Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 21:47
Ik heb een NVIDIA 8800GTX die het altijd perfect heeft gedaan maar bij Modern Warfare 2 heeft hij wel problemen..

Ik kan ~10 mins normaal spelen maar daarna wordt het beeld heel schokkerig, het lijkt wel of de videokaart zich naar beneden clockt..

Toen heb ik gekeken naar de temps met HW Monitor en het bleek dat de videokaart bijna 110 graden wordt:
Afbeeldingslocatie: http://www.gratizwebtoolz.nl/images/8800GTX.jpg

8800GTX staat volgens mij bekend om hoge temps maar dit is wel heel erg abnormaal toch? Het rare is ook dat deze problemen zich alleen voordoen bij MW2, bij CSS, GTAIV enz gebeurt dit niet..

Ik heb verder de videokaart @ stock speeds draaien, dus daar zal het niet aan liggen.

De videokaart is wel 2 jaar oud dus misschien dat de koelpasta een beetje is uitgedroogd, maar ik heb op veel forums gelezen dat het sterk wordt afgeraden om de koelpasta te vervangen aangezien het in veel gevallen alleen maar slechter wordt.. Iemand enig idee..?

Is het anders een slim idee of een andere koeler er op te installeren? Iemand die een cheape koeler weet voor een 8800GTX?

Alvast bedankt,

bartosiej

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:22

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ik zou gewoon die koeler er af halen, alles schoon maken van oude koelpasta en stof en zo, dan alles weer in elkaar met een klein druppeltje verse koelpasta er tussen :).

En volgens mij is het ook een goed teken dat die kaart gaat haperen door het omlaag clocken, dat is een beveiliging.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorgen dat de finnen vrij zijn van stof en de pasta opnieuw vervangen. Daarnaast ook zorgen voor een redelijke airflow in je kast en alles komt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
OK, top! Hoe zit het met de memory heatsinks?
- Nieuwe heatsinks kopen&vervangen?
- Oude memory heatsinks hergebruiken & alleen koelpasta vervangen?
- Of lekker laten zitten hoe het nu zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik vind 63 graden in de kast eigenlijk ook wel aan de hoge kant.

Heb je wel voldoende airflow in je kast?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartosiej schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 02:58:
OK, top! Hoe zit het met de memory heatsinks?
- Nieuwe heatsinks kopen&vervangen?
- Oude memory heatsinks hergebruiken & alleen koelpasta vervangen?
- Of lekker laten zitten hoe het nu zit?
Je hebt voor heraanbrengen heatsinks ook een soort lijm nodig,

er is een mix tussen lijm en thermal paste van Thermaltake, maar die werkt niet zo effectief. Als het om een stock koeler gaat zitten daar vaak 'kussentjes' tussen naar je heatsink toe. Die kan je gewoon blijven gebruiken, alleen is het wel van belang dat je de pasta vernieuwd en de vinnetjes van stof vrij maakt. Ook caseflow is een must, die warmte moet namelijk ook ergens naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:10
Een normale 8800 GTX wordt ongeveer 87 graden max (tenminste dat is de max die ik heb gehaald)
(dus ja 110 graden is echt te hoog...)

Heb je trouwens geen last van artifacts met zulke hoge temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:22

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Wat ik mij trouwens ook afvraag is, word de kaart wel echt warm ? zo ja voel ook eens aan de koeler, is die niet warm is het een probleem met de geleiding van de warmte.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

bartosiej schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 02:29:
maar ik heb op veel forums gelezen dat het sterk wordt afgeraden om de koelpasta te vervangen aangezien het in veel gevallen alleen maar slechter wordt..
Het wordt alleen slechter als je het verkeerd doet. Dat gebeurt vaak bij mensen die denken "hoe meer, hoe beter" en er een hele klats pasta tussensmeren... wat isolerend werkt, dus dan wordt het inderdaad slechter. Als je goed de koelpasta vervangt zal het waarschijnlijk wel beter worden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
Koelpasta zojuist vervangen temps zijn nu 59graden idle en 90graden max na uurtje gamen ten opzichte van 70idle en 110max eerst... Ook geen terugclocken meer.. :) dus ik ben tevreden :)

wat betreft de caseflow die zit wel goed. 2x 80mm intake en 1x 80mm outtake en 1x 120mm outtake.., lijkt me voldoende..

heel erg bedankt iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

M2M

medicijnman

bartosiej schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 14:44:
Koelpasta zojuist vervangen temps zijn nu 59graden idle en 90graden max na uurtje gamen ten opzichte van 70idle en 110max eerst... Ook geen terugclocken meer.. :) dus ik ben tevreden :)

wat betreft de caseflow die zit wel goed. 2x 80mm intake en 1x 80mm outtake en 1x 120mm outtake.., lijkt me voldoende..

heel erg bedankt iig
lijkt voldoende, maar als de meetwaarden van HW monitor kloppen, is die temperatuur eigenlijk funest voor de toekomst van je hardware. Kans is groot dat je hier over een maandje weer terugkomeen nieuw draadje maakt met een terugklokkende CPU of falende harde schijf.

Sensors zijn eigenlijk niet te vertrouwen. Waarden wijken af per programma, en de sensors kunnen heel hard mis zitten. Niets is geijkt, en net als alle computer hardware kunnen ook sensors kapot. Kapotte sensors kun je weinig tegen doen, maar ik zou sowieso verschillende programma's proberen om te kijken of waarden consistent zijn. Dan kun je software in ieder geval uitsluiten.

En de casetemp is natuurlijk ook met de blote hand te bepalen. Ga een potje gamen, of nog beter draai een mooie combo van prime95 blend test en furmark. Laat dat (onder het avond eten ofzo) een half uurtje tot een uur flink staan stoken en voel aan de uitgangen van je pc hoe warm de lucht is die daar uit komt. Brand je je vingers aan de fanguards dan is er iets niet goed en zou je eens naar de hoeveelheid airflow moeten kijken.
Voelt het allemaal lauwtjes aan, dan kan het zijn dat je lucht aan het circuleren bent binnen je systeem en dan is de kans groot dat je een of meerdere ventilators de verkeerde kant op laat draaien.
Draai vervolgens de zijkant er af en voel of er hete spots zijn aan de binnenkant waar warmte blijft hangen.

is dat allemaal niet het geval, dan werkt het airflow systeem in ieder geval goed en hoef je je ook niet al te veel zorgen te maken om hardwarefalen binnen afzienbare tijd.

-_-

Pagina: 1