Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumble
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-04-2024
We zijn al eventjes door de thread aan het surfen op zoek naar een antwoord op de vraag welke wireless router nu wel een echt goed bereik heeft, want ik zoek hier bij mij thuis een wireless router te zetten.

Mijn ervaring met menig toestel is gemiddeld. Toen ik echter hoorde dat type N routers een echte verbetering waren en ik van plan was zo'n router te kopen, kwam ik bij een familielid die een Dlink Dir-635 heeft. Deze komt binnen in zijn berging en deze berging is op +/- 12 meter gelegen van zijn computers. Hij heeft één en al miserie met het toestel. Regelmatig dat snelheden terugvallen naar 11Mbps en lager en dat het signaal gewoon te zwak wordt waardoor computer zegt geen draadloze netwerken te zien. Hij heeft één computer met een type N ontvanger en de andere zijn type B/G. Op de computer uitgerust met een type N valt het nog mee, maar nog vaak een terugschakeling van snelheid van 24Mbps. Op de computers met de type B/G ontvangers is het gewoon huilen met de pet op. En als hij de deur sluit tussen de 2 kamers (een natuurhouten deur) is het gewoon over and out!

Het mag je dus niet verbazen dat ik plots een heel stuk minder zeker geworden ben. Daarom ben ik zelf wat gaan zoeken naar modellen en heb enige routers tegengekomen.
Ik zal ze even opsommen:

1) Dlink DIR-855: Wireless N Quadband Gigabit Router
2) Dlink DI-724GU: Draadloze 108Mbps QoS Gigabit Router

Wat is nu concreet gezien het verschil tussen deze beide technologieën? Hoe uit zich dat? En zijn er alternatieven van andere merken. Ik besef dat de prijzen van de twee genoemde routers zich waarschijnlijk in het duurdere segment bevinden. Op zich heb ik daar niets tegen, want heb echt geen zin in een draadloos netwerk met kuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Een draadloos netwerk met kuren is vaak te wijten aan:
  • De software/drivers bij de wifi-kaartjes in de clients. Ik heb dat in de praktijk als hoofdoorzaak kunnen constateren. Opvallend daarbij was elke keer weer dat mijn laptop met Ubuntu geen wegvallende verbinding had terwijl clients met Windows en brakke wifi drivers stelselmatig over de kop gingen.
  • De gebruiker die verkeerde instellingen voor zijn situatie invoert in zijn AP. Denk aan kanaalkeuze, bg mixing, etc.
  • De omgeving waarin het apparaat zich bevindt. Een zwaar gewapend betonnen vloer/plafond is iets wat de oorzaak kan zijn voor slechte penetratie van de signalen. Dat is niet iets wat je het AP kan aanrekenen, maar daarop zal je zelf moeten inspelen. Een tweede (bedraad aangesloten) AP waarop clients seamless kunnen roamen is vaak een snelle, degelijke oplossing.
  • Andere apparaten die de boel verstoren. Denk aan video-zenders op dezelfde frequentieband of magnetrons.
  • Verkeerde diagnose van de oorzaak. Als iets het niet doet geeft men vaak te snel de schuld aan één van de schakels in de ketting, terwijl men de werkelijke veroorzaker niet aanwijst.
Mumble schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 13:59:
We zijn al eventjes door de thread aan het surfen op zoek naar een antwoord op de vraag welke wireless router nu wel een echt goed bereik heeft, want ik zoek hier bij mij thuis een wireless router te zetten.
Wi-fi gaat twee knten op. Met een sterk zendvermogen op het AP verbeter je maar één van de twee richtingen. Daarnaast is een goede antenne natuurlijk wel van belang, die werkt wel twee kanten op, maar dat is natuurlijk allebei net zo goed van toepassing op clients als AP.
Mijn ervaring met menig toestel is gemiddeld. Toen ik echter hoorde dat type N routers een echte verbetering waren
Dan moeten ook al je clients N zijn.
Wat is nu concreet gezien het verschil tussen deze beide technologieën? Hoe uit zich dat? En zijn er alternatieven van andere merken. Ik besef dat de prijzen van de twee genoemde routers zich waarschijnlijk in het duurdere segment bevinden. Op zich heb ik daar niets tegen, want heb echt geen zin in een draadloos netwerk met kuren.
Kan je toch zelf eenvoudig nagaan? Meerdere frequentiebanden levert een kleinere kans op verstoringen natuurlijk (je hebt meer keuze), maar moeten wel allemaal ook worden ondersteund door je clients. De 108mbps boost techniek op G is al heel oud, 802.11n is relatief nieuw. Beide eisen ze ook weer dezelfde type clients om ervan te kunnen profiteren.

[ Voor 41% gewijzigd door gertvdijk op 19-02-2010 14:17 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumble
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-04-2024
Dus het komt er eigenlijk op neer dat je het eerst zou moeten kunnen testen. Denk dat dat praktisch gezien onmogelijk is omdat ik een klein vermoeden heb dat de shop het niet zal zien zitten me enkele testmodellen mee te geven...als hij deze al in huis heeft :)

Ik heb er zelf niet zoveel verstand van. Wat ik wel weet is dat de PC technieker al uren bij mijn neef heeft zitten werken en dat hij het probleem ook niet vind. De router is OK volgens hem want die heeft hij al getest (hoe, geen idee) en de settings van de verschillende clients zijn ook door hem geregeld. Maar dit alles leidt me redelijk off-topic. Ik ga denk ik gewoon voor die DIR-855 gaan. Mijn PC heeft een vaste verbinding en de laptop zal ik uitrusten met een USB Type N ontvanger.

In ieder geval bedankt voor je reactie en je inzicht want ik ben een complete leek op gebied van netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Dat is wel een erg dure router die 855... Zo geweldig uit tests komt hij nou ook weer niet.. Zoals al werd gezegd is het mixen van G en N clients niet slim en in de meeste gevallen werkt dit zelfs nadelig(throughput).
Het feit dat hij Dual Band is klinkt misschien goed, maar veel aan de 5GHz band zul je niet hebben aangezien de range daarvan korter is dan de 2,4GHz band. Al helemaal als er obstakels zijn, bovendien moeten de clients dan ook nog de 5GHz ondersteunen. Ik heb zelf een Linksys WRT610n (gehad) en een NETGEAR WNDR3700 (nu in gebruik), tenzij ik kort in de buurt ben kan ik de 5GHz band op de meeste plaatsen gewoon niet zien of wordt de connectie vaak onderbroken. Ook al is de range van de 5GHz band van de WNDR3700 beter dan de WRT610n is, is hij niet echt bruikbaar op verder verwijderde locaties.
Kijk hier eens voor reviews van wireless routers en dan vooral ook throughput vs location. Ik ben zeer tevreden met mijn NETGEAR WNDR3700 router, vooral ook door zijn hoge WAN-LAN snelheid die ik wel nodig heb voor Ziggo 120mbps (wired natuurlijk wireless haalt dit nooit op dit moment).