Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:43

nhanssen

QVL is non-tweakers

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Laat ik even bij het begin beginnen. Een week geleden heb ik nieuw moederbord gekocht ter vervanging van mijn Striker Extreme moederbord. Mijn oog was gevallen op de Asus P5QD Turbo. Dit was een kleine investering omdat mijn oude moederbord nog PCI-e 1.0 had en de nieuwe 2.0 dit i.v.m. mijn grafische kaart die meer aankan. Maar dat terzijde.

Waar ik een vraag over heb is het volgende. Ik heb op het moment 4 hdd's van 500GB draaien in raid 10 op een Rocket Raid 2300 controller. (*RR2300) Echter mijn nieuwe moederbord (de met ICH10R chipset) ondersteunt ook raid 10.

Wat ik mezelf nu afvraag is de on-board ICH10R controller sneller of vergelijkbaar qua bandwidth in deze raid configuratie?

Zeg maar RR2300 vs ICH10R in MB/s read/write zover ik weet is ICH10R net als de RR2300 ook software raid maar wellicht omdat deze ICH10R chipset iets nieuwer is en geïntegreerd op het moederbord misschien dit sneller is?

Heb het zelf nog niet kunnen nakijken omdat ik geen voorbeelden heb van benchmarks voordat ik begin te migreren naar de ICH10R maar wellicht is er iemand van jullie die hier iets over kan zeggen.

Alvast vriendelijk bedankt

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
De rocketraid 2300 heeft een PCIe 1x link, dus maximaal 250MB/s. ICH10R is niet echt een raid controller. Ik denk dat de rocketraid het iets beter zal doen. Ik heb zelf een 2310, maar die is nog niet operationeel. Ik ga er volgende week een productreview van schrijven (RAID0 en RAID1 met 2x WD black 1TB)

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Topicstarter
R.E. schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:06:
De rocketraid 2300 heeft een PCIe 1x link, dus maximaal 250MB/s. ICH10R is niet echt een raid controller. Ik denk dat de rocketraid het iets beter zal doen. Ik heb zelf een 2310, maar die is nog niet operationeel. Ik ga er volgende week een productreview van schrijven (RAID0 en RAID1 met 2x WD black 1TB)
Ok kan ik in opgaan, echter vraag ik me nog steeds af aangezien de rocketraid 250MB/s op PCIe 1x aankan, echter raid 10 4x SataII (F1 serie) schijven lijkt me zelf dat dit meer throughput is dan die 250MB/s op de 1x lane.

Ik heb zelf nog wat zitten rondneuzen naar benchmarks op inet maar vrijwel niemand doet aan raid 10, allemaal raid 0, 1 of 5. Ik ben nu bezig met het back-uppen van me data van de array op een andere schijf. Ik ga het gewoon eens proberen. Wie niet waagt wie niet wint. Hou het hier op de hoogte. :)

Heb nog even een atto bench gedaan en ik zit gemiddeld op ongeveer 80MB/s write en 150MB/s read. Beetje langzaam in mijn ogen. Zeker omdat het raid 10 is en niet 0+1. Op andere fora's heb ik gasten gezien die rond de 125-175 write zitten, echter dan wel met raid 0. Moet ik toch minimaal in de buurt komen lijkt me.

Iemand nog opmerkingen of ideeën? hoor het graag.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb een server met een ICHR10 die RAID10 draait. Zitten 5 WD greenpower schijven in dus niet de snelste schijven op de markt :P

Afbeeldingslocatie: http://pics.dieben-online.net/atto.png

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
De reden dat er weinig RAID10 wordt gebruikt, is de enorme overhead (in jou geval 500MB effectief, 1TB in totaal)

Ik zit nog een beetje in dubio... Ik heb nu 4x 250GB seagate + WD en 2x 1TB Caviar black erbij gekocht. De 4x 250GB is nu een RAID0 en een RAID1 (SSD voor mijn OS zit er ook bij) op een ICH9R. Die 2x 1TB gaan dus dadelijk op de rocketraid, uiteindelijk in RAID1, maar ik kan ook kiezen om de 4x 250GB op de rocketraid te doen, maar dan moet ik kunststukjes gaan uithalen, aangezien ik geen data verlies wil en de ICH9 geen migratie ondersteund. Hoe ik die 4x 250GB dan ga inrichten weet ik nog niet..... Ik zit nu te denken om er 3x 250GB in RAID0 te zetten.

Dit weekend eerst maar eens wat benches draaien, dan post ik hier nog wel even.

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maak daar maar 2TB van :P Heb 4TB erin zitten, en slechts 2TB is bruikbaar :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Topicstarter
Nou ik ben zojuist klaar met het opnieuw installeren, ook even een atto er achteraan gegooid en ik moet zeggen dat ik nu rond de 125 write zit en 150-160 read. Dus ben blij dat ik nu onboard zit :D

Dus al met al RR2300 zit (ver) onder de ICH10R qua bandwidth.

In iedergeval bedankt voor de reply's mensen!

Kleine update: Zit nu met drivers geïnstalleerd + cache enz. op +/- 150 MB/s read & write

[ Voor 13% gewijzigd door nhanssen op 19-02-2010 17:51 . Reden: Kleine update ]

Spec's PC

Pagina: 1