Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Beste Tweakers,

Het onderstaande idee is uit nood ontstaan en ik wil graag wat feedback van jullie.
@Mods. Weet niet of het goede sub-forum is, zo niet excuus :)

Voorgeschiedenis:
In september van 2009 ben ik afgestudeerd in HBO Communicatiesystemen: Multimedia en vormgeving. Enkele weken hiervoor was mij al een baan aangeboden door een selectie & werving bureau om testanalist te worden bij een grote verzekeraar. Hoewel ik eerst schuchter was of het wel zou aansluiten bij mijn opleiding/interesses vertelden ze mij dat ik snel kan doorgroeien in de functie die ik wel graag wil.
Nu 18 maanden later weet ik beter. Al na 3 maanden merkte ik dat deze baan niet bij mij past. Te veel ICT en te veel verzekeringtechnisch werk, niet iets waar ik voor ben opgeleid en al helemaal niet wat ik zoek.

Sinds die tijd ben ik opzoek naar een andere baan waar ik mijn creatieve ei kwijt kan. Helaas is de markt niet echt gunstig en zoekt men mensen met meerdere jaren werkervaring. Zo ontstond mijn idee om voor mezelf te beginnen.

Het idee: *pling lampje!*
Ik wil een advies bureau opstarten die mensen gratis advies geeft over de volgende zaken.
  • Usability
  • Interface design
  • User experience
  • Concurrentieanalyse
  • Alles wat hier direct of minder direct mee verbonden is.
Gratis?!
Yes. Er zullen weinig bedrijven zijn die gaan betalen voor iemand die eigenlijk nog geen ervaring heeft.
Natuurlijk heb ik een standaard niveau door mijn studie, stage en afstuderen maar ik vind het zelf nog niet goed genoeg om een tarief van 50 euro per uur te vragen.

Wat wil je hiermee bereiken?
3 punten
  • Het opdoen van relevante werkervaring
  • Het opbouwen van een portfolio
  • Netwerken
"Je zei gratis, dus als ik advies wil hoe ik mijn blog over mijn hond kan verbeteren kan het ook?"
Dat gaat wel wat ver :) Ik wil opdrachten aannemen die ik zelf interessant vind. Uiteraard heb ik in het begin weinig keus. En ja het advies is gratis, maar als mensen er wat voor willen geven mag dat uiteraard :) Dit kan ik geld zijn maar ook een dienst. Onder het motto: "You scratch me, I scratch your back"

"Maar waar ga je dan leven?"
Ik hou mijn huidige baan. Ik werk 4 dagen per week dus ik hou 3 dagen over om aan mijn eigen zaak te besteden.

"Wat is de doelgroep"
ZZPers, andere particulieren en het MKB.

"Ik snap toch niet helemaal wat je bedoeld/wil"
Begrijpelijk. Hieronder twee scenario’s waardoor het misschien duidelijker wordt:

1. Dhr Klaasen is directeur van een leuk transport bedrijf. Hij heeft 10 mensen op de weg en 2 op kantoor voor de administratie. Hij merkt dat zijn concurrenten het beter doet. Dhr Klaasen verdenkt dat zijn website wel eens de oorzaak kan zijn, hoewel deze nieuw is komen er maar hits op binnen. Hij vraagt mij om een concurrentieanalyse te doen van de concurrentie om zo een beter beeld te krijgen wat er beter kan.

2. De band "Veel herrie" speelt op feesten en partijen. Nadat ze een nieuwe website hebben gekregen verloopt de zaken beter dan voorheen. Toch krijgen ze klachten dat de website niet gebruiksvriendelijk is. De band besluit aan mij te vragen om een usability onderzoek te doen.

Wat vinden jullie van dit idee? Gaan jullie hier gebruik van maken of huren jullie toch liever iemand die er geld voor vraagt? Vragen/opmerkingen?

