Toon posts:

Wie heeft er ervaring met toelatingen van....

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft er ervaring met toelatingen van hogescholen. Dit vraag ik omdat ik binnenkort toelating moet gaan doen bij verscheidene hogescholen. Het gaat om de volgende scholen en opleidingen,

Hogeschool Utrecht.
-Digital Media Design
-Design Technology.

Hogeschool Rotterdam (Willem de Kooning academie)
-Interactieve multimedia

Mijn vragen aan jullie zijn,
-Bepaalde tips over de toelating?
-Dingen die ik niet of juist wel moet doen?
-Jullie ervaringen ermee?

Graag alleen serieuze reacties, Dank.

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik niet echt maar heb wel een keer een open dag van de HEN (Hogeschool Enschede) multimedia design bijgewoont en daar kreeg twee toelatingsopdrachten mee. je moest voor toelating er 1 kiezen en die als voldoende inleveren. het waren:

-bedenk een nieuw communicatiemiddel ter vervanging van de telefoon, fax, computer, enz.
-bedenk een multimediaal iets waarmee je kinderen op een makkelijke en snelle kunt leren rekenen.

die moest je uitwerken op papier samen met een verhaaltje hoe je het had aangepakt en waarom je bepaalde keuzes had gemaakt.

zo, hoop dat je er wat aan hebt.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Digital Media Design aan de HKU

Moest een motivatie brief schrijven en een, collage van foto's en tekening over een belangrijk persoon in je leven.

Interaction Design aan de HKU

Motivatie brief, plus een heel "bouwpallet" aan tekeningen en strips over een interactive ding (kon kiezen uit zes of zo onderwerpen)

|{ brrr }] |

Verwijderd

Kweenie precies waar ze op letten, maark weet wel dat ze heel streng zijn, althans in Utrecht dan, maar dan zal dat ook wel zijn in Enschede en Rotterdam.....

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 07 maart 2001 21:01 schreef Yellow het volgende:
Digital Media Design aan de HKU

Moest een motivatie brief schrijven en een, collage van foto's en tekening over een belangrijk persoon in je leven.
-Doe jij die opleiding momenteel?
-Hoe was het gesprek gegaan?
-goeie tips?

• Oefening
  • Niet online
-Bepaalde tips over de toelating?
ja, je eigen stijl aanhouden, de opdracht maken zoals jij denkt dat het voldoende is. je niet te veel door anderen laten beinvloeden. het is natuurlijk wel leuk als je de opdracht voldoende maakt maar als anderen je daarbij heel veel geholpen hebben en je hebt je stijl geforceerd omdat je dacht dat je zo door de toelating heen kwam, dan zal je het niet ver schoppen op zo'n opleiding.
-Dingen die ik niet of juist wel moet doen?
zie hierboven
-Jullie ervaringen ermee?
heb ik al gegeven

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 19:21

waxle

Schavuit & Schobbejak

* waxle is in 1997 destijds aan Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Huygens Academie te Kampen en Academie Minerva te Groningen toegelaten, en heeft voor Minerva gekozen...
Ben nu bijna klaar :P

Waar het op neer komt is dat je je moet opgeven voor toelating, en daar moet je zowel specifieke opdrachten voor doen als eigen werk meenemen. Het is het belangrijkste dat ze het idee krijgan dat je creatief bent en openstaat om bij te leren. Neem dus zoveel mogelijk eigen werk mee, digitaal of analoog, goed kunnen tekenen is geen vereiste, maar wel een Pre. kennis van tools is ook goed, maar bij de academie en HB)-opleidingen ligt de nadruk op concept dus creativiteit is veel belangrijker.

Je moet ook een beetje kunnen praten over je werk en jezelf, wat kennis van kunstgeschiedenis en ideen over wat je met je opleiding wil wordt ook gewaardeerd.

Das het wel zoon beetje...
Je kunt me mailen als je meer wil weten:
waxle.one@wolmail.nl

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• 2
  • Laatst online: 08-12 15:46

2

Sluit wel een beetje aan op wat vriend hier boven zegt, ik denk dat je een beetje moet laten blijken dat je met meer aspecten bezig bent dan alleen het maken van dingen. Laat in de uitgewerkte opdrachten een beetje zien dat je er ook over na denkt, over mogelijkheden, conventies en het spelen daarmee (bijv).

Met andere woorden, laat een beetje zien dat je door hebt dat dat wat je maakt in dienst staat van het idee erachter, en niet andersom.

Lijkt mij hoor ik heb er geen ervaring mee.

