Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345907

Topicstarter
Beste Tweakers,

Heel graag even jullie advies...

Ik ben nog helemaal niet op de hoogte van het ICT gebeuren en zou daar graag verandering in brengen.

Reden: job die ik 100% zie zitten maar die een basiskennis ICT in de telecomwereld vereist (hosting, housing, LAN, WAN,...... tot Escaux en Cisco Call Manager).

Ik zou dus graag zo snel mogelijk beginnen aan het bijschaven van mijn kennis! MAAR heb geen flauw idee met welk boek ik best aan de slag kan.
Begrijp me goed: ik ben een complete leek en moet om te beginnen slechts basiskennis hebben. Bij opstart in de job komt een zeer doorgedreven opleiding kijken. Ik moet echter eerst en vooral weten waar men het over heeft bij de opleiding ;) .

Kan iemand me verder helpen met een goede titel & auteur of ISBN nummer?

Alvast heel hartelijk dank voor de moeite!

Groetjes QE!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Anoniem: 345907 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:31:
Beste Tweakers,

Ik ben nog helemaal niet op de hoogte van het ICT gebeuren en zou daar graag verandering in brengen.

Reden: job die ik 100% zie zitten maar die een basiskennis ICT in de telecomwereld vereist (hosting, housing, LAN, WAN,...... tot Escaux en Cisco Call Manager).

Ik zou dus graag zo snel mogelijk beginnen aan het bijschaven van mijn kennis! MAAR heb geen flauw idee met welk boek ik best aan de slag kan.
Begrijp me goed: ik ben een complete leek en moet om te beginnen slechts basiskennis hebben. Bij opstart in de job komt een zeer doorgedreven opleiding kijken. Ik moet echter eerst en vooral weten waar men het over heeft bij de opleiding ;) .

Groetjes QE!
Allereerst, welkom op GoT :)

Maarrrr, topickaping wordt hier over het algemeen niet gewaardeerd. Zeker niet als je, zoals in jouw geval, een oud topic omhooghaalt met een hele andere insteek.

Dit topic gaat over (het opleiden tot) software engineer vs programmeur, terwijl jij op zoek bent naar ICT-basiskennis in het algemeen. Ik denk dat je beter een eigen topic kunt openen en daarbij kunt aangeven wat je precies zoekt (dit lijkt basiskennis van netwerken te zijn). Want er is niet één boek met basiskennis ICT. En als het er wel is, zal het wel te algemeen zijn om er veel van op te steken.

Succes!

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Post verplaatst neem ik aan?

Edit: niet goed gelezen... Toch zou ik contact opnemen met het bedijf en eens vragen hoeveel je van wat moet afweten. Wellicht moet je gewoon technisch genoeg zijn om de cursus goed te kunnen begrijpen.

Aan je enthousiasme ligt het niet, dus dat zit alvast goed.

[ Voor 63% gewijzigd door EMP op 19-02-2010 15:34 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

dus als ik het goed begrijp wil je voordat de vacature gesloten is, kennis opdoen van lan, wan, hosting, voip....

sorry hoor maar op hier kennis van op te doen heb je echt gewoon werkervaring nodig... dit is niet iets wat je weet na een boekkie gelezen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:17

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

AIV boek... hoe heet het ook alweer? Algemene Informatie Voorziening?
Deze dus Scratcht net de surface van wat je moet weten, als je over een onderwerp meer wilt weten dien je daarover aanvullende literatuur te regelen. Is nog net geen ..... voor dummies boek. Versie die ik las is wel wat verouderd, maar geeft wel de basiskennis mee.

Ben je eventueel ook bereid te investeren in een cursus of moet het lowbudget met een zelfstudie en boekkie?

[ Voor 28% gewijzigd door Freakertje op 19-02-2010 16:17 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 14:29
Denk dat je met een paar boeken en een paar honder euro aan ouwe zooi en veel doorzettingsvermogen ezelf een hoop kan leren

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:56
Wijnands schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 16:43:
Denk dat je met een paar boeken en een paar honder euro aan ouwe zooi en veel doorzettingsvermogen ezelf een hoop kan leren
Ik denk dat het erg tegen gaat vallen. Je kan wel snel wat basiskennis en termen leren uit een boek, maar volgens mij val je bij een sollicitatiegesprek dan al snel door de mand als je verder helemaal geen ervaring of kennis op dat gebied hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:23
Ik zit al tien jaar in de telecom en dan nog heb ik maar amper basis kennis van ICT.
ICT gaat veel verder dan routeren en switching (waar ik veel mee te maken heb)

Je kunt niet even basis kennis op doen van ICT en dan ook van telecom.
Ervaren ICT'ers en ervaren telecom monteurs hebben al moeite om ook het ander vak er nog even bij te leren.
Daar gaat jaren over heen.