[ Voor 0% gewijzigd door Loev op 19-02-2010 14:16 . Reden: vrachtauto's kunnen geen adminstratie doen :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou persoonlijk wel iets van een vergoeding vragen. Maar je zou natuurlijk laag in kunnen stappen met zo'n 30-40 euro per uur. Het voordeel is dat je dan bij de klanten waar je nu een portfolio opbouwt, straks niet 'ineens' geld hoeft te vragen voor dezelfde dienst. Dan krijg je scheve blikken. Ik vind het verder eigenlijk een buitengewoon goed idee! Je bouwt je netwerk goed op en doet ervaring op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Gratis is natuurlijk atlijd een hit en als het je doel is om werkervaring op te doen is dit een goed idee! Maar hoe zit het met marketing gedeelte? Hoe ga je klanten aantrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:03

samo

yo/wassup

Doe waar je passie voor hebt, maar externaliseer de beloning niet te veel. Zoek naast dat zij wellicht ooit iets voor jou doen ook een onmiddelijk voordeel voor jou. Bijvoorbeeld een whitepaper die je publiceert, een nieuw onderdeel in je portfolio of de mogelijkheid om een ander werkveld te leren kennen. Dat geeft voor jou brandstof om verder te groeien in een richting die jij wilt.
Ik zou daarmee beginnen, en dan pas na gaan denken over de prijs. Misschien hebben de lui die je noemt juist wel nood aan iemand met een frisse blik en zonder achterliggend sales-pakket waardoor ze uiteindelijk diep de kosten in zullen gaan. En, als je het gratis doet hoeft het ook niet meteen vanuit een eigen bedrijf. Dan kan dat een hobby-project zijn. Uit welgemeende en persoonlijke interesse. Daarvoor hoef je geen businessplan op te zetten. Daarvoor moet je gewoon goed uiten waar jij interesse in hebt.

Maar als grootste aanpassing in jouw plan tot nu toe zou ik beginnen uit te gaan van wat je wel kan bieden en vragen in plaats van wat je niet biedt/vraagt.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Bedankt allemaal voor de feedback.
Plague schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:41:
Ik zou persoonlijk wel iets van een vergoeding vragen. Maar je zou natuurlijk laag in kunnen stappen met zo'n 30-40 euro per uur.
Het is niet de bedoeling om het te bouwen naar een "echt" bedrijf. Mijn vader had een eigen zaak en die was nooit vrij, ik wil met dit idee makkelijk een andere baan vinden.
Haijo schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:44:
Maar hoe zit het met marketing gedeelte? Hoe ga je klanten aantrekken?
Hele goeie vraag. Ik heb geen idee :P Ik heb wel al één klant, een oud collega die voor haar zelf is begonnen. Ik hoop op mond op mond reclame. Misschien vakwebsites aanschrijven met mijn idee en vragen of ze iets willen plaatsen.
samo schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:53:
Doe waar je passie voor hebt, maar externaliseer de beloning niet te veel. Zoek naast dat zij wellicht ooit iets voor jou doen ook een onmiddelijk voordeel voor jou. Bijvoorbeeld een whitepaper die je publiceert, een nieuw onderdeel in je portfolio of de mogelijkheid om een ander werkveld te leren kennen. Dat geeft voor jou brandstof om verder te groeien in een richting die jij wilt.
Ik zou daarmee beginnen, en dan pas na gaan denken over de prijs. Misschien hebben de lui die je noemt juist wel nood aan iemand met een frisse blik en zonder achterliggend sales-pakket waardoor ze uiteindelijk diep de kosten in zullen gaan. En, als je het gratis doet hoeft het ook niet meteen vanuit een eigen bedrijf. Dan kan dat een hobby-project zijn. Uit welgemeende en persoonlijke interesse. Daarvoor hoef je geen businessplan op te zetten. Daarvoor moet je gewoon goed uiten waar jij interesse in hebt.

Maar als grootste aanpassing in jouw plan tot nu toe zou ik beginnen uit te gaan van wat je wel kan bieden en vragen in plaats van wat je niet biedt/vraagt.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Misschien heb ik het woord bedrijf verkeerd gebruikt. Het niet de bedoeling om mij in te schrijven bij de KvK en een businessplan op te stellen. Puur hobby om mijn creatieve ei kwijt te kunnen en proberen op deze manier een andere baan te vinden.

Wat ik kan bieden is een zeer helder en goedkoop advies. Geen rapporten van 30 pagina's maar op maximaal 5 pagina's omschrijven wat het probleem is en wat de beste oplossing is. Dat moet de kracht worden van dit concept.

