Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers!

Ik heb verleden week een nieuwe voeding binnen gekregen (OCZ StealthXStream 600 Watt). Eerst had ik een HKC voeding welke na 6 maanden begon te piepen. Na deze nieuwe voeding 3 dagen(weinig) te gebruiken begint mijn computer ineens uit te vallen. Tot 2 keer toe inmiddels, eerst tijdens het spelen van GTA4 en daarna tijdens een sessie firefox (de tijd tussen het uitvallen was 10 minuten). Volgens Everest zijn de temperaturen in mijn bak allemaal in orde. CPU zit rond 30-35 en de GPU rond de 40 Idle.

Hoop dat iemand me kan helpen!
Alvorens bedankt!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Ik heb precies het zelfde probleem maar dan met een voeding van een B merk, de fabrikant van mijn computer. Ankermann

Gestoord word je toch...

• RichardZijlstra
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-08 02:24
Koppel eens wat dingen af ivbm stroom kijken of hij het dan langer doet zou je kunnen vertellen wat er allemaal aan hardware in je pc zit.

Dan kan ik je misschien wat beter helpen..

Groeten Richard

Verwijderd

Topicstarter
HKC was een B merk, daarom heb ik nu een OCZ aangeschaft. Maar hij viel zonet dus 2 maal uit, echt vervelend ik gebruik hem pas 3 dagen en niet eens regelmatig!

Verwijderd

Topicstarter
RichardZijlstra schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 18:05:
Koppel eens wat dingen af ivbm stroom kijken of hij het dan langer doet zou je kunnen vertellen wat er allemaal aan hardware in je pc zit.

Dan kan ik je misschien wat beter helpen..

Groeten Richard
Moederbord: Asus P5KPL-AM
Processor: Intel DualCore E5300 (Stock CPU-Cooler)
Werkgeheugen: Kingston HyperX 4GB DDR2 (2x2GB) (Kingston HyperX Geheugen Cooler)
Videokaart: ASUS NVIDIA GeForce 9800GT (Stock GPU-Cooler)
HDD: Samsung schijf van 500GB 5400RPM
DVD-Station: NEC DVD-RW Station

Ik draai Windows 7 x64 Ultimate

Is dit genoeg informatie?

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Aangezien ik het zelfde probleem heb zal ik ook mijn specs maar eens plaatsen.
Moederbord: Asus p5q se plus
Processor: Intel Quad Core Q9400 Stock cooling
Werk geheugen: 4GB niet zeker van welk merk maar dacht kingston
Videokaart: ATI Radeon HD4890
HDD: 500GB Seagate
DVD: LG dvd rw station

Win7 home premium x64

Met externe hdd, usb stick, microfoon, toetsenbord en muis, en zo nu en dan een webcam

Gestoord word je toch...

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 20:35
Wellicht dat je het met een andere voeding kan proberen? Misschien heb je nog een andere computer waarvan je de voeding even kan proberen? Probeer het anders bij familie/vrienden of een computerwinkel? Aangezien het probleem is ontstaan na het vervangen van de voeding is het zeer waarschijnlijk dat de voeding niet in orde is.

Heb je de hangen en opstartproblemen troubleshooter al eens doorgenomen?

Een goede voeding van 300 watt zou jou setup trouwens ook prima moeten trekken.

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de HKC voeding die begon te piepen opgestuurd en inmiddels een nieuwe ontvangen. Maar aangezien OCZ een kwalitatief gezien een beter merk is en ik de voeding nog maar 3 dagen in gebruik heb hoop ik dat hij niet kapot is. Dan zou ik opnieuw een voeding moeten versturen.......... Ook viel mij op dat GTA4 behoorlijk schokte toen hij uit viel, ik heb zo juist de stroomkabel van de HDD veranderd(andere sata connector er in) en nu loopt gta4 weer normaal en draait hij inmiddels al 10 minuten. Misschien als de HDD voeding kapot is dat de hele computer uitschakelt? Ik hoop dat hij nu blijft draaien dan hoef ik niks op te sturen en te schroeven verder.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Je had niet per ongeluk het stekkertje geraakt bij het vervangen van je voeding? ;)

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft het 3 dagen perfect gedaan vandaag begon hij pas uit te vallen dus ik denk niet dat ik een stekker heb geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens everest zit mijn +12V op 13.31V en gaat niet lager als 13.25V, kan dit een onstabiliteit veroorzaken? Hoort hij niet op 12V te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 20:35
Nogmaals: Hangen en opstartproblemen troubleshooter. En heb je al een andere voeding geprobeerd?

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen andere voeding dus daar vraag ik me af of die 13.31V misschien een onstabiliteit veroorzaakt en hoe verlaag ik het Voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pak een goede multimeter en meet daarmeee. Want die programmas willen wel is een verkeerde waarde geven! Als die echt 13,31 V is, dan is dat te hoog. Meet ook gelijk de andere voltages.

