• Maxximus
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-05-2024
Beste,

Ik organiseer een LAN party en daar verkopen we wat drank en eten.

Nu wil ik een simpel systeem waarmee de gebruikers een pasje krijgen met nummer(barcode) waar we geld opzetten.

nu is het de bedoeling als persoon a met nummer 100 een blikje cola koopt (code 200)

Dat ik de code van persoon a scan en dat het blikje cola van zijn rekening afgaat.

Ik heb gezocht met op excel en access maar kan alleen hele uitgebreide voorraadbeheer en kassa systemen vinden.

De reden dat ik dit zo wil doen ipv gewoon contant geld (voor gasten niet handig) en bonnen (voor ons niet handig is gebleken uit het verleden)

Of zou het PHP/SQL beter kunnen?

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
bjorn1980 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 15:22:
Nu wil ik een simpel systeem waarmee de gebruikers een pasje krijgen met nummer(barcode) waar we geld opzetten.
Dat is geen simpel systeem. Een simpel systeem bestaat al heel lang. Dat is namelijk een streeplijst. :)

Verder is het uit je omschrijving niet duidelijk of je kan volstaan met iets als Excel, of dat je iets serieuzers nodig hebt. Denk aan gewenste betrouwbaarheid (doorwerken bij stroomuitval?), aantal personen, aantal verkooppunten, aantal transacties, historie van transacties opslaan, enz..

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Maxximus
simpel --> barcodescanner scant barcode dit is niks anders dan een nummer.

Dus in feite hetzelfde systeem als een nummer intypen (lijkt mij).
Dit kan zeker met Excel of iets dergelijks alleen weet ik niet hoe ik dat voor elkaar krijg (of met access).

het is voor lanpary dwz gewoon 3 dagen kunnen scannen.

Streeplijst is niet handig als er mensen zijn die dingen verkopen onder het gamen en dan vergeet te noteren 8)7

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:29
Dan doe je toch het strippenkaartsysteem? Kaart kopen en dan de verkoper aflaten strepen op de kaart van de koper. Gaat vele malen sneller dan barcodes scannen.

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-07 12:36

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Het klopt wat je zegt dat een barcode-scanner niets anders doet dan een nummer scannen. Je zal alleen een lijst moeten gaan maken om aan te geven om welk artikel het gaat, ik weet namelijk niet of je de barcodes van de blikjes zelf goed kan werken.
Je kan in excel gewoon een standaar layout maken, en ook in Access, die je aan een lijst koppeld, in een andere map waar alle artikelen en personen in staan. Ik ga er wel in mee met pedorus dat dit waarschijnlijk niet heel snel gedaan is, en niet heel erg makkelijk zal zijn.
Ik heb het zelf eens geprobeerd, niet met barcode overigens, en ik kwam niet verder dan een heel simpel systeem waar ik het saven niet voor elkaar kreeg per persoon en bij volgende bestelling weer terug koppeld naar originele bestand. Ik moet er dan ook wel bij zeggen dat ik het echt als tijd opvulling deed, en mij er dus niet echt in had verdiept.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
bjorn1980 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 16:30:
Streeplijst is niet handig als er mensen zijn die dingen verkopen onder het gamen en dan vergeet te noteren 8)7
Dus ze vergeten een lijst bij te houden die naast de spullen ligt, maar Excel/iets anders bijhouden is dan weer geen probleem? :?

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Er zit toch gewoon een standaard sjabloon voor Voorraadbeheer in Access? Dat wil ongeveer wel wat je wil. Naam ben ik even kwijt.

Die zat er al in vanaf '97..

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxximus
Falcon schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:07:
Er zit toch gewoon een standaard sjabloon voor Voorraadbeheer in Access? Dat wil ongeveer wel wat je wil. Naam ben ik even kwijt.

Die zat er al in vanaf '97..
Die had ik ook gevonden maar daar kan je alleen de voorraad mee beheren en niet afrekenen en dergelijke.
pedorus schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:03:
[...]

