• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:26
Ik had hier al in het 50D-topic gepost, maar omdat daar al een paar dagen geen reactie op komt maak ik een eigen topic aan. Ik heb sinds een half jaar een 50D en ben er erg tevreden over. Sinds kort vertoont hij echter kuren, waarvan ik niet precies weet wat ik er mee moet. Mijn probleem is als volgt:

Nu het buiten telkens een aantal graden onder nul is, heb ik al een aantal keren een weigerende camera gehad. Heel vaak Error-30, waarbij de spiegel/sluiter hoorbaar blijft plakken en pas bij het uitschakelen van de camera weer terug schiet. Soms kan ik daarna weer direct foto's maken, maar heel vaak komt de Error-30 direct weer terug.
Scherpstellen werkt gewoon, de ontspanknop doet het ook, maar de foto wordt ofwel niet opgeslagen, ofwel erg overbelicht opgeslagen en that's it. Error-30 op het display, waarna de camera hangt totdat 'ie uit en aangezet wordt. Error-30 blijkt sluiter-gerelateerd te zijn.

Ook heb ik een aantal malen de popup-flitser willen gebruiken (430EXII niet bij me), maar ik hoorde 3x tik en Error-5 op het display. Een tijdje later doet 'ie het dan soms weer, maar soms blijft het probleem zich lange tijd voordoen. Als je hem een handje helpt komt 'ie soms naar buiten, maar meestal niet.

In eerste instantie gaf ik de temperatuur de schuld; twee weken terug in het buitenland bij -20°C toen ik voor het eerst dit probleem had, vond ik het jammer maar kon ik me voorstellen dat een en ander niet meer zou werken bij die temperatuur. Maar gisteren was het zeker niet kouder dan -5°C, waarbij dezelfde problemen optraden. Had een uur of twee gereden in de auto en daarna de camera al zeker een uur om mijn schouder hangen voor ik foto's ging maken, dus het acclimatiseren leek me wel gebeurd in die tijd.

Is de kou daadwerkelijk de oorzaak en hebben meer mensen hier last van, of is de camera stuk en doe ik er slim aan hem ter reparatie terug te brengen? Met als risico dat men niets vindt omdat het niet consequent is, en ik hem een tijd kwijt ben?

Flickr

• Sunny
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 10:25
Hmm, dat is inderdaad niet zo best.

Ik ging mee met de meeting in Rotterdam, waar het volgens mij wel redelijk onder het vriespunt was. (maar geen -20 :P) M'n 50D werkte toen prima. Denk gewoon blijvende schade ergens opgelopen met die -20C.. :/

Als ik op google rond kijk, schijnt het een sluiter gerelateerde error te zijn. Denk gewoon anders proberen onder garantie laten fixen..

[ Voor 14% gewijzigd door Sunny op 18-02-2010 18:51 ]

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Idd, gewoon mee terug gaan, het hoeft niet van de kou te zijn, las eens een bericht van iemand die er net 3 foto's mee had gemaakt en de error 30 al kreeg.

De foutcodes van canon:

10 Malfunctions related to files have been detected.
20 Malfunctions related to the mechanical have been detected.
30 Malfunctions related to the shutter have been detected.
40 Malfunctions related to the power source have been detected.
50 Malfunctions related to the electric control have been detected.
70 Malfunctions related to images have been detected.
80 Malfunctions related to the electric control or images have been detected.
99 Malfunctions related to the mechanical charge mechanism have been detected.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:37

sapphire

Die-hard pruts0r

De kou zal het echt niet zijn, deze winter vaak zat ik de kou gestaan en behalve een koude accu zou het geen problemen op mogen leveren.
Wat ik op internet zoal vind is gewoon teruggaan naar de winkel/contact opnemen met Canon. Normaal is het iig niet dus lekker laten fixen nu je nog ruim garantie hebt :)

Gabriël AM5

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 11:46

mennovanw

Canon? You can!

Klinkt als een sluiter die dood aan het gaan is, en kou kan daarop van invloed zijn (de smeermiddelen worden hard onder invloed van kou).

Lijkt mij een kwestie van toch even insturen, sluiterfouten zijn altijd een slecht teken.

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
Bedankt voor de reacties. Heb nog wat gezocht op het internet, en ik moet zeggen dat ik nogal wat over sluiterproblemen lees. Niet alleen bij de 50D, maar zelfs al bij de nieuwe 7D. Ook de popup-flitser gaf bij de 40D al wel eens problemen.
De narigheid wordt natuurlijk het snelst gepost, maar toch...

