Research naar MMORPG's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Laat ik me eerst even voorstellen: Ik ben Eliane Tonkens, 24 jaar, woon vlakbij Amsterdam. Ik sta online ook wel bekend als Silah, maar aangezien ik hier voor studiegerelateerde zaken ben, leek het me logisch om ook mijn echte naam even te vermelden:) Ik studeer Sociale Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en ben momenteel bezig met het afronden van mijn master. Hiervoor doe ik een onderzoek naar MMORPG.

Tijdens mijn studie heb ik heel wat tijd besteed aan gamen. Over de afgelopen jaren heb ik Maple Story en World of Warcraft gespeeld, en nog veel andere MMORPG uitgeprobeerd (9 Dragons, Silkroad Online, Perfect World, en waarschijnlijk nog meer die ik vergeten ben). Dit, in combinatie met het feit dat ik Psychologie studeer, wekte mijn interesse voor dit onderwerp. Als iets zoveel van je vrije tijd in beslag neemt, ga je je als psycholoog toch afvragen hoe of waarom dat gebeurt. En aangezien ik dat mag onderzoeken voor mijn masterscriptie, beschouw ik mijzelf als een gelukkig mens!

Maar... Om dit een succesvol onderzoek te maken, heb ik wel mensen nodig die mijn vragenlijst in willen vullen. Geen enkel onderzoek is betrouwbaar zonder veel reacties, dus je kunt echt iets bijdragen door mee te doen. Het invullen van de vragenlijst duurt maximaal 15 minuten, en je zou me er heel erg mee helpen! En natuurlijk is het volledig anoniem. De vragenlijst is wel in het Engels, aangezien hij ook internationaal afgenomen wordt. Maar ik neem aan dat dit voor de meeste gamers niet zo’n probleem zal zijn:) Hij is te bereiken via de link hieronder:

http://www.virtlab.de/mmorpg.php

En schroom niet om de link door te geven aan medegamers! Alvast heel erg bedankt:)

Groetjes,

Eliane

Ps: TheZeroorez vroeg of ik er wel even bij wilde vermelden dat ik toestemming heb om dit topic te openen, dus bij deze.

[ Voor 0% gewijzigd door TheZeroorez op 25-02-2010 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakbracket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07-2024
ik ben na het invullen van je lijst toch wel reuze benieuwd naar je precieze onderzoeksdoel!

@Deathscythehell ik had precies dezelfde indruk, maar de laatste vraag wekte bij mij de indruk dat het misschien om iets heel anders gaat. onderzoeken over negatieve gevolgen van mmo's zijn er volgens mij al genoeg en de vragen in deze lijst zijn inderdaad erg sturend in de richting van sociale failures. daarom ben ik benieuwd!

[ Voor 64% gewijzigd door krakbracket op 19-02-2010 11:18 ]

PC gameplay geen multiplatform!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Alhoewel een aantal vragen van lichtere categorie waren vond ik veel vergelijkbare vragen toch erg aflopen naar ben je een "ben jij een nerd zonder leven die geen rl vrienden heeft en liever in zijn fantasie wereld zit dan zijn leven ontwikkeld, met mogelijke kans op ontploffings gevaar". De ondertoon ruikt een beetje muf in sommige vragen.

Voor mij is het gamen (MMORPG of wat dan ook) net zoiets als een persoon 2 dikke boeken per week leest of iemand iedere avond een film kijkt. Ontspanning en een moment voor jezelf om even de "dagelijkse rompslomp op pauze" te zetten.

Succes in ieder geval met je master.

Overigens zou ik je aanraden om EvE Online te "onderzoeken" (spelen) aangezien dat toch echt een van de spellen is waar je zeer veel fanatiekelingen kunt vinden die echt moeite en tijd steken in het opbouwen van iets wat ook geschiedenis kan worden binnen de spelwereld/community. Acties hebben consequenties etc. etc.

@ Krak; De laatste vraag kan een controle vraag zijn om te zien of de resultaten in bepaalde gevallen anders uit kunnen pakken dan je zou verwachten. Omgekeerde psychologie enzo :P. Geen idee eigenlijk maar deze vraag heeft denk ik een groter doel dan je misschien zou verwachten.

[ Voor 33% gewijzigd door ScytheNL op 19-02-2010 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het invullen! Ik zou heel graag op jullie speculaties in gaan, maar aangezien dat de resultaten kan beïnvloeden kan ik dat helaas niet doen:( De vragenlijsten die ik gebruikt heb zijn allemaal gevalideerde vragenlijsten die ook met succes in andere onderzoeken gebruikt zijn, dus op de mufheid van de vragen heb ik geen invloed gehad. En als jullie je e-mail ingevuld hebben op de laatste pagina horen jullie vanzelf hoe het allemaal afgelopen is. Ik ben ook echt heel erg benieuwd inmiddels, kan niet wachten tot ik genoeg data binnen heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het onderzoek word voornamelijk het sociale aspect belicht lijkt mij waarin games verslavend zijn en sociale tekorten kunnen ontstaan.

Het was echter vooral op deze extremen toegespitst. Op de laatste 2 pagina's ging het een beetje over de rol die ik persoonlijk speel in dit soort games, die van PK'er in een sandbox game. Er komen echter steeds meer verschillende gamers: een voorbeeldje:

In Darkfall bestond een groep die heet de Murderherd. Wat deze groep deed was op een dag zoals maandag avond afspreken, flessen vol alcohol klaar hebben staan en als een rare zingende idiote groep op teamspeak drinkspelletjes spelen terwijl je al moordend door de game trekt. Casual game play een beetje. Was persoonlijk niets voor mij, maar je ziet deze trend steeds vaker in amerika en meer en meer clans volgen dat voorbeeld.

Daarnaast zijn er ook groepen waar ik steeds meer mee omgaan die een actief sociaal leven hebben maar op een bepaalde dag en tijd afspreken om semi "professioneel" samen te werken om andere te vermoorden, te exploiten en game mechanics te abusen. Puur om stoom af te blazen en wat te lachen.

Daarnaast ken ik een aantal mensen die puur online komen om geld te verdienen met botten en farmen.

Ik weet niet of deze aspecten benaderd worden in een onderzoek als deze.

Nu zag ik ook niet de games staan die ik zelf speel, dus misschien is daar niet de ervaring mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2010 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaluro2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-01-2024

kaluro2

Kaluro.650

De laatste vraag: "To see if MMORPG players are no-lifers as often prejudiced. " :) volgens mij zit ik redelijk in de buurt ;)

Pro streaming - www.twitch.tv/kaluroo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En ik mag niks zeggen! Argh! Wel heel leuk om te zien dat iedereen weer wat anders zegt:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens nog steeds mensen nodig die de vragenlijst in willen vullen, mocht daar twijfel over zijn! Nog zo'n 100 meer, en dan kan ik aan de analyse beginnen.. En nogmaals, je mag de link ook doorsturen naar mede MMORPG spelers, hoe meer reacties hoe beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashrah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:36
Ook al zijn het gevalideerde en eerder gebruikte vragen zehinten er wel naar dat een gamer een "no-lifer" is. Dit is exact hetzelfde commentaar dat ik op je voorganger had.

