraak (het koelblok) voelt het niet erg warm aan dus dat zal wel wat meevallen. Het is geen 80 graden iig.

De pc is al 3 jaar oud en heeft altijd prima gewerkt. Het is pas sinds de laatste paar weken ofzo... :?

BTW, heb de andere test-kaart (ATI) direct erin gedaan zonder de nvidia drivers te uninstallen. Hij werkte hierna maar 1 keer (kwam in windows), na een restart kreeg (en blijf ik) in het BIOS al artifacts... Ik ga hem nu weer in mijn eigen pc terugzetten.

@onder: de pci-kaart die ik heb is een Diamond 2500 ofzo :+

[ Voor 20% gewijzigd door maarud op 20-02-2010 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
maarud schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 13:54:
[...]

PCI-kaart zal ik nog wel even kunnen proberen, maar goed dan kan ik niet games uittesten :P
BIOS-update nog niet gedaan. Met open kast zelfde effect. Als ik de graka aanraak (het koelblok) voelt het niet erg warm aan dus dat zal wel wat meevallen. Het is geen 80 graden iig.

De pc is al 3 jaar oud en heeft altijd prima gewerkt. Het is pas sinds de laatste paar weken ofzo... :?
Die tafelventilator koelt niet enkel je GPU, en dat het koelblokje niet warm wordt, wil juist niet zeggen dat de core die eronder zit dat niet is ;)

Overigens kan je met die GeForce 2 eigenlijk nog best behoorlijk spelletjes spelen, TrackMania werkt zelfs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Right... De ATI-kaart weer teruggezet in mijn pc, en nu heb ik ook artifacts en strepen... Kortom, de kaart is gemold door de Medion-pc. Zou een moederbord dit kunnen veroorzaken? Moet wel, want de eerste keer opstarten in de Medion-pc werkte wel, de 2e keer artifacts...

[ Voor 33% gewijzigd door maarud op 20-02-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
maarud schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 14:03:
Right... De ATI-kaart weer teruggezet in mijn pc, en nu heb ik ook artifacts en strepen... Kortom, de kaart is gemold door de Medion-pc. Zou een moederbord dit kunnen veroorzaken? Moet wel, want de eerste keer opstarten in de Medion-pc werkte wel, de 2e keer artifacts...
Dit kan alleen veroorzaakt worden door een voeding. Kom eens met HWMonitor en SpeedFan screenshotjes, voor de voltage-waarden. Of gebruik een multimeter. Alleszinds ben ik er bijna zeker van: voeding is kapot.
Dat verklaart ook het uitvallen van je PC: vanaf er 3D-taken worden gedaan, wordt de voeding harder belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Het geluid speelt wél door als de boel vastloopt. Soms gaat het hierna verder, soms valt eerst het beeldscherm uit, en vervolgens de PC.

Maar een slechte voeding kan de kaart toch niet stukmaken? Hij werkte perfect toen ik hem uit mijn pc haalde, sinds hij in de Medion heeft gezeten is hij stuk...

Voltagewaarden heb ik nu geen screen van, maar de 12V zat op 12,1 ofzo uit mijn hoofd, de 5V op 5,1..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
maarud schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 15:50:
Het geluid speelt wél door als de boel vastloopt. Soms gaat het hierna verder, soms valt eerst het beeldscherm uit, en vervolgens de PC.

Maar een slechte voeding kan de kaart toch niet stukmaken? Hij werkte perfect toen ik hem uit mijn pc haalde, sinds hij in de Medion heeft gezeten is hij stuk...

Voltagewaarden heb ik nu geen screen van, maar de 12V zat op 12,1 ofzo uit mijn hoofd, de 5V op 5,1..
Waarom zou een slechte voeding de kaart niet stuk kunnen maken? Als je een 110V-apparaat aan een 220V stopcontact hangt, is dat toch ook niet gezond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Petervanakelyen schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 15:53:
[...]

Waarom zou een slechte voeding de kaart niet stuk kunnen maken? Als je een 110V-apparaat aan eenn 220V stopcontact hangt, is dat toch ook niet gezond?
True. Ik zal testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
de meeste voedingen die stuk gaan geven best redelijke waarden als de pc idle is, het is vooral belangrijk wat er gebeurd indien de voeding meer belast wordt
om de nodige watts te kunnen leveren gaan ze dan vaak de spanning opdrijven (omdat de stroomsterkte in elkaar stuikt) ==> kapotte onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Het is nu als volgt:

Andere voeding in Medion; zelfde probleem
6700XL in een andere pc; zelfde probleem.

Kortom, het is het meest waarschijnlijk dat de kaart kapot is. Maar dat vind ik het nog steeds vaag dat mijn kaart die ik in de Medion getest heb, ook stuk is gegaan. Misschien komt dat door statische elektriciteit tijdens transport ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
maarud schreef op zondag 21 februari 2010 @ 14:35:
Het is nu als volgt:

Andere voeding in Medion; zelfde probleem
6700XL in een andere pc; zelfde probleem.

Kortom, het is het meest waarschijnlijk dat de kaart kapot is. Maar dat vind ik het nog steeds vaag dat mijn kaart die ik in de Medion getest heb, ook stuk is gegaan. Misschien komt dat door statische elektriciteit tijdens transport ofzo :?
Je kaart is wellicht al beschadigd. Probeer eens een prima werkende kaart met een prima werkende voeding aan te sluiten op het moederbord van de Medion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Petervanakelyen schreef op zondag 21 februari 2010 @ 16:06:
[...]

Je kaart is wellicht al beschadigd. Probeer eens een prima werkende kaart met een prima werkende voeding aan te sluiten op het moederbord van de Medion.
Die heb ik nu niet meer :+ En om nu mijn HD4870 er voor te gaan gebruiken :P Ik zal eerst even een andere videokaart moeten aanschaffen...

[ Voor 7% gewijzigd door maarud op 21-02-2010 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Nieuwe voeding + nieuwe HD4550 = working computer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

mooi om te horen :)

-_-

Pagina: 1