[PSU] Vervangen PSU Fan.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een week maakt mijn PC - een Dell XPS 420 - een zeurderig geluid dat voortkomt uit de koeler van de PSU. Ik ga er zelf van uit dat de lagering van de fan beschadigt is, of dat een van de bladen enigszins uit het lood staat. De PSU zelf (Minus de fan) - en de rest van de PC - functioneren nog naar behoren. Ikzelf functioneer vanwege het zeurderige geluid echter wat minder goed. Vooral op lagere snelheden is het ronduit irritant te noemen.

Nu zijn er voor zover ik weet twee opties. De eerste is de gehele PSU te vervangen. Dit is echter relatief prijzig gezien het enkel de fan is die niet werkt. Bovendien is het vinden van een vervangende PSU van Dell verrassend moeilijk, omdat dell deze niet op zijn site aanbiedt. De tweede mogelijkheid is het vervangen van de fan in de PSU. Ik heb dit echter nog nooit uitgevoerd, omdat tot nu toe iedere PSU bleef werken tot aan de afschrijving van de PC.

Mijn vraag, of eerder vragen zijn:
  1. Is het verstandig om een PSU te openen om de fan te vervangen, of kan ik beter een geheel nieuwe PSU aanschaffen?
  2. Als ik enkel de PSU fan kan vervangen, wat voor soort fan zou dan het meest geschikt zijn? Het aantal Milimeter is eenvoudig genoeg na te gaan, en ook het voltage is duidelijk, maar wat is een geschikte RMP/CFM voor een PSU fan?
Alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 12:37

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

ik heb mijn fan gewoon vervangen zonder ook maar op en om te kijken draait nu al 2 jaar. zoek een lekker stille uit die ongeveer het zelfde aan lucht verplaatsing heeft. NEXUS fans zijn aan te raden.

even de kabeltjes door knippen en aan de nieuwe fan maken door middel van krimp kousjes. De gele rpm weg laten.

en je hebt een stille voeding voor 8 euro of zo tenminste als je voor NEXUS gaat.

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
laatst ook mijn fan van voeding vervangen door een coolermaster fan , ( als ik een nexus silent bij de hand had had ik hem ervoor gebruikt)

draden van oude fan doorknippen ( zorg dat je genoeg hebt)
draden van niewe fan ook en dan rood + zwart gewoon weer verbinden.. krimpkous erover ( van de voren natuurlijk) en klaar

bij mij zat er een 0.32 a fan in... nu een 0.16a van CM dus en hoor echt bijna niets ( pc staat ong op 80cm afstand op bureau)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen.

Ik had nog een oude fan liggen, maar natuurlijk kom je er dan achter dat je geen krimpkousjes meer in voorraad hebt. En om nu de boel provisorisch met tape op te lappen...

Bovendien was ik toch al niet echt tevreden over de oude fan, omdat deze altijd al meer herrie maakte dan de huidige fan - voor deze stuk ging natuurlijk. Aangezien ik toch bij de winkel langs moet voor kousjes, kan ik net zo goed even een goede fan meenemen.

Nogmaals bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ik heb het gewoon gedaan met plakband om eerlijk te zijn :X .. had geen electra tape meer en ook geen krimpkous dus dan maar gewoon met plakband, en dat voldoet al.. je kijk er toch nooit meer naar en er kan niet veel gebeuren

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Gewoon de zijplaat eraf schroeven, de oude fan eruithalen (Indien nodig de kabeltjes doorknippen -zorg er wel voor dat je genoeg ruimte overhoud om nieuwe kabeltjes eraan te solderen/tapen!-)

Houd er wel rekening mee dat meestal de Garantie vervalt als je hem hebt opengemaakt!

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ooh en pas op met condensators...

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zeker weten!

24 uur van tevoren de stroom er helemaal af, en er dan nog steeds voorzichtig mee zijn. Die fan is overigens maar een vreemd geval. Gister nog even de huidige fan schoon gemaakt in de hoop dat ie misschien enkel last had van stof. Geen resultaat, want hij bleef hetzelfde geluid maken. Maar toen vanmorgen de PC opnieuw opgestart werd, was hij is weer zo stil als vroeger (En ja, de fan draait nog steeds). Ik ga hem toch maar vervangen; Kost maar een paar euro, en ik investeer liever dat, dan dat later misschien de PSU helemaal doorbrandt als de fan echt helemaal de geest zou geven.
D4NG3R NL schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 00:43:
Houd er wel rekening mee dat meestal de Garantie vervalt als je hem hebt opengemaakt!
Ah, ik pak altijd maar een jaartje garantie, het minimum bij Dell, en die is toch al verlopen. Als iets stuk gaat moet je de hele kast weer opsturen, en ik kan in principe toch zelf de meeste problemen diagnosticeren en verhelpen. Bovendien leer je dan ook nog eens wat; Zoals het vervangen van een PSU fan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Tjah, als je alleen de fan vervangt en hierbij niks anders aanraakt is er nog niks aan de hand..
Alles wat je doet is een plaatje eraf schroeven, fan eruit halen/mogenlijk 2/3 kabeltjes doorknippen, en daarna de hele zooi weer aan elkaar vast maken/schroeven.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 12:37

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

en gelukt?

If water polo was easy, it would be called football

Pagina: 1