Heb het wel ingevuld maar toch serieus mijn twijfels bij de objectiviteit van de vragen .. wederom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toe maar! afstuderen op een gametype, en dan kun je nog lekker achterover zitten terwijl anderen je vragenlijstje invullen ... volgens mij heb ik de verkeerde studie gekozen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha, hier is het nodige literatuuronderzoek en schrijfwerk aan vooraf gegaan hoor, dat ziet alleen niemand tot het af is;) En wat de vragen betreft, tja, ik had ook mijn eigen vragenlijsten kunnen ontwikkelen, maar dat was weer een heel ander onderzoek geweest.. Ik heb zelf ook de vragenlijsten ingevuld, maar volgens mij hoef je niet per definitie een no-lifer te zijn als je gamet.. Zo voelde het voor mij tenminste niet, terwijl ik een paar jaar terug toch behoorlijk no-life gegamed heb.. Dus misschien verschilt die interpretatie ook wel per persoon:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Gevalideerd of niet, de enquète is "flawed". (Excuses, ik weet het Nederlandse woord niet.) Hij stuurt je in een bepaalde richting, en dat zou niet zo moeten zijn. Vragen zoals deze kun je niet los van elkaar zien:
5. Gaming is in harmony with the other activities in my life

6. For me gaming is a passion, that I still manage to control

7. I am completely taken with gaming

8. I cannot live without gaming

9. The urge is so strong. I can’t help myself from gaming

10. I have difficulty imagining my life without gaming

11. I am emotionally dependent on gaming

12. I have a tough time controlling my need to game

13. I have almost an obsessive feeling for gaming
In vraag 5 stel je voor dat gamen een "harmonisch onderdeel" van je leven is. In vraag 6 wordt suggereerd dat iemand lang speelt, of veel spellen speelt, en dat dit nog nét controleerbaar is, maar op het randje; dat is dus niet harmonisch. Dat soort vragen zeggen eigenlijk (deels) hetzelfde, al is het soms in tegengestelde richting.

Je kunt niet op vraag 5 zeggen "Fully Agree, en dan bij vraag 9 ook "Fully Agree" invullen. Dat spreekt elkaar lijnrecht tegen. Je kunt jezelf niet tegelijkertijd in de situaties van vraag 5 en 9 bevinden.
Je kunt niet voor vraag 6 invullen "Fully agree" en dan voor vraag 7 "Not Agree". Dat is onzinning.
Vraag 8 en 10 is ook weer zo'n paar. Je kunt niet "Ja" zeggen op 12, en "Nee" zeggen op 13.

Ik denk dat je het onderhand wel begrijpt. Het antwoord op sommige vragen dicteert het antwoord dat je -moet- invullen bij andere vragen, soms zelfs in een doorlopende ketting, om de serie van ingevulde antwoorden logisch te laten zijn (of om niet te liegen).

Hier ben ik gestopt met invullen, want ik heb aan de hand van deze vragen wel degelijk het gevoel dat je in je enquète niet op zoek bent naar "een uitkomst" (die dus variabel kan zijn), maar dat je van plan bent om een bepaalde stelling te bevestigen. Volgens mij is de stelling die je probeert te bevestigen dat teveel gamen een zeer grote, en mogelijk destructieve invloed op je leven heeft. (Zonder de rest van de vragen na pagina 2 te zien, want na de vragen van pagina 2 had ik daar geen zin meer in.)

Als mijn aanname betreffende de stelling correct is, kan ik je wel degelijk vertellen dat verslaafd zijn aan games destructief is en de betreffende persoon geen leven heeft. Ik heb een van mijn vrienden "live" kapot zien gaan aan obsessief gamen. Het is vergelijkbaar met een alcoholverslaving qua invloed. Het spijt me om dat zo lomp te zeggen, maar je bent zo te zien bezig met een master die al ongeveer 50.000x eerder is gedaan, en zoals gezegd heb ik het gevoel dat je de uitkomst van je onderzoek naar een bepaalde richting probeert te sturen. Ik heb dus precies dezelfde indruk als Deathscythehell, eerlijk gezegd.

FYI: Ik ben 30, en een HBO-er Technische Informatica, die al een tijd full time werkt. Al een tijdje overweeg ik om een master Kunstmatige Intelligentie te doen, simpelweg omdat ik daar zin in heb. (Of beter gezegd, in september ga ik daarmee starten.) Ik zit dus niet aan de kant van de psychologie. mocht je je dat avragen ;) Buiten RPG's en (vroeger) adventures met een groot verhaal speel ik -helemaal- geen spellen, en zelfs RPG's speel ik tegenwoordig weinig omdat ik na mijn werk niet teveel achter de computer wil zitten, behalve eventueel voor studiedoeleinden.

Ik kan je zeggen dat ik RPG's speel omdat ik graag verhalen lees. Mijn hobby is LEZEN, niet gamen. Daarom beschouw ik RPG's zoals Baldur's Gate en Dragon Age als interactieve boeken, en vermijd ik "action-RPG's" met weinig of geen verhaal als de pest. Online- en multiplayer-spellen vermijd ik al helemaal.

[ Voor 41% gewijzigd door Katsunami op 23-02-2010 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:19
Ik had het gevoel ook hoor, maar zou dat niet deels zijn om te checken of mensen de vragenlijst wel eerlijk/correct invullen?

Daarnaast, praktisch elk wetenschappelijk onderzoek is hypotheses toetsen, dus dan ga je met je vragen al heel snel in een bepaalde richting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Altijd leuk om te lezen dat de 'onderzoeker' ook daadwerkelijk MMO's heeft gespeeld, meen dat het vorige onderzoek waar ik aan mee deed niet het geval was.

Ik miste nog wat MMO's in de lijst, maar een volledigere lijst dan dat ik normaal zie.

De vragen zijn wel erg 'richtinggevend', mogelijk onderdeel van je afstudeerrichting, maar ze voelen allemaal erg pessimistisch aan. Ik vind de vragen wat minder 'flawed' dan de persoon hierboven, plaats ik het in bepaalde ervaringen (mijn toenmalig vriendin leren kennen via MMO's), zie ik het wat minder 'fout'.

Ik deel de mening niet geheel met Katsunami, ervaring van slechts '1 vriend' vind ik nu niet een basis om meteen een stelling te zetten hoe het is met obsessief gamen. Deel 2 lijkt meer te sturen in welke vorm jij obsessief zou gamen, ik ken diverse spelers die enorm gedreven zijn in 'number crunching', een creatieve manier om wat makkelijker te werken met cijfers. In mijn optiek hangt namelijk de verslaving af van jou 'bezigheid' in de game. (waar met name bv in WoW het foutgaat, om het beter/sneller/gaver/mooier-zijn-dan-een-ander probleem), daarnaast de mate waarin jij je conformeert met je 'character'. (zie bv second life of Sims Online - het willen zijn van iemand die je niet bent, geeft dit succes, komt de verslaving vanuit een sociale hoek).

Maargoed, ingevuld en succes ermee :)

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 23-02-2010 16:54 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Ik wou dat ik op jullie allemaal in kon gaan, maar dat zou nogal een spoiler zijn op het moment.. En ja, ik had de lijst met games graag nog langer gemaakt, maar dan was ie helemaal lang en onoverzichtelijk geworden.. Dus ik heb het maar bij een vast aantal gehouden, al had ik er nog meer in kunnen zetten.

