Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346141

Topicstarter
Ik wil een WAP!

In ieder geval met 2,4 GHz en bij voorkeur Dualband 2,4 *en* 5 GHz.
Dualband betekent bij de meeste WAP's: of 2,4 GHz of 5 GHz. Mij lijkt het wel wat als de WAP gelijktijdig 2,4 en 5 GHz aanbiedt.

Optie 1
Bij Informatique wordt de Linksys WAP610N Wlan-N Access Point Dual Band aangeboden voor E 83.

De FAQ leert:
11. Can I use the 2.4 GHz and 5 GHz band at the same time? No, only one band can be used at a time.
Volgens de Userguide is gelijktijdig gebruik van 2,4 en 5 GHz weer wel mogelijk.

Pagina 7 van 41
Wireless > Basic Wireless Settings

Network Mode (5 GHz)
From this drop-down menu, you can select the wireless standards running on your network. If you have only Wireless-A devices in your network, select Wireless-A Only.
If you have only Wireless-N devices in your network, select Wireless-N Only.
If you have Wireless-N and Wireless-A devices in your network, keep the default setting, Mixed.

Network Mode (2.4 GHz)
From this drop-down menu, you can select the wireless standards running on your network. If you have Wireless-N, Wireless-G, and Wireless-B devices in your network, keep the default, Mixed.
If you have only Wireless-N devices, select Wireless-N Only.
If you have only Wireless-G and Wireless-B devices in your network, select Wireless-B/G Only. If you have only Wireless-G devices, select Wireless-G Only. If you have only Wireless-B devices, select Wireless-B Only.
De klantenservice van Informatique wist per mail helaas niet meer te vertellen dan
De meeste routers hebben de mogelijkheid om slechts 1 frequentie tegelijk te gebruiken en dus niet beiden frequenties op hetzelfde moment.
VRAAG 1:
Wie weet -bij voorkeur op basis van gebruikservaring- zeker of de Linksys WAP610N wel of niet gelijktijdig op 2,4 en 5 GHZ kan uitzenden?

Optie 2

Informatique biedt ook de Cisco WAP4410N-G5 Wireless-N Access Point PoE aan ad E 149

De WAP4410N Initial Set-up meldt:
B/G/N-Mixed: All the wireless client devices can be connected at their respective data rates in this mixed mode.
Dat laatste wordt ook in de Administration guide bevestigd:
Pagina 34 van 92
B/G/N-Mixed—(Default) Connects all the wireless client devices at their respective data rates in this mixed mode.
VRAAG 2:
Wie weet op basis van praktijkgebruik of de Cisco WAP4410N-G5 adequaat beide frequenties tegelijkertijd aankan?

VRAAG 3:
Wie weet een beter/betrouwbaarder alternatief voor een van deze WAP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Volgens deze pagina: http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/products/WRT610N

Heeft de WRT610N twee radio's en kan 'ie dus op 2.4 en 5GHz tegelijk werken.

Let op: WRT, niet WAP. Dat is dan weliswaar een router maar die zijn ook als access point te gebruiken. Voor consumenten zijn 'pure' AP's uitstervend.

[ Voor 60% gewijzigd door CyBeR op 19-02-2010 19:43 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Apple Time Capsule nieuwe versie?
Die heeft niet alleen een verbeterde antenne maar kan ook 2.4 en 5 GHz tegelijk uitzenden + een gast-netwerk aanmaken.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zelfs mijn goedkope Belkin kan dit. Het is officieel een router, maar hij kan gewoon ingesteld worden als AP.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Inderdaad mijn oude Belkin heeft ook de optie "use as AP" en dat werkt nog goed ook. Andere routers (merk) ben ik die optie niet (meer) op tegen gekomen. Dat betekent echter niet dat het niet mogelijk is om deze als AP te gebruiken. Gewoon DHCP uit zetten en de kabel in een LAN poort steken, natuurlijk met de juiste IP instellingen, zie ook hier.

Vraag 1: Niet simultaan er staat namelijk in de manual ook: "Wireless Band This is used to select the 2.4 GHz or 5.0GHz band." op dezelfde pagina. Punt 1 van die FAQ zegt natuurlijk ook genoeg.
Vraag 2: Is alleen 2,4GHz
Vraag 3: NETGEAR WNDR3700, router maar toch...echt simultaan dual band.

Niet dat je veel aan de 5GHz band hebt, tenzij je niet ver (minder dan 10 m) van de router/AP bent en of in de open lucht bent (geen obstakels).

[ Voor 29% gewijzigd door Nivk op 20-02-2010 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Aangezien het niet toegestaan is een tech-vraag in het Topic voor kleine vragen te posten en er al een topic met dezelfde vraag bestaat, kick ik deze maar even ;)

Heb op dit moment een mITX systeempje met IPFire als router en icm de SparkLan WPEA-127N (AR9380) en de hostapd addon doet deze ook dienst als wireless access point.

Nu zou ik echter graag zowel op de 5 als 2.4 Ghz een AP willen opzetten, de hostapd addon ondersteund echter geen mixed mode en het is nog maar de vraag of het wifi-kaartje dat ondersteund.

Hoe kun je erachter komen in hoeverre zoiets wel/niet mogelijk is? In de specs/datasheet zie ik er niet zo 123 iets over terug. Alleen dat het wel een dualband kaartje is, maar of beide tegelijk mogelijk is niet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46
Budget?

Een Aerohive kan dit bv ook, en kan ook (bijvoorbeeld) een device wat op 2.4Ghz connect,maar 5Ghz ondersteunt, 'forceren' naar de 5Ghz, om zo de performance hoger te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Budget? Ik wil eerst weten of het met de huidige hardware die ik heb mogelijk is ;)
En anders koop ik een 2e wifi-kaartje erbij en laat die op de andere frequentieband een WAP opzetten, maar dan moet de hostapd addon wel met meerdere netwerkkaarten overweg kunnen (geen idee of ie dat kan) en hopen dat via die weg mixed mode wél mogelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 16-04-2012 22:20 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat ene kaartje gaat 't niet doen. Die heeft maar een radio*. Je hebt twee kaartjes nodig.

*) Nouja, eigenlijk drie maar da's voor MIMO.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 16-04-2012 22:22 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Okee, dan blijft de software (hostapd op het moment) over. De hostapd addon ondersteund geen mixed mode, dat weet ik al, maar over meerdere wifi-NIC's wordt nergens gesproken in de wifi-howto op de IPFire wiki.
offtopic:
Sterker nog, als je die howto volgt krijg je geen werkend WLAN, er ontbreekt het een en ander aan essentiële info....

Oscar Wilde

Pagina: 1