Auto stinkt naar benzine en verbruikt veel

Pagina: 1
Acties:

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Topicstarter
Ik heb een Suzuki Swift. 1.0 GLS uit '97. Geen snelheidswonder, maar hij reed altijd lekker goedkoop. Alleen lijkt hij steeds meer benzine te verbruiken. Een zeer grove berekening met benzinebonnetjes en kilometerstanden komt uit op 1:13 terwijl hij 1:20.5 gedaan heeft. Ook stinkt hij naar benzine. Ik dacht eerst dat dit diesel was die aan mijn schoenen mee naar binnen gelopen was bij tankstations en in de matten zat maar de matten zijn eigenlijk redelijk schoon. Soms ruik je het ook niet, en soms ruik je het al als je naast de auto staat. Ik heb het idee dat de benzinelucht wel het ergst is bij de achterklep.

Zelf zat ik voor he verbruik aan het luchtfilter te denken. Er is flink verbouwd in mijn straat en af en toe lag er gewoon een flinke laag zand en stof op de auto. Maar kan een luchtfilter zorgen voor een benzinestank in en naast de auto? En als iemand een handleiding weet hoe je een luchtfilter checked, ik heb wel wat gezocht op Youtube en Google maar dan kom je uit bij allerlei andere filters (tot stofzuigers toe ;) )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Zou het niet kunnen zijn dat je tank lek is? Dat verklaart het verbruik en de geur.
EDIT: Kun je trouwens controleren door hem af te tanken en een tijdje op dezelfde plek te laten staan.

[ Voor 38% gewijzigd door Krentenbol op 18-02-2010 18:56 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
TKing schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 18:55:
Zou het niet kunnen zijn dat je tank lek is? Dat verklaart het verbruik en de geur.
EDIT: Kun je trouwens controleren door hem af te tanken en een tijdje op dezelfde plek te laten staan.
Ik hoop het niet eigenlijk. Ik heb vanmiddag de achterklep geinspecteerd waar het reservewiel ligt en dergelijke en hij begint daar wel te roesten. Dus het zou kunnen, de tank zit waarschijnlijk onder de achterbank of achterin links van het reservewiel dus dat verklaard wel de plaats waar de geur het ergst is.

Dan zou hij trouwens wel met een lekke benzinetank door de APK keuring gekomen zijn wat me ook vreemd lijkt.

[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 18-02-2010 19:05 ]

/▌

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:34
Als je benzine ruikt, dan lekt er ergens iets, zeker als het verbruik zo drastisch is gestegen. Heb ook een Swift en die ruikt nergens naar :P De tank zit onder de achterbank, onder de auto.

Een verstopt luchtfilter kan inderdaad leiden tot een hoog verbruik en benzinelucht, maar omdat het vooral linksachter bij de tankdop zit en het verbruik wel erg sterk is gestegen denk ik niet dat het daar in zit. Of hij moet echt potdicht zitten, maar dan zou de auto waarschijnlijk niet eens meer starten :P
Mocht je het luchtfilter willen controleren, dat zit onder dat grote ronde zwarte ding bovenop de motor. In het midden zit een moer, die eraf draaien en rondom 4 snelsluitingen losmaken. Deksel eraf en daar is je filter :)

Het kan zijn dat je tankoverloop/ontluchting dicht zit, waardoor je de tank voller kan gooien (tot in de vulpijp) dan normaal en er drukopbouw plaats kan vinden. Samen kan dit leiden tot lekkage en de bijbehorende stank.

[ Voor 44% gewijzigd door Peenutzz op 18-02-2010 19:22 . Reden: toevoegingen ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
Peenutzz schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:09:
Als je benzine ruikt, dan lekt er ergens iets, zeker als het verbruik zo drastisch is gestegen. Heb ook een Swift en die ruikt nergens naar :P De tank zit onder de achterbank, onder de auto.

Mocht je toch het luchtfilter willen controleren, dat zit onder dat grote ronde zwarte ding bovenop de motor. In het midden zit een moer, die eraf draaien en rondom 4 snelsluitingen losmaken. Deksel eraf en daar is je filter :)
Thanks, zat vanmiddag al naar dat ronde ding te kijken. Er zit een moer op die er voor gemaakt is zonder gereedschap los te draaien en wat klemmetjes inderdaad dus het leek me wel iets wat niet te ingewikkeld was. Maar ik wist niet zeker of dat daar het luchtfilter zat :)

/▌

Anoniem: 145259

met het luchtfilter is niks mis ... In lucht zit geen benzine, dat is pas vanaf de gasregelklep.

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik hoop dat het niet hetzelfde is als bij mijn Renault, kapotte lambda sensor waardoor die teveel benzine bleef inspuiten waardoor ie stonk en behoorlijk stevig verbruikte en waardoor uiteindelijk met een explosie de voorpijp en katalysator van elkaar zijn los geknald. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:32
Wanneer heb je voor het laatst je bougies vervangen?