Het lijkt jouw een leuke job en dat klopt ook maar kom over 5 jaar maar eens terug als je de juiste opleidingen hebt gevolgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225957

Dag! Als ik je vraag zo lees dan heb jij het boekje "Alles over het ICT gebeuren in 14 dagen" nodig. Het behandelt een zeer uitgebreide kennis van programmeertechnieken, netwerktechnologie, relationele databanken (o.a. voldoende info om onmiddellijk als senior Oracle DBA aan de slag te gaan), advanced SAP kennis, analyse-technieken, systeembeheer, IT projectleiding,... en nog veel meer, en dat alles in 312 pagina's met een grote font.

... of je kunt natuurlijk ook zoals alle andere Tweakers hier eerst 15 jaar ervaring opdoen en op het werk en 's avonds voortdurend bijstuderen vooraleer één van deze vakken door en door beheerst..., het "ICT gebeuren" zoals je dat zo mooi omschrijft. Ja, we geven je snel effe een ISBN nummer van een boekje zodat je effe snel een senior Tweaker kunt worden. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:13
Anoniem: 225957 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 21:18:
Dag! Als ik je vraag zo lees dan heb jij het boekje "Alles over het ICT gebeuren in 14 dagen" nodig. Het behandelt een zeer uitgebreide kennis van programmeertechnieken, netwerktechnologie, relationele databanken (o.a. voldoende info om onmiddellijk als senior Oracle DBA aan de slag te gaan), advanced SAP kennis, analyse-technieken, systeembeheer, IT projectleiding,... en nog veel meer, en dat alles in 312 pagina's met een grote font.

... of je kunt natuurlijk ook zoals alle andere Tweakers hier eerst 15 jaar ervaring opdoen en op het werk en 's avonds voortdurend bijstuderen vooraleer één van deze vakken door en door beheerst..., het "ICT gebeuren" zoals je dat zo mooi omschrijft. Ja, we geven je snel effe een ISBN nummer van een boekje zodat je effe snel een senior Tweaker kunt worden. Succes.
Mhh proef het sarcasme.. :9 :+

Ik heb ook wel eens een baan zien zitten maar dit is niet echt de oplossing. Misschien een handig vraagje. Vind je ICT wel leuk?

[ Voor 25% gewijzigd door Loev op 19-02-2010 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-07 13:51
Ik ben ook stellig van mening dat je deze ervaring niet even snel uit een boekje kunt halen.
Ik draai inmiddels ook alweer 15 jaar mee in de ICT en verbaas me nog steeds over het kennisniveau van vele mensen die met huidige "ICT studies" afstuderen....
M.n. de MBO studies zijn vaak bedroevend. HBO is ook niet wat het moet zijn, maar dan kun je in elk geval aantonen dat je op dat niveau kunt functioneren.

@ QE1979: Ik hoop dat je een fotografisch geheugen hebt (dat helpt), en dat je in je toekomstige functie niet voor situaties komt te staan welke niet in het boekje vermeld staan. Dan kan oplossen zonder ervaring wel eens erg lastig worden. Veel succes in elk geval. En for what it's worth: motivatie is erg belangrijk!

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anoniem: 345907 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:31:
Beste Tweakers,

[knip]

Groetjes QE!
Ik wil je niet ontmoedigen, maar als je uberhaupt totaal geen kaas gegeten hebt van de ICT wereld, dan ga je het niet maken in een paar weken.
ICT is zo vreselijk veelzijdig dat je wel kunt vergeten om op alle vlakken die je noemt bekwaam te worden in een korte tijd.

Even als voorbeeldjes:
- Om bruikbaar userhulp te kunnen verlenen (zonder voorkennis) binnen de unix webhosting wereld, ben je al gauw 3 maanden aan de slag als helpdesk trainee.

- Cisco levert certificeringen voor bepaalde networking segmenten. Een simpel certificaatje CCNA kost je al 2 weken aan zelfstudie, puur uit het boekje lezen. En dan heb je de praktijklessen nog niet gehad. En dan stelt CCNA weinig meer voor dan een fatsoenlijke kennis van hoe netwerken in elkaar steken, hoe het OSI model er uit ziet, wat IP adressen zijn, wat een switch/router doet en wat voor stekkertjes er gebruikt worden.
Wil je dieper aan de slag (telecom wereld), zal je echt wel iets pittigers als CCNA moeten hebben.

