• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 16:59
Ik heb echt een heel vreemd probleem met mijn Samsung LE-32 S71BX die in april 3 jaar oud wordt. Vooral bij voetbalwedstrijden valt op dat er een vreemde grijze veeg in het beeld is gekomen. Deze "veeg" is in 2 maanden nu al bijna 2 keer zo groot geworden.

Ik veel fora afgezocht maar ik kon nergens een vergelijkbare situatie vinden. Het zou nog het meeste op burn-in lijken maar dat is heel sterk denk ik aangezien het een LCD paneel is.

Ik heb enkele foto's genomen om het probleem te illustreren;
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2s1az2s.jpg
Grotere, nog eentje.

Ik weet niet wat ik nog kan checken, de volgende stap is open schroeven gezien de garantie al verlopen is. Ik heb een Humax 5050c kabeldecoder via HDMI aangesloten (met die bron zijn de foto's gemaakt), via component mijn Xbox 360 spelcomputer en via een SCART kabel mijn DVD speler aangesloten. Ongeacht de bron, het probleem blijft zich voordoen.

Ik dacht aan twee dingen; of een van de CCFL backlights is kapot (dat kan ik zelf maken denk ik) of het paneel is gewoon rot en dan is dat de tweede Samsung tv die binnen 3 jaar al kuren vertoont. Weet iemand wat dit is?

Verwijderd

Zou je ook eens een detailfoto willen plaatsen van de rand van het beeld (het liefst de bovenkant)?

Aan jou foto te zien lijkt het een backlight probleem, vertoont hij dit alleen op de decoder of ook op alle andere ingangen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:53
Als je op de achterkant van het scherm drukt, veranderd het dan? M'n broertje heeft een Acer TFT schermpje, en die heeft ook een beetje dat soort vlekken, dat komt omdat er ooit eens iets zwaars op heeft gelegen o.i.d. (Als ik namelijk op de achterkant van het scherm druk en het scherm aan de voorkant tegen houd, dan veranderen de vlekken :P )

• Maks
Bedankt voor de reacties :). Als ik er achter op duw dan verandert er niets, de achterkant buigt ook niet echt heb ik het idee.

En ik hoop echt heel erg dat het de backlight is Spider44. Hij geeft de "veeg"/schaduw bij iedere bron weer. Ik heb nog een foto gemaakt van de rand, schaatsen is nu bezig dus de foto's zijn niet zo heel erg duidelijk. Alleen bij voetbal (veel groen) is het echt heel erg goed zichtbaar, bij schaatsen (wit beeld) eigenlijk een stuk minder (en bijna niet storend zelfs).

Detailfoto van de rand.

Ik had een ander effect in gedachte bij het uitvallen van een van de CCFL backlights, een rechte schaduw ofzo. Daarom was/ben ik bang dat er misschien iets ergers aan de hand is/was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:33
Bij een maat van me zag ik precies hetzelfde: het begon als een donkere streep/veeg. Het viel niet eens echt op, maar als je m eenmaal zag dan bleef je ernaar kijken.

Vorige week kwam ik weer bij hem en toen was t een stuk groter geworden! Ook een Samsung trouwens, een 40 inch uit de S serie (hdready van een jaar of 4 terug geloof ik).
Ik denk ook dat dit een backlight probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maks schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:34:
Bedankt voor de reacties :). Als ik er achter op duw dan verandert er niets, de achterkant buigt ook niet echt heb ik het idee.

En ik hoop echt heel erg dat het de backlight is Spider44.

Detailfoto van de rand.
En waarom hoop je dat dan, wil je soms dit zelf gaan repareren, dan wil ik hier toch graag pics van zien. :)

Op die detailfoto, is het bovenste gedeelte van het beeld zwart, zeg maar 2 mm ? Ik kan dit niet zo gooed zien op de foto. Wel valt mij op dat het beeld van de Samsung nogal tegenvalt, ik heb deze live voetbal wedstrijd ook gezien, maar op mijn Philips is het beeld toch echt scherper en vooral sneller zonder ghosting effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Inderdaad Ferry34, als je hem eenmaal ziet dan kan je je ogen er niet van af houden :').

De bovenste rand is ongeveer 2 cm, dus de veeg annex schaduw verschijnt pas 2 centimeter onder de rand van het scherm. En ik ben ook niet echt tevreden over het beeld, alleen met 720p materiaal ziet het er echt mooi uit. Maar ik denk ook dat de foto's een vertekent beeld geven omdat ik ze met een iPhone camera heb gemaakt :p.