EDIT:
Mijn Swift ging van 1:13 weer naar 1:18 na vervangen bougies.
Was ook na 2 jaar en inderdaad 30k km oid.

[ Voor 52% gewijzigd door FireAge op 18-02-2010 19:27 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
FireAge schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:20:
Wanneer heb je voor het laatst je bougies vervangen?
Daar ben ik niet heel netjes in geweest. 30.000 km geleden, evenals de olie en het luchtfilter en dat waren veel stadsritjes.
Anoniem: 145259 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:18:
met het luchtfilter is niks mis ... In lucht zit geen benzine, dat is pas vanaf de gasregelklep.
Mijn idee daarbij was dat als de lucht/benzine verhouding veranderd je misschien meer benzine gaat verbruiken waarvan een deel onverbrand wat je ruikt.
FireAge schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:20:
Mijn Swift ging van 1:13 weer naar 1:18 na vervangen bougies.
Was ook na 2 jaar en inderdaad 30k km oid.
Thanks, dan ga ik morgen even bougies en een luchtfilter ergens zien te halen. Als het helpt heb ik het er na een tankbeurt uit ;) Rook je ook wel eens benzine?

[ Voor 60% gewijzigd door Marzman op 18-02-2010 19:32 ]

/▌

• Peenutzz
Marzman schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:25:
[...]

Daar ben ik niet heel netjes in geweest. 30.000 km geleden, evenals de olie en het luchtfilter en dat waren veel stadsritjes.
Dat verklaart in ieder geval een deel van het hogere verbruik :P Zie verder mijn vorige aangepaste post :)
[...]

Mijn idee daarbij was dat als de lucht/benzine verhouding veranderd je misschien meer benzine gaat verbruiken waarvan een deel onverbrand wat je ruikt.
Dat klopt ook. Als het luchtfilter dicht zit ziet je MAF een lagere druk, ECU denkt dat er meer lucht in gaat en spuit dan meer benzine in.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
Peenutzz schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:32:
[...]

Dat verklaart in ieder geval een deel van het hogere verbruik :P Zie verder mijn vorige aangepaste post :)
Het kan zijn dat je tankoverloop/ontluchting dicht zit, waardoor je de tank voller kan gooien (tot in de vulpijp) dan normaal en er drukopbouw plaats kan vinden. Samen kan dit leiden tot lekkage en de bijbehorende stank.
Kan een niet originele tankdop problemen geven? Het is geen nooddop ofzo, maar ook geen originele (nooddop is ooit vervangen door deze dop door een garage bij de apk keuring). Het stinkt echter niet rond de tankdop en ik heb hem al jaren (dus ook al voor het hogere verbruik) :)

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 18-02-2010 19:39 ]

/▌

• Peenutzz
Marzman schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:37:
[...]

[...]
Kan een niet originele tankdop problemen geven? Het is geen nooddop ofzo, maar ook geen originele (nooddop is ooit vervangen door deze dop door een garage bij de apk keuring). Het stinkt echter niet rond de tankdop en ik heb hem al jaren (dus ook al voor het hogere verbruik) :)
Ik denk het niet. Je zou de dop eens een slag los kunnen draaien, of zonder dop rijden om het zeker te weten. Stinkt hij trouwens met of zonder lopende motor of allebei?

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Lambdasonde zou het kunnen zijn. Maar dan is het enigsinds vreemd dat dit bij de 4gastest tijdens de APK niet naarboven is gekomen.

Filter lijkt me niet waarschijnlijk. Gezien het al een tijd geleden is, zou ik iig onderhoud (laten) uitvoeren :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
Peenutzz schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:54:
[...]

Ik denk het niet. Je zou de dop eens een slag los kunnen draaien, of zonder dop rijden om het zeker te weten. Stinkt hij trouwens met of zonder lopende motor of allebei?
Je ruikt het soms als je naar de auto toe loopt (als je er naast staat) of als je de deur open trekt of de achterklep (dus van binnen). Het is ook niet altijd hetzelfde qua lucht, soms ruik je niks. Als je er eenmaal in zit wen je natuurlijk ook aan de lucht dus na een tijdje ruik je het sowieso niet meer.

Er liggen in ieder geval geen plassen onder ;)

/▌

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:43
Bougies gaan makkelijk 30.000km mee, al wordt voorgeschreven ze eerder te vervangen.

Heb je al gekeken of er misschien een brandstofleiding poreus is geworden of ingescheurd is? Met name als het de retourleiding is zul je het niet zozeer in prestaties merken maar wel in verbruik. ;)
Even de motorkap open en alle (rubber) slangen dunner dan circa 12mm eens controleren als je niet weet waar je moet kijken. Beweeg ze ook eens op en neer en kijk of je nattigheid ziet/voelt. :Y)

Flickr

• Peenutzz
Marzman schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 20:16:
[...]

