• zkotz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
Mijn systeem (Fujitsu Siemens Amilo 3630 pi desktop, Windows Vista home premium) is vorig jaar oktober, na 8 maand gebruik, gecrasht. Eerst dacht ik dat 't aan de harde schijven lag (Seagate Barracuda waar je wel meer problemen van las), maar inmiddels heb ik 2 nieuwe harde schijven erin en blijft het probleem zich voordoen, inmiddels 3 keer een crash gehad. Na een crash moet ik de schijf waarop Windows stond fomatteren en met een recovery dvd de hele boel weer installeren. Dan gaat het weer even goed (paar weken) en daarna crasht het systeem opnieuw.

Na een crash kan ik de computer nog wel aandoen, hoor ik de kenmerkende piep en krijg het logo van Fujitsu Siemens te zien, maar op het moment dat er geboot moet worden van de harde schijf loopt het systeem volledig vast. Het enige wat ik dan nog kan doen is booten vanaf m'n recovery dvd (oftewel harde schijf formatteren en Vista opnieuw installeren).

Ik heb geen idee hoe dit kan, inmiddels met 3 verschillende harde schijven hetzelfde probleem gehad. Weet iemand wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Het geugen kan kapot zijn (doe een memtest), kijk eens naar je voeding en je moederbord.

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 14:47
brakke sata controller

[ Voor 4% gewijzigd door MrCostanzo op 18-02-2010 15:52 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat zie je nog op het moment dat je pc gecrashed is? Krijg je foutmeldingen?
Wat heb je verder aan hardware getest?

• zkotz
Terw_Dan schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 15:52:
Wat zie je nog op het moment dat je pc gecrashed is? Krijg je foutmeldingen?
Wat heb je verder aan hardware getest?
Pas bij de derde crash kreeg ik een foutmelding, vlak na het opstarten van Vista kreeg ik opeens een blauw scherm en een melding van een fout met als kenmerk iets van '00000400-FFFFFFF01-etc'. De eerdere keren had ik m'n systeem normaal afgesloten en zag ik pas bij het opstarten dat er een probleem was. Heb geen hardware getest omdat ik geen idee heb waar het probleem zou kunnen liggen (dacht dus eerst de Seagate schijven maar dat is het niet).

Wat ik te zien krijg na opstarten is het normale opstartscherm met het logo van FS, en dan gaat het gewoon niet verder (normaal gesproken krijg ik dat scherm 2 seconden in beeld en wordt er vervolgens geboot van de harde schijf). Als ik dan snel ben kan ik via de delete knop het setup menu in, of met F12 de gewenste wijze van booten kiezen.

Om Vista opnieuw te installeren moet ik trouwens de volgorde van de SATA kabeltjes aanpassen, de DVD speler gaat in SATA 1 en de harde schijven in 2 en 3. Als de DVD speler in een 'latere' SATA zit dan de harde schijf lukt 't niet.

• job

job

zkotz schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 16:18:
Pas bij de derde crash kreeg ik een foutmelding, vlak na het opstarten van Vista kreeg ik opeens een blauw scherm en een melding van een fout met als kenmerk iets van '00000400-FFFFFFF01-etc'.
Iets van.. is niet precies genoeg. Met een exacte code kan je via google vaak een oorzaak vinden.

Heb je al eens restore point terugzet?
Dus booten vanaf vista dvd, kiezen voor recovery panel en daar een recovery doen.
Of anders bij opstarten f8 kiezen.. kom je in een bootmenu waar je verschillende dingen kan doen.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 18-02-2010 16:38 ]

• zkotz
Thanks, ik heb de code gefotografeerd en zal 'm naspeuren... restore point heeft niet zoveel zin aangezien ik Vista na een crash niet meer kan herstellen, ik kom echt met geen mogelijkheid meer bij de 'oude' Vista en ben gedwongen de schijf te formatteren en opnieuw te installeren.