- Dikkere pillen, zoals bepaalde boekenreeksen van Microsoft, zijn zo vreselijk dik dat je er per boek wel een maand voor uit mag trekken (1 cursus is vaak meerdere boeken). Met praktijk erbij ben je al snel een half jaar constant bezig met leren.
M'n pa doet het buiten z'n werktijden. Ik heb geen idee hoe lang hij inmiddels de boeken en z'n trainingslaptop al heeft staan... ik denk al minstens anderhalf jaar en volgens mij heeftie z'n examen nogsteeds niet maar wel veel kennis dmv praktijk @ work.

Het is ook niet voor niets dat de gemiddelde MBO-er sowieso de volle 4 jaar over z'n opleiding doet en dan nogsteeds weinig meer kan dan junior werkplekbeheerder / helpdeskmedewerker of bezig kan in de computer assemblage of winkelmedewerker.

Als je echt snel mee wil komen en binnen nu en een jaar of 2 in de ICT aan de slag gaan op een functiehoogte zoals jij die noemt, zal je met bits en bytes in je bloed geboren moeten zijn. Oftewel: je moet er een bjna autistische aanleg voor hebben. Van nature zo goed met alles wat digitaal is dat je wat dat betreft alles in record tijd onder de knie kan krijgen.

Het enige wat ik je kan aanraden is om te zoeken naar een baantje onderaan de ICT ladder en daar ervaring op te doen. Misschien dat je op die manier wat kan klimmen en cursussen kan regelen via de baas. Veel cursussen zijn namelijk niet te betalen als particulier.

Edit:
Oh en verder: koop een rits oude PC's op, koop wat netwerk apparatuur en een doosje gereedschap.
Bouw je eigen netwerk en ga daarmee aan de slag. Reserveer er maar een complete kamer voor.
Ik hoop dat je veeeeel tijd hebt en bereid bent om je weekenden op te offeren aan hobbymatig prutsen aan computers. Dat lijkt mij de enige weg als je bouwjaar inderdaad overeenkomt met je username... Een voltijd opleiding doen lijkt me dan iig geen optie.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 20-02-2010 00:21 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

McKaamos schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 00:12:
[...]

Ik wil je niet ontmoedigen, maar als je uberhaupt totaal geen kaas gegeten hebt van de ICT wereld, dan ga je het niet maken in een paar weken.
ICT is zo vreselijk veelzijdig dat je wel kunt vergeten om op alle vlakken die je noemt bekwaam te worden in een korte tijd.
Inderdaad. Om je een voorbeeld te geven, ik ben een 10-tal jaar aan de slag als Oracle DBA; ondertussen senior Oracle DBA.

Ik ben daar niet zomaar geraakt. Gelukkig stelt Oracle gratis uitstekende boeken ter beschikking (downloads) alsook Red Hat en andere vendors. Ik heb er ondertussen naast mijn bureau 3 curverbakken vol "Oracle stuff" staan, allemaal Oracle boeken die overduidelijk veel gelezen zijn en rijkelijk gekleurd met markeerstiften, plus 1 bak AIX/Red Hat stuff, plus nog een bak "allerlei".

In één curverbak gaan veel boeken. Dat doe je niet zomaar effe in een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00

JaQ

Anoniem: 225957 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 11:26:
Inderdaad. Om je een voorbeeld te geven, ik ben een 10-tal jaar aan de slag als Oracle DBA; ondertussen senior Oracle DBA.
Cool, senioriteit door jaren. Dat wil ik ook later als ik groot ben :+
Anoniem: 225957 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 11:26:
Ik ben daar niet zomaar geraakt. Gelukkig stelt Oracle gratis uitstekende boeken ter beschikking (downloads) alsook Red Hat en andere vendors. Ik heb er ondertussen naast mijn bureau 3 curverbakken vol "Oracle stuff" staan, allemaal Oracle boeken die overduidelijk veel gelezen zijn en rijkelijk gekleurd met markeerstiften, plus 1 bak AIX/Red Hat stuff, plus nog een bak "allerlei".

