• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 13:00

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Een vriendin van mij is semi-professioneel fotografe (wat zoveel wil zeggen als professionele foto's maken, maar niet als beroep), en is haar 17" CRT scherm een beetje zat. Het ding verloopt constant van kleur (dus vaak calibreren) en ze vind 'm ook eigenlijk te klein.

Een en ander leidde ertoe dat ze mij vroeg een beeldscherm te zoeken voor een budget van ongeveer 500 euro. Er zit speling in dat budget, maar ik wilde graag een richtlijn hebben.
Ik ben zelf niet zo thuis in de verschillende schermtechnieken, maar ben natuurlijk niet helemaal achterlijk, en heb keurig de FAQ doorgelezen, en op het internet wat gezocht. Het lijkt me dat ze minimaal een PVA scherm moet hebben, misschien zelfs IPS, om de kleurweergave zo dicht mogelijk bij een afgedrukte foto te laten komen.

Daarnaast worden de schermen van Eizo en Dell vaker aangeraden dan van, bijvoorbeeld, Samsung, dus ik vermoed dat het 't verstandigste is om in de richting van een Dell (ultrasharp?) of een Eizo te gaan zoeken.

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen, en me vertellen wat het juiste scherm zou zijn dat voldoet aan deze eisen:

Ongeveer 500 euro
Kleurenweergave zo goed mogelijk (ook binnen budget natuurlijk)
Groter dan 17" crt (denk aan 22/24")

Alvast bedankt,

Edit:

Ik vond deze Dell Ultrasharp (22") voor 244 euro. Volgens Dell zit er een IPS scherm in, maar volgens de beeldscherm-FAQ zijn die monitoren vaak veel (2 keer zo) duurder dan TN schermen. Is dit dan wel of geen geschikt scherm?

Deze Dell is een 24" ultrasharp, eveneens met IPS-scherm. Deze is 'maar' 2" groter, en kost ruim het dubbele.. Waar moet ik dat prijsverschil mee verklaren?

[ Voor 18% gewijzigd door Pixeltje op 19-02-2010 00:00 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Dat bestaat niet.

Je kunt geen perfecte monitor vinden voor dit doeleinde onder de ~1200,- Dat is nou eenmaal wat de goedkoopste EIZO monitoren kosten (Colour Edge 21" 1680x1050).
Maaaar: dan heb je ook wat, afhankelijk van de omgeving waar je hem in gaat zetten.

Anders kom je op dergelijke schermen uit:

pricewatch: Eizo Flexscan EV2411WH Grijs

Ook heel mooi, maar toch niet zo ideaal als de colouredge. Persoonlijk zou ik, als knoei / hobby fotograaf ook liever dat kopen, gezien ook maar zelden en te weinig verdien aan fotografie.

Maar goed, als je een paar duizend in lenzen, statieven, belichting, filters, statieven, tassen, geheugenkaarten, reizen / modellen steekt, dan is een monitor van een fractie van dat bedrag toch wel aan te raden.

Pik dus als je scherm het echt niet vol houdt ergens een 19" op voor rond de 30 tweedehands, 90 nieuw, en spaar toch liever even door voor een "echt" fotoscherm. Zeker als je veel verder wil met de hobby, of af en toe wat geld verdien eraan, ondanks dat het geen "beroep" is.

Je koopt toch ook niet de 17-85 USM canon lens uit 2004, als de 15-85 USM die toch echt optisch een stuk beter is (2009) als je die lens veelvuldig gaat gebruiken, terwijl de eerste 400 kost en de tweede 589.
Dat soort prijsverschillen geven je zoveel kwaliteitsverschil, dat het gewoon zonde is om toch een aanzienlijk bedrag uit te geven aan iets anders dan het beste.

Overigens zeg ik niet dat Eizo per definitie het beste is (of misschien toch wel...), maar een goed gecalibreerde samsung helpt je ook een heel eind op weg, als je niet all the way wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 13:21
Denk dat je voor beetje prijs/kwaliteit met een S-IPS/H-IPS wel goed zit eerlijk gezegd.

Die prijs verschil bij Dell, zie je eigenlijk in de resolutie en paneel natuurlijk. 1680x1050 voor 22" en 1920x1200 voor 24".. TN is wel goedkoper en sneller, maar een IPS is veel accurater qua kleuren.

Zou een beetje gaan googlen naar H-IPS panelen, pixels zijn daar beter geplaatst waardoor het beeld kwaliteit in het algemeen mooier is.

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Ik denk dat de Dell Ultrasharp U2410 (te vinden in de pricewatch hiero) wel geschikt is voor jouw eisen.
Maar perfect beeld kost wat, gelukkig is de Dell iets meer dan 500 euro en zeer zeker aan te raden.
Het is een 24", 1920x1200px, H-IPS paneel trouwens, zeer belangrijk om te weten.
Of je zou een goed VA paneel moeten zoeken, maar voor 500 heb je grote kans dat je geen topper krijgt. Met grijswaarde problemen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 11:02

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Of de pricewatch: HP LP2475w? Komt goed uit een heleboel reviews (oa deze).
Kost ongeveer net zoveel als de U2410.

edit:
review van de U2410.
Hij wordt zelfs vergeleken met de HP LP2475w.