Verwijderd

zkotz schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 16:18:
[...]
Wat ik te zien krijg na opstarten is het normale opstartscherm met het logo van FS, en dan gaat het gewoon niet verder (normaal gesproken krijg ik dat scherm 2 seconden in beeld en wordt er vervolgens geboot van de harde schijf). Als ik dan snel ben kan ik via de delete knop het setup menu in, of met F12 de gewenste wijze van booten kiezen.

Om Vista opnieuw te installeren moet ik trouwens de volgorde van de SATA kabeltjes aanpassen, de DVD speler gaat in SATA 1 en de harde schijven in 2 en 3. Als de DVD speler in een 'latere' SATA zit dan de harde schijf lukt 't niet.
Er is geen informatie over de bootvolgorde. Het is niet duidelijk of voor het installeren van het besturingsprogramma de dvd-schrijver op de eerste plaats gezet wordt in de opstartvolgorde. Na de installatie hoort de harde schijf als eerste in de bootvolgorde gezet te worden.
Als alleen de dvd-schrijver in de bootvolgorde staat en de harde schijf niet in de bootvolgorde genoemd wordt start Windows niet op van de harde schijf. Een herinstallatie is dan wel mogelijk omdat het moederbord in dat geval van de dvd-schrijver opstart.

Bios kan waarschijnlijk in het biosscherm teruggezet worden naar de standaardwaarden (default).
De biosinstellingen kunnen onder andere teruggezet worden naar de fabrieksinstellingen door de stekker uit het stopcontact te halen en het batterijcelletje voorzichtig uit het moederbord te halen en 20 minuten uit het moederbord te laten.
De informatie over de SATA-poorten wijst er ook op, dat de bootvolgorde niet veranderd wordt.

Volgens de handleiding van de computer stond er een Fujitsi Recovery Program op de originele harde schijf.

http://support.nl.ts.fuji...emdiagnostics.asp?lng=COM

http://uk.ts.fujitsu.com/...ort/techsupport/consumer/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2010 18:54 . Reden: elk advies wordt gegeven zonder enige aansprakelijkheid. ]

• job

job

zkotz schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 16:41:
Thanks, ik heb de code gefotografeerd en zal 'm naspeuren... restore point heeft niet zoveel zin aangezien ik Vista na een crash niet meer kan herstellen, ik kom echt met geen mogelijkheid meer bij de 'oude' Vista en ben gedwongen de schijf te formatteren en opnieuw te installeren.
Je kan via de dvd of f8 nog gewoon een restore punt terugzetten. Probeer het gewoon eens.
http://vistaultimate.wind...e/repairsystemrestore.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zkotz
Heb inmiddels de foutmelding bekeken: 0x00000018 'Reference_by_pointer'. Eerlijk gezegd geen idee wat het betekent. Ik heb een system diagnose gedraaid en dat gaf geen problemen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 09:56
OS opnieuw installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 09:29

ResuCigam

BOFH

zkotz schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:34:
Heb inmiddels de foutmelding bekeken: 0x00000018 'Reference_by_pointer'. Eerlijk gezegd geen idee wat het betekent. Ik heb een system diagnose gedraaid en dat gaf geen problemen aan.
google geeft dik 2100 hits op die melding, de meesten hebben het over een foute driver

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zkotz
Ik kreeg ook andere BSOD foutcodes, b.v. 0x000000d1 en 0x0000001a. Omdat een Vista geheugentest steeds fouten aangaf, maar niet volledig werd uitgevoerd heb ik vandaag de geheugenkaarten (2 stuks) eruit getrokken en daarna er weer ingezet. Sindsdien loopt alles prima, geheugentest geeft geen fouten meer aan. Is dat de oplossing of gewoon toevallig dat 't nu goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is waarschijnlijk de oplossing. De geheugens zaten er misschien niet goed in of de kontaktjes maakten slecht verbinding of de geheugenmodules zitten nu in andere slots.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2010 18:53 ]

Pagina: 1