Verwijderd

DMD:
1 schrijf een brief gericht aan de toelatingscommmissie met de reden waarom jij aangenomen wilt worden.
2 schrijf een recensie over een site die jij interessant vind
3 maak een ontwerp (op papier) van een pagina voor iemand in jouw omgeving (dus geen popster) uit het beeld moet duidelijk worden hoe iemand is.

dat zijn de opdrachten van dit jaar.
had je ook kunnen lezen als je de info folder had aangevraagd. Oh en volgens mij ben je al te laat met aanmelden voor de hku. maar ik weet het niet zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 maart 2001 10:03 schreef Lotte het volgende:
DMD:
1 schrijf een brief gericht aan de toelatingscommmissie met de reden waarom jij aangenomen wilt worden.
2 schrijf een recensie over een site die jij interessant vind
3 maak een ontwerp (op papier) van een pagina voor iemand in jouw omgeving (dus geen popster) uit het beeld moet duidelijk worden hoe iemand is.

dat zijn de opdrachten van dit jaar.
had je ook kunnen lezen als je de info folder had aangevraagd. Oh en volgens mij ben je al te laat met aanmelden voor de hku. maar ik weet het niet zeker.
Ik ken de opdrachten van de opendag. Ik ben nog niet te laat want de opendag was afgelopen zaterdag.
Jij deed toch ook DMD, hoe is het afgelopen?

Verwijderd

ik ben al door de eerste ronde (opsturen van werkstuk enzo) heen.
Bij de tweede ronde ben ik op de "wachtlijst" gezet omdat ik te weinig vormgeving kon laten zien. volgende week donderdag mag ik terugkomen. dus ik zit hard te designen.

ps bereid je voor op erg kritische en irritante mensen als je op gesprek "mag"

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
Ik wens jullie allebei erg veel succes! Hopenlijk is de opleiding een beetje wat jullie ervan verwachten (als je wordt toegelaten natuurlijk :P), ik heb helaas niet echt succes gehad met goede opleiding uitzoeken, tja.....tips, de echt goede tips zijn denk ik al gegeven.....hou je eigen stijl aan en wees vooral niet te bescheiden over je kunsten :)....wel ff vertellen hoe het is afgelopen hè :).

Verwijderd

ja ik wil er graag ook alles over horen. ik ben nu al nerveus terwijl ik pas over 1jaar aan de beurt ben :). Succes!

Verwijderd

Topicstarter
thnx voor de reacties,
Zodra ik de eerste opdrachten af heb zet ik ze wel online, kunnen ze gelijk effe gecheckt worden.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:29

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

voor mij is het al wel een tijdje terug.

wat het belangrijkste van zo'n opdracht is, is dat je niet gelijk gaat kloppen, neem eerst eens de tijd om na te denken over de opdracht.

bedenk je dat degenen die je moeten beoordelen een xxx aantal van die opdrachten moeten inzien, en neem me aan dat 90% daarvan vaak heel erg op elkaar lijkt.

probeer net iets anders te maken, bedenk je wat de cliches zijn en probeer ze uit de weg te gaan.

als je iets maakt dat uit die xx aantallen opspringt en de beoordelers later nog zich kunnen herinneren zit je gebakken en ben je al half aangenomen.

laatste tip, hou het eenvoudig, simpel, hoe complexer je het maakt, hoe meer het overkomt alsof die overdaad het gebrek aan Idee moet verhullen van de maker (overdadige ontwerpen werken vermoeiend voor de beoordeleraars, zeker als het nr. xxx in de rij is)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

mmm misschien beetje off-topic (of niet, heb niet alles gelezen :) maar weet iemand wat over Toegepaste Communicatie Wetenschappen in twente? Goede opleiding voor een toekomstige baan online of niet?

Ciao

Verwijderd

Ik ben dit jaar neit toegelaten op de hogeschool voor kunsten utrecht :( (beeld en media technologie) Hadden ze wel ff mogen zeggen dat er maar 25 plaatsen zijn en dat er al 250 mensen zich hadden aangemeld. En dat je eigenlijk pas kansmaakt als je eerst een kunstopleiding hebt gedaan (ik neit niet dus met mijn havo).

Ik wil dus zeggen dat het heel moeilijk is om toegelaten te worden. Steek veel tijd in de toelatings opdrachten en laat zien wat je kan!

TheScape :)

Verwijderd

dank.
Donderdag is THE DAY.

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

Op vrijdag 09 maart 2001 19:05 schreef TheScape het volgende:
Ik ben dit jaar neit toegelaten op de hogeschool voor kunsten utrecht :( (beeld en media technologie) Hadden ze wel ff mogen zeggen dat er maar 25 plaatsen zijn en dat er al 250 mensen zich hadden aangemeld. En dat je eigenlijk pas kansmaakt als je eerst een kunstopleiding hebt gedaan (ik neit niet dus met mijn havo).

Ik wil dus zeggen dat het heel moeilijk is om toegelaten te worden. Steek veel tijd in de toelatings opdrachten en laat zien wat je kan!

