Q6600 Koeling & Overclock

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• k1NG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-08 21:56
Sinds kort ben ik van een boxed cooler over gegaan naar een Zalman 9700 CNPS LED, nu wordt de CPU wel beter gekoeld maar vind ik het nog net iets te hoog om te gaan overklokken. Ik wil namelijk binnenkort gaan overklokken naar 3,0Ghz met de Q6600 G0, maar ben bang dat nu toch mijn temperaturen nu nog steeds te hoog zijn @ 2,4Ghz om te kunnen overklokken.

Idle: 35 - 40 graden
Full Load:60 graden

Tevens heb ik 3 fans in mijn kast(Coolermaster CM 690) zitten, 1 voor, 1 achter en 1 boven de CPU.

Iemand enig advies hiervoor?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou eerst eens goed kijken naar de koeler. Ik denk dat 60 stressed op stock aardig hoog is voor de koeler die je gebruikt. Ik heb het vermoeden dat het lager kan als je de koeler opnieuw monteerd. Misschien zit ie er niet strak genoeg op of zit je koelpasta niet goed.

Wat ook kan is dat je IHS een beetje bol is. Veel van deze CPU's hebben daar last van. Daar door is het contact tussen CPU en koeler niet optimaal. Dit kan je wel controleren door verse koelpasta aan te brengen en de koeler er dan op te drukken. Dan kan je aan de afdruk zien of het contact goed is. Mocht dit het geval zijn kan je de CPU lappen om em helemaal vlak te maken.

Heb zelf ook een Q6600 G0, alleen dan met waterkoeling. Ding doet 3510MHz op 1.38 volt. Moet er wel bij zeggen dat ik echt mazzel heb met deze CPU. Ook is de mijne gelapped want hij was eerst ook bol.

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:17

kronolith

[EDIT]

Probeer hem eerst eens op 3,0 ghz te krijgen en dan te kijken wat je temps zijn ;)

Heb zelf ook een q6600 gehad, daarmee had ik dezelfde temps als jij (alleen had ik hem wel geklokt op 3,4 ghz). Ik weet niet meer hoe hoog m'n temps waren op stock maar goed.

Maar zoals ik al zei: kijk eerst eens wat hij op 3,0 ghz doet, en vel daarna pas een oordeel.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
is een overklokte q6600 op 3.4 ghz een beetje te vergelijken met een i7 860 op stock speeds?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Goofy1978 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 22:58:
is een overklokte q6600 op 3.4 ghz een beetje te vergelijken met een i7 860 op stock speeds?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de i7 serie 10 of 20% sneller was per klok tik. Dan zou een Q6600 @ 3.4GHz een stukje sneller zijn. Correct me if i'm wrong.

Maar als je de afweging maakt tussen het kopen van een i7 of Q6600, moet je natuurlijk wel bedenken dat je die i7 ook flink kan overklokken, en dan laat ie de Q6600 dik achter zich. Nou zal een Q6600 alleen wel aardig wat goedkoper zijn.

• Droplollies
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
is de airflow optimaal? (draaien alle fans goed, geen huge bos met kabels in de weg, fans blazen in 1 richting, push-pull)
zit er niet teveel koelpasta op? (dit isoleert)
lap je cpu of laat het doen, dit ben ik ook van plan te doen met mijn q6600 en hij schijnt er wel 10c koeler van te kunnen worden!

Mijn Spec's

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:11
Het kan toch ook gewoon zijn dat je Zalman het niet zo goed doet?
Dan kan je beter investeren in een andere cpu-cooler.
Ik kan de CM Hyper N520 aanraden, als het niet stil moet zijn..

Drive it like you stole it.

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Voor dat geld kan je beter een Scythe Mugen 2 Rev. B kopen, die is maar een paar euro duurder.

Ontopic:
Ik zou eerst even kijken of je koeler er wel goed op zit, en of je niet te veel koelpasta hebt gebruikt.
Als dat allebei goed is, en de temps blijven nog steeds hoog, zou ik inderdaad kijken of de IHS wel plat is.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 19:41

Blord

Hello Kitty !