Je ruikt het soms als je naar de auto toe loopt (als je er naast staat) of als je de deur open trekt of de achterklep (dus van binnen). Het is ook niet altijd hetzelfde qua lucht, soms ruik je niks. Als je er eenmaal in zit wen je natuurlijk ook aan de lucht dus na een tijdje ruik je het sowieso niet meer.

Er liggen in ieder geval geen plassen onder ;)
Er is nog een mogelijkheid: Onder de motorkap zit een rechthoekig zwart doosje met slangetjes eraan. Zo'n ding als dit: http://lh5.ggpht.com/_6fv...DIKqy-o/s576/IMG_0187.JPG Dat ding zorgt ervoor dat de benzinedamp opgevangen wordt en uiteindelijk verbrand in de motor. Als de vacuumklep daarvan niet (goed) werkt blijven die dampen in de tank hangen en kun je ze ruiken via de ontluchting.

Je verbruik zou je nog eens bij moeten houden na vervangen van je olie+filter, bougies en luchtfilter, zeker als dat zo lang geleden is als je zegt. Misschien meteen je rotor en verdelerkap vervangen, samen met de bougiekabels. Heb je de bandenspanning al nagekeken?

• FireAge
Marzman schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:25:
Thanks, dan ga ik morgen even bougies en een luchtfilter ergens zien te halen. Als het helpt heb ik het er na een tankbeurt uit ;) Rook je ook wel eens benzine?
Yup, maar dat ging er niet van over :)

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

Ik denk dat hij niet van de choke komt. Dat verklaart het hoge benzine verbruik en de stank.

Kan zijn dat de stappenmotor vast zit of de temperatuur sensor is niet meer goed is.
Kan ook nog zijn dat de thermostaatklep het begeven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
Het was toch de benzinetank hier trouwens, bij de garage voelden ze even rond de tank met de vingers waarbij ze er opeens een gat in duwden :p

Waarschijnlijk was hij al heel lang lek, maar ging het pas opvallen nadat ik minder met de auto ging rijden.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Marzman schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 13:06:
Het was toch de benzinetank hier trouwens, bij de garage voelden ze even rond de tank met de vingers waarbij ze er opeens een gat in duwden :p

Waarschijnlijk was hij al heel lang lek, maar ging het pas opvallen nadat ik minder met de auto ging rijden.
Zo. Knap lullig. Was het roest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
Ik denk het wel. Waarschijnlijk werd het met de verf of wat er ook op zit bij elkaar gehouden.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Dus je hebt het gat met ducttape bestreden en nu verbruikt hij weer als vanouds?
Beetje roest in je brandstof kan geen kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
Van mij hadden ze het mogen kitten ofzo (of iets er op lassen) maar dat durven ze niet met een benzinetank. Kan ik me ook wel iets bij voorstellen als er dan ooit iets met de benzinedampen misgaat dan hebben zij er aan meegewerkt. Er komt een tank van de sloop in.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Mooi dat het is opgelost, nou ja, bijna dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik weet niet hoe groot het gat is maar ik heb de tank van mijn (t)rusty Sierra vroegah, professionorisch dichtgemaakt met vloeibaar metaal.

ff kneden ff plakken ff wachten en hoppa, nooit meer een lekkende tank gehad.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
Ik heb hem weer terug, zonder benzinelucht. Ik ben benieuwd wat het verbruik is ;)

De tank was ook echt rot, dus niet alleen een gaatje. Waarschijnlijk is er langs mijn niet originele tankdop af en toe wat water in de tank terechtgekomen en dat blijf dan onderin liggen. Dus de tankdop is ook vervangen. Ik blijf het wel opmerkelijk vinden dat dit bij de APK niet is opgevallen. Misschien omdat hij er goed uit zag zolang je er met je vingers vanaf bleef :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Moah, mijn auto kwam de APK door met een niet werkende ruitenwisservloeistofpomp en een kapotte wiellager. APK keuring zegt niet zoveel volgens mij.

EDIT: Heb je idd een puntje :)

EDIT2: Ze waren ook geschokt dat ze het gemist hadden :). Maar ze zijn niet duur, en leveren verder goed werk.

[ Voor 33% gewijzigd door FireAge op 15-03-2010 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Topicstarter
Een rotte benzinetank is levensgevaarlijk :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
FireAge schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:08:
Moah, mijn auto kwam de APK door met een niet werkende ruitenwisservloeistofpomp en een kapotte wiellager. APK keuring zegt niet zoveel volgens mij.
Dan zou ik die APK voortaan ergens anders laten uitvoeren, want de 'wis-/wasinstallatie' behoort gewoon te werken. Ook je wiellagers moeten in orde zijn. Dat APK niet veel zegt ben ik wel met je eens, het is maar een momentopname.

Pagina: 1