[ Voor 80% gewijzigd door Loev op 19-02-2010 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 18:21
Als je veel kleine bedrijfjes in NL wilt bereiken, is het een goeie tip, om meer nederlandse termen te gebruiken.
Klinkt misschien gek, maar het middel/klein bedrijf is niet zo gek van engelse termen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Loev schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 12:39:

Hele goeie vraag. Ik heb geen idee :P Ik heb wel al één klant, een oud collega die voor haar zelf is begonnen. Ik hoop op mond op mond reclame. Misschien vakwebsites aanschrijven met mijn idee en vragen of ze iets willen plaatsen.
Ja, zou ik ook doen, en misschien een soort MKB instantie.vereniging/stichting aanschrijven met je idee en kijken of je op de website kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gratis heeft, naar mijn gevoel, altijd een negatieve ondertoon in de branch waar ik zit (nieuwbouw woningen). Niets is gratis, en als het gratis is, wordt je platgegooid door reclame of nonstop 'gemotiveerd' wordt alsnog over te stappen op iets wat betaald is.

Mischien interessant om je te richting op de kleine of moeilijke branches, horeca of kleine winkels (die vaak onder druk van de grote jongens moeten sluiten). Dit via een administratie kantoor mischien? Zijn hebben veelal een groot klantenbestand van relatief kleine ondernemingen, die wat meer open staan voor advies (zeker als je dit via het kantoor kan spelen).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 16:13
Ik wil ook wel een paar gratis onderzoekjes!

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 15:04
Misschien is het een idee om het advies gratis aan te bieden en dat de opdrachtgever daarna de mogelijkheid heeft om er zelf een prijs aan te hangen. Dus als 'ie erg tevreden is, betaalt 'ie meer dan 'ie anders zou doen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
bangkirai schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 12:53:
Als je veel kleine bedrijfjes in NL wilt bereiken, is het een goeie tip, om meer nederlandse termen te gebruiken.
Klinkt misschien gek, maar het middel/klein bedrijf is niet zo gek van engelse termen gebruik.
Goed idee, zal het meenemen. Natuurlijk niet veel zin als de mensen het niet bergrijpen en je weer extra uitleg moet sturen :)
SinergyX schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 13:04:
Gratis heeft, naar mijn gevoel, altijd een negatieve ondertoon in de branch waar ik zit (nieuwbouw woningen). Niets is gratis, en als het gratis is, wordt je platgegooid door reclame of nonstop 'gemotiveerd' wordt alsnog over te stappen op iets wat betaald is.
Dit wordt denk ik ook het moeilijkste. De mensen overtuigen dat er geen addertje onder het gras zit.
Heldere website moet dit tegen gaan.
RAILGUNNER schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 13:23:
Misschien is het een idee om het advies gratis aan te bieden en dat de opdrachtgever daarna de mogelijkheid heeft om er zelf een prijs aan te hangen. Dus als 'ie erg tevreden is, betaalt 'ie meer dan 'ie anders zou doen.
Hier zat ik zelf ook al aan te denken maar ik denk dat je dan druk legt op de opdrachtgever. Ik zit zelf meer te denken om als het advies klaar is de opdrachtgever te vragen om aan mij te denken als de adviezen een omzet/winst verhoging veroorzaken.
Furfoot schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 13:13:
Ik wil ook wel een paar gratis onderzoekjes!
Zoals ik al zei pak alleen opdrachten op die ik interessant vind. Opdrachten van: "Hej! Check mijn site even" Hebben weinig kans.

[ Voor 67% gewijzigd door Loev op 19-02-2010 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 11:40
Als je ondernemer wordt moet je je weten te onderscheiden van je vele andere concurrenten (of andere medespelers in de markt). Daarnaast moet je jezelf weten te presenteren met een goed verhaal voordat iemand je 'inhuurt'. Als jij je gaat onderscheiden met het tarief gratis denk ik dat je tegen twee problemen aanloopt:
  • Je wordt niet serieus genomen. Met wil een usability onderzoek of niet en jou 'uitproberen' lijkt me iets wat weinig zullen doen (tijd is duur).
  • Voor gratis diensten van mensen zoals jij zullen ze eerder geneigd zijn een afstudeerder of stageloper inhuren dan een bedrijfje/zzp'er. Hoe kan een bedrijfje dat met verlies (per definitie) en tegelijk gemotiveerd doen? Daarnaast blijf je gewoon je baan aanhouden. Als je zou geloven in je eigen diensten zou je die opzeggen.
Als startende onderner moet je volgens mij altijd een 'gat in de markt' weten te vinden. Dat kan zijn met een nieuw product, een geheel nieuwe vorm van dienstverlening of iets anders waarmee je je weet te onderscheiden. Tenzij er echt veel meer vraag dan aanbod is in die markt natuurlijk, maar dat is in jouw geval niet van toepassing denk ik.