En Katsunami, ik snap je punt helemaal, maar ik kan daar op dit moment toch weinig meer mee doen.. Natuurlijk moeten vragen niet sturend zijn, maar nogmaals, als ik het helemaal op mijn manier had willen doen, had ik mijn eigen vragenlijsten moeten ontwerpen, en dat was al een studie op zich geweest. Het is dan ook een bewuste keuze geweest om bestaande vragenlijsten te gebruiken.

En ondanks dat de master al weet ik veel hoe vaak gedaan is, zijn er volgens mij bijzonder weinig studenten die een eigen onderwerp in deze richting kiezen. De dingen die ik onderzoek zijn in ieder geval niet eerder gepubliceerd. Anders zou ik me ook nogal nutteloos voelen:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Tja, het spijt me dat ik het zeggen moet, maar ik vind het persoonlijk slechts een onderzoek betreffende een materie die al zeer lang(durig)(dradig) onderzocht is, al zij het dat dit onderzoek zich in een nóg specifiekere richting afspeelt. Je kunt de invloed van het spelen van spellen op het sociaal leven c.q. de psychologie van iemand onderzoeken natuurlijk. Daarbinnen kun je uiteraard de invloed van bijvoorbeeld MMORPG's bekijken zoals jij nu doet. Als het moet kun je daarbinnen weer WoW apart onderzoeken, en als je het helemaal wil doordrijven, dan zou je de vereenzelviging van de speler met één specifiek WoW-karakter (zijn meest gebruikte personage, bijvoorbeeld) weer kunnen gaan bekijken.

In elk geval, succes met de master. Ik hoop dat je er in elk geval iets van leert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owjeih
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2022
Zo, ik heb mijn persoonlijke ervaring op het einde gezet. Hoewel ik zelf een WoW'er ben...heb ik niet zo'n goed beeld van de gemiddelde WoW'er en denk ik dat bij een gedeelte er effectief disastreuze gevolgen zijn op sociaal of psychologisch vlak!

Volgens mij gaat er een hele nieuwe markt open voor psychiaters. Hele gezinnen die een interventie starten om zoon of dochter te doen stoppen met een MMORPG.

Vele jaren terug was de sigaret ook niet ongezond juist? ;) Ik ben benieuwd wat we over een MMORPG zeggen binnen 50jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:47
Zit momenteel een beetje tussen MMO's in, dus kon een paar vragen niet geheel juist invullen. Maar de rest is wel goed gelukt ;).

Vond het op zich wel jammer dat er redelijk wat real life vs game vergelijkingen in zaten maar qua A / B keuzes waarbij enkele 'extremen' zaten enkel gericht was op het gamen. Ipv ook op dat vlak te kijken naar het verschil tussen real en game.

Wat ik daarnaast ook niet geheel duidelijk vond, en wat veel studies wat dit betreft doen, is wat wordt er precies bedoeld met real life vrienden?

Ik heb namelijk een aantal via gamen leren kennen, zie ik nu nog geregeld in real life maar game nooit meer met ze. Zijn het dan game friends, of real life friends? Er wordt geen duidelijk onderscheid gemaakt, waardoor in principe iedere game friend welk je in real life treft gelijk als real life friend door sommigen geteld kan worden en anders het misschien enkel als game friend op zullen geven.
[b][message=33523156,noline]Volgens mij gaat er een hele nieuwe markt open voor psychiaters. Hele gezinnen die een interventie starten om zoon of dochter te doen stoppen met een MMORPG.
Vanuit welk oogpunt zou een psycholoog of psychiater hier volgens jouw echter op in moeten gaan? Autonomie van de patient is ook van belang, dus enkel wens van ouders is niet voldoende. En online sociale interactie is niet per definitie slecht, zo wordt het ook vanuit de psychologie zelf onderzocht door bijvoorbeeld sessies over het internet te doen en effectief blijkt te zijn. Verslavingen spelen slechts een rol bij een minderheid en tevens is er slechts bij een minimale hoevelheid sprake van een verslaving in engere zin. Dus zo'n stormloop zal het niet gaan worden denk ik ;).

[ Voor 29% gewijzigd door psychodude op 23-02-2010 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owjeih
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2022
Time will tell...maar ik heb er geen goed oog in.
Ik kan alleen maar hopen dat ik het té pessimistisch bekijk, maar ik denk écht dat sommige kinderen zwaar aan het escaleren zijn.

In de toekomst zullen er nog wel veel studies komen om deze verslaving te vergelijken met drugs/drank/etc...
Het is zo dat MMORPG niet zo schadelijk is voor lichaam, maar het 'slachtoffer' wordt een nietsnut en sociale outcast en dit komt op een andere manier in de marginaliteit terecht.

En natuurlijk is het altijd de minderheid waarbij het extreem wordt, maar drank- en drugsverslaafden zijn ook een minderheid maar toch ook een gigantisch probleem? ;)

//edit: Hoe kon ik het vergeten! Ik ben 27jaar en heb al 2 huwelijken kapot zien gaan door WoW! Een buurman en vrouw en een koppel dat ik via een gemeenschappelijke vriend ken. Daar zijn zéker huwelijksbemiddelaars bij aangesproken om het probleem aan te pakken...helaas hadden beide mannen gekozen voor WoW ipv hun 'zagende' vrouwen :/

[ Voor 36% gewijzigd door Owjeih op 23-02-2010 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is jammer dat hiervoor een model van een draakje, riddertje, zwaardje mmo wordt weergegeven. Er zijn verschillende games die andere aspecten in genre's weergeven.

Het hele doel van deze hele enquete is het type persoon proberen te profileren zodat een model gebouwd kan worden voor het inschatten van welk type persoon het meest geneigd zal zijn een specifieke game te spelen gebaseerd op hun antwoorden. Het is alleen jammer dat dit gedaan wordt met een vragenlijst waar makkelijk mee gesjoemeld en gemanipuleerd kan worden door de persoon die hem in moet vullen.

Wellicht eerder een idee om contact te zoeken met specifieke gamers (hetzij via chat of via mail als ze de tijd van hun MMO kunnen vinden ;) ) om de personen te kunnen leren kennen en iets dieper nadenken over de vragen. Dit is redelijk doorzichtig namelijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Schpijker, jij zegt doorzichtig, ik denk dat je geen idee hebt waar het onderzoek nou over ging;) In psychologisch onderzoek is niets wat het lijkt, anders zou het inderdaad wel erg manipuleerbaar zijn.. Ik heb tot nu toe geloof ik niemand (van de bijna 300 reacties) gezien die wist waar het nou eigenlijk echt om draaide, dus ik vind het erg amusant om alle ideeën te horen!

@psychodude, real life vrienden, tja, soms is daar een overlap he:) Maar over het algemeen is er buiten die overlap wel sprake van mensen die je alleen in game kent, of alleen in real life. Dit is ook hoe het boven de vragenlijsten aangegeven is:) Maar kan me voorstellen dat het verwarrend kan zijn vanwege de overlap..

En, nog een paar reacties en dan heb ik genoeg! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Silah: Uiteindelijk ben jij de enige die weet wat het uiteindelijke doel van deze test is en dat je ook als enige weet waar je naar toe gaat met deze enquete. Wat eruit komt is op zijn zachtst gezegd natuurlijk interesant. Persoonlijk denk ik alleen dat dit meer vragen opleverd dat antwoorden. Ik ben wel benieuwd naar de uitslag hiervan en wat je bevindingen zijn. Dus houd ons op de hoogte van je bevindingen en wat je behaald hebt qua informatie met dit onderzoek ;). In mijn ogen ben ik benieuwd of de mediaan uiteindelijk ook als het gemiddelde wordt neergezet of als een feit. Dat zou jammer zijn natuurlijk en ik moet erbij zeggen dat het objectieve oogpunt een klein beetje mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Even een titelfix doorgevoerd omdat ik daar meerdere mensen over heb gehoord.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Ik speel al een tijd geen MMORPG's meer, maar ik had wel graag de enquête ingevuld, maar dat is blijkbaar alleen mogelijk als je op dit moment een MMORPG speelt. Jammer :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06-2023

Mozin

Gewoon een gamer

Ik heb ‘m zojuist ook ingevuld. Wat me opviel is dat de vragen sterk impliceren m.i. dat gamen van negatieve invloed is op het “echte” leven. Het is altijd nog een socialere bezigheid dan op de bank hangen en zappen. Verder zijn de vragen naar mijn idee voor de psychologie-leek iets te diepgaand en lijken daardoor op elkaar.

Wel goed dat je zelf ook het e.e.a. aan MMO's hebt gespeeld, want er zijn helaas talloze onderzoeken uitgebracht door mensen die nog nooit en computerspel hebben gespeeld.

Maar ik heb 't idee dat 't doel iets compleet anders is dan de verhouding game-life vs real-life in kaart te brengen wat iedereen denkt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd inmiddels... :)

[ Voor 15% gewijzigd door Mozin op 24-02-2010 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Ik heb de vragenlijst even ingevuld. Persoonlijk vond ik de vragen helemaal niet sturend, misschien was het gewoon wat confronterend voor de mensen die geen controle meer hebben over het stoppen met gamen ;).

Veel succes met je afstudeerproject! Uit eigen ervaring weet ik dat het een zéééér moeizaam proces kan zijn (ik ben zelf nu met de allerlaatste loodjes bezig, deze week / volgende week zou mijn scriptie geheel af moeten zijn).

Misschien aardig om te vermelden:
Een MMORPG kan natuurlijk een enorm afleidende factor zijn als je bezig bent met afstuderen. Zeker als je thuis aan de slag bent met je scriptie / onderzoek. Hoewel ik 's avonds erg veel aan het gamen ben, kan ik gelukkig overdag de verleiding weerstaan! ;)

[ Voor 25% gewijzigd door The Flying Dutchman op 24-02-2010 11:37 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mozin schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 11:28:
Maar ik heb 't idee dat 't doel iets compleet anders is dan de verhouding game-life vs real-life in kaart te brengen wat iedereen denkt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd inmiddels... :)
Dat heb ik ook ingevuld op de laatste vraag in de enquete met daarbij denk ik ook een wat duidelijker beeld op welk moment je over verslaving praat of gewoon over 'veel gamen' (met overlappende game/real-life sociale tijd), ben inderdaad ook benieuwd :P

Imho wordt er nu te snel en te makkelijk stempel 'verslaving' gebruikt als iemand 'relatief' veel games speelt. (zet dat eens weg tegen aantal dames die tig shows in de week volgen, valt het wel mee).

[ Voor 15% gewijzigd door SinergyX op 24-02-2010 12:00 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SinergyX schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 11:59:
[...]

Dat heb ik ook ingevuld op de laatste vraag in de enquete met daarbij denk ik ook een wat duidelijker beeld op welk moment je over verslaving praat of gewoon over 'veel gamen' (met overlappende game/real-life sociale tijd), ben inderdaad ook benieuwd :P

Imho wordt er nu te snel en te makkelijk stempel 'verslaving' gebruikt als iemand 'relatief' veel games speelt. (zet dat eens weg tegen aantal dames die tig shows in de week volgen, valt het wel mee).
Niet alleen dat, het aspect van gamers en niet sociaal gedrag, zou dat ook gelden voor gamers die gebruik maken van programma's zoals Teamspeak of Ventrillo? Buiten dat om het spreken over een game via een forum met je teamgenoten van die specifieke game? Ik zeg zelf dat een sociaal real life gebeuren prima te combineren is met een game-leven. Binnenkort ga ik met de groep naar een LAN party waar we met zijn allen verschillende games gaan spelen tegen elkaar. Het is voornamelijk het sociale bijeenkomen waar het hem om gaat. Wellicht is de grens tussen de afzonderende MMO speler en de gamer daar nog wel wat dun voor op het eerste oogopslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Voice-chat geeft wel een 'bewijs' dat je daadwerkelijk met andere mensen bezig bent, zie je iemand uren lang maar typen en gamen, zeggen ze al snel dat je 'game freak' bent. Ben je echter een game aan het spelen terwijl je nonstop aan het praten bent (zoals wij met GoT in MAG bv doen), is het opeens wel sociaal, maar je doet nog steeds hetzelfde.

Dat dus eigelijk het 'praten' met elkaar via tekst over het internet geen vorm van sociale interactie is, zoals SMS nu ook steeds vaker een negatieve smaak krijgt (zo onpersoonlijk zeggen ze dan). Terwijl vroeger een 'pen vriendin' hebben wel heel 'sociaal' was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
SinergyX schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 11:59:
Volgens alle geldende definities zou ik zwaar verslaafd zijn aan lezen en leren. Vreemd dat dat niet wordt gezien als iets negatiefs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:47
Owjeih schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 21:08:
In de toekomst zullen er nog wel veel studies komen om deze verslaving te vergelijken met drugs/drank/etc...
Het is zo dat MMORPG niet zo schadelijk is voor lichaam, maar het 'slachtoffer' wordt een nietsnut en sociale outcast en dit komt op een andere manier in de marginaliteit terecht.
Mwuah, vraag is hoe zeer dat echter noodzakelijk is of hoe zeer dat gewoon komt door de manier waarop society tegen deze vorm van "modernisering" kijkt. Stel jij bent een EVE speler, hebt een meesterlijk imperium opgebouwd, honderden spelers onder jouw waar jij zo'n beetje leiding over hebt, je maakt goede winst ingame.... tsja, ervarings certificaat anyone? Je toont skills op het gebied van leiderschap, marktwerking en weet het blijkbaar zo goed toe te passen dat zelfs mensen welk niet eens echt bij je in loondienst staan zich bij je voegen.

Als jij dan op een sollicatie in real life afgewezen wordt omdat je minimale werkervaring hebt, maar in plaats van jou nemen ze persoon B aan welk een jaartje wat leuks heeft gedaan om thema X zuipfeesten te organiseren voor studentenvereniging C, dan tsja... waar ligt nou eigenlijk het echte probleem?

