• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:07
Ik heb nu al een week een Sapphire ATI Radeon 2900GT in mijn pc zitten. Hierop aangesloten zitten 2x Samsung 2443BW. Het systeem draait op Windows 7 Business.

Het gekke is, deze monitoren vallen af en toe - nooit tegelijk - op zwart om één seconde later weer gewoon aan te gaan. Dit gaat random en gebeurd afwisselend links en rechts. Soms enkele minuten niet, dan 3/4 keer per minuut. Ik heb de nieuwste ATI drivers al geinstalleerd om problemen daarmee uit te sluiten. Voorheen had ik hier nooit last van (op een Sapphire ATI Radeon 4890). Aan de monitoren ligt het niet en dat lijkt me ook erg sterk. Het gekke is, wanneer ik de videokaart aan het werk zet (door middel van een game) dan vallen de monitoren nog maar gemiddeld 1x per uur uit. In de windows logboeken is nergens iets te vinden wat wijst op een driver probleem.

Zijn er mensen die met een dergelijk probleem bekend zijn? Ik kom overal wel wat tegen, maar vaak betreft dit een defecte monitor of een defecte videokaart, terwijl ik verder nergens last van heb. Mijn systeem is rotsstabiel en er is nog niets gecrashed.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Het zou best kunnen dat die 2900GT geen dubbele Ramdac heeft, en een 2de scherm maar 'half' kan aansturen. Een goed voorbeeld hiervan zelf te testen is om een video via Windows media player te starten, je task manager met name CPU verbruik te weergeven, en het videovenster van scherm 1 naar scherm 2 te bewegen. Krijg je bij scherm 2 een hogere CPU-tijd (Dus meer verbruik) is de kans groot dat je kaart maar 1 ramdac heeft en de 2de sort en ment van softwarematig aanstuurt. Op het moment dat je overschakelt van 2D naar 3D met bijv een applicatie of game, dan kan het scherm voor een seconde uitvallen. Dat verklaart wellicht waarom je probleem.

Ik heb dit probleem ook gehad met een oudere X800XT van mij vroeger, die was ondanks z'n functionaliteit niet echt bedoeld voor 2 schermen tegelijk. Die 4890 kan hardwarematig ook echt 2 schermen aansturen zonder issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:12

Cheezus

Luiaard

Ik denk dat hij z'n schermen wel met DVI aan heeft gesloten, een RAMDAC is dan niet van toepassing.
Het omschakelen van 2D naar 3D clocks kan wel even voor zwart beeld geven maar zou dit dan niet op beide schermen tegelijk moeten zijn?
Probeer eens aero uit te zetten (als dat draait) zodat je videokaart in 2D blijft staan in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:07
Beide schermen zijn inderdaad via DVI aangesloten. Ik kan vrij de WM player heen en weer schuiven over mijn scherm. Wanneer ik sleep heeft dit wel een hogere CPU tijd tot gevolg. Het punt is, het uitvallen gebeurd ook wanneer ik niet daadwerkelijk van 2D naar 3D overschakel (bijvoorbeeld door het opstarten van een game). Het lijkt me dan ook niet dat het uitschakelen van Areo hierbij zou helpen.

Het viel me trouwens wel op dat (hoewel de menubalken transparant zijn) de kleur van de vensters op 'Basic Color' stond. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft. Hij is sindsdien (enkele minuten geleden) niet meer uitgevallen.

_@/'