Als zzp'er lijkt het me sowieso lastig om maar even ergens binnen te komen. Je zal zelf al een netwerk moeten hebben opgebouwd of veel via-via weten binnen te halen. Wanneer ik iets gedaan zou willen hebben, uitbesteden dus, dan zou ik wel zekerheid willen hebben en zeker een eenmansbedrijfje om gelijknamige reden minder snel overwegen.

Als je met dit idee je kansen voor een nieuwe baan wil vergroten denk ik dat je er niet zo gek veel mee zal bereiken:
  • Je 'werkervaring' is alleen maar ondersteund vanuit jezelf; je werkt niet met anderen.
  • De ervaring die je op gaat doen is handig als zelfstandig ondernemer, niet als werknemer bij een bedrijf waar jij later zou willen werken. Netwerken e.d. is leuk, maar meer een pluspunt voor een leidinggevende baan.
Mijn advies aan jou:
  • Zoek meer mensen waarmee je samen een bedrijfje kan starten.
  • Maak duidelijk waarin jij je onderscheidt.
  • Vraag een concurrerende prijs voor je diensten, eventueel met een no-cure-no-pay achtige oplossing.
  • Of wordt gewoon freelancer bij een bestaand bedrijf. Dat moet makkelijker zijn dan een echte baan vinden.
Loev schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 13:24:
Dit wordt denk ik ook het moeilijkste. De mensen overtuigen dat er geen addertje onder het gras zit.
Heldere website moet dit tegen gaan.
Ook de geliktste website kan adders bevatten en dat weten ondernemers vaak ook. Jouw uitleg waarom je het gratis doet komt alsnog onbetrouwbaar over ofwel het lukt je niet om mensen te overtuigen.
Loev schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 13:24:
Zoals ik al zei pak alleen opdrachten op die ik interessant vind.
Dat is een van de kenmerken van ondernemen vs. werknemer zijn. Jij bent de baas. De klant is koning, pas als hij je klant is.

[ Voor 13% gewijzigd door gertvdijk op 19-02-2010 13:56 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
Hij heeft 10 vrachtauto's op de weg en 2 op kantoor voor de administratie.
:+

Maar wel een erg goed idee van je trouwens. Lijkt een beetje op "vrijwilligers werk" waarbij je dan wel tenminste relevante werkervaring op doet.

[ Voor 43% gewijzigd door N1traat op 19-02-2010 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
_O- -> :$ -> 8)7 -> :+
Het woord bedrijf heb ik niet lekker gekozen. Ik doel meer op vrijwilligerswerk/hobby. De reden waarom ik het op deze manier wil doen is omdat ik maximale zekerheid behoud. Geen gestress omdat ik opdrachten nodig heb anders kan ik niet eten. Op deze manier heb ik geen stress en krijg ik toch relevante werkervaring. Het idee van volledig gratis kan beter maar een laag uur tarief vragen vind ik helemaal slecht overkomen.
Ik wil het zelf gooien op maatschappelijk verantwoord ondernemen :+

[ Voor 66% gewijzigd door Loev op 19-02-2010 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 21:30
Goed idee! Zo creeer je een netwerk en bouw je een portfolio op! Bovendien hoef je geen bedrijfskosten te betalen. Stel wel goede disclaimers op, zodat ze jou niet aansprakelijk kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Ik wil een advies bureau opstarten die mensen gratis advies geeft over de volgende zaken.
(...)
Gratis?!
Yes. Er zullen weinig bedrijven zijn die gaan betalen voor iemand die eigenlijk nog geen ervaring heeft.
Natuurlijk heb ik een standaard niveau door mijn studie, stage en afstuderen maar ik vind het zelf nog niet goed genoeg om een tarief van 50 euro per uur te vragen.
Met gratis heb je nog een ander probleem, je ontloopt je verantwoordelijkheid - wat als de klant niet wil betalen? Voor jou leuk, maar de klant kan niet op je bouwen.
In jouw situatie zou ik het iets anders doen. Bied twee producten aan, een eerste gratis advies en een betaald uitgebreid advies. Het eerste advies moet de klant dan inzicht geven wat hij kan verwachten, dus hoe hij rapporteert enz.
Denk ook aan kwikfit: Af en toe hebben zij een aktie met een gratis test van schokbrekers of remmen, en altijd blijkt dat jij nieuwe nodig hebt!

