Ik ben al lang bezig met een layout voor een CMS die ik maar niet goed krijg.
De bedoeling is dat je bovenaan een header div krijgt, met een vaste hoogte. Breedte is over het hele scherm.
Dan komt er links onder de header het menu met een vaste breedte. De hoogte is afhankelijk van de inhoud van het menu.
Dan komt er rechts van het menu de content. Deze moet zich aanpassen aan de rest van de breedte van de website, en de hoogte is afhankelijk van de inhoud. Rechts van het menu komt het tips gedeelte met een vaste breedte en de hoogte is weer variabel.
Onder deze 3 divs komt een footer te staan met een vaste hoogte en de breedte van het scherm.
Als ik de content div (tussen menu en de tips div) 100% als width geeft, pakt hij 100% van het scherm en niet wat er nog over is. Als ik i.p.v. de 3 divs 1 grote div maak met padding 300 aan de linker- en rechterkant, werkt het in principe. De menu en de tips div positioneer ik dan absoluut. Het probleem is dan dat ik de footer er niet meer onder krijg!
Ik wil deze layout maken zonder tabellen. Moet toch mogelijk zijn lijkt me?
De html ziet er ongeveer zo uit:
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
De bedoeling is dat je bovenaan een header div krijgt, met een vaste hoogte. Breedte is over het hele scherm.
Dan komt er links onder de header het menu met een vaste breedte. De hoogte is afhankelijk van de inhoud van het menu.
Dan komt er rechts van het menu de content. Deze moet zich aanpassen aan de rest van de breedte van de website, en de hoogte is afhankelijk van de inhoud. Rechts van het menu komt het tips gedeelte met een vaste breedte en de hoogte is weer variabel.
Onder deze 3 divs komt een footer te staan met een vaste hoogte en de breedte van het scherm.
Als ik de content div (tussen menu en de tips div) 100% als width geeft, pakt hij 100% van het scherm en niet wat er nog over is. Als ik i.p.v. de 3 divs 1 grote div maak met padding 300 aan de linker- en rechterkant, werkt het in principe. De menu en de tips div positioneer ik dan absoluut. Het probleem is dan dat ik de footer er niet meer onder krijg!
Ik wil deze layout maken zonder tabellen. Moet toch mogelijk zijn lijkt me?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| html,body { margin: 0; padding: 0; } #container { width: 100%; height: 100%; } #header { position: relative; height: 200px; border: 1px solid red; } #content_container { position: relative; padding: 0 320px 0 320px; } #menu { position: absolute; top: 0px; left: 0px; width: 280px; padding: 10px; border: 1px solid yellow; } #content { padding-top: 10px; } #tips { position: absolute; top: 0px; right: 0px; width: 280px; padding: 10px; border: 1px solid purple; } #footer { clear: both; padding: 10px; border: 1px solid blue; } |
De html ziet er ongeveer zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| <div id="container"> <div id="header"></div> <div id="content_container"> <div id="menu"></div> content blabla <div id="tips"></div> </div> <div id="footer"></div> </div> |
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.