Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven93
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-05 10:44
De huidige configuratie van mijn fileservertje :
Intel E8400
Asus Maximus II Formula ( ICH10R+SIL5723 )
4x2GB Crucial Ballistix
2x WD2500AAKS ( raid 1 op ICH10 )
DATA:
2x HD103UJ ( raid 1 op ICH10 )

Wat staat er op ? : foto's , films , muziek , iso's , backup's ...

Ik zou graag mijn opslag capaciteit wat uitbreiden aangezien het vol begint te lopen ...

Ik zit zelf te denken om een 4 tal 1.5TB schijven in raid 5 te plaatsen , aangezien deze een mooie €/GB verhouding hebben .
Aleen weet ik niet goed welke ik zou kiezen , aangezien ik al vanalles gelezen heb :

-Bvb dat de samsung desktop edities niet goed samen werken met raid controllers . ( meerbepaald intel )
Mijn ervaring met samsung en intel is redelijk goed te noemen , heb nog geen problemen gehad met rebuilds of dergelijke zaken .

-Ook dat de schijven van western digital een error correction aan boord hebben en waneer deze in werking treed , de raid controller de schijf gewoon uit de aray gooit ...

-En ook dat sommige zuinige schijven zichzelf in slaapstand brengen ...

Natuurlijk kan ik ook de Enterprice versies nemen , maar deze zijn 'net' iets te duur in mijn ogen .

Waarschijnlijk ga ik met een paar maandjes een Dell PERC 5/i kopen , dus het zou fijn zijn mochten ze hier ook mooi mee samenwerken .

Het doel van dit topic is eigenlijk om te weten te komen wat jullie ervaringen zijn met deze schijven in raid en/of wat jullie me zouden aanraden .

Alvast bedankt ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

-Bvb dat de samsung desktop edities niet goed samen werken met raid controllers . ( meerbepaald intel )
Mijn ervaring met samsung en intel is redelijk goed te noemen , heb nog geen problemen gehad met rebuilds of dergelijke zaken .
In iedergeval de Samsung F1 serie is erg af te raden, niet alleen in combinatie met Intel controllers, maar ook ander controllers. Bij verschillende fabrikanten staat de F1 serie op de blacklist.
-Ook dat de schijven van western digital een error correction aan boord hebben en waneer deze in werking treed , de raid controller de schijf gewoon uit de aray gooit ...
Elke desktop hardeschijf heeft deze foutcorrectie. Het is nu juist Western Digital die in hun RE serie (RAID Edition) deze foutcorrectie heeft aangepast, de hardeschijf zal minder lang proberen zelf een fout te herstellen en laat dit eerder aan de RAID controller over dan een Desktop hardeschijf dit zou doen.
-En ook dat sommige zuinige schijven zichzelf in slaapstand brengen ...
Om eerlijk te zeggen ben ik nog geen eco hardeschijven tegengekomen die geheel uit zichzelf uitschakelen.
Natuurlijk kan ik ook de Enterprice versies nemen , maar deze zijn 'net' iets te duur in mijn ogen .
Enterprise hardeschijfen zijn over het algemeen wel geschikter voor een RAID opstelling, maar je hoeft niet perse ep schijfen te gebruiken. Zelf heb ik een aantal jaar met 8x 300GB Maxtor Diamondmax 10 hardeschijven op een RAIDcore BC4852 RAID controller gedraad, zonder enig probleem. Nu hangen er op dezelfde controller 6x1TB WD Green (GP) schijfen.
Waarschijnlijk ga ik met een paar maandjes een Dell PERC 5/i kopen , dus het zou fijn zijn mochten ze hier ook mooi mee samenwerken .
In mijn werkstation hangt een PERC5i met 8x WD raptor schijfen, draait prima. :)

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 19-02-2010 14:38 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/