Doe ook een goede concurrentieanalyse voor jezelf, en bied het tweede traject tegen de juiste prijs aan. Er zijn veel klanten die te laag geprijsde diensten niet vertrouwen. Zij willen niet experimenteren met goedkope leveranciers, zij willen dat hun probleem wordt opgelost.

Tot slot, veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:48
Is het niet een idee om inplaats van gratis, je diensten op "no cure no pay" basis aan te bieden, als het klant niets oplevert betaald hij niet en anders levert het jou ook nog wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr_x007 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 15:03:
Is het niet een idee om inplaats van gratis, je diensten op "no cure no pay" basis aan te bieden, als het klant niets oplevert betaald hij niet en anders levert het jou ook nog wat op.
Dat inderdaad, zo zit je niet voor niks er tijd in te steken (als het werkt) en dit wekt ook meer vertrouwen op bij eventuele opdrachtgevers denk ik, want zoals eerder vermeld hebben veel mensen zo hun twijfels bij 'gratis'.

Zeker met useabillity etc valt het effect prima te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:14
Als je post een indicatie is van je spelling/gramatica, dan zou ik daar zeker ook een hoop aandacht aan besteden. Of eventueel iemand zoeken die dat voor je wil doen. Niet dat het vreselijk slecht is allemaal, maar er staat een aantal storende fouten in.

Als ik me zou gaan oriënteren op iemand om mijn website te verbeteren, dan maken de kenmerken 'gratis' en 'vol met spelfouten' niet de beste indruk. Niet om je af te zeiken overigens, ik denk dat je idee wel degelijk een goede kans maakt, maar dan moet je het niet verknallen met fouten die gemakkelijk te voorkomen zijn.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Mr_x007 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 15:03:
Een goed idee maar hoe ik wil dit gaan controleren? Ik heb geen toegang tot de boekhouding en ook de hits op de server moet je dan gaan bijhouden.
Free rider schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 14:48:
[...]
In jouw situatie zou ik het iets anders doen. Bied twee producten aan, een eerste gratis advies en een betaald uitgebreid advies. Het eerste advies moet de klant dan inzicht geven wat hij kan verwachten, dus hoe hij rapporteert enz.

Doe ook een goede concurrentieanalyse voor jezelf, en bied het tweede traject tegen de juiste prijs aan. Er zijn veel klanten die te laag geprijsde diensten niet vertrouwen. Zij willen niet experimenteren met goedkope leveranciers, zij willen dat hun probleem wordt opgelost.
Dit is best een mooie tussenweg! Iets om over na te denken.
Antaresje schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 15:28:
Als je post een indicatie is van je spelling/gramatica, dan zou ik daar zeker ook een hoop aandacht aan besteden. Of eventueel iemand zoeken die dat voor je wil doen. Niet dat het vreselijk slecht is allemaal, maar er staat een aantal storende fouten in.

Als ik me zou gaan oriënteren op iemand om mijn website te verbeteren, dan maken de kenmerken 'gratis' en 'vol met spelfouten' niet de beste indruk. Niet om je af te zeiken overigens, ik denk dat je idee wel degelijk een goede kans maakt, maar dan moet je het niet verknallen met fouten die gemakkelijk te voorkomen zijn.
Dit is een bekend probleem. Ik heb al iemand gevonden die teksten wil nakijken/herschrijven en in ruil daarvoor krijgt ze van mij een mooi advies :)

[ Voor 42% gewijzigd door Loev op 19-02-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 17:32

Tim Schuhmacher

abasios

Misschien is "waardebepaling achteraf" een idee? Dan laat je je klanten maar bepalen wat jouw hulp hen waard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 15:39