Dus ze vergeten een lijst bij te houden die naast de spullen ligt, maar Excel/iets anders bijhouden is dan weer geen probleem? :?
Niet als je makkelijk even scant dat is 5 sec. en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
In Access flans je zoiets toch vrij snel in elkaar? Je hebt volgende 4 tabellen minimaal nodig:

artikelen - hierin artikelomschrijving, prijs, en huidige voorraad
bestellingen - hierin administreer je een bestelling, wie en wanneer
bestelllijntjes - hierin administreer je welke artikelen in een bestelling zijn opgenomen en voor welke prijs
klanten - hierin klantnaam en huidig saldo

eventueel uit te bredien met
kasmutaties - klanten storten geld

Vervolgens 2 formulieren nodig
stortignsformullier
bestelformulier

en 1 rapport
kassabon met beginsaldo en eindsaldo

Het voordeel van Access is dat je de tabellen centraal kan opslaan, en op meerdere pc'tjes je 2 formpjes kan openen.

[ Voor 12% gewijzigd door Witte op 19-02-2010 10:37 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:53

Dido

heforshe

bjorn1980 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 07:58:
Niet als je makkelijk even scant dat is 5 sec. en klaar.
En een streepje turven op een lijst kost 5 minuten?

Ik snap best dat een geautomatiseerd systeem opzetten leuk is, en dat het cool is om je afstreeplijst door een scanner en pasjes te vervangen, maar simpeler of sneller maak je het niet. Nu moet iemand in plaats van onthouden dat ie een streepje moet zetten onthouden dat hij zijn pasje bij de hand moet hebben, zijn pasje moet scannen, en vervolgens nog ergens aangeven (of ook scannen) wat ie wil hebben. Als je dat een vereenvoudiging vindt moet je misschien eens denken aan een carriere bij de belastingdienst ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxximus
Ik weet het ik weet het het zo niet zo mogen zijn.

Maar omdat het de vorige keer gewoon erg mis ging en dus totaal geen idee hadden wat we nu verkocht hadden.

En of we überhaupt wat verdient hebben wil ik het op deze manier doen.

omdat dit gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147180

Toch een (ongevraagde) tip: Houd het simpel... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-07 12:38

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Heb je hier misschien iets aan? Dit systeem had ik nog op mn computer staan, schoot me te binnen.: http://www.monicom.nl/
En dan 1 van hun kassasystemen, heel simpel te gebruiken.
Weet alleen niet of je kunt afrekenen op "rekening"

Ps. Waar heb je de pasjes vandaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Trucker Her op 21-02-2010 17:27 . Reden: Vraagje erbij ]

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxximus
pasjes maak ik zelf gewoon.

op papier printen met barcode er op, en je kan het scannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mijn excuses voor het afstoffen van een (heel) oud topic. echter komt dit het dichtste bij met wat ik zoek. mogelijk kunnen jullie mij verder helpen.

ik zoek voor in onze "bar" een supersimpel systeem waarmee men biertjes/fris/borrelhapjes kan aftikken zoals men dat doet met professionele kassasystemen met touchscreens maar dan zonder alle toeters en bellen die erbij horen maar alleen zodat men "betaalt" door een rfid tag over een ontvanger te laten gaan. dus de m/v achter de bar tikt 2 bier aan en de klant haalt zijn sleutelhanger over de lezer waardoor zijn bestelling op zijn rekening komt te staan en van zijn tegoed word afgeschreven. verder hoeft het eigenlijk niks te doen behalve dan wat licht accountbeheer om de rfid's te koppelen aan een naam en mogelijk een turflijstje hoeveel drank er totaal doorgaat oid.

ik zit al een poosje te kijken naar POS systemen maar die zijn veel te ingewikkeld omdat er allemaal voorraadbeheer en aanverwante zaken inzitten die we toch niet gebruiken (we merken het snel zat als de tap leeg is O-) ) en natuurlijk belachelijk duur en hebben ook geen moglelijkheid om gewoon met een goedkope 10 cijferig rfid chipnummer te kunnen betalen.

valt zoiets te doen met acess of exel of moet er dan echt software in elkaar worden getimmerd?

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 18-02-2012 01:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1