[RAID] RAID Configuratie achterhalen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 80487

Topicstarter
Ik heb hier te maken met een Dell PowerEdge 2850 server welke 3 harddrives bevat van 73GB.
1 van deze hardeschrijven zit in de predicted failure status.
Nou is het probleem dat ik niet helemaal zeker weet met wat voor RAID ik te maken heb en of ik dus zomaar eventjes die schijf er uit kan trekken en deze vervangen voor een vers exemplaar.
Ik heb uiteraard enig onderzoek verricht en denk te maken te hebben met RAID 5.
Windows ziet zelf 1 hardeschijf van 140-ish GB welke opgedeeld is in een C en D schijf. Dit duid dus sterk op een RAID 5 configuratie aangezien er 3 fysieke harde schijven zijn van 73GB.
Vanzelfsprekend wil ik dit zeker weten en als het even kan zonder de server te rebooten en te kijken in de bios/raid controller.
Ik kan op de DELL website geen tools vinden die dit doen en ook in de drivers van de controller zelf is niets boeiends te zien. (via hardware management)

Weet iemand hier alternatieven voor of een andere methode waarop ik met een redelijke hoeveelheid zekerheid vast kan stellen waar ik mee te maken heb?

Bij voorbaat dank.

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-03 14:02
Aangezien het hier om een server gaat en je de server niet down wil hebben ga ik hier even uit van een productie server bij een bedrijf. In dat geval zou ik even de documentatie van die machine er op na te slaan.

Maar is er niks "server raid manager" achtig iets geïnstalleerd? In 9 van de 10 gevallen staat dat er gewoon op.

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 14:48
Dell Openmanage installeren?
Weet alleen niet of dat zonder reboot meteen werkt...

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij het eerstvolgende onderhoud (security patches ??) de server rebooten en gelijk de raid configuratie nakijken.

Besides, je kan nu ook gewoon wachten tot de harddisk dood gaat en dan met de gebakken peren zitten. Enige downtime is in elk bedrijf mogelijk, als je het maar goed planned en communiceert als het eind-gebruikers treft.

https://discord.com/invite/tweakers

Topicstarter
LzpAppel schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 15:03:
Aangezien het hier om een server gaat en je de server niet down wil hebben ga ik hier even uit van een productie server bij een bedrijf. In dat geval zou ik even de documentatie van die machine er op na te slaan.

Maar is er niks "server raid manager" achtig iets geïnstalleerd? In 9 van de 10 gevallen staat dat er gewoon op.
Ik heb achterhaald dat de raid configuratie zoals hij is in deze server niet is zoals hij vanuit de fabriek geleverd word (daar lees ik keer op keer dat er een mirror RAID configuratie in zit van 2 schijven).
De machine zelf is van "voor mijn tijd" en de documentatie er van die er is is nogal karig.

Het gaat inderdaad om een server in een live omgeving. Er staat inderdaad niets op in de trand van raid configuration tool o.i.d vandaar dat ik er ook al naar zocht op de DELL website.
We hebben hier ook nog 2 servers van HP daar staat iets dergelijks inderdaad wel op, maar daar hebben we te maken met heel andere controller dus helaas ook niet bruikbaar.

Topicstarter
redfoxert schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 15:08:
Bij het eerstvolgende onderhoud (security patches ??) de server rebooten en gelijk de raid configuratie nakijken.

Besides, je kan nu ook gewoon wachten tot de harddisk dood gaat en dan met de gebakken peren zitten. Enige downtime is in elk bedrijf mogelijk, als je het maar goed planned en communiceert als het eind-gebruikers treft.
Het is verder ook niet dodelijk dat het down moet als er gewoon geen alternatief voor is begrijp me niet verkeerd, maar het is natuurlijk vele malen makkelijker als ik gewoon direct weet wat ik kan doen en als dit kan zonder downtime is dat des te beter.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 10:35
Zoek het merk raidcontroller eens op in de device manager. als het een Perc is, dell OpenManage installeren, als het Adaptec, 3Ware of iets anders is, even naar de desbetreffende site gaan en bij support gedeelte kaart opzoeken. 99/100 keer staat er een tool bij om ofwel via GUI ofwel via CLI de raidcontroller uit te lezen.

Bij HP heet dat Smart Array Configuration Utility, en eventueel CLI of GUI versie.
Bij Dell weet ik het niet zo uit het hoofd.

Mocht je het niet kunnen vinden, post dan even je type raid-controller, dan zal er vast wel een tweaker zijn die het goede tooltje heeft of er voor je bij kan vinden.

Even niets...

Topicstarter
thijs_cramer schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 15:15:
Zoek het merk raidcontroller eens op in de device manager. als het een Perc is, dell OpenManage installeren, als het Adaptec, 3Ware of iets anders is, even naar de desbetreffende site gaan en bij support gedeelte kaart opzoeken. 99/100 keer staat er een tool bij om ofwel via GUI ofwel via CLI de raidcontroller uit te lezen.

Bij HP heet dat Smart Array Configuration Utility, en eventueel CLI of GUI versie.
Bij Dell weet ik het niet zo uit het hoofd.

Mocht je het niet kunnen vinden, post dan even je type raid-controller, dan zal er vast wel een tweaker zijn die het goede tooltje heeft of er voor je bij kan vinden.
Het gaat om een Perc inderdaad dus ik ga aan de slag met openmanage.
Hartelijk dank thijs_cramer en MaCk! En uiteraard iedereen de heeft gereageerd. :)
Pagina: 1