[Excel 2007] Berekening in cel uitvoeren adv dezelfde cel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnVanZetten
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 20:10

JohnVanZetten

Man on the run!

Topicstarter
Hallo mede-tweakerts,

Kort het probleem:
Ik moet in een excel-sheet een waarde berekenen aan de hand van de waarde die in die cel wordt ingevoerd + een tweede waarde die in een andere cel staat.
Voorbeeld:
In cel A1 staat een kortingspercentage.
In cel A2 wil ik invoeren hoeveel de normale prijs is, en vervolgens moet in cel A2 de nieuwe waarde komen staat van het bedrag met de korting eraf. Dus als ik een klant 3% korting geef moet de uiteindelijke berekening in cel A2 er zo uit zien: =A2*(1-(A1/100))
Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat ik in A2 een prijs van bijvoorbeeld €50 in kan voeren en dat dan automatisch in A2 verschijnt wat de prijs-de korting moet zijn.
Dus =50*(1-(A1/100))

Beetje vage uitleg misschien maar als je nog vragen hebt mag je ze stellen ;)

[X] Geschift | [_] Ongeschift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:47

Dido

heforshe

Niet.

En dat is maar goed ook, want hoe vaak zou je achter elkaar die korting willen berekenen? Je vult iets in, berekent de korting, zet die in de cel, dus je vult weer iets in, je berekent de korting ... Zet dan gewoon 0 in de cel ;)

Je kunt (als je echt veel tijd over hebt) met VBa gaan stoeien, maar het simpelste, meest voor de hand liggende, en de standaardoplossing hiervoor is om je bedrag in A1 te zetten, en je bedrag na korting in B1. Dan heb je ook op elk moment de bruto en netto bedragen tot je beschikking.

[ Voor 15% gewijzigd door Dido op 19-02-2010 15:56 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:16
Ik betwijfel ten zeerste dat dit kan, aangezien de doorberekening dan in een endless loop terecht komt. Wat gebeurt er bv. als mensen dan de prijs invullen terwijl de korting al is uitgerekend? Verder kun je naar mijn weten maar 1 ding invoeren per veld, dus OF een formule OF een directe input. Ik zou aanraden om er een kolom tussen te zetten.

MIjn Excel kennis is niet zo groot dus wellicht weet iemand anders of dit mischien wel kan (wat ik erg interesant zou vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Tuurlijk kan het wel, maar het is verder totaal niet handig (undo zal niet werken, je snapt totaal niet meer hoe het zit, bij bewerken krijg je opeens andere waardes, enz.): :p
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    Dim cell As Range
    For Each cell In Target
        If cell.Row = 2 Then
            Application.EnableEvents = False
            On Error Resume Next
            cell = (1 - ([a1] / 100)) * cell
            On Error GoTo 0
            Application.EnableEvents = True
        End If
    Next
End Sub

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten