• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:55
Ik heb een probleempje dat mijn cpu cooler aan 1 kant niet helemaal de cpu raakt. Het is een 1U cooler en dus erg plat. Op het moederbord zit vlak naast de cpu zo'n rond buisje (ken de naam niet) waardoor de cooler niet helemaal naar beneden kan. Daardoor staat de cooler er een beetje schuin op. Ik heb het even geprobeerd en in de bios de temp gekeken maar deze werd binnen 5 min. van 30 naar 45 graden. Niet goed dus. Nu vroeg ik me af is er iets waardoor de cooler net iets hoger komt, een soort extra coolplaatje ofzo die je tussen de cpu en de cooler kan doen waardoor deze iets hoger komt ?

Verwijderd

Je kunt proberen om een gat in je koeler te boren voor die elco.

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 19:13
Een extra plaatje ertussen bevorderd je koeling ook niet echt. Misschien kun je een foto posten? Misschien kun je inderdaad de koeler een klein beetje aanpassen zodat de boel wel past.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Je kan eerst een laagje koelpasta ertussen doen, dan een aluminium of koperen plaatje van een paar mm ertussen doen en dan terug koelpasta. Al lijkt het me gemakkelijker de elco gewoon los te solderen en met een paar draadjes ietsje verder met dubbelzijdige schuimplakband weer vast te plakken.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

dremelen? frezen? of net zo lang prutsen totdat het wel werkt, of de elco verplaatsen. draadjes aan de elco pootjes solderen, en de elco aan het andere eind van de draden vastmaken.

Maar eigenlijk wel vreemd, meestal hebben de sockets allemaal standaard maten en standaard uitsparingen voor dingen als beugels, koelblokken en boutgaten. Ben je soms een koeler voor een andere socket als waar je 'm nu op monteert, aan het monteren?

-_-

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 22:51
Kan je een foto maken van het probleem? Ik denk dat de koeler aanpassen de beste oplossing is. Aanpassingen op het moederbord zou ik niet aanraden

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:29
Hoezo is 45 graden na 5 minuten zo slecht? Wat voor CPU heb je eigenlijk?

• clonedonkey
Een stukje uit de cooler halen had ik idd ook al overwogen. Zou alleen het liefste deze heel laten als het kan. Heb even een foto gemaakt http://i45.tinypic.com/2qjx7yf.jpg

Verder is de socket sowieso goed, het is een socket 775 Pentium D. En 45 graden lijkt me best veel aangezien ik alleen in de bios zit en de cpu dus eigenlijk zo goed als niks doet !

En ik kwam zoiets tegen, er zit een koperen plaatje bij. Zou dat wat zijn of kan ik beter iets anders doen ?
http://www.scythe-eu.com/...ooler-stabilizer-775.html

[ Voor 21% gewijzigd door clonedonkey op 18-02-2010 22:33 ]

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-08 15:20

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

Moning2 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 22:28:
Hoezo is 45 graden na 5 minuten zo slecht? Wat voor CPU heb je eigenlijk?
Uhm, een stijging van 15 graden in 5 min. is wel heel veel. Kun je nagaan als je er ook maar even wil gamen of zelfs opstarten...

Things are cheaper for a reason

Verwijderd

ik zou hem uitfrezen / zagen, is zo gepiept

• Petervanakelyen
clonedonkey schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 22:32:
Een stukje uit de cooler halen had ik idd ook al overwogen. Zou alleen het liefste deze heel laten als het kan. Heb even een foto gemaakt http://i45.tinypic.com/2qjx7yf.jpg

Verder is de socket sowieso goed, het is een socket 775 Pentium D. En 45 graden lijkt me best veel aangezien ik alleen in de bios zit en de cpu dus eigenlijk zo goed als niks doet !

En ik kwam zoiets tegen, er zit een koperen plaatje bij. Zou dat wat zijn of kan ik beter iets anders doen ?
http://www.scythe-eu.com/...ooler-stabilizer-775.html
Dat maakt een hoop duidelijk. Je kan proberen de koeler voor de elco aan te passen, maar persoonlijk zou ik eigenlijk gewoon voor een andere cooler gaan. Enige reden waarom je deze wil gebruiken?

• clonedonkey
Zit in een 1u behuizing dus kan geen hogere cooler gebruiken :) Denk dat ik dan toch maar even ga zagen. Maar zo'n extra plaatje is niet echt iets dus ?

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:07
Idd, andere cooler of gewoon een gat boren, want volgens mij heb je daar aardig de ruimte voor in het koper.

• Petervanakelyen
clonedonkey schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 22:40:
Zit in een 1u behuizing dus kan geen hogere cooler gebruiken :) Denk dat ik dan toch maar even ga zagen. Maar zo'n extra plaatje is niet echt iets dus ?
Wel, de warmte-overdracht met zo'n plaatje er nog tussen is stukken minder efficient natuurlijk.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

TS meldt ook niet wat voor CPU erin zit, of er casefans aangesloten zijn en misschien is de kast wel dicht? En stijgt het naar 45+? Wat zijn je load temps? Ik zie geen antwoorden...

Hint: un peu plus de l'information s'il vous plait.

• clonedonkey
Jejking schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 22:48:
TS meldt ook niet wat voor CPU erin zit, of er casefans aangesloten zijn en misschien is de kast wel dicht? En stijgt het naar 45+? Wat zijn je load temps? Ik zie geen antwoorden...

Hint: un peu plus de l'information s'il vous plait.
Cpu had ik net verteld, is een Pentium D 2,8ghz. Verder zijn er 4 case fans, en is de kast open. Load temps heb ik niet aangezien er nog geen windows ofzo opzit. ben niet verder dan de bios geweest.

• clonedonkey
Heb inmiddels een stukje uit de cooler gehaald. Ga het straks even proberen maar zal nu wel goed zijn ! Nog even een klein, stom vraagje. de ledjes van je kas en het spiekertje hoe kan ik weten op welke manier deze op het moederbord moeten, snap dat nooit moet de tekst nu naar buiten wijzen of naar binnen ?

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-07 21:32
Daar ga je waarschijnlijk het boekje van je mobo bij nodig hebben, de min-pool van stekkertjes is meestal zwart, de plus kan verschillende kleuren hebben :)

• clonedonkey
marabunta2048 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:13:
Daar ga je waarschijnlijk het boekje van je mobo bij nodig hebben, de min-pool van stekkertjes is meestal zwart, de plus kan verschillende kleuren hebben :)
In het boekje staat het niet, dat vindt ik juist altijd het vreemde. Maar zwart als min zien is misschien idd wel de beste mogelijkheid. Maar ik dacht dit misschien overal standaard is dat je de tekst van de stekkertjes naar buiten of binnen moet laten wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:20

XyS

0.o.O

Er staat soms een plusje bij, op dat pinnetje moet de gekleurde draad dan.
Handigste is om even de handleiding van het moederbord op te zoeken, daar staat het sowieso in/

Edit:
Lekker traag, had het topic al een uur ofzo openstaan ? :p
Maar inderdaad zwart is de min en de gekleurde is de plus.

[ Voor 27% gewijzigd door XyS op 19-02-2010 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

clonedonkey schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 22:50:
[...]

Cpu had ik net verteld, is een Pentium D 2,8ghz. Verder zijn er 4 case fans, en is de kast open. Load temps heb ik niet aangezien er nog geen windows ofzo opzit. ben niet verder dan de bios geweest.
Goh, opeens vind ik 45 graden idle niet gek en eigenlijk denk ik dat er niet echt een probleem is 8)7 . Je weet wat voor hittekanonnen Pentium 4's zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Jejking op 19-02-2010 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Wat zou de maximale idle temp mogen zijn van deze cpu ? En hoeveel bij load ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Reiniertjuhhh schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 22:33:
[...]

Uhm, een stijging van 15 graden in 5 min. is wel heel veel. Kun je nagaan als je er ook maar even wil gamen of zelfs opstarten...
Uhm, als koeler geen contact maakt met de CPU haal je die 15 graden in 1 seconde ;) 15 minuten "nadert oneindig" voor een CPU, zoals dat in de wetenschap zo mooi heet. Temperatuurstijgingen van chips in CPU en GPU etc. (zeer klein, kleine warmtecapaciteit, zeer vermogen) duren secondes en dan is de temperatuur al stabiel.

Al met al vind ik 45 graden bovengemiddeld hoog voor een CPU maar niet tè hoog, zoals hierboven ook gezegd is het gewoon een warme CPU. Maar toch is het altijd wel fijn als je koeler goed contact maakt :)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

clonedonkey schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 00:22:
Wat zou de maximale idle temp mogen zijn van deze cpu ? En hoeveel bij load ?
Een beetje zoekwerk en initiatief zou niet misstaan hier. Voor de gein: http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL94Q

Voor de rest ben ik het eens met buurman hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:10
Het is de verkeerde proc, maar dat geeft niet. Hij geeft zelf namelijk aan een Pentium D 2.8GHz te hebben (jij geeft een 3.2)

Als hij een 820 heeft, dan heeft de proc ook geen speedstep, dus dan is het niet gek dat ie snel warm wordt....
En daarbij is 45C echt nog niet zo slecht voor dat ding...

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
staat er bij de pootjes niet een streepje onder ? of een + teken?

en anders op de goede gok.. ledjes gaan er niet stuk van iig ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Die LEDs maken echt niets uit. Sluit ze aan zonder er bij na te denken en als het niet werkt draai je gewoon de polariteit om :z

Wat is nu het resultaat met het uitgezaagde stukje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lange pootje is de min, de plus heeft een vlakker plastic lichaam.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

R.E. schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 08:22:
Het is de verkeerde proc, maar dat geeft niet. Hij geeft zelf namelijk aan een Pentium D 2.8GHz te hebben (jij geeft een 3.2)

Als hij een 820 heeft, dan heeft de proc ook geen speedstep, dus dan is het niet gek dat ie snel warm wordt....
En daarbij is 45C echt nog niet zo slecht voor dat ding...
Even een verkeerd linkje gepasted. Maar goed, Intel was in die hele generatie niet goed op dreef wat betreft stroomverbruik voor zowel idle als load dus ik denk dat er geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Om alles even af te sluiten, heb het stukje eruit gehaald, alles opnieuw geplaatst en cpu komt nu idle niet boven de 41 graden uit. Werkt nu dus prima. Bedankt voor jullie hulp !
Pagina: 1