Cd speler digitaal aansluiten op versterker FR931e

Pagina: 1
Acties:

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 14:32
Ik heb een erg goedkope dvd speler van philips op mijn versterker aangesloten. Het geluid van deze dvd speler is niet echt geweldig.

Mijn Philips FR931e versterker heeft een digitale ingang. Het leek mij dus dat er beter geluid geproduceerd zou worden als ik mijn brakke dvd speler digitaal aansluit. Echter lees ik verschillende berichten op internet over het wel of niet aanwezig zijn van een DAC in de versterkers van de philips 900 serie.

In de handleiding van de FR951 staat het volgende bij troubleshooting:

- Music from digital source is not audible

- The digital-source output cable is connected to the digital input of the amplifier but the analog output cable of the digital source is not connected to the amplifier. If only the digital signal is available, the digital source cannot be listened to.

- Connect the analog output cable of the digital source to the analog input of the amplifier

Dit nog eens herlezen lijkt het op zich duidelijk dat de versterker het geluid zelf niet kan converteren naar analoog. Maar waarom zit er dan een digitale ingang is? Puur en alleen om door te sturen naar een ander apparaat? Beetje vreemd als je het mij vraagt.

Ik heb zelf getest of de coax verbinding werkt. Ik heb in de dvd speler geluid op PCM gezet en op 48kHz. Ik heb echter geen "coax kabel" Ik heb een simpele tulp stekker gebruikt. (Wat is het verschil?? Werkt dit sowieso niet? Andere weerstand?) Dit werkt dus niet. Het lijkt mij het niet waard een "echte" coax kabel te kopen, aangezien ik vermoed dat er inderdaad geen DAC in zit.

Is er hier iemand die zelf een versterker uit de 900 serie heeft en de digitale ingang gebruikt?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:38

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb ergens een handleiding van de 931 gevonden, maar daar zie ik niet eens een digitale ingang staan... Ik weet niet of de e versie anders is.

Van wat jij quote lijkt het erop dat de digitale input alleen werkt als de analoge ook aangesloten is.. Geen idee waarom.. Probeer eens maar een van de analoge ingangen aan te sluiten.. als je dan Stereo geluid hebt, werkt het blijkbaar wel ;)

Edit: Ik denk dat het deze is. Als het goed is moet je op het display ook "Digital" zien branden. Hier staat ook weer dat je zowel digitaal als analoog moet aansluiten, anders gaat het niet werken.

Trouwens: een simpele dropveter werkt prima i.p.v coax, in ieder geval als het niet langer is dan 2 meter.

[ Voor 63% gewijzigd door voodooless op 18-02-2010 18:48 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 14:32
de fr931e is inderdaad een heel ander model ddan de fr931 ik heb geen surround maar wel digitale ingang

ik zie inderdaad digitaal in het display staan als ik iets in die ingang stop. analoog erin geeft alleen geluid maar dan wordt het niet automagisch digitaal natuurlijk ;) ik denk dat het gewoon niet werkt ben ik bang

Verwijderd

Zo te zien kan je hiermee 3 digitale ingangen doorlussen naar 1 uitgang (voor dcc) zodat je "digitaal" kan opnemen. En idd geen ingebouwde dac in de versterker zelf. Ding stamt blijkbaar uit de dcc tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vermoedelijk moet die 931e zijn analoge bronnen aangesloten hebben voordat ie er uberhaupt iets mee kan doen. Heb bij mijn oude Technics mini hifi set ook zoiets, maar dan mbt de rear-speakers: als ik maar 1 van beiden aansluit doen ze het niet, sluit ik ze beiden aan doen ze het beiden wel 8:7

Het zal wel iets met brondetectie over brontype te maken hebben. Wat je nog even zou kunnen proberen (hier geef ik geen garanties op) is het doorlussen van de linkse analoge naar de rechtse analoge. Zou zomaar eens kunnen dat dat werkt en dat je dan alsnog alleen je digitale bron hoort. Heb zoiets vroeger wel eens bij casettedecks gezien, wellicht dat het hier ook werkt :)

Edit: zoals de bridge connectors op het plaatje bij H (zie link voodooless) dus :)

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 19-02-2010 17:55 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)