Wellicht toch verstandig om hem maar te laten controleren.
Hij moet het nog twee weken uithouden, daarna kan ik 'm een tijdje missen en zal ik hem toch maar terug brengen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-05 17:44
Buzz-01 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 13:20:
Ook de popup-flitser gaf bij de 40D al wel eens problemen.
Idem al bij 20D; snel een duwtje opzij en hij springt los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 15:58
Drie keer tik en geen pop-up flitser is je flitser kapot. Heeft mijn broertje gehad met zijn 40D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Hé, dat probleem met die pop-up flitser van de 40D heb ik ook. Is dat een standaard probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 19:07:
Hé, dat probleem met die pop-up flitser van de 40D heb ik ook. Is dat een standaard probleem?
Al eens dat pinnetje gecontroleerd dat in je flitsschoen zit? Zit aan de linker rand/zijkant onder dat lipje dat flexibel beweegt. Deze "detecteert" of je een externe flitser op je camera hebt gemonteerd. Als deze is ingedrukt doet je popup flitser het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

True, ik weet dat het aan een pinnetje ligt, aangezien ik hem wel handmatig kan openen ;) (één keer gebruikt voor een noodgeval, en toen ook geconstateerd dat hij het niet deed).

Enig idee of dit zelf te repareren is/onder garantie gebeurt/ wat dit kost?

offtopic:
:w heiyu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 15:58
Bij mijn broertje is het gerepareerd, maar dat was ook binnen de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
Bij mij ligt de error-5 in ieder geval niet aan dat pinnetje/schakelaartje; wanneer ik de 430 er op heb zitten en ik wil de popup uit laten klappen, dan hoor ik hem niet eens tikken. Haal ik de 430 er af dan tikt 'ie wel. Het schakelaartje werkt dus zoals bedoeld. Het lijkt er op of er ergens in het ontgrendelingsmechanisme te weinig speling op zit waardoor het mechanisme te zwaar gaat.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:32
De problemen die jij beschrijft heb ik ook gehad op mijn 30D. Deze is onder garantie gerepareerd. Daarna werkte alles weer. Hoe het probleem ontstaat is een beetje onduidelijk.
De popupflitser had ik al een jaar niet meer gebruikt (altijd 580EX erop). De spiegel bleef bij mij soms gewoon hangen. Ook met die error melding. Ik denk je de camera beter kan opsturen en laten repareren. Ik hoop dat je nog garantie hebt.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
Heb de camera vorige week weggebracht en na laten kijken. Gisteren weer opgehaald en beide klachten zouden verholpen moeten zijn; ze hebben de complete bovenkant + flitser vernieuwd, en een reparatie aan het spiegelmechanisme verricht (volgens de dame aan de telefoon is de motor vervangen).

De popup-flitser werkt weer naar behoren, gebruik hem zelden maar het is wel zo fijn als 'ie die enkele keer dan toch werkt.
Het tweede probleem zal lastiger te testen zijn, vanwege de temperatuur.
Ik heb er vertrouwen in; komende winter weten we meer! :)
De garantie loopt nog tot halverwege volgend jaar, dus kan nog terug als het niet opgelost is...

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het error30-probleem heb ik geen antwoord op, maar ik heb ook weleens een camera gehad met een popupflitser die niet meer omhoog wou komen. Als je m op een bepaalde manier (niet te hardhandig) een beetje helpt tijdens dat tikken wil die weleens omhoogkomen, en als ie dan omhoog is moet je hem dan even goed schoonblazen met zo'n blower. Dat wil vaak helpen.

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 13:26
Error 5 kan ook gewoon simpelweg inhouden dat je pop-up flitser klem zit, of ergens vastgekleefd zit. ik heb het op m'n 30D als ik 'm tijdje niet gebruikt heb, en moet dan de flitser helpen omhoog te komen. na de eerste keer werkt 'ie verder prima. hij heeft enkel een beetje te veel cola/bier gedronken, vermoed ik.

niet dat ik de pop-up gebruik. ik kwam er meer bij toeval achter.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
Inderdaad, wanneer je de flitser net boven het flitsknopje een zacht duwtje naar de zijkant gaf, kwam hij alsnog naar buiten zonder error.
De mijne is in ieder geval weer gerepareerd en werkt weer zoals het hoort.

Flickr

Pagina: 1