Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds augustus ben ik in het bezit van een Compaq presario CQ60-208ed.
Deze laptop bevalt goed, tot de afgelopen 2 maanden. De laptop word heel warm en
bij spelletjes als Counterstrike begint hij zelfs al flink te "stotteren" oftewel: Laggen.
Heeft hij nooit last van gehad.
Ik dacht vandaag, laat ik het eens controleren met speedfan en cpucool. De standaard temperatuur van mijn cpu is tussen de 78 en 80 graden.
Dan heb ik de computer 3 uur aangehad, maar verder niets mee gedaan behalve email controleren etc.
Wat ik al gedaan heb:

- Grafische omgeving windows 7 uitgezet ( Werkelijk alles! )
- Notebook cooler gekocht
- Accu eruit gehaald ( mischien houd deze hitte tegen oid. )
- Ik gebruik Gamebooster om een aantal ongebruikte processen te sluiten.
- De laptop is gecontroleerd op stof, maar dit was helemaal niet aan de orde.

Ik heb 3 programmas gebruikt om mijn temperatuur te meten, waaronder:
- Everest
- Speedfan
- CPUCool

Deze 3 programmas meten alle 3 ongeveer dezelfde temperaturen ( scheelt 1 ~ 3 graden )

Toen dacht ik: Laat ik eens een stresstest doen met everest, kijken hoe het er dan uitziet.
Dat was indrukwekkend. Mijn pc begon met 78 graden en wanneer ik de stresstest startte werd hij binnen 2 minuten 105 graden. Toen heb ik de test gestopt, ik wil wat dat betreft geen risicos lopen.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen ?
Ja, ik heb er nog garantie op en nee ik kan de bon niet vinden. Balen.
Wat kan ik eraan doen om dit probleem op te lossen?

Met vriendelijke groet,

Dennis

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 23:47

DaRoot

Some say...

Blaas eens met perslucht door de ventilatie openingen achter, opzij en onderop de laptop.
De meeste koperen koelers van laptops hebben erg nauwe lamellen, waar een klein beetje stof al heel wat warmte kan doen ophopen..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Wat ^^ zegt. Het is zeer waarschijnlijk stof in je ventilator/heatsink.

Ik had iets soortgelijks: 100+ graden van CPU. Na het schoonblazen van de fan en heatsink was het probleem verholpen en zit ik op een nette 45-50 graden stressed. (C2D 2GHz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 20:56
Wat je ook kunt proberen is:

De CPU los halen, controleren of hier een "PAD" tussen zit of niet.
deze pads zijn relatief dik en geleiden warmte niet zo goed als een koelpasta met bijvoorbeeld zilver oxide.
Zit er zo'n pad tussen haal deze dan weg doe er wat koelpasta tussen (van een goede kwaliteit) en als het goed is daalt je temperatuur dan.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05-2023
Paul1987 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 10:01:
De CPU los halen, controleren of hier een "PAD" tussen zit of niet.
Hij heeft er nog garantie op hé. Dat soort dingen moet je niet doen tijdens de garantieperiode ;) Ik zou eerst de minder vergaande oplossingen proberen. Bij sommige laptops kun je de heatsink heel makkelijk schoonmaken met een stofzuiger. Bij mijn laptop hoef je maar één klepje open te schroeven om bij de fan/heatsink te komen. Anders moet je echt perslucht gaan gebruiken. Trouwens, veel fabrikanten vragen niet eens een bon bij aanvraag van support. Ze kijken meestal naar je productcode om na te gaan of je garantie hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Flying Bobman op 19-02-2010 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 08:28

BasilFX

BasilFX

Als je gemakkelijk bij de heatsink komt, probeer dan eens de schroeven strakker te draaien van je heatsink. Daardoor komt je koelblok/heatsink strakker op de CPU te zitten. Kan geen effect hebben op je garantie als je het voorzichtig doet.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Nieuwere laptops hebben vaak een klepje onder de CPU koeler zitten in de onderkant van de laptop, hier kan je vaak snel zien of er veel stof tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 06:45
het is een amd machine ? de cpu en headsink zijn dan defect. amd heeft een hele serie brakke cpu;s gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:37
psplinter schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 00:04:
het is een amd machine ? de cpu en headsink zijn dan defect. amd heeft een hele serie brakke cpu;s gehad
Iets specifieker dan aub, welke amd cpu's? type/productie periode etc op welke manier waren ze brak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 06:45
ik heb gewerkt bij toshiba repair en alle p300d waren allemaal met brakke amd's Turion 64 X2. periode is een halfjaar geleden tot paar maande terug. machines werden te heet. de pipeline ging zweten en dan is het snel gedaan. dan val de machine onder stress zo uit.

[ Voor 54% gewijzigd door murdock01 op 20-02-2010 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
psplinter schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 00:21:
ik heb gewerkt bij toshiba repair en alle p300d waren allemaal met brakke amd's Turion 64 X2. periode is een halfjaar geleden tot paar maande terug. machines werden te heet. de pipeline ging zweten en dan is het snel gedaan. dan val de machine onder stress zo uit.
Het is idd een AMD Turion 64 X2 2100 Mhz.
Heb je hem gekocht bij een online winkel? Dan kun je de bon uitprinten.
Bij een echte winkel doen ze misschien iets moeilijker zonder bon, hopelijk sta je dan in het systeem :o

[ Voor 17% gewijzigd door Jim423 op 20-02-2010 12:23 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psplinter: je schrijft dat de p300d problemen heeft gehad. Zelf ben/was ik ook aan het zoeken ivm de hoge temperatuur van mijn laptop. een p300d dus. Nu is de garantie in oktober vorig jaar afgelopen. Weet jij hoe toshiba daar mee omgaat?

groet
Ine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 10:36:
psplinter: je schrijft dat de p300d problemen heeft gehad. Zelf ben/was ik ook aan het zoeken ivm de hoge temperatuur van mijn laptop. een p300d dus. Nu is de garantie in oktober vorig jaar afgelopen. Weet jij hoe toshiba daar mee omgaat?

groet
Ine
als blijkt dat het een productiefout is, zullen ze zonder al teveel moeite (wellicht na een telefoontje van consumentenbond) je een goed product moeten leveren.
De garnatieperiode mag dan voorbij zijn, met de aankoop heb je gewoon recht op een goedwerkend product. En bij productiefouten is dat niet geleverd.

Ctrl+k

Pagina: 1