Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ReverendBizarre
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-03-2021
Stel je hebt de volgende situatie:

- Een Amerikaanse site biedt je de mogelijkheid om als programmeur te werken
- Je werkt voor dit bedrijf om te beginnen op freelance basis (bedrijf stelt uren budget op per maand, jij werkt en stuurt factuur, zij betalen jou)
- Je woont in Nederland
- Je hebt geen andere bron van inkomsten (geen loondienst bij een NL werkgever dus)
- Je hebt ook geen andere "opdrachtgevers" en werkt alleen voor dit ene bedrijf

Hoe werkt dit nou precies belastingtechnisch? Ik ging er van uit dat je dit gewoon zonder problemen kan doen als freelancer, maar blijkbaar zit het toch allemaal ingewikkelder in elkaar in Nederland en kan je jezelf niet zomaar freelancer noemen als je puur voor één opdrachtgever werkt. Dit wordt dan gezien als "fictieve" loondienst (geweldig, die belasting termen...) en de staat verwacht dan van dit bedrijf dat zij alsnog premies etc. zullen afdragen. Maar hoe zit dit nou als het bedrijf niet Nederlands is?

Ik ben allerlei verhalen tegenkomen over de VAR, etc. maar nergens vind ik informatie over hoe dit nou precies werkt als je voor een niet-Nederlands bedrijf werkt. Want het lijk mij dat die geen boodschap hebben aan Nederlandse premies en rare constructies en formulieren van de Nederlands belastingdienst.

Het bedrijf zelf ziet de situatie in ieder geval als volgt: ik moet voor hun een formulier van de IRS (de Amerikaanse belastingdienst) invullen dat verklaart dat het bedrijf namens mij geen (Amerikaanse) belasting hoeft in te houden omdat ik niet belastingplichtig ben in Amerika. Zij storten vervolgens mijn bruto inkomen op mijn rekening en ik ben dan zelf verantwoordelijk voor het afstaan van belasting waar ik woon. Lijkt me vrij logisch, maar ik kom er dus nog niet achter hoe dit nou precies aansluit op het Nederlandse systeem.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie?

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Ik zou zeggen, ga ff langs bij de KvK.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CAIRATH schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 16:37:
Hoe werkt dit nou precies belastingtechnisch? Ik ging er van uit dat je dit gewoon zonder problemen kan doen als freelancer, maar blijkbaar zit het toch allemaal ingewikkelder in elkaar in Nederland en kan je jezelf niet zomaar freelancer noemen als je puur voor één opdrachtgever werkt. Dit wordt dan gezien als "fictieve" loondienst (geweldig, die belasting termen...) en de staat verwacht dan van dit bedrijf dat zij alsnog premies etc. zullen afdragen. Maar hoe zit dit nou als het bedrijf niet Nederlands is?
Als ik me goed herinner, moet je om freelancer te kunnen zijn, 3 aparte opdrachtgevers hebben. Dus dat gaat inderdaad niet werken. Dat betekent dus dat jij zelf de premies etc zult moeten afdragen, en dat is waarschijnlijk niet lonend.

Heb je al met de Belastingdienst gebeld? Lijkt me met afstand de verstandigste optie :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Met fictief loondienst bedoel je fictief dienstverband, maar bijna hetzelfde..
Het bedrijf zelf ziet de situatie in ieder geval als volgt: ik moet voor hun een formulier van de IRS (de Amerikaanse belastingdienst) invullen dat verklaart dat het bedrijf namens mij geen (Amerikaanse) belasting hoeft in te houden omdat ik niet belastingplichtig ben in Amerika. Zij storten vervolgens mijn bruto inkomen op mijn rekening en ik ben dan zelf verantwoordelijk voor het afstaan van belasting waar ik woon. Lijkt me vrij logisch, maar ik kom er dus nog niet achter hoe dit nou precies aansluit op het Nederlandse systeem.
Zo zal het ongeveer gaan zijn, vraag eventjes na bij een accountant of: weet je wat jij zou moeten doen?

