Nieuwe subwoofer op basis van bestaande sub-amp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:20
In mijn HT gebruik ik een zelfbouwsubwoofer op basis van een Alcone 10HE, aangestuurd door een Detonation DT150. Het komt al met al wel laag, maar niet overtuigend of met angstaanjagend geweld. Daarnaast werkt de driver als een magneet op mijn kinderen, die beide vanaf het moment dat ze konden kruipen hun vingertjes in de conus gedrukt hebben….

Ik wil dus de driver vervangen voor een driver die goed laag gaat, maar die wel goed door mijn sub-amp aangestuurd kan worden.

Gegevens versterker Detonation DT150:
  • Class D technology
  • Output RMS: 150W/4Ohm
  • Output Peak: 300W/4Ohm
  • Min. output impedance : 4Ohm
  • Frequency range: 20Hz -150Hz
  • Variable bass filter: 50Hz - 150Hz
  • Variable phase control: 0° - 180°
  • Switchable bass equalisation: +3dB or +6dB at 20, 25, 30, 35, 40, 45Hz
  • Switchable Limiter
  • High-Level and Low-Level inputs and outputs via high quality gold plated connectors
  • Low- and High-Level outputs with treble filters
  • Automatic switch on/off
  • Integrated over voltage and DC protection to loudspeaker output
  • Thermal protection to power amp.
  • Sealed plastic casing to rear of module.
  • Dimensions of rear casing (H x W x D): 235mm x 180mm x 102,5mm
  • Overall dimensions (H x W x D): 270mm x 215mm x 105 mm
De sub wordt 100% voor HT gebruikt, bij muziekweergave staat de sub uitgeschakeld. Ik heb vloerstaanders en de huidige sub is bij muziekweergave snel overheersend (alles is wel afgesteld mbv een dB meter). Overige gegevens:
  • Receiver: HK AVR 430
  • Fronts: Infinity Reference 81 MkII
  • Rears: Infinity Reference 31 MkII
  • Center: Infinity Reference 100 MkII
  • Dedicated HT kamer van 4,5 bij 3 meter.
Ik zit zelf te denken om een Peerless XLS 10 + slave (265) als driver te gebruiken. Mijn voornaamste zorg is of mijn versterker deze driver wel kan aansturen…. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Zijn er andere alternatieven voor een driver tot een bedrag van 200 euro, die goed samengaan met mijn versterker, en angstaanjagend laag kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RK88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 10:07
Beste 107MB,

Je hoeft je bij in jouw geval niet direct zo'n zorgen te maken over je versterker. Je kunt je beter afvragen wat voor "soort" laag je wil. Wil je veel punch/kick, of liever sublaag als in een aardbeving? Je kunt door middel van je kastontwerp uit iedere driver wel (in beperkte mate) het geluid krijgen wat je zoekt.

Ik heb even gekeken, en ik zou zelf niet zo snel voor een systeem met een passieve driver gaan. Je zou kunnen overwegen om voor een band-pass ontwerp te gaan, of in een heel extreem geval een transmission-line. Hiermee laat je je driver in een veel beperktere band werken, waardoor je vaak geluidsdruk wint t.o.v. een standaard reflexkast. Het voordeel is ook gelijk het grootste nadeel: een zeer smalle band.

Zoals ik het zie zijn de front-speakers prima in staat om full-range te draaien, waardoor je niet verplicht bent om de sub voor een brede band (bijvoorbeeld tot 100Hz) te ontwerpen. Ik zou me focussen op 40Hz tot 50Hz.

Je kun het overweldigende effect wat je nu hebt vaak voorkomen door een low-cut rond 20~30Hz in te stellen aangezien deze frequenties extreem overheersend kunnen zijn.

RK88