[ Voor 22% gewijzigd door Ghost Dog op 19-02-2010 02:04 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Mja, dat maakt niet veel uit, die Dell of HP hierboven. Dell heeft alleen een gamma aan aansluit mogelijkheden. Zolang je maar een A01 revisie krijgt, ALS je voor de Dell u2410 gaat.
Als je het niet professioneel gebruikt, dan een van deze 2 (HP LP2475w of Dell u2410), anders doorsparen voor een LaCie of EIZO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Pixeltje schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:53:
Daarnaast worden de schermen van Eizo en Dell vaker aangeraden dan van, bijvoorbeeld, Samsung, dus ik vermoed dat het 't verstandigste is om in de richting van een Dell (ultrasharp?) of een Eizo te gaan zoeken.
Het punt van Eizo en vooral LaCie is 'gamut', de reeks van kleuren die een scherm weer kan geven.

Dat kan ik het best laten zien met een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.nutz.nl/grab/84073384b3d4dd0bbc95d2cd8d91cab8.jpg

Het grote figuur is de reeks van kleuren die je oog waar kan nemen, en de driehoeken zijn de reeksen van kleuren die je weer kunt geven met bepaalde backlights en bijbehorende kleurfilters in de LCD.

Die LaCie van 3100 dollar kan veel meer kleuren weergeven dan de HP van 500 euro. Haar camera, er van uitgaande dat ze een serieuze spiegelflex heeft, (eentje met 'Adobe RGB') kan dat ook, meer kleuren vastleggen dan je kunt zien op een 'goedkope' LCD met CCFL-backlight. Van de andere kant: deze HP heeft geen 'gewone' CCFL, maar een aangepaste, en scoort qua gamut heel aardig:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/benqfp241vw_061609231007/19450.png

Zoals je ziet scoort overigens de Dell 2408 nog aanzienlijk beter van alle betaalbare monitoren, dus die zou je voorkeur moeten hebben, en is qua prijs vergelijkbaar.

De kleurweergave van een LaCie 730 op dezelfde schaal is overigens 125%, dus nog even een paar ordes van grootte beter. Maar daarom is 'ie ook zes keer zo duur.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 13:00

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Super, allen bedankt voor zover!

Uit het plaatje begrijp ik dat een RGB led-scherm een beduidend beter gamut heeft, en samen met NTSC (dat is toch voor televiesies :?) ruim boven de andere technieken staat.

Als ik me niet vergis heeft ze een Canon EOS 7D, die op internet voorbijkomt rond de 1500 euro. Mag dus aannemen dat ze niet bespaart heeft op de camera ;). Daarnaast verschillende lenzen voor allerlei vormen van fotografie: ze maakt sinds kort ook soft-foto's, fotografeert al vrij lang mensen (portretten), landschappen en gebouwen. Nogmaals, ben zelf niet thuis in de wereld van fotografie, maar heb er genoeg van begrepen om te weten dat een goede lens duur is, en dat 1 lens niet genoeg is ;)

Denk dat de keuze gaat vallen op het 24" Dell scherm, omdat daar wel een H-IPS scherm inzit, en het scherm in de buurt van het budget blijft. Natuurlijk weet ik dat het altijd beter en duurder kan, maar in dit geval ben ik 'just the messenger'. Kan haar ook en scherm aanraden van 1200 euro, en zal het er ook wel over hebben met haar, maar of ze dat ervoor over heeft weet ik niet.

Nogmaals, bedankt!

Edit: het 2408WFP scherm is niet meer te krijgen bij Dell, maar als ik het zo bekijk is de U2410 (Ultrasharp met 'Premiercolor') de opvogler. Kost iets meer, maar de specs zijn overeenkomstig of beter dan de 2408WFP.
Flatpanelformaat:
Weergavegebied van 24 inch (518,4 mm)
Beeldverhouding
Breedbeeldscherm (16:10)
Type beeldscherm:
IPS — In Plane Switching
Optimale resolutie:
1.920 x 1.200 bij 60 Hz
------
Ondersteunt en compatibel met industriestandaard:
Kleurruimte Adobe RGB (96% dekking)
sRGB emuleert 72% van de NTSC-kleuren (100% dekking)
xvYCC-compatibiliteit
Volgens google zit hier een H-IPS scherm in. Hier een review van het scherm, waarbij ze veel tijd besteden aan het kalibreren. Out-of-the-box is de kleurenweergave niet extreem goed, maar na kalibratie zijn ze er dolblij mee.

[ Voor 30% gewijzigd door Pixeltje op 19-02-2010 10:37 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 11:02

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

De Dell U2410 en de HP LP2475w hebben hetzelfde paneel volgens TFT Central. (http://www.tftcentral.co.uk/panelsearch.htm) Beide hebben een 24"WS LG.Display H-IPS (LM240WU4-SLB1).
Ik zou dus nog even goed kijken naar de aansluitingen en wat verder de sterke punten zijn van beide monitoren (ze zijn dus allebei gereviewed door TFT Central), want de prijs is vergelijkbaar, en het paneel dus hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Ghost Dog op 19-02-2010 13:54 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Pagina: 1