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Je mag mijn website wel onder handen nemen :P En wil er best wat voor betalen ook. Ik ben een ZZP'er en probeer zo voordelig mogelijk te werken. Vandaar dat ik mijn website helemaal zelf gemaakt heb. Op zich weet ik best iets van html, maar het is niet mijn broodwinning. Dus mijn kennis gaat niet erg diep op dat gebied. Verder heb ik geen zin om veel geld te steken in een webdesigner. Toch denk ik wel eens: Is mijn website wel goed? Komt hij professioneel over? Lijkt me wel fijn er eens iemand naar te laten kijken. Laat even weten of je het wilt doen. Mijn website staat in mijn profiel. :)

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Ik werk in die hoek, we adviseren aan de hand van kwantitatieve en kwalitatieve data en onderzoeken onze klanten over hun websites. Eventueel staven we bepaalde keuzes door middel van bijvoorbeeld A/B of multivariate tests. De kennis en kunde die hier bij komt kijken moet je absoluut niet onderschatten. Je moet verstand hebben van een heleboel andere vakgebieden. En daar komt wat mij betreft de crux: ervaring zul je voornamelijk opdoen in een team met specialisten op allerlei fronten. Mijn advies: zoek een baan in die richting, daar ga je veel meer ervaring in opdoen.

En gratis wordt veelal ook niet serieus genomen. Op het moment dat iets duur is wordt het ook zo behandeld (tenzij het echt poep is natuurlijk). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-06 09:46
Bedrijven nemen "gratis" aanbiedingen niet serieus. You get what you pay for... Een dienst vraagt altijd om een wederdienst.

Waarom benader je niet bedrijven waar je ziet dat eea beter kan aan bijvoorbeeld hun website met een kort verbetervoorstel tegen een scherpe prijs? Volgens mij werkt dat beter.

Mema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

no offence, love your enthousiasm maar ik zou zeggen ga eerst zelf tenminste 2 jaar ervaring opdoen.. en laat user experience analyses over aan specifiek daarvoor opgeleide professionals. Je onderschat dit enorm denk ik.. Het feit dat men mensen met meerdere jaren werkervaring zoek is voor één reden; veel ervaring. Dat is niet een negatieve tendens dat is juist goed en betekend dat bedrijven UX/IA/ID serieus nemen.

En zoals eerder gezegd; hoe duurder je bent hoe meer profi klanten je krijgt. maar daar moet wel echte expertise tegen overstaan..

[ Voor 46% gewijzigd door dadj op 20-02-2010 11:34 ]

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Verstandigst zou het zijn lijkt mij om toch ergens in een bedrijf ervaring op te doen en dan mogelijkerwijs voor jezelf te beginnen. Waarde bepaling achteraf is een leuk concept maar lijkt mij wel onzeker in het begin, daar moet je mee kunnen leven.

Maar niet geschoten is altijd mis dus veel succes!

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:03

samo

yo/wassup

Om dit te doen hoef je geen website op te zetten. Je hoeft geen marketingactie op te zetten. Je hoeft alleen maar met passie en visie te praten over het onderwerp dat jou boeit. Gebruik een weblog, LinkedIn, twitter, ga naar netwerkborrels, zoek voorbeelden uit jouw omgeving en kom pro-actief met een voorstel. Zoek bekenden en neem een vraag of jij ze mag helpen (dat is later, als je er geld voor gaat vragen, een veel betere uitleg waarom het nu gratis is). Dan hoef je verder nog niks vast te leggen, te beperken of te beloven (zoals je op een website zou doen). Focus dus vooral op wat jij hebt te bieden en breng dat naar buiten. Dan volgt prijs later wel. Dit is een heel laagdrempelige manier om te beginnen met de werkzaamheden. Je hoeft namelijk heelemaal nog niet te beginnen met een zaak.