In één curverbak gaan veel boeken. Dat doe je niet zomaar effe in een paar maanden.
Wat je eigenlijk zegt is: ik heb de beste route genomen door eerst alle mogelijke documentatie van Oracle en de besturingssystemen waar ik mee werk door te nemen en daarna heb ik nog een aantal vakgerelateerde boeken doorgewerkt. Is dat daadwerkelijk de "beste" route? Het ligt er maar net aan wat je wilt doen lijkt me? Voor jouw specifieke functie heeft het blijkbaar gewerkt, maar als goed Oracle techneut weet je dat het beste antwoord altijd is "it depends" ;)

De TS heeft nergens gezegt dat hij op zoek is naar een baan als techneut, enkel dat hij basiskennis van wat telco ICT nodig heeft voor een baan. Dat is dus iets wat prima uit een boekje te halen is, ik zou god op mijn blote knieën bedanken als de gemiddelde accountmanger (of projectleider) die zichzelf een hele ict-pief vindt (omdat hij de pc van zijn oma fixed en daar stoer over doet op GoT) zichzelf een vergelijkbare houding zou aanmeten.

De reden waarom ik juist op jou (SteveIT) reageer is omdat ik echt super alergisch ben geworden voor DBA's die een verspuugwedstrijd beginnen omdat ze een boek van Tom Kyte (of Cary, of Jonathan of Toon of Tim etc etc) hebben gelezen. (bovendien: het is niet stoer om een boek te lezen, het gaat om begrijpen wat er staat ;) )

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18437

Hallo QE :)

Aan de reacties hierboven zie je al dat je nu de gemiddelde trotste ict'er op zijn pik trapt. Eenvoudig spreken over de kennis van een ict'er wordt vaak niet geaccepteerd door ons soort vreemde wezens :)

Maar goed, over het algemeen valt het allemaal wel mee. Veel van ons zijn idd van jongs af aan het het spelen geweest, een studie erbij, vele cursussen en werkervaring en dan nog zijn we op 20% van het kennisniveau van wat we willen bereiken. Dat betekent niet dat jij je doestelling niet kan behalen!

Ik denk dat je wat lager moet gaan inzetten. Als ik jou tekst zo lees zweef je een beetje tussen de hosting wereld en de telecom wereld, iets waar veel verschil in zit. Kan je gerichter aangeven wat je uiteindelijk zou willen doen? Dan kunnen wij wat gerichter adviseren m.b.t. een goed boek om eens mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JaQ schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 14:10:
[...]

Cool, senioriteit door jaren. Dat wil ik ook later als ik groot ben :+
Senioriteit door bewezen prestaties, eerder.
JaQ schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 14:10:
De reden waarom ik juist op jou (SteveIT) reageer is omdat ik echt super alergisch ben geworden voor DBA's die een verspuugwedstrijd beginnen omdat ze een boek van Tom Kyte (of Cary, of Jonathan of Toon of Tim etc etc) hebben gelezen. (bovendien: het is niet stoer om een boek te lezen, het gaat om begrijpen wat er staat ;) )
Een DBA die over de hele lijn populair is, is gewoonlijk geen goede DBA. Zachte heelmeestes maken stinkende wonden. Zachte DBAs maken slechte databases. Daarom hoef je nog niet met een t-shirt "God is an Oracle DBA" rond te lopen (en die zijn er, geloof me, mooie t-shirts trouwens 8) ) maar een zekere vorm van strak beleid is toch nodig in de Far-West wereld van developpers... anders kom je er als onderneming niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00

JaQ

Anoniem: 225957 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 18:02:
Een DBA die over de hele lijn populair is, is gewoonlijk geen goede DBA. Zachte heelmeestes maken stinkende wonden. Zachte DBAs maken slechte databases. Daarom hoef je nog niet met een t-shirt "God is an Oracle DBA" rond te lopen (en die zijn er, geloof me, mooie t-shirts trouwens 8) ) maar een zekere vorm van strak beleid is toch nodig in de Far-West wereld van developpers... anders kom je er als onderneming niet.
Sodeju, dit is een stereotype bevestigende uitspraak....

Ik ben ook niet de makkelijkste voor mijn collega's (al dan niet DBA's ;) ), maar als DBA ben je zeker niet de enige die de regels bepaald noch per definitie diegene die het altijd het beste weet. Dat je als DBA de door de ondermening bepaalde regels qua databasebeleid mag (moet) toepassen is uiteraard wel een feit, maar dat maakt je nog steeds geen guru of god (maar een regel-toepasser, in de samenleving bekend staande als een politieagent ;) ). Dat narcisme een veel voorkomende eigenschap van DBA's is, is derhalve passend.

Soms lijkt het misschien wel alsof je meer begrijpt van een omgeving (lang leve de wait interface), maar simpelweg de functie DBA (senior zelfs) als machtsmiddel gebruiken vind ik incorrect. Slaan met titels (al dan niet door bewezen diensten uit het verleden) werkt uiteindelijk niet bij een echte probleemsituatie. Althans: dat is mijn beperkte ervaring.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Pagina: 1