Sinds een week maakt mijn PC - een Dell XPS 420 - een zeurderig geluid dat voortkomt uit de koeler van de PSU. Ik ga er zelf van uit dat de lagering van de fan beschadigt is, of dat een van de bladen enigszins uit het lood staat. De PSU zelf (Minus de fan) - en de rest van de PC - functioneren nog naar behoren. Ikzelf functioneer vanwege het zeurderige geluid echter wat minder goed. Vooral op lagere snelheden is het ronduit irritant te noemen.
Nu zijn er voor zover ik weet twee opties. De eerste is de gehele PSU te vervangen. Dit is echter relatief prijzig gezien het enkel de fan is die niet werkt. Bovendien is het vinden van een vervangende PSU van Dell verrassend moeilijk, omdat dell deze niet op zijn site aanbiedt. De tweede mogelijkheid is het vervangen van de fan in de PSU. Ik heb dit echter nog nooit uitgevoerd, omdat tot nu toe iedere PSU bleef werken tot aan de afschrijving van de PC.
Mijn vraag, of eerder vragen zijn:
Nu zijn er voor zover ik weet twee opties. De eerste is de gehele PSU te vervangen. Dit is echter relatief prijzig gezien het enkel de fan is die niet werkt. Bovendien is het vinden van een vervangende PSU van Dell verrassend moeilijk, omdat dell deze niet op zijn site aanbiedt. De tweede mogelijkheid is het vervangen van de fan in de PSU. Ik heb dit echter nog nooit uitgevoerd, omdat tot nu toe iedere PSU bleef werken tot aan de afschrijving van de PC.
Mijn vraag, of eerder vragen zijn:
- Is het verstandig om een PSU te openen om de fan te vervangen, of kan ik beter een geheel nieuwe PSU aanschaffen?
- Als ik enkel de PSU fan kan vervangen, wat voor soort fan zou dan het meest geschikt zijn? Het aantal Milimeter is eenvoudig genoeg na te gaan, en ook het voltage is duidelijk, maar wat is een geschikte RMP/CFM voor een PSU fan?