Bij de meeste voedingen kan je niet zelf het voltage aanpassen.

Quote van
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

De toelaatbare marges zijn in het algemeen als volgt (check anders specs op website van voedingfabrikant):
+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V)
-5V: ~10% (-4,5V ~ -5,5V)
+12V: ~5% (+11,4V ~ +12,6V)
-12V: ~10% (-10,8V ~ -13,2V)
+3,3V: ~4% (+3,15V ~ +3,45V)

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2010 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lockheat
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 14:55
Hetzelfde probleem.
Na 3 jaar goed draaien heeft m'n zalman ZM600-HP de geest gegeven, to hoge load met oa 4 hdd, dikke 4870 x2 videokaart en flinke OC. Ik heb inmiddels eens goed rondgekeken maar hecht tegenwoordig meer waarde aan goede spec's dan een naam.
Google eens op 80 plus certified.
Ik ga nu voor een Recon 850 (ook modulair).

Even on-topic: als je voeding idd meer dan 12,6 V max geeft, loop je een grote kans op hardwareschade en de koop van een nieuwe voeding is, denk ik, goedkoper.
Meet je voedingslijn maar eens door met een goede multimeter.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:44
Kan je de Spanningen ook gewoon meten door de voeding aan te sluiten op het lichtnet, maar zonder aan te sluiten op een mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou een andere voeding aan kunnen sluiten en deze OCZ opsturen als hij defect is. Is het misschien mogelijk dat het stopcontact de voeding kapot maakt? Ik ben laatst van kamer verwisseld en op mijn vorige kamer had ik nergens last van. Toen ik verhuist was naar deze kamer ging mijn voeding kapot, nieuwe OCZ besteld welke vervolgens ook kapot is gegaan, dus straks de nieuwe voeding die k opgestuurd heb gekregen aansluiten dan maar. Kan een stopcontact de voeding kapot maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Doe je oude voeding er weer eens in en kijk of het niet aan iets anders ligt..

Ik geloof best wel dat dat piepje irritant is, maar om te testen moet je er maar eventjes mee leven xD.

Als je nog steeds dezelfde kuren hebt dan licht het wss aan een ander component.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R NL schreef op zondag 21 februari 2010 @ 00:25:
Doe je oude voeding er weer eens in en kijk of het niet aan iets anders ligt..

Ik geloof best wel dat dat piepje irritant is, maar om te testen moet je er maar eventjes mee leven xD.

Als je nog steeds dezelfde kuren hebt dan licht het wss aan een ander component.
De oude voeding heb ik opgestuurd naar de webshop en heb inmiddels al een nieuwe voeding ontvangen. Dus die kan ik er wel in doen. Maar met die oude voeding toen hij steeds aan het piepen was toen viel hij niet uit. En ik vind het echt vreemd dat een A-merk voeding met 3 dagen al kapot is of aan het gaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Alles kan kapot gaan, of produktie fout.
Heb je alle apparaten goed verdeeld over alle kabels.
Voeding meten met een multimeter, bij een hoge waarde de pc niet meer gebruiken, je maakt alles defect/of sneller verslijten.(te hete pc verslijt ook alles sneller).

In overclokings gedeelte vind je software om je pc te belasten, dus veel stroom gebruiken en de pc heel heet maken.
Hier kun je dus kijken wat de pc doet.
Let wel op dat je de beveiliging in je bios aan hebt staan, dus cpu temp instellen, zodar de pc uitvalt bij het te heet worden. Dit ook in de zomer bij 30 graden herhalen, want dan komen veel pc's de warmte niet kwijt.

Zelf kies ik zo een voeding, hier op gathering de voorbeeld pc's, je hebt ook nog website's waar je de hele pc in kan geven die aangeven wat je minimaal kunt/moet pakken.
Ik pak dan nog iets zwaarder, maar dit hoeft niet.
Maar dan komt het belangrijkste, hier op het forum is een lijst met goede merken voedingen, hier dus uit kiezen.
Wat ook nog heel belangrijk is, indien je goedkope en dure voeding vergelijkt, kijk eens de amp die per kabel/12v, bij goedkope ligt hij veel lager, dus deze word veel meer belast, en gaat eerder defect door overbelasting.(dus ook prijsverschil).
En het aller belangrijkste van een pc is de voeding, en dit word heel vaak niet genoemd bij een pc koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja OCZ schijnt een erg goed merk te zijn, helaas ging hij bij mij snel kapot, ik zal hem straks vervangen door mijn goedkopere voeding waar van ik een nieuwe opgestuurd heb gekregen (HKC 565W voeding)
En als het puur aan de OCZ voeding ligt kan je dan niet in plaats van overclocken juist underclocken zodat ik die 13.31V naar 12.2V kan laten dalen?
Pagina: 1