Defrag voor format?

Pagina: 1
Acties:

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:35

Saven

Administrator

Topicstarter
Ik sta op het punt om mijn pc te herinstalleren, (format + reinstall van win7) maar zag toevallig net via O&O Defrag dat mijn schijf best wel gefragmenteerd was.

Nu vroeg ik mij af of het nut heeft/verstandig is, om eerst de hele hardeschijf te defragmenteren en daarna windows opnieuw er op, of maakt dat niks uit?
Ik heb namelijk gelezen dat Windows slechts de Master File Table (?) verwijdert en alle data overschrijft, en dus niet daadwerkelijk de hardeschijf echt leegmaakt. Zou een defragmentatie dan helpen? Of is het verstandiger om via de windows herstel optie op de cd het commandprompt te openen, en via daar een format te doen (deze doet volgensmij een ander soort format, aangezien die er ergggg lang over doet).

Het gaat om een schijf van 1TB. (idd jaspara :+)

Kan iemand wat verduidelijken voor mij? :)

• jaspara
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:12
Volgens mij is dit niet nodig, een geformatteerde schijf is helemaal leeg, dus zit er niks bij wat gefragmenteerd kan zijn.
Saven schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 19:44:
Het gaat om een schijf van 1GB.
En ik denk dat je 1 TB bedoeld ;)

[ Voor 44% gewijzigd door jaspara op 19-02-2010 19:47 ]

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Maar als hij alleen de MFT verwijdert is de schijf toch niet echt leeg?

• jaspara
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:12
Maar even in de praktijk, als ik een nieuwe windows installeer, is mijn schijf helemaal niet gefragmenteerd, ik zou gewoon format doen. :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Saven schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 19:47:
Maar als hij alleen de MFT verwijdert is de schijf toch niet echt leeg?
Voor je OS wel ;)

[ Voor 84% gewijzigd door Raven op 19-02-2010 19:52 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ErrieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-12 21:20
Bij het opnieuw formatteren wordt er opnieuw een bestandlocatietabel aangemaakt. In deze tabel staan de verwijzingen naar de bestanden die geinstalleerd staan.
Het klopt inderdaad dat een net geformatteerde schijf niet "leeg" is (met nullen beschreven), maar alle referenties die in de oude bestandlocatietabel stonden zijn weg na de formattering.
Dus ja, er staat nog data op de schijf, maar Windows "ziet" die niet meer, want hij heeft een lege bestandlocatietabel.

Lang verhaal om te zeggen: defragmenteren is niet nodig. :P

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Haha oke :P En wat is het verschil dan tussen zo'n korte (standaard format van de UI van de windows installatie) en een 'handmatige' format via het commandoprompt waar je al gauw een uur of meer aan kwijt bent? Zou dat nog extra nut hebben voor de performance?

Verwijderd

Er zijn waarschijnlijk verschillende opties. Defragmenteren voor de installatie van Windows 7 heeft weinig zin. De harde schijf hoeft na de installatie de vroegere gegevens niet meer te lezen. Dus de defragmentatie levert na de installatie geen snelheidsvoordeel op.

Een aparte formattering van de harde schijf voor installatie heeft voordelen. In het algemeen is formattering voor de installatie van Windows 7 niet nodig. Formattering kan gedaan worden als er voor gekozen wordt om Windows 7 op een enigszins schone schijf te installeren.

Tijdens het installatieproces kan ervoor gekozen worden om de partities te verwijderen. Windows waarschuwt dan, dat de gegevens van de verwijderde partities ook verwijderd worden.

Er zijn dus verschillende mogelijkheden met elk verschillende voordelen en nadelen.

Een formattering maakt alle gegevens van het besturingssysteem van Windows onzichtbaar voor het installatieprogramma. Het installatieprogramma herkent de gegevens dus niet meer. En onderdelen van een vroeger besturingsprogramma kunnen geen invloed op de installatie uitoefenen. Ook is een installatie met behoud van bestanden niet meer mogelijk. Dus als er graag een enigszins schone installatie gedaan wordt kan de harde schijf geformatteerd worden.

Er zijn speciale programma's om de harde schijf volledige schoon te maken.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2010 20:13 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het verschil tussen een "quick format" en een "format" is dat een gewone format nog eens een hele schijfcontrole uitvoert. En dat kan lang duren :P

Voor de prestaties voldoet een quick format. Als je gevoelige gegevens wil wissen, dan moet je je gegevens met een programma met random data overschrijven. Anders doet de schijf zich gewoon als leeg voor, maar staan alle bestanden er nog op (tot ze worden overschreven uiteraard). Voor de prestaties maakt het echter niet uit.

[ Voor 56% gewijzigd door Admiral Freebee op 19-02-2010 20:19 ]

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Dus formatteren via commandprompt van de windows dvd (zonder /q parameter) wist wél alle bestanden? Maar de partitie verwijderen/format via de grafische interface doet alleen de MFT verwijderen als ik het goed begrijp?

Ik zag namelijk ook de optie via het commandprompt voor de parameter /P:gangen
Dat is 'Nul voor elke sector op het volume kost tijd'.
Admiral Freebee schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 20:18:
Het verschil tussen een "quick format" en een "format" is dat een gewone format nog eens een hele schijfcontrole uitvoert. En dat kan lang duren :P
Edit: aah oke :) Maar quick format die verwijdert dus ook alles ipv alleen de MFT te verwijderen? Of verwijdert die ook alleen de MFT?

[ Voor 36% gewijzigd door Saven op 19-02-2010 20:19 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nee, want je doet alleen een "high level format". Zie ook Wikipedia. Maar qua prestaties maakt het echt niets uit :)

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Oke thanks dan weet ik (bijna) even voldoende :P Een laatste lichte offtopic vraag.
Als ik via commandprompt wil formatteren, dan ziet hij (na wat onderzoek) station D:\ als windows schijf (wat gewoon C: hoort te zijn) en C:\ ziet hij als:

"Het volumenaam van station C is Door systeem gereserveerd"
"Het volumenummer is E65D-3445"

"Map van C:\"

"Het bestand is niet gevonden"

Dat is dus blijkbaar ineens de partitie van 100 mb (gok ik) die voor het systeem was gereserveerd tijdens de eerste installatie,

Kan ik die schijf/partitie ook formatteren? :P En waarom ziet de Windows dvd de letters ineens anders :')?
Pagina: 1