En daarnaast, als jij IRL gewoon altijd goed je best hebt gedaan, maar geen diploma hebt weten te bemachtigen waarmee je een baan welk je leuk vindt maar enkel terecht kunt bij bedrijven om een beetje de kutklusjes te doen; maar ingame het gewoon voor elkaar schopt om jezelf goed op te werken, er naar je ervaring en expertise gekeken wordt en niemand vraagt naar je papiertje.... dan mwuah.... is het ook niet zozeer verbazingwekkend dat sommigen dat zullen verkiezen.

Zeker niet als ze met hun diploma enkel ergens terecht kunnen voor minimum loon wat ze ook wel met uitkering en bijstand kunnen trekken. Je kunt je leven vergooien door tegen je zin dag in dag uit te werken, of je kunt iets doen wat je leuk vindt en waar je waardering in vindt.

Je ziet het ook vaak als je spreekt met mensen welk exorbitant lang spelen en toch al van enige leeftijd zijn dat ze zo toch wel hun redenen hebben waar best in te komen is. En ook zie je steeds vaker een verschuiving waarbij niet langer neer wordt gekeken op online activiteiten maar bijvoorbeeld guild leadership als een potentieel plus op je CV gezien kan worden.
[b][message=33523653,noline]//edit: Hoe kon ik het vergeten! Ik ben 27jaar en heb al 2 huwelijken kapot zien gaan door WoW! Een buurman en vrouw en een koppel dat ik via een gemeenschappelijke vriend ken. Daar zijn zéker huwelijksbemiddelaars bij aangesproken om het probleem aan te pakken...helaas hadden beide mannen gekozen voor WoW ipv hun 'zagende' vrouwen :/
Vraag is hierbij natuurlijk, hoe zeer komt dit door WoW? Of speelde er al andere problemen en was WoW slechts een uitweg waarin de ene partner dook om gewoon 'het gezeik te ontlopen'. Het zal zeker niet het eerste koppel zijn welk voor ze definitief uit elkaar gaan minimaal 1 hebben welk zich volledig op iets anders maar gaat storten omdat ze gewoon slecht weten hoe anders ermee om te gaan of ze misschien eigenlijk al niet eens meer willen.

En optie 2 is natuurlijk, ze speelde al tich uur WoW of andere games voor ze samengingen en 1 van de 2 dacht dat ze die ander wel ff zou veranderen. Tsja, is vaak ook een hopeloze zaak ;).

Als buitenstaander is het vaak heel slecht daarover te oordelen, waardoor de schuld al vaak wordt afgeschoven op 1 specifiek ding.
[b][message=33527276,noline]Dat dus eigelijk het 'praten' met elkaar via tekst over het internet geen vorm van sociale interactie is, zoals SMS nu ook steeds vaker een negatieve smaak krijgt (zo onpersoonlijk zeggen ze dan). Terwijl vroeger een 'pen vriendin' hebben wel heel 'sociaal' was :P
Tsja, een kaartje ziet met name de oudere generatie toch ook vaak nog socialer als een e-card bijvoorbeeld :p. En naja, het heeft gewoon allen z'n plaats. Maar met zoveel technische veranderingen is er gewoon een generatiekloof van hier tot Tokio, die kunnen het idee van de postduif gewoon nog niet achter zich laten en vragen zich vast af hoe dat zielige beestje zo'n onhandige USB stick moet dragen om die e-card te bezorgen ;).

[ Voor 9% gewijzigd door psychodude op 24-02-2010 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, blij dat ik niet de enige ben die flink nieuwsgierig is inmiddels! Voor degenen die nieuwsgierig zijn, even je mail invullen op de laatste pagina van het onderzoek, of een pb'tje met je mail, mocht je niet meegedaan hebben maar toch nog het vervolg willen horen:)

@Mute, ja, ik heb er wel over nagedacht om ook ex-gamers mee te laten doen, maar omdat het ook gaat om hoeveel je speelt, en je character, is het lastig om dat als ex-gamer in te vullen.. Tenzij je daar natuurlijk op kunt antwoorden alsof je nu nog speelt:) In dat geval mag je hem van mij invullen hoor!

@Schpijker, ik denk dat het meeste onderzoek meer vragen dan antwoorden oplevert.. Zeker als je goed kritisch bent kun je zoveel vinden om te verbeteren en verder te onderzoeken. Dat is het mooie aan wetenschap, maar tegelijk ook hetgeen waar ik constant op vast blijf lopen.. Er is zoveel te doen dat ik vaak niet weet waar ik wil beginnen!

@The Flying Dutchman, ja, ik weet hoe zwaar het is, daarom heb ik een eigen onderwerp gekozen, dan ben ik in ieder geval wel echt gemotiveerd! En ik hou me nu bewust ver van gamen, omdat ik weet dat het anders ten koste van m'n studie gaat.. Ik wou dat ik al bij de laatste loodjes was, maar ik vind data-analyse in ieder geval wel leuk om te doen, dus dat scheelt een hoop:) Maar dan dat schrijven he:S Jij nog veel succes!

En aan alle anderen waar ik even niet op gereageerd heb omdat ik nogal overweldigd ben door alle reacties, in ieder geval heel erg bedankt voor het invullen! Volgens mij kan ik komende week aan m'n data-analyse beginnen:D

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
[b][message=33523653,noline]//edit: Hoe kon ik het vergeten! Ik ben 27jaar en heb al 2 huwelijken kapot zien gaan door WoW! Een buurman en vrouw en een koppel dat ik via een gemeenschappelijke vriend ken. Daar zijn zéker huwelijksbemiddelaars bij aangesproken om het probleem aan te pakken...helaas hadden beide mannen gekozen voor WoW ipv hun 'zagende' vrouwen
Dit valt eerder onder de noemer "Help, mijn man heeft een hobby". Ik heb zelf het omgekeerde ook gezien namelijk. Een Engelse gozer die nu bij een Deense meid woont. Ze zijn ondertussen getrouwd en hebben kinderen. Verder ken ik nog wel meer (niet internationale dan) setjes die zijn gevormd (in real life uiteraard).

Mensen zien het vaak te zwart-wit in dit soort dingen zoals deze vaak aangehaalde vergelijking.

Afbeeldingslocatie: http://www.seanbonner.com/blog/archives/piratesarecool.jpg

Xbox360 gamerprofile

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 12:46
psychodude schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 19:22:
[...]
Mwuah, vraag is hoe zeer dat echter noodzakelijk is of hoe zeer dat gewoon komt door de manier waarop society tegen deze vorm van "modernisering" kijkt. Stel jij bent een EVE speler, hebt een meesterlijk imperium opgebouwd, honderden spelers onder jouw waar jij zo'n beetje leiding over hebt, je maakt goede winst ingame.... tsja, ervarings certificaat anyone? Je toont skills op het gebied van leiderschap, marktwerking en weet het blijkbaar zo goed toe te passen dat zelfs mensen welk niet eens echt bij je in loondienst staan zich bij je voegen.

Als jij dan op een sollicatie in real life afgewezen wordt omdat je minimale werkervaring hebt, maar in plaats van jou nemen ze persoon B aan welk een jaartje wat leuks heeft gedaan om thema X zuipfeesten te organiseren voor studentenvereniging C, dan tsja... waar ligt nou eigenlijk het echte probleem?
Wow, bedankt voor dit inzicht! _/-\o_

Niets...

