• David_NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-01 15:53
Beste,

Twee weken geleden heb ik nieuwe onderdelen gekocht voor een nieuwe pc, heb de onderdelen los op internet gekocht bij Alternate.

Het probleem is dat ik na windows XP geinstalleerd te hebben, geplaagd wordt door vele malen herstarten van de pc op de meest willekeurige momenten. De ene keer kan ik een uur lang een game spelen, de andere keer is het na 5 minuten gedaan met de pret als ik internet opstart. Het is allemaal voor mij volkomen willekeurig en het gebeurt niet als er 1 bepaald programma opstart.
Na de hardeschijf nog een keer geformateerd te hebben en windows inclusief alle drivers opnieuw geintstalleerd te hebben is het probleem nog steeds niet verholpen.

weet iemand wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?
is het softwarematisch of heb ik een onderdeel ertussen zitten die niet 100% is?

de onderdelen zijn:

Intel Core2Duo 6500
Geil Blackdragon 4GB DDR2-800
Asus P5G41-M
XFX HD4650
OCZ StealthXStream 500W
Seagate ST31000333AS-R [1TB HDD]
en een kaartlezer

alvast bedankt!
groeten
David

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
ik zou beginnen met de hangen en opstartproblemen troubleshooter, het kan van alles zijn. voeding die niet goed is, driver die niet lekker werkt, slecht geheugen, probleem met je HDD... begin met het windowslog om te zien of er bsod codes te vinden zijn, als dat niet het geval is in de volgorde van de troubleshooter gaan testen!

Desktop | Server | Laptop

• Statix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 11:14
Zet het automatisch herstarten na een crash uit en kijk wat voor melding je krijgt, want met deze info kan je bijna niet troubleshooten

• David_NL
ok bedankt,

ik ga het proberen

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

klinkt in mijn oren als een geheugenprobleem, memtest even laten draaien ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-02 23:55

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Topic krijgt een move richting Processors, Moederborden & Geheugen :)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hoe zijn je temperaturen van de processor en videokaart.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

brilsmurfffje schreef op zondag 21 februari 2010 @ 19:49:
Hoe zijn je temperaturen van de processor en videokaart.
lijkt me imo onlogisch om daar naar te kijken aangezien het probleem random is, ik veronderstel toch dat je door gewoon 5 minuten internet explorer open te doen je grafische kaart / CPU ineens 40 °C warmer maakt ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

David_NL schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 13:40:
weet iemand wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?
is het softwarematisch of heb ik een onderdeel ertussen zitten die niet 100% is?
Geachte David,

Of het een softwareprobleem is kan misschien uitgezocht worden door een andere versie van Windows of Ubuntu te installeren.

Een hardwareprobleem kan misschien opgezocht worden met mijn lijst met standaardprocedures.
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/33510177

Met vriendelijke groet,
GOL

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2010 21:25 ]

• David_NL
pm1 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 20:56:
[...]

lijkt me imo onlogisch om daar naar te kijken aangezien het probleem random is, ik veronderstel toch dat je door gewoon 5 minuten internet explorer open te doen je grafische kaart / CPU ineens 40 °C warmer maakt ;)
Inderdaad, met de koeling is ook niets mis, de absolute waarden van de temperaturen heb ik nog niet gecheckt, maar als ik een uur lang Age of Empires III kan spelen op high settings, dan lijkt het me ook raar dat Internet Explorer dan hogere temperaturen creeert na 5 minuten.

Iedereen bedankt voor de hulp zo ver, ik ga me er morgen nog een keer flink mee bezig houden,
als het niet lukt hoop ik dat jullie me nog eens kunnen helpen,
en anders wel de garantie service van Alternate (gelukkig heb ik daar goede ervaring mee)

groeten
David

[ Voor 18% gewijzigd door David_NL op 23-02-2010 08:49 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

David, volgens mij is het reeds eerder genoemd, maar de beste manier om te beginnen met troubleshooten is de eventlogs van Windows XP eens door te kijken. Deze kun je benaderen door met de rechter muisknop op "Deze Computer" te klikken en te kiezen voor "Beheren". In de "systeem log" zal haagstwaarschijnlijk een entry staan met als category "savedump". Met de codes die hier gegeven worden kun je b.v. met google wel achterhalen in welke richting je moet zoeken.

Daarnaast is er ook hoogstwaarschijnlijk een minidump aangemaakt, dit is een .dmp bestandje welke je met tooling van Microsoft kunt debuggen voor mogelijk meer informatie. Waar dit bestandje precies komt te staan onder Windows XP durf ik zo niet te zeggen (ik vermoede c:\Windows\minidump), maar hier kun je ook gewoon even op zoeken, met de zoek functie van Windows.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• David_NL
Ik heb net in het systeemlog gekeken.
nog niks met minidump gevonden, wel een paar logs die als fout staan aangegeven. de bron is hier afwisselend Systeem Error of disk van. "disk" komt het meeste voor.
mag ik er vanuit gaan dat mijn hardeschijf niet goed is?

groeten

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
dat mag je concluderen nadat je de HDD getest hebt ;) De meeste fabrikanten hebben wel een tooltje op hun site staan om die te testen en anders leveren de zoekwoorden 'Harddisk', 'test' en 'tool' samen ook wel de nodige resultaten via google!

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1