Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThirdRebirth
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-12-2024
Sinds een lange tijd neus ik bijna dagelijks op dit forum, maar tot nu toe ben ik nog nooit genoodzaakt geweest en topic te starten. Until now...

Een hele tijd geleden begon mijn pc "rare kuren" te krijgen. Ineens vastlopen, en daarna niet meer willen starten (de fans draaiden, maar niks gebeurde). In het begin was dit perfect op te lossen door een cmos reset uit te voeren.
Maar sinds +- 2 maanden begon hij steeds meer problemen te vertonen; gewoon out of the blue niet meer starten (met dezelfde symptomen), wanneer je een cmos reset uitvoerde, starten en direct weer uitvallen; en als klap op de vuurpijl niet langer dan 1 à 2 weken "normaal" willen werken.

Ik heb ondertussen al verschillende dingen geprobeerd; in eerste instantie dacht ik aan een kortsluitig ergens; dus haalde ik de pc uit zijn behuizing; heel leuk wanneer je waterkoeling net een beetje netjes in elkaar zit :), en rara, hij leek het weer te doen. Na veel testen memtest, loadtesten, grafische kaart zwaar belasten; leek hij het weer terug goed te doen. Maar na enkele dagen terug in z'n kast was het weer prijs. Hetzelfde ritueel opnieuw gedaan (en omdat ik dacht dat er mss in de kast ergens iets was dat voor een kortsluiting zorgde in een andere - oude - kast gestoken). Dit liep -+ 3 weken goed; en nu zitten we weer met hetzelfde probleem...

Even de specs van de patiënt:

Asus M4A78-E - Laatste biosversie
Phenom x4 9850 BE
2 Latjes Corsair XMS 800mhz ddr2 - 2Gb
Aerocool 750 Horsepower modulaire voeding
Asus 4890 1gb pci-e grafische kaart
WD Velociraptor 150 Gb
en nog een samsung DVD writertje

Voor alle duidelijkheid, heb reeds verschillende keren geprobeerd de pc met het minimum aan kabels aan te sluiten (alleen mobo -met cpu en 1/2 latjes ram- en hd ); soms helpt dit en kan ik hem dan starten (uiteraard na een cmos reset) maar nu doet zelf dat niks meer.
Online heb ik gelezen dat mijn type moederbord met soortgelijke problemen kampt - maar dat leek in alle gevallen right out of the box te zijn - Bij mij is het geleidelijk gekomen.
Mijn voorgevoel zegt dat het moederbord de schuldige is, maar voor ik het naar de winkel doe had ik graag nog even deskundig advies gevraagd aan de mede tweakers hier.

Nog een kleine toevoeging - De voeding zelf lijkt niet het probleem te zijn, wanneer ik ze start met "de truuk met de paperclip" wordt ze direct wakker; ik heb helaas nog niet kunnen proberen met een andere voeding (heb er geen liggen momenteel - en de voeding van mijn hp haal ik liever niet uit zijn kast; dan krijg ik ze er nooit nog deftig er terug in - lang leve het cablemanagement in hp desktops)
Zelfs mijn sata kabels heb ik al vervangen aangezien defecte exemplaren soms heel rare (vage) problemen kunnen veroorzaken.
En ja; ik heb het ganse "hangen en opstartproblemen troubleshooter" topic al uitgevlooid :)

Alvast bedankt voor de hulp

[ Voor 11% gewijzigd door ThirdRebirth op 19-02-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 06:45
lijkt er op dat je cpu defect is. je heb memtest goed kunnen uitvoeren, je heb het geheugen kunnen uitsluiten. vga lijkt het probleem ook niet te zijn. blijft er weinig over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
psplinter schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 00:25:
lijkt er op dat je cpu defect is. je heb memtest goed kunnen uitvoeren, je heb het geheugen kunnen uitsluiten. vga lijkt het probleem ook niet te zijn. blijft er weinig over
lijkt er op dat zijn mobo kapot is dus.. want die cpu gaat niet zomaar stuk. heb ook eens van die rare klachten gehad, nieuw moederbordje deed wonderen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Mobo, Voeding daar moet je het zoeken...CPU geeft niet zo gauw de geest moet je wel erg je best doen.

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThirdRebirth
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-12-2024
Alvast bedankt voor de tips...
Volgend weekend gaat m'n moederbord terug naar de winkel (om de één of andere reden startte hij deze morgend terug op - heb bijna een uur bioshock 2 zitten spelen). Maar na volgende week ben ik op vakantie - en dan kan ik het binnenbrengen zonder zelf te lang zonder mijn game-pc te zitten.
Hopelijk krijg ik wel een ander type mobo; zou niet graag weer hetzelfde meemaken.
Ik hou jullie op de hoogte...