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

gnimmeL_kraD schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 13:18:
Dit valt eerder onder de noemer "Help, mijn man heeft een hobby". Ik heb zelf het omgekeerde ook gezien namelijk. Een Engelse gozer die nu bij een Deense meid woont. Ze zijn ondertussen getrouwd en hebben kinderen. Verder ken ik nog wel meer (niet internationale dan) setjes die zijn gevormd (in real life uiteraard).
Ik ben er zelf ook bewijs van, goeie 3 jaar relatie vanuit een MMO. Als je dan terugkijkt naar het aantal uur per dag dat ik achter de PC zat (gamen, chatten, videochat etc), had ik zeker de stempel 'verslaafde' gekregen, maar zet dit weg tegen de tijd dat je normaal met de vriendin op een dag doorbrengt, was het eigelijk best weinig. Het is maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt :)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:56
Heb de test gedaan... Vond dat er veel vragen op elkaar leken...

Word je boos als je niet kan gamen?
Kun je je een leven voorstellen zonder gamen?
Word je gestresst als je niet kan gamen?

Beetje erg bevooroordeeld...

Vooral als er toch gevraagd word: Game je omdat je er minder stress van krijgt, Ja, maar geen waarom?
Voor mij is gamen ontspanning, en ik doe het minder dan bij mijn vriendin zijn, maar genoeg om (van veel mensen) een stempel te krijgen... Dit kun je nooit uit deze test afleiden...

Even niets...

• Faquarl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-07 13:10
Tja majority rules, hetzelfde geld voor psychologie, een groote vergelijkingsmaatschappij en zoeken naar welk hokje iemand in past. Naar onze mening is het bevooroordeeld omdat we in zon hokje worden geduwd terwijl we er prima leven mee hebben. ach ja, uiteindelijk ben je je eigen baas :)

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Toch wel grappig om te zien dat de gevoelens van de meeste mensen die hier reageren, richting de (zoals mijzelf) negatieve kant op gaan....Misschien kun je daar een geheel nieuw onderzoek uit halen waarom de meeste mensen (hier) dan toch meteen van het ergere uit gaan ;) Psychologie op z'n best..

Ik vraag me toch af waarom je voor kant en klaar vragen hebt gekozen. Het lijkt mij juist interessanter en veel bevredigender om je eigen vragenlijst op te maken en daar antwoorden op te zien. Natuurlijk begrijp ik dat het extra werk is maar wat voor onderzoeksresultaten kun je nou nog halen uit een onderzoek wat al 1000x is bekeken en onderzocht. Op een gegeven moment zijn de psychologische betekenissen toch wel uitgeput en ga je alleen nog maar op een afgeknabbeld houtje zitten bijten. One out of a thousand same researches...Kun je wat mij betreft gewoon meteen de resultaten van iemand anders er bij plakken en klaar. Natuurlijk een beetje aanpassen hier en daar vanwege plagiaat enzo.

Ik neem aan dat je trouwens ook gewoon het resultaat van je onderzoek hier kunt plaatsen toch? Ik heb altijd de neiging om zo min mogelijk m'n email overal achter te laten.
Sinds je nu al genoeg antwoorden hebt verkregen en je aan je scriptie kunt beginnen lijkt het mij ook wel moeten kunnen dat je de insteek van jouw onderzoek toch wel kunt vertellen aangezien de resultaten van de enquette toch niet meer beinvloed kunnen worden O-)

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Deathscythehell schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:02:
Ik vraag me toch af waarom je voor kant en klaar vragen hebt gekozen. Het lijkt mij juist interessanter en veel bevredigender om je eigen vragenlijst op te maken en daar antwoorden op te zien. Natuurlijk begrijp ik dat het extra werk is maar wat voor onderzoeksresultaten kun je nou nog halen uit een onderzoek wat al 1000x is bekeken en onderzocht. Op een gegeven moment zijn de psychologische betekenissen toch wel uitgeput en ga je alleen nog maar op een afgeknabbeld houtje zitten bijten. One out of a thousand same researches...Kun je wat mij betreft gewoon meteen de resultaten van iemand anders er bij plakken en klaar. Natuurlijk een beetje aanpassen hier en daar vanwege plagiaat enzo.
Het mooie van internet en technologie, het veranderd elke dag. Gebruik je dus een set standaard vragen, kan je dit makkelijker vergelijken met onderzoeken van vorig jaar of de jaren ervoor of zelf over een jaar of 2 weer dit onderzoek doen en kijken of er dingen zijn veranderd.

• FunkyTrip
  • Laatst online: 18:46

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Vond er wel een hoop wazige vragen tussenzitten.
"do you know exactly what your character needs"... ja duh. Ik ben het zelf 8)7.
Naast bovengenoemde lijkt onderzoek ook gericht te zijn om te achterhalen in hoeverre spelers hun avatar als 'echt' zien, zoals kleine kinderen hun pop als een echte baby zien zeg maar. Dat is op zich wel interessant. Ik kan me voorstellen dat mensen die totaal compleet verslaafd zijn toch overal 'strongly disagree' antwoorden bij vragen die betrekking hebben op de personificatie van hun karakter.

Dit dus.

Verwijderd

De karakters waar ze in de test over vragen, zijn redelijk open ter interpretatie. Je moet de vragen beantwoorden alsof je over een ander persoon spreekt, misschien beantwoorden alsof je letterlijk speelt in woord en beeld wie je daar bent en je kunt het interpreteren alsof je het zelf bent. Deze test zou ook toegepast kunnen worden bij tabletop-players zoals mensen die dungeons and dragons spelen vanuit het papieren tijdperk (wat ook vandaag de dag nog immens intensief gespeeld wordt). Echter wordt het vanuit dat oogpunt niet bekeken. Ik ken immers ook mensen die dit elke dag wel kunnen spelen.

Verslaafd... verkeerde woordkeus ben ik bang. Ik denk eerder dat je het moet beschouwen vanaf de behoefte om in een andere wereld te zitten waar je daadwerkelijk wat kan betekenen, dan daadwerkelijk je eigen leven, waar je de gozer met die PC bent ;). Ik denk dat veel mensen daar juist die behoefte hebben om te spelen. Mensen die langere tijd een karakter besturen in een MMO maar toch het idee krijgen dat ze het alleen doen, wisselen ook sneller van een MMO. Puur het sociale aspect. Het is de nieuwe variant van een social gathering point waar je het ook vanaf moet bekijken. Vroeger ging je naar de kroeg, vandaag duik je een virtuele kroeg in ;).

Verwijderd

Topicstarter
Deathscythehell schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:02:
Toch wel grappig om te zien dat de gevoelens van de meeste mensen die hier reageren, richting de (zoals mijzelf) negatieve kant op gaan....Misschien kun je daar een geheel nieuw onderzoek uit halen waarom de meeste mensen (hier) dan toch meteen van het ergere uit gaan ;) Psychologie op z'n best..