In principe heb ik alle benodigdheden om zoiets te doen en een technische achtergrond. Alleen heb ik geen ervaring met TV's, dus ik weet het nog niet helemaal. Ik zag op eBay heel veel inverters staan, misschien gaan die wel heel snel kapot en is de reparatie makkelijk. Als ik zo'n CCFL moet vervangen dan moet ik eerst aan zoiets zien te komen. Op internet is ook niet zo heel veel daarover te vinden, hier iets over een reparatie met een computer LCD alleen dat is nogal algemeen en oppervlakkig.

Ik ga hem in ieder geval open schroeven om te kijken of ik het zelf kan maken (ik zal pics maken :+), als het te ingewikkeld wordt dan breng ik hem naar een reparateur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maks. Sinds gisteren (4 april) zie ik een dergelijke veel op mijn Samsung (zelfde type, ongeveer even oud !) Ik ben dus nu erg nieuwsgierig of je er al achter bent wat het probleem is (was) en hoe en tegen welke kosten het opgelost is cq op te lossen is.Dank voor een reactie.Perry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:42
Ik had dit ook op mijn LE40F86.
Gelukkig had ik nog garantie (die zou binnen 2 weken verlopen).

Ik heb contact opgenomen met Samsung en vervolgens is er een monteur van Selectro langsgeweest en die heeft het hele panel van mn tv vervangen.

Wat het precies was, dat weet ik niet meer. Dacht iets met een vloeistof in het panel ofzo.
Maar het is niet zomaar op te lossen, of je moet dus een nieuwe tv of beeldbuis kopen. Maar het is wel een hardwareprobleem met het panel.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Qosmic schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 15:02:
Ik had dit ook op mijn LE40F86.
Gelukkig had ik nog garantie (die zou binnen 2 weken verlopen).

Ik heb contact opgenomen met Samsung en vervolgens is er een monteur van CE Repair langsgeweest en die heeft het hele panel van mn tv vervangen.

Wat het precies was, dat weet ik niet meer. Dacht iets met een vloeistof in het panel ofzo.
Maar het is niet zomaar op te lossen, of je moet dus een nieuwe tv of beeldbuis kopen. Maar het is wel een hardwareprobleem met het panel.
Wij hebben precies hetzelfde probleem gehad met onze Samsung, dit betrof een ouder model dan de hierboven genoemde modellen (we hebben deze lcd inmiddels vervangen). Bij onze Tv is tot twee keer toe het panel vervangen (voor zover ik me kan herinneren was de oorzaak die genoemd werd door de monteur, dezelfde als wat Qosmic hierboven noemt), maar de vlekken/vegen kwamen elke keer met een tussenpoze van ± een jaar weer terug. Bij de derde keer (enkele maanden buiten de garantie) dat de vlekken weer opdoemden, hebben we besloten om de Tv te vervangen en nooit, maar dan ook nooit meer een Samsung te kopen.

Sterkte voor de mensen die dit probleem ondervinden, helaas is dit probleem niet zomaar op te lossen (als zelfs het compleet vervangen van een panel al niet helpt...), ik zou, met wat ik nu eigen ervaring weet, een nieuwe lcd eisen, als de vlekken na een reparatie (zelfs al is dit een jaar later, zoals bij ons elke keer het geval was) weer terugkomen. Het vervangen van het panel helpt (waarchijnlijk in de meeste gevallen) slechts tijdelijk, bij ons duurde het na beide reparaties vrijwel exact een jaar eer de vlekken weer terugkeerden. Bij de derde keer was het voor ons over en uit met Samsung...

[ Voor 4% gewijzigd door KillerBee op 06-04-2010 15:24 ]

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb exact het zelfde probleem met mijn TV van Samsung een schaduw werking die extra goed te zien is als je naar een voetbalwedstrijd zit te kijken. Het is een LE32S71BX en is ongeveer 3 jaar oud. Ik dacht eerst dat er op een of andere manier vocht of water achter was gekomen bij het schoonmaken. Ik heb dit nagevraagd bij mijn vrouw maar zij gebruikt alleen maar een stofdoekje speciaal voor beeldschermen. Dus dat is uitgesloten. Ik heb met de dynamic wat geprobeerd en contrast wat geprobeerd maar je blijft het zien.
Ook druk punten op het LCD scherm leverd niks op.

De plek/ veeg bij mij zit aan de linkerkant ca. 30 cm uit de kant en is ongeveer 5 cm breed en 20 cm lang en is vergelijkbaar met wat ik op jouw foto zie.

Ik heb via de samsung site het probleem neer gelegd en aan gegeven dat het een veel voorkomende klacht is bij dit type en dat het hier gaat om TV's die ca 3 jaar oud zijn. Eens kijken hoe het hier verder gaat.
Maks schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:02:
Ik heb echt een heel vreemd probleem met mijn Samsung LE-32 S71BX die in april 3 jaar oud wordt. Vooral bij voetbalwedstrijden valt op dat er een vreemde grijze veeg in het beeld is gekomen. Deze "veeg" is in 2 maanden nu al bijna 2 keer zo groot geworden.