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
CAIRATH schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 16:37:
- Een Amerikaanse site biedt je de mogelijkheid om als programmeur te werken
- Je werkt voor dit bedrijf om te beginnen op freelance basis (bedrijf stelt uren budget op per maand, jij werkt en stuurt factuur, zij betalen jou)
- Je woont in Nederland
- Je hebt geen andere bron van inkomsten (geen loondienst bij een NL werkgever dus)
- Je hebt ook geen andere "opdrachtgevers" en werkt alleen voor dit ene bedrijf

Het gaat allemaal om het verschil tussen loondienst en zelfstandigheid. Als je in loondienst bent, dient de werkgever de zogeheten werkgeverspremies af te dragen, en dient de werknemer gewone inkomstenbelasting te betalen. Ben je zelfstandig, dan is de klant geen werkgeverspremies meer verschuldigd, en krijgt de uitvoerder 10% korting op de belasting. Merk op dat voor beide partijen een dienstverband fiscaal nadelig is.

Die werkgeverspremies zijn alleen verschuldigd voor werkgevers binnen Nederland. Zolang zij niet in Nederland zijn gevestigd zijn zij geen premies verschuldigd.

Ik heb zelf gewerkt voor bedrijven in Engeland en Belgie en dat ging precies zo.
Ik ben allerlei verhalen tegenkomen over de VAR, etc. maar nergens vind ik informatie over hoe dit nou precies werkt als je voor een niet-Nederlands bedrijf werkt. Want het lijk mij dat die geen boodschap hebben aan Nederlandse premies en rare constructies en formulieren van de Nederlands belastingdienst.
Kort antwoord: dit speelt totaal niet, je hebt gelijk.

Lang antwoord: De VAR geeft de klant uitsluitsel of hij voor de betreffende zelfstandige ooit premies moet afdragen. Immers, de belastingdienst kan vaststellen dat er een fictief dienstverband is, ofwel een dienstverband dat niet is aangemeld. In dat geval moet de klant (eigenlijk werkgever) alsnog de premies voldoen, en ontvangt de zelfstandige (eigenlijk werknemer) geen korting op de belasting. Het probleem hierbij is dat de belastingdienst pas na het belastingjaar gaat vaststellen. Tot die tijd moet die klant dus rekening houden met de mogelijkheid dat hij alsnog premies gaat afdragen.
Dit is onwerkbaar, en daarom is de VAR in het leven geroepen. De VAR-WUO verklaart dat, mocht de belastingdienst na afloop constateren er toch sprake is van een dienstverband, dat die klant dan toch geen premies is verschuldigd. Voor de goede orde, die premies moeten dan worden voldaan door de werknemer. Voor jou speelt het niet, omdat de klant niet in Nederland is gevestigd.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
Ik vind die laatste verklaring vreemd, het lijkt erop dat je een Amerikaans dienstverband aangaat. Ik heb nooit zaken gedaan met Amerikaanse bedrijven, maar ik kan me niet voorstellen dat zij, om een rekening te betalen aan een niet Amerikaans bedrijf, een verklaring nodig hebben dat de medewerkers van de eiser geen Amerikaanse inkomstenbelasting betalen. Zoek iemand die wel zaken met Amerikaanse bedrijven heeft gedaan.

Nog een paar tips:

1. Zoek ook uit hoe het gaat met BTW
2. Op dit forum zie je veel reakties van "je moet minimaal drie opdrachtgevers hebben". Dat klopt niet, er is geen wetsartikel, geen maatregel van bestuur en geen rechterlijke uitspraak die zoiets bevstigd. De reakties praten elkaar na. Je wordt niet verplicht om de toko te sluiten als de tweede of derde opdrachtgever afhaakt.
3. Leg je vragen voor aan de Nederlandse Amerikaanse Kamer van Koophandel in Den Haag, en het belastingkantoor in Heerlen, zij doen internationale zaken.
Voor de goede orde, geen van die instanties, noch de reguliere Kamer van Koophandel geven fiscale adviezen.