Ik neem aan dat je trouwens ook gewoon het resultaat van je onderzoek hier kunt plaatsen toch? Ik heb altijd de neiging om zo min mogelijk m'n email overal achter te laten.
Sinds je nu al genoeg antwoorden hebt verkregen en je aan je scriptie kunt beginnen lijkt het mij ook wel moeten kunnen dat je de insteek van jouw onderzoek toch wel kunt vertellen aangezien de resultaten van de enquette toch niet meer beinvloed kunnen worden O-)
Wow, de reacties blijven maar komen! Super! Ik laat de vragenlijst denk ik tot na het weekend online staan, ga tot die tijd toch nog niet met de data aan de slag, en iedere extra persoon is toch mooi meegenomen:) Daarna zou ik best kunnen vertellen waar het nou echt over ging, maar de uitslag zal nog wel even op zich laten wachten hoor:P

One out of a thousand same researches.. Binnen de psychologie zijn er altijd veel onderzoeken naar dezelfde onderwerpen, maar dan allemaal met een andere twist. Gamen is juist iets waar nog niet zoveel (als andere onderwerpen) onderzoek naar gedaan is! Ze mogen dan wel dezelfde vragenlijsten gebruiken, maar vragenlijsten zijn maar een tool om iets mee te onderzoeken he, niet het onderzoeksdoel zelf:)

En SinergyX had wel een punt wat betreft dezelfde vragenlijsten gebruiken.. Ik had ook een meta-analyse kunnen doen, maar betwijfel of dit goed bevonden was voor m'n afstuderen. Ik ben toch aan bepaalde regels gebonden, dus dan moet je keuzes maken! Natuurlijk zijn de vragenlijsten niet zaligmakend, maar voor mijn onderzoek werken ze als het goed is prima, en daar gaat het mij momenteel om:) Ik ben geen geboren onderzoeker, maar ben heel blij dat ik iets gevonden heb wat ik leuk vind om te onderzoeken, dat helpt een hoop. Maar dan ga ik het mezelf niet onnodig ingewikkeld maken met zelf vragenlijsten ontwerpen, dan zou ik helemaal door de bomen het bos niet meer zien:P

En oh wat zou ik graag meeposten over wat ik zelf allemaal van gamen vind etc., maar dat zal ik jullie besparen, toch in ieder geval tot de dataverzameling klaar is:) Dan kom ik hier gezellig als medestudent/-gamer meedoen. Maar tot die tijd hou ik mooi m'n mond! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Silah ;) Mocht je na je afstuderen je eens vervelen, drop eens langs in EVE Online. In het tweakers topic kun je wel ongeveer vinden hoe iedereen in-game heet. Wellicht eens een keer gezellig een rondje missies te gaan runnen of een rondje te komen minen in EVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tempting.. Maar volgens mij trekt mijn laptopje dat grafisch gezien niet:( Heb daar bewust op gelet toen ik hem kocht, zodat ik niet zou kunnen gamen, of dat het zo irritant haperig zou gaan dat ik spontaan weer zou stoppen.. Werkt tot nu toe redelijk;) Perfect World draait wel aardig, maar zelfs daar heb ik geen tijd voor op het moment.. Is misschien maar beter ook, gamen met mate is iets wat ik nog steeds erg lastig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-07 13:52

Jabba

Firkan

Ook maar eens ingevuld, sommige vragen zetten je wel aan het denken moet ik zeggen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 12:53:
Gamen met mate is iets wat ik nog steeds erg lastig vind.
Dan heb ik nog een mooie voor je.

Al bijna 4 jaar zat ik te wachten op een spel, genaamd Dragon Age. In juli 2008 koop ik er een PC voor, want het zou uitkomen in oktober. Toen werd het (toch weer) uitgesteld, en is het in oktober 2009 uitgekomen. Sinds de releasedag heb ik het hier liggen, maar nadat ik level 10 heb bereikt (~50% van het spel) heb ik een week of 6 niet meer gespeeld. Geen zin meer. Nu ben ik weer mondjesmaat bezig, en heb gisteren level 11 bereikt. Als ik tijd heb om te spelen doe ik het niet want dan doe ik andere dingen. Zo is het ook met verscheidene andere spellen gegaan, die ik uiteindelijk pas jaren en jaren na release heb uitgespeeld.

En dan... toch kan ik niet wachten tot ergens half maart de expansion uitkomt. Waarschijnlijk koop ik hem op releasedag, en installeer heb pas als ik Dragon Age uit heb (verwachting: september ofzo :P) Na de installatie begin ik er 4 maanden later pas mee.

Verklaar dat maar 's ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Katsunami op 26-02-2010 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*inserteer remark over lage drempeleis op grafisch gebied voor EVE online ;)*

Misschien komt dat vanzelf een keer als je er wat meer tijd voor kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgreehder
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 14:35
Hmm over EVE Online gesproken; rare vragenlijst met die game in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 01:28
ingevuld. krijg opeens veel zelfbewustzijn over me gamegedrag
C01. I sometimes forget my own feelings and take on those of my character
C12. I control my character
C15. I know what my character wants
ehm .. suggereert dit onderzoek dat je "character" een eigen persoonlijkheid heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Cn-
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-08 19:34
Heey

Ik wilde even zeggen dat ik het een hele leuke vragenlijst vond. Het zette me wel even aant denken over mijn eigen playstyle en wat game met mijn leve/lifestyle heeft gedaan. Veel succes verder met je onderzoek ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Katsunami, ik vind het knap dat je dat zo kunt, bij mij is het meestal alles of niets.. Als ik niet helemaal in een game op kan gaan raak ik al snel helemaal de draad kwijt en heb ik geen zin meer om te spelen..

@Schpijker, ik wil het wel met full graphics kunnen spelen hoor! Anders is het ook net niks:P En who knows, ik denk dat ik eerst Dragon Age eens ga proberen:)

@Ketho, net wat je ervan maakt denk ik?^^

En Jabba/-Cn- en alle anderen die de vragenlijst nog ingevuld hebben, thanks!:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 23:06:
@Katsunami, ik vind het knap dat je dat zo kunt, bij mij is het meestal alles of niets.. Als ik niet helemaal in een game op kan gaan raak ik al snel helemaal de draad kwijt en heb ik geen zin meer om te spelen..
Mwa, knap... meestal ben ik gelukkig goed in staat om te onthouden waar ik ben, wat er is geweest en wat er nog komen moet. Met de journals erbij vergeet ik tenminste geen quests. Het zou echter wel eens prettig zijn om een spel uit te spelen voordat het 5 jaar oud is :+ Met boeken kan ik overigens hetzelfde hebben. Soms zet ik een dik boek van een pagina of 1000 halfweg "op hold", om even snel twee of drie dunnere boeken (rond de 300 pagina's ofzo) tussendoor te lezen, waarna ik dan weer verder ga met het eerste boek. 2 of 3 boeken tegelijk lezen, of 3 RPG's tegelijk spelen was mij ook niet vreemd toen ik daar nog genoeg tijd voor had ten tijde van mijn middelbare school :P

Ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, ik zou de vragenlijst maandag offline halen.. En toen werd ik ziek.. Maar ik heb nu echt genoeg responses, dus de thread mag gesloten worden:) Nogmaals heel erg bedankt allemaal!

En voor degenen die nu al willen weten waar het over ging, even snel dan, voor ik m'n data in duik.. Wat ik dus eigenlijk onderzoek (en wat volgens mij niemand geraden had!) zijn twee dingen:

#1, De invloed van de mate van identificatie met je character op gameverslaving, en in hoeverre de mate van "inclusion of other in the self" een mediërende invloed op dit effect heeft.