Ik veel fora afgezocht maar ik kon nergens een vergelijkbare situatie vinden. Het zou nog het meeste op burn-in lijken maar dat is heel sterk denk ik aangezien het een LCD paneel is.

Ik heb enkele foto's genomen om het probleem te illustreren;
[afbeelding]
Grotere, nog eentje.

Ik weet niet wat ik nog kan checken, de volgende stap is open schroeven gezien de garantie al verlopen is. Ik heb een Humax 5050c kabeldecoder via HDMI aangesloten (met die bron zijn de foto's gemaakt), via component mijn Xbox 360 spelcomputer en via een SCART kabel mijn DVD speler aangesloten. Ongeacht de bron, het probleem blijft zich voordoen.

Ik dacht aan twee dingen; of een van de CCFL backlights is kapot (dat kan ik zelf maken denk ik) of het paneel is gewoon rot en dan is dat de tweede Samsung tv die binnen 3 jaar al kuren vertoont. Weet iemand wat dit is?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als de zwarte veeg op de plaats zit waar het normale (niet breedbeeld) eindigt, dan is de verklaring simpel. Het staat namelijk ook in de handleiding. Het is niet goed voor de tv om iets op met 4:3 verhouding te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

@Alucid,

Het is aardig dat je meedenkt, maar als je alle reacties (goed) had gelezen, dan had je deze opmerking vast niet geplaatst. FYI: ikzelf had meerdere vlekken/vegen in beeld, verspreid over het hele scherm, dus ook in het midden enzo ;)

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, dat had ik gemist, de exacte tekst uit de handleiding is

"Als u gedurende langere tijd naar uw LCD-tv kijkt terwijl het beeld in 4:3 formaat wordt weergegeven, kunnen aan de linker- en rechterkant en in het midden van het scherm randen achter blijven dit wordt veroorzaakt door de verschillen in lichtemissie op het scherm. het afspelen van een dvd of een comkputerspel ken het zelfde effect hebben. schede ontstaan door het bovengenoemde effect valt niet onder de garantie"

Doe er mee wat je wilt, maar het lijkt mij dat dit je antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Ik kijk eigenlijk nooit 4:3, behalve dan sinds Nederland HD 1,2 en 3 de SD in 4:3 zijn gaan uitzenden. Om eerlijk te zijn denk ik dat het dat niet kan zijn, zeker omdat er meer mensen met dit probleem zitten.

Ik heb mijn TV nog niet open geschroefd om te kijken of het niet een defecte backlight is (daar was ik in het begin echt van overtuigd) maar nu denk ik inderdaad ook dat het gewoon een fout in het LCD paneel is.

Ik heb nu al best wat mensen gesproken (in totaal ongeveer 6 denk ik) die dit probleem ervaren. Ik vind het best wel rot eigenlijk (ook omdat mijn Samsung CRT het al na snel begaf voor ik deze kocht), en denk er over om er werk van te maken en misschien Kassa of Radar aan te schrijven. Dus bij deze een oproep aan mensen die dit topic misschien wel gelezen hebben maar niet hebben gereageerd om toch te reageren. En bedankt voor de reacties alvast, nu kom ik er na 3 jaar eigenlijk pas achter dat Samsungs eigenlijk veel meer kwalen hebben dan ik dacht.

Een vriend van mij studeert rechten en hij vertelde mij dat ook al is er een garantieperiode (2 jaar in dit geval) je toch mag aannemen dat hij langer mee gaat dan die 2 jaar (zoals een normale TV dat hoort te doen). Als er dus een structureel probleem is sta je nog steeds in je recht; ook buiten de garantie in speciale gevallen.

Edit\ En over het 4:3 kijken; het zit niet precies op de grens, het is meer een soort veeg ipv burn-in ofzo. Ik heb trouwens nog nooit van burn-in gehoord (zoals dat in de handleiding staat) bij LCD's. Ik dacht dat dat een kwaal was waar alleen oude plasma panelen last van hadden.

Edit 2\ Sterker nog nu ik er over na denk ik is het eigenlijk schandalig dat een TV van 1000 euro na drie jaar al kapot gaat, ik ga nu zeker mijn recht halen.

[ Voor 19% gewijzigd door Maks op 16-04-2010 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 12:55
Heb je inmiddels al actie ondernomen?

Ik zit met hetzelfde probleem, Samsung geeft bij mij aan dat het stof is dat in het panel zit..

Het kan verholpen worden, dan tillen ze het panel iets op van z'n beschermplaat en blazen ze het stof er tussenuit?

Kosten zijn me niet bekend, maar ook ik vind het een bijzonder geval!
Pagina: 1