Op het moment dat je 2 of 3 klanten achter de kiezen hebt ga je vanzelf voor jezelf kijken of je zo verder wilt. Dan kan je een website bouwen met een portfolio, whitepaper en referenties. Maar dan heb je nog steeds niemand beloofd dat je het gratis gaat doen. Die tijd blijf je projecten uitzoeken die jij leuk vindt. En als iemand jou dan benadert of jij hun kan helpen heb je nog altijd de mogelijkheid prijsonderhandelingen uit te voeren.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Bedankt voor alle reacties. Dit weekend de boel even laten bezinken.
Het is niet de bedoeling om een eigen bedrijf te beginnen omdat ik dat graag wil. Ik wil graag werkervaring opdoen zodat ik meer kans heb om een baan in loondienst te krijgen. Op dit moment zijn er 0 startersvacatures in de functies die ik interessant vind, ze vragen alleen maar personeel met 3 tot 5 jaar werkervaring.
samo schreef op zondag 21 februari 2010 @ 12:40:
Om dit te doen hoef je geen website op te zetten. Je hoeft geen marketingactie op te zetten. Je hoeft alleen maar met passie en visie te praten over het onderwerp dat jou boeit. Gebruik een weblog, LinkedIn, twitter, ga naar netwerkborrels, zoek voorbeelden uit jouw omgeving en kom pro-actief met een voorstel. Zoek bekenden en neem een vraag of jij ze mag helpen (dat is later, als je er geld voor gaat vragen, een veel betere uitleg waarom het nu gratis is). Dan hoef je verder nog niks vast te leggen, te beperken of te beloven (zoals je op een website zou doen). Focus dus vooral op wat jij hebt te bieden en breng dat naar buiten. Dan volgt prijs later wel. Dit is een heel laagdrempelige manier om te beginnen met de werkzaamheden. Je hoeft namelijk heelemaal nog niet te beginnen met een zaak.

Op het moment dat je 2 of 3 klanten achter de kiezen hebt ga je vanzelf voor jezelf kijken of je zo verder wilt. Dan kan je een website bouwen met een portfolio, whitepaper en referenties. Maar dan heb je nog steeds niemand beloofd dat je het gratis gaat doen. Die tijd blijf je projecten uitzoeken die jij leuk vindt. En als iemand jou dan benadert of jij hun kan helpen heb je nog altijd de mogelijkheid prijsonderhandelingen uit te voeren.
Dit is helemaal geen gek idee. Dit biedt het beste van beide werelden :) Eerst wat opdrachten doen en daarna eventueel (als het bevalt) er een bedrijf van maken.

Ik wil niemand tegen het hoofd stoten om te roepen dat ik nu al user experience onderzoeken kan uitvoeren. Dat is voor profs met vele jaren werkervaring, stond op lijstje omdat het mij fantastisch lijkt zulke opdrachten uit te voeren. Weten jullie nog speciale vacaturewebsites die zich speciliseren in deze banen? Monsterboard is goed vind ik zelf maar misschien is er wat beters te vinden.

[ Voor 75% gewijzigd door Loev op 22-02-2010 21:52 ]

• Mx. Alba
  • Laatst online: 00:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Even een gekke opmerking: je wilt je klanten gaan helpen met klantenwerven, maar weet zelf niet hoe jij klanten gaat werven? :D

Je kan bijvoorbeeld werken op een no-cure-no-pay-basis, dat je dus betaald krijgt als de klant daadwerkelijk meer hits en/of meer klanten krijgt. Mocht het niet werken, dan zijn ze niets kwijt. Mocht het wel werken, dan hebben ze meer inkomsten en hebben ze dus geen enkel probleem om jou daarvoor te betalen. Dan krijg je dus voor je geslaagde projecten niet alleen de voldoening, maar ook een leuke vergoeding. En gefaalde projecten... Jammer dan, leermomentje, en toch nog steeds even zo goede vrienden met de klant omdat die niets betaald heeft, kan je het altijd later nog een keer proberen.

Serieus: ik ben naast mijn fulltime IT-baan ook freelance vertaler maar heb geen budget voor communicatie en reclame, ik zou best van je diensten gebruik willen maken, en ik wil je best betalen als het resultaat boekt.

[ Voor 13% gewijzigd door Mx. Alba op 25-02-2010 10:34 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Loev
Ik denk dat ik het idee van Samo ga uitwerken. Eerst een paar opdrachten doen voor vrienden en kennissen en als het dan bevalt verder uitbereiden met een website en eventueel een vergoeding vragen.
Van Albantar en cjdijk heb ik begrepen dat ze ook interesse hebben. Ik neem vanzelf contact met jullie op.