#2, De invloed van hoe gepassioneerd iemand is, en wat voor soort passie iemand heeft voor gamen, en de invloed daarvan op gameverslaving. En in hoeverre de mate van "inclusion of other in the self" een mediërende invloed heeft op dit effect.

En even wat uitleg bij deze (waarschijnlijk voor jullie bijzonder vage) begrippen.. Inclusion of other in the self (IOS) is de mate van overlap tussen jouw "zelf" en een ander. Dit kan een persoon, maar ook een activiteit zijn. Bij #1 gaat het om in hoeverre jouw character een deel uitmaakt van jouw "zelf", bij #2 gaat het erom in hoeverre de activiteit gamen in je zelfbeeld geïntegreerd is.

De invloed van de identificatie met je character op gameverslaving is in eerder onderzoek al aangetoond, maar ik heb het idee dat IOS hieraan bijdraagt, en dit is nooit eerder onderzocht. Hetzelfde geldt voor de invloed van de mate van passie (veel/weinig passie) en het soort passie (even kort door de bocht: harmonieus, de gezonde vorm van passie, of obsessief, waarbij de passie redelijk uit de hand loopt) op gameverslaving. Dit is ook in verschillende onderzoeken al aangetoond, maar de mediërende invloed van IOS hierop nog niet.

Ik hoop dat het enigszins begrijpelijk is nu! Mochten er nog vragen zijn, dan hang ik hier nog wel een tijdje rond om eventuele vragen te beantwoorden :) Uitgebreider verslag volgt (voor degenen die hun e-mail ingevuld hebben) als de scriptie af is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ergens iets van nederlandse literatuur waar je wat meer kan vinden van IOS? Kan niet echt een begrijpende definitie ervan vinden :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, niet in het Nederlands ben ik bang:( Het is ook behoorlijk abstract, maar het gaat dus om de twee vragen met de overlappende cirkels. Ik zou je linken naar het originele artikel (Aron, A., Aron E. N., & Smollan, D. (1992). Inclusion of other in the self scale and the structure of interpersonal closeness. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 596-612.), maar ben bang dat je daar niet bij kunt wegens copyright en psychologendatabases..

In het artikel spreken de auteurs zelf van "a general measure of closeness or one that emphasizes the interconnectedness of selves". En het mooie is dat dit dus niet alleen geldt voor je verbondenheid met personen, maar ook met dingen of activiteiten:) Vrij intuitief en eenvoudig dus. Als je het heel simpel wilt stellen gaat het in dit geval eigenlijk om hoe verbonden je je voelt met je character, of met het spelen van MMORPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Aron en Aron had ik inderdaad al gevonden, maar inderdaad kon ik er verder niets lezen dan wat inhoud-omschrijvingen. Eens kijken of ik via IIC of ICC iets verder kom (ingroup en community?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je met IIC/ICC? Nu volg ik je ook niet meer:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 10:14:
Oh ja, ik zou de vragenlijst maandag offline halen.. En toen werd ik ziek.. Maar ik heb nu echt genoeg responses, dus de thread mag gesloten worden:) Nogmaals heel erg bedankt allemaal!

En voor degenen die nu al willen weten waar het over ging, even snel dan, voor ik m'n data in duik.. Wat ik dus eigenlijk onderzoek (en wat volgens mij niemand geraden had!) zijn twee dingen:

#1, De invloed van de mate van identificatie met je character op gameverslaving, en in hoeverre de mate van "inclusion of other in the self" een mediërende invloed op dit effect heeft.

#2, De invloed van hoe gepassioneerd iemand is, en wat voor soort passie iemand heeft voor gamen, en de invloed daarvan op gameverslaving. En in hoeverre de mate van "inclusion of other in the self" een mediërende invloed heeft op dit effect.

En even wat uitleg bij deze (waarschijnlijk voor jullie bijzonder vage) begrippen.. Inclusion of other in the self (IOS) is de mate van overlap tussen jouw "zelf" en een ander. Dit kan een persoon, maar ook een activiteit zijn. Bij #1 gaat het om in hoeverre jouw character een deel uitmaakt van jouw "zelf", bij #2 gaat het erom in hoeverre de activiteit gamen in je zelfbeeld geïntegreerd is.

De invloed van de identificatie met je character op gameverslaving is in eerder onderzoek al aangetoond, maar ik heb het idee dat IOS hieraan bijdraagt, en dit is nooit eerder onderzocht. Hetzelfde geldt voor de invloed van de mate van passie (veel/weinig passie) en het soort passie (even kort door de bocht: harmonieus, de gezonde vorm van passie, of obsessief, waarbij de passie redelijk uit de hand loopt) op gameverslaving. Dit is ook in verschillende onderzoeken al aangetoond, maar de mediërende invloed van IOS hierop nog niet.

Ik hoop dat het enigszins begrijpelijk is nu! Mochten er nog vragen zijn, dan hang ik hier nog wel een tijdje rond om eventuele vragen te beantwoorden :) Uitgebreider verslag volgt (voor degenen die hun e-mail ingevuld hebben) als de scriptie af is!
Threads sluiten doen we normaal gesproken alleen als ze 'vol zijn' of niet voldoen aan ons beleid dus deze laat ik lekker open ;)

Wat betreft je korte uitleg, erg gaaf! Klinkt erg interessant allemaal kan niet zeggen dat ik er alles van snap, de grote lijnen wel maar precies kunnen uitleggen niet bepaald, maar ik kan merken dat het beetje psychologie wat wij hebben gekregen (/krijgen) toch nog ergens goed voor is ;)
Ik denk dat ik binnenkort wanneer ik wat tijd heb ook maar eens, zoals SinergyX, op jacht ga naar wat info omtrent IOS

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 21:13:
Wat bedoel je met IIC/ICC? Nu volg ik je ook niet meer:P
IIS bedoelde is, sorry :P (Inclusion of Ingroup in the Self)
Had ik wat leesvoer van gevonden, welke dezelfde insteek gebruikt als IOS (voor zover ik even heb kunnen lezen).
http://pss.sagepub.com/content/20/8/1026.full.pdf+html

ICS had ik ook gevonden, de community variant.
http://www3.interscience....bstract?CRETRY=1&SRETRY=0

Ik blijf hangen op die tekst "inclusion of X in the self", het klinkt zo scheef engels. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik had in het begin ook wat moeite met IOS hoor, zeker omdat ik er buiten het originele artikel bijzonder weinig over kon vinden. Maar intuitief gezien snap ik heel goed wat het is.. Het is alleen lastig uitleggen! Maar als je het echt niet snapt zou ik sowieso beginnen bij het concept "self", aangezien dat ook zo'n typisch psychologisch begrip is. Op zich is "inclusion of X in the self" geen scheef engels, omdat het over je zelfbeeld gaat, en niet over je fysieke zelf, zoals je over een fysieke groep zou praten. Misschien dat het daarom verwarrend is? Ter illustratie even een quote uit je tweede tekst:

"Mental representations of self and a close other are described as linked, or ‘‘overlapping,’’ in memory, and activating one representation facilitates activation of the other; the link is stronger the closer the relationship. Identification with a group leads to incorporation of the group into the self-concept"
Pagina: 1