PilatuS schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:02:
[...]

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de i7 serie 10 of 20% sneller was per klok tik. Dan zou een Q6600 @ 3.4GHz een stukje sneller zijn. Correct me if i'm wrong.

Maar als je de afweging maakt tussen het kopen van een i7 of Q6600, moet je natuurlijk wel bedenken dat je die i7 ook flink kan overklokken, en dan laat ie de Q6600 dik achter zich. Nou zal een Q6600 alleen wel aardig wat goedkoper zijn.
Hang af welke applicaties je gebruikt. Bij WCG is dit een groot verschil. Zie mijn flush history, tot en met 03-02-2010 is dit het resultaat van 5 Q6600 ( 3.5Ghz, 3.4Ghz, 3.4Ghz, 2.4Ghz, 2.4Ghz) die alleen de eerste 4 de volle 24uur per dag aanstaat. Daarna is een i7-860 bijgekomen met een milde oc van 3.1Ghz. Zie de enorme boost in output. Vanaf 15-02-2010 gaat het weer beneden wegens RMA van de P55 moederbord. :P

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/WCG_output.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1NG
Droplollies schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:33:
is de airflow optimaal? (draaien alle fans goed, geen huge bos met kabels in de weg, fans blazen in 1 richting, push-pull)
zit er niet teveel koelpasta op? (dit isoleert)
lap je cpu of laat het doen, dit ben ik ook van plan te doen met mijn q6600 en hij schijnt er wel 10c koeler van te kunnen worden!
Airflow is optimaal aan de voorkant wordt er koele lucht in geblazen en aan de achterkant blazen de fans alles naar buiten, fans draaien goed, alle kabels gewoon netjes weggewerkt met tyrips en dergelijke.

Ik vervang vanmiddag nog wel ff de koelpasta en monteer de koeler er wel opnieuw op, daarna stress ik hem wel met Intel Burn test. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollies
intel burn test zou ik je niet aanraden... hij word er ongeveer 10 c warmer van dan met prime en geen enkele applicatie op deze planeet belast een cpu zo zwaar als intel burn,
als je echt de absolute max temp wil weten kan je het doen maar voor stabiliteit is prime95 een net zo goede optie :)

Mijn Spec's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-02 21:02

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Droplollies schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 19:54:
intel burn test zou ik je niet aanraden... hij word er ongeveer 10 c warmer van dan met prime en geen enkele applicatie op deze planeet belast een cpu zo zwaar als intel burn,
als je echt de absolute max temp wil weten kan je het doen maar voor stabiliteit is prime95 een net zo goede optie :)
Daarmee kan je hem dan beter stresstesten, want zoals je zelf al zegt, het is het meest stressende programma en niks zal daar voorbij gaan. Dus als hij IBTstabiel is, dan is je CPU goed stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1NG
CPU koeler opnieuw opgezet met wat minder koelpasta en de CPU overgeclockt naar 2,7Ghz, daarna CPU gestresstest met Prime95 en dan haalt hij een max temp van 50-55 graden full load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollies
Djmaddox schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 20:40:
[...]

Daarmee kan je hem dan beter stresstesten, want zoals je zelf al zegt, het is het meest stressende programma en niks zal daar voorbij gaan. Dus als hij IBTstabiel is, dan is je CPU goed stabiel.
daar heb je wel een punt mee, maar ik dacht dat het in dit topic om temps ging...
temps die je met ITB haalt zul met real world applications nooit halen dus voor max temps is prime95 vodoene imo :Y
maargoed als je echt 100% zeker wil zijn dat je cpu onder alle omstandigheden stabiel is kan je idd voor ITB gaan, al zou ik het zelf niet zo snel doen (houd niet zo van 70 graden op men cpu cores :N)
echter is dit puur mijn menig en is de beslissing uiteraard bij de TS met welk tooltje je je cpu blij gaat maken :)

Mijn Spec's

Pagina: 1