• snoopp17
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-02-2017
heb toch mijn twijfels vormgevers /webdesigners nemen wel eens gratis opdrachten aan als ze starten zodat ze een portefolio kunnen opbouwen of in jou geval dat je referenties kunt opgeven. Maar dat is wat anders als een bedrijf opstrarten dat gratis adviezen geeft.
Jij moet gewoon een bedrijfsplan maken en daarin komt ook naarvoren tegen welke vergoeding je je diensten wilt leveren . bedrijven willendiensten afnemen tegen een goede kwaliteiteits verhouding en als jij ze daarvan kunt overtuigen dat jij dat kunt leveren gaan ze zaken met jou dien (als er naar deze diensten vraag is)
Bedrijven vragen niet naar je cv en kijken wat voor ervaring je hebt , ze willen wel overtuigt worden dat jij kunt leveren wat je belooft en wat hun willen naast dat jezelf en jou bedrijf goed moet presenteren kan het natuurlijk helpen om een aantal goede referenties te hebben om dit te realiseren kun je een aantal opdrachten gratis of tegen gereduceert tarief doen, of je kunt aanbiedingen doen op no cure no pay basis .
Ik denk dat helemaal de soort diensten die jij wilt gaan doen hiervoor zeer geschikt zijn omdat er weinig inspanning van de opdrachtgever wordt gevraagt (zowel in tijd en middelen) waardoor als je op no cure no pay basis werkt er geen risico bij de opdrachtgever ligt waardoor het ook mogelijk is om ook met een startend bedrijf inzee te kunnen gaan . Ik denk dat je altijd een tarief voor je diensten moet vragen dat hoog genoeg is zodat als je er fultime (40 uur per week en 25 vrije dagen ) in werkt er normaal van kunt leven (nadat je belastingen , verzekeringen etc hebt betaald) anders heeft het geen zin omj e als bedijf te presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machielse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-12-2017
Ik zou absoluut nooit gratis werk gaan doen. En niet alleen omdat je dan niet goed rond kan komen, maar omdat normale bedrijven je dan absoluut niet serieus gaan nemen, je de naam krijgt van "pietje die me altijd gratis kan helpen" (ook nog als je inmiddels wel gewoon geld vraagt).
Er zullen ongetwijfeld wel mensen (gratis) werk aan je willen geven, maar het netwerk dat je op die manier opbouwt is dan dus ook totaal verkeerd, want dan kom je alleen maar bij organisaties terecht die geen cent te makken hebben.
Als je gratis werk wil doen kun je beter concreet werk gaan doen in open source projecten ofzo. Dat is tenminste enigszins uit te leggen...
Kortom: vraag in ieder geval iets van geld, al is het weinig. Als bedrijven je zelfs dan niet willen inhuren dan gaan ze het ook niet voor helemaal niks doen want blijkbaar hebben ze je dan niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopp17
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-02-2017
Veel hangt af van de kwaliteit die je kunt leveren natuurlijk klopt het wat dadj zegt daarom denk ik je dat je op een doelgroep moet richten die deze diensten niet kan betalen maar toch hun website wil verbeteren.
Ik denk dat het geen probleem moet zijn omeen aantal leuke bedrijven te zoeken waarvoor je een leuk advies mag schrijven zeker als je dit voor niks aanbiedt . Je moet je wel realiseren dat dit een kwalitief zeer goed advies moet zijn , want de bedoeling is dat deze bedrijven wat met jou advies gaan doen en dus ook de noodzakelijke investeringen gaan doen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoals ik het lees wilje het eigelijk gewoon voor de hobby doen. Wat let je doe dat gewoon, het wordt makkelijker geaccepteerd dat je iets gratis doet vanuit hobby dan als bedrijf. Voordeel je hebt geen directe verplichtingen en ook niet het gedoe met de belastingdienst. Je kan ieder moment de stekker eruit trekken of alsnog commercieel gaan.
Nadeel je kan niet echt investeren in het bedrijf en ook dus niets belastingtechnisch terug krijgen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Misschien moet je het duidelijk als pro-deo werk aanbieden. Advocaten doen bijvoorbeeld ook pro-deo (dwz gratis) werk voor clienten met weinig middelen, bij voorkeur in zaken met veel publiciteit. Door die publiciteit hopen advocaten meer reguliere zaken aan te trekken.
Stel dat je geen geld wilt, maar wel de mogelijkheid wilt om de werkzaamheden te publiceren, dus referenties zoekt en geheimhouding niet mogelijk is. Dat is niet acceptabel voor alle klanten, maar bijvoorbeeld stichtingen zullen er minder moeite mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
Als je het gratis doet mag je mijn bedrijfje best wel helpen. :)
Heb voor een paar van mijn klanten bepaalde dingen ook gratis gedaan in ruil voor bijvoorbeeld publiciteit.
Pagina: 1