TheScape :)
* waxle gaat TheScape even uit de droom helpen dat dat alleen voor de HKU geldt:
Kans 1 op tien om toegelaten te worden geldt voor zo'n beetje alle Kunstopleidingen.
Daarnaast vinden ze het indd cool als je al wat gedaan hebt in de Kunsten; Tekenen oid in je Xamenpakket hebt en voor al in A'dam is het een pre als je 20+ bent...

Maar je moet vooral GOED zijn.

ouwe meuk

• Oefening
  • Niet online
Op vrijdag 09 maart 2001 22:11 schreef waxle het volgende:
...
* waxle gaat TheScape even uit de droom helpen dat dat alleen voor de HKU geldt:
Kans 1 op tien om toegelaten te worden geldt voor zo'n beetje alle Kunstopleidingen.
...
dingdongdingdong, uw gaat niet door voor de koelkast:P.
bij de "hen (hogeschool enschede) multimedia design" wordt je toegelaten als je de toelatingsopdracht voldoende maakt. er wordt niet vergeleken met anderen en gekeken wie er de beste is. je moet natuurlijk wel over enige kwaliteiten beschikken maar als je die hebt en je zet je in heb je toch zeker zo'n 90% kans om toegelaten te worden.

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

Op vrijdag 09 maart 2001 22:31 schreef nelis het volgende:

[..]

dingdongdingdong, uw gaat niet door voor de koelkast:P.
bij de "hen (hogeschool enschede) multimedia design" wordt je toegelaten als je de toelatingsopdracht voldoende maakt. er wordt niet vergeleken met anderen en gekeken wie er de beste is. je moet natuurlijk wel over enige kwaliteiten beschikken maar als je die hebt en je zet je in heb je toch zeker zo'n 90% kans om toegelaten te worden.
RIIIIIING!
Toch een magnetron!
Ik had het ook over KUNSTOPLEIDINGEN. ( goed lezen, Neel :P) En bij de AKI in Enschede is het hetzelfde als alle andere Kunstopleidingen. Dat is de enige plek IMHO waar je leert vormgeven, waar je concepten leert ontwikkelen, waar je creativiteit op het beeldend vlak in de breedste zin van het woord wordt gestimuleerd en geprikkeld. De opleiding aan de HEN heeft de nadruk meer liggen op het technische aspect van webdevelopment...daarom is het ook geen kunstopleiding. :)

ouwe meuk

• Oefening
  • Niet online
Op vrijdag 09 maart 2001 23:24 schreef waxle het volgende:

[..]

RIIIIIING!
Toch een magnetron!
Ik had het ook over KUNSTOPLEIDINGEN. ( goed lezen, Neel :P) En bij de AKI in Enschede is het hetzelfde als alle andere Kunstopleidingen. Dat is de enige plek IMHO waar je leert vormgeven, waar je concepten leert ontwikkelen, waar je creativiteit op het beeldend vlak in de breedste zin van het woord wordt gestimuleerd en geprikkeld. De opleiding aan de HEN heeft de nadruk meer liggen op het technische aspect van webdevelopment...daarom is het ook geen kunstopleiding. :)
rustig, rustig. het was niet aanvallend bedoelt ofzo. ik versta webdesign ook onder kunst maar de opleidingen zijn inderdaad niet hetzelfde. bij de hen krijg je trouwens ook nog andere vormen van kunst, zoals geluidsbewerking, film, cdrom, webdesign, enz. toch een koelkast voor jouw:P.

maar wat ik bedoelde was: zolang je goed (gewoon goed, dus niet supergoed ofzo) bent, kom je wel door de meeste toelatingen heen (van webdesign/multimedia he, niet van kunst). dat komt mede doordat er een zwaar tekort is aan dat soort mensen.

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

Op vrijdag 09 maart 2001 23:46 schreef nelis het volgende:

[..]

rustig, rustig. het was niet aanvallend bedoelt ofzo.
* waxle weet...
* waxle wordt altijd weer meegesleept in zijn eigen enthousiasme :P Zorrie :)
ik versta webdesign ook onder kunst maar de opleidingen zijn inderdaad niet hetzelfde. bij de hen krijg je trouwens ook nog andere vormen van kunst, zoals geluidsbewerking, film, cdrom, webdesign, enz. toch een koelkast voor jouw:P.
Zo'n Amerikaanse graag; die zijn gaaf :P
maar wat ik bedoelde was: zolang je goed (gewoon goed, dus niet supergoed ofzo) bent, kom je wel door de meeste toelatingen heen (van webdesign/multimedia he, niet van kunst). dat komt mede doordat er een zwaar tekort is aan dat soort mensen.
Ook koelkast voor jou ;)